garant staan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

garant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:38

Hallo

Ik hoop dat ik het hier goed heb geplaatst zo niet laat het dan maar weten.

We wonen momenteel op een eiland en willen daar graag van af.
Nu staan we niet in geschreven bij voor een huurwoning.
We willen nu graag particulier gaan huren alleen heb je daar vaak een hoog inkomen voor nodig.
Weten jullie toevallig ook of er mensen of bedrijven of instanties zijn die voor je garant willen/kunnen staan.
Zodat we dus wel naar de vaste wal kunnen gaan.
En nee we hebben geen familie of vrienden die dat willen of kunnen.

Ik lees graag of jullie ons er over kunnen informeren

Brainless

Re: garant staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:44

Wat heb jij voor zekerheid te bieden, als je niet voldoende verdient om een huis te huren?
Stel ik sta garant en jullie betalen de huur niet meer... dan komen ze bij mij aankloppen.
En dan?
Wat voor zekerheid heb ik dat jullie wel zullen/kunnen betalen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:48

Het idee van garant staan is dat die persoon dient als vangnet. Dus eigenlijk kan jij zelf de kosten wel dragen, maar stel dat je ineens werkloos wordt, dan hebben ze iemand om de kosten op te verhalen.
Maar het is niet zo, dat wanneer je inkomen gewoon ontoereikend is, dat je dan ergens kan aankloppen. Ja, bij de bank, voor een lening, maar die krijg je ook niet zonder inkomen.

Maar wat bedoel je precies? Jullie kunnen zelf de kosten niet dragen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:05

Particulier huren hoeft niet zo gek duur te zijn, helemaal niet buiten de steden in Noord-oost Nederland.
Mijn man en ik zijn ook eerst particulier gaan huren voordat we gingen kopen. Ik heb toen een nette advertentie op Marktplaats gezet en binnen een week had ik de keuze uit meerdere huizen. Die huizen waren vooral van mensen die noodgedwongen gingen verhuren omdat ze het huis niet konden verkopen. De prijzen vielen ons heel erg mee.
Succes!

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:47

ik denk dat ts bedoelt dat voor veel woningen eisen worden gesteld als 'maandsalaris 4x bruto huur' en dat ze daarom geen woning kan krijgen, terwijl het betalen van de huur in principe geen enkel probleem is ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:14

C_estmoi schreef:
ik denk dat ts bedoelt dat voor veel woningen eisen worden gesteld als 'maandsalaris 4x bruto huur' en dat ze daarom geen woning kan krijgen, terwijl het betalen van de huur in principe geen enkel probleem is ;)

Klopt, maar in het noorden van Nederland, hoef je bij veel gemeentes niet jaren ingeschreven te staan om een (sociale)huurwoning te krijgen.
Dan ben je dus niet gelijk afhankelijk van (dure) particuliere huur.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:22

C_estmoi schreef:

Dit is dus presies het probleem waar we tegen aan lopen. Waar we graag willen gaan wonen sta je minimaal 3 jaar ingeschreven.

Storm schreef:
Particulier huren hoeft niet zo gek duur te zijn, helemaal niet buiten de steden in Noord-oost Nederland.
Mijn man en ik zijn ook eerst particulier gaan huren voordat we gingen kopen. Ik heb toen een nette advertentie op Marktplaats gezet en binnen een week had ik de keuze uit meerdere huizen. Die huizen waren vooral van mensen die noodgedwongen gingen verhuren omdat ze het huis niet konden verkopen. De prijzen vielen ons heel erg mee.
Succes!

We willen niet iets tijdelijk maar gewoon voor altijd zeg maar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:49

TS: garant staan is iets anders dan geld lenen, hè? Garant staan betekent dat iemand anders jouw financiële woonlasten op zich neemt als jij niet meer zou betalen. Daar heb je dus niets aan als het gaat om die eisen van 4x bruto huur, daar heb je een lening voor nodig. En die is uiteraard bij de bank af te sluiten, als je aan de voorwaarden voldoet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:52

Vind maar eens een bank die het doet. Dat valt echt flink tegen, eisen zijn streng geworden. Als het wel kan, betekend dat diegene volledig jullie schuld op zich krijgt als jullie niet meer kunnen betalen en die moet het geld ook hebben.

Waarom niet gewoon op marktplaats een nette advertentie zetten en wie weet? :) zijn ook huizen die door slechte huizenmarkt leeg staan en de eigenaar het graag wil verhuren of iemand anders die huizen bezit voor de verhuur die het leest.
Via via werkt ook goed! Dus zet overal lijntjes uit :)

Is koop geen optie?

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 09:30

Het gaat echt om garant staan en niet om een lening.
Ja ik weet hoe ik het zit dat als ik het niet meer kan betalen dat de ander het dan moet betalen.
Maar het gaat om z'n kleine huur dat kun je nog betalen als je bij wijze van een uitkering krijgt via de gemeente.
Wij hebben net niet genoeg inkomen om er voor in aan merking te komen.
Ja de advertentie is al geplaats alleen daar krijg ik niet echt reacties op.
Ja voor een half jaar ofzo maar dat willen we niet ivm de kids.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:55

Daar bestaat geen verzekeringen voor.
En niemand gaat garant staan als je geen onderpand hebt.
Als het om een kleine huur gaat, waarom is het dan moeilijk om aan de eisen te voldoen?

Bedenk wel dat het een groot risico is wat jullie van anderen vragen.
Als jij je huur niet meer betaald komen ze bv bij mij aankloppen, en dan kan ik gaan betalen.
Zolang jullie blijven wonen moet ik betalen, de verhuurder kan pas na 3 maanden geen huur betalen een uitzettingsprocedure starten (wat ook weer meerdere maanden duurt), maar zolang ik moet betalen, dan zullen ze die niet starten (ze krijgen immers huur) en jullie kunnen in lengte van dagen gratis blijven wonen.

En je moet gewoon rond blijven kijken hoor, lang niet iedereen vraagt 4x de huur als inkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:00

Moet je toch beter rondkijken :) zet gewoon nog eens een advertentie (en zet het ook op Facebook en laat mensen het delen), laat alle kennissen weten dat jullie wat zoeken en/of loop bij een makelaar naar binnen.

Maar is koop dan geen optie? Wij hebben ook een huis 'goedkoop' (t blijft alsnog veel meer dan een ton :') maar relatief goedkoop gezien locatie en ruimte) kunnen kopen op 1 salaris namelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:04

Garant staan is best heel link voor degene die garant staat. Dat doen meestal alleen mensen voor familie of heel erg goede vrienden. Als ik voor piet garant sta en die peert hem ben ik verplicht al zijn schulden op te hoesten zonder dat ik dat bij piet kan terugeisen. Dat doe je niet zomaar..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:18

Als je het hebt over een kleine huur, waarvan je nog niet eens het viervoudige verdient (let op: over het algemeen mag je vakantiegeld meerekenen), is het dan wel zo verstandig om dat te gaan huren?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:16

Een makelaar of verhuurder die vier keer maandhuur als bruto inkomenseis vraagt, wil ook nog wel eens akkoord gaan met een borg van een aantal maanden huur. Als je in plaats van de inkomenseis aan de verhuurder vraagt of je toch de woning kan betrekken waarbij je als borg de huur bijvoorbeeld een half jaar vooruit hebt betaald, misschien kan je de woning dan toch huren. Je kunt dan het bedrag eventueel van de bank lenen, waardoor je niemand nodig hebt die garant voor je staat.
Het is het proberen waard :)