Dilemma blijven op huidig werk of veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Dilemma blijven op huidig werk of veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:41

Nu wou graag eens jullie mening weten. Een blik van verderaf.
En ook wel van mij afschrijven....

Ik werk dus in een commercieel bedrijf. In augustus 3 jaar.
Ik doe daar de minst commerciële afdeling laat ons maar zeggen.
Heb een groot stuk administratie, doe de selectie voor poetspersoneel, maak de planningen op. Sociale documenten, contracten opmaken voor zowel poetshulp als klant. Klantencontact, schade opvolgingen, problem solving bij conflict. Heb ongeveer 50 poetshulpen waar ik dus 'verantwoordelijk' ben. En een 300 a 400 klanten denk ik.
Het is een minder commercieel deel omdat er dus veel andere taken zijn, maar ook ik heb een jaarcijfer, maandcijfer te behalen. Hiervoor krijgen we ook een bonus.
Dit alles doe ik alleen, in samenwerking met het hoofdkantoor.
In het kantoor zelf heb ik een andere collega die een andere afdeling doet en een kantoorverantwoordelijke.

Heb echt 2 problemen waar ik niet aan uit kom, en daarom twijfel om te gaan solliciteren voor een andere job.

Probleem 1
Het hoofdkantoor is een ramp in communicatie. Zal hierover geen lap tekst schrijven want anders kom ik een pagina tekort...
Om een voorbeeld te geven. Ik haal al elk jaar mijn jaarcijfer. Moet een jaarlijkse stijging van 12% gemiddeld halen ten opzichte van zakencijfer vorig jaar. Wel verspreid over de maanden dus de ene maand eens 9 en de andere 13percent. Nu dit jaar hebben ze zonder aankondiging dit opeens verhoogt naar 24%.
Wat erg veel is voor ons klein kantoor, en in onze regio.
Dit is vanaf januari, de cijfers heb ik maar eind januari gekregen. Dus ik was verwachtende een stijging van rond de 12percent zoals gewoonlijk. Maar schrok me dus een hoedje!
Nu krijgen we deze cijfers elk trimester. Ik ben nu ook weer in blijde verwachting nog steeds voor het 2de trimester om de cijfers te zien te krijgen.
Vraag er elke week naar maar krijg maar niets door. Maar van mij wordt wel verwacht een cijfer te halen. Maar ik mag er naar raden...

Ook werd er onlangs enkele voorwaarden voor de klanten veranderd. Een nogal grote verandering. Ze sturen een automatische mail naar alle klanten, maar vergeten wel een heel belangrijk onderdeel te vermelden in de brief. Ook ik was van de belangrijke verandering niet op de hoogte.
Terwijl we hierover wel algemene vergadering hebben gehad. Dus verwacht een aantal ontevreden klanten...
Spreek ik ze erover aan dan zeggen ze, moet jij maar oplossen. Dat is je job.

Probleem 2
Mijn kantoorverantwoordelijke. Dit vind ik het grootste probleem.
Toffe meid. Super gezellig hoor. Maar kent absoluut niets van mijn afdeling die ik doe.
Kan niets opzoeken, begrijpt er niets van, en geeft voortdurend commentaar hoe ik mijn werk doe.
Op zich is dit haar job, maar het is de manier waarop ze iets duidelijk maakt.
Ze stoort me continue in gesprekken met klanten. Die dan een wending nemen waar ik net niet had op gehoopt.
Een van de mindere poetshulpen geeft aan dat ze niet tevreden is met haar loon en uren. Ik zou het echt prima gevonden hebben moest ze het bedrijf verlaten. Dus stuur het gesprek in die richting. Onderbreekt ze wel weer en beloofd haar een ander loon en andere uren, die ik niet eens kan geven.
Achteraf krijg ik dan weer een klacht over deze dame, en krijg ik op mijn donder omdat ik korter op de bal had moeten spelen en al lang had moeten afscheid nemen van de poetdame in kwestie. Maar ook dit is niet zomaar even van buitengooien, gaat een hele procedure aan vooraf. Maar dit snapt ze dus niet.
Ga ik in verlof is het altijd drama als ik terugkom. Omdat ze dan zelf de klanten aan de lijn heeft gehad en volgens haar niet voldoende zijn ingelicht. Terwijl ze dit wel zijn. Vraag ik specifiek wie er heeft gebeld, dan weet ze het niet eens meer.
Zo komen we natuurlijk ook niet verder.
Spreek ik haar erover aan dat dit voor mij zo niet duidelijk is wie ik best nog even bel dan zegt ze dat ze zich niet moet verantwoorden tegenover mij. En dat ik moet leren kritiek aanvaarden. Hierover heeft ze dan zelfs het hoofdkantoor gecontacteerd omdat ik een attitude probleem zou hebben....

Ik en mijn collega hadden het idee deel te nemen aan een braderie voor de deur en terwijl een hapje en drankje aan te bieden aan de klanten en poetshulpen. Gevraagd aan de kantoorverantwoordelijke. Helemaal voor het idee, ze is zelfs beginnen met opzoeken als we geen volksdelen kunnen huren om de boel wat op te fleuren. Eens gevraagd aan collega van ander kantoor hoeveel budget ze hadden gekregen.
Het ander kantoor had vorig jaar iets georganiseerd.
Allemaal super! We zouden waarschijnlijk wel genoeg budget hebben.
Vandaag zegt mijn collega dus tegen mij. We gaan eens moeten samen zitten om te bekijken wat we allemaal kunnen georganiseerd krijgen.
Opeens zegt de kantoorverantwoordelijke. Denk niet dat het zal lukken hoor. Ben er niet voor. Kost geld en blablablabla.
OM GEK VAN TE WORDEN!!
Kan nog uren doorgaan eigenlijk. Is dagelijks wel iets waarvan ik denk. Van waar in godsnaam haal je dat nu weer uit.
Beloofd constant opslag voor ik en mijn collega, maar durft het precies niet aankaarten bij de hoofdzetel... Want daar moeten ze natuurlijk akkoord zijn. Ze is al tig vergaderingen met hoofdzetel verder en heeft het nog niet eens aangekaart.
Gaat vroeger weg, neemt halve dagen overuren op waarvan ze geen overuren heeft gewerkt. Is vaak te laat.
En ik was eens 3 min te laat omdat er een wegversperring was en heb onder mijn donder gekregen...
En ben echt een kwartier vroeger dan iedereen op kantoor elke dag!

En ik trek het niet meer. Kan niet met een gerust gevoel in verlof. Kan echt niet functioneren zo.
Plan meeste dingen in op vrijdag. Aangezien ze op vrijdag niet werkt, zodat ik op mijn gemak kan mijn werk doen.
Als ik moet bellen dan wacht ik tot ze zelf aan de lijn is. Of als ze weg is.

Een gesprek is gewoon niet mogelijk. Ze noemt me haar steenezel. Omdat ik zogezegt koppig ben, en niet tegen kritiek kan. Terwijl ik echt het gevoel heb dat ik 100den keer op mijn tong bijt. En af en toe voorzichtig laat vallen dat ik het niet fijn vind hoe ze iets aanpak. En dan draaid het op hetzelfde neer. Het is mijn schuld, zij is de beste en ik kan het eigenlijk allemaal niet. En kan dit niet aanvaarden.

Over haar hoofd naar de hoofdzetel, weet ik uit situaties van andere kantoren dat ik de onderspit zal delven.

Oef... Zo een klein deel eruit.

Wat zouden jullie doen?

ChocooPrins

Re: Dilemma blijven op huidig werk of veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 08:57

Het is misschien een warrig verhaal geworden vrees ik. Maar dat heb je als je gefrustreerd iets opschrijft.
De mensen in mijn omgeving zeggen allemaal, zoek iets anders.
En ik twijfel toch.
Het aanbod jobs is erg dun hier, en het aanbod werkzoekenden erg hoog.
En je weet ook nooit waar je terecht komt. Ben bang dat het dan nog slechter wordt. Want hoor soms de wildste verhalen...
Ook geloof ik niet echt meer in mijn competenties, aangezien ik constant neergehaald wordt.
Lijkt me niet een goed uitgangspunt om te gaan solliciteren dan...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:13

Geen leuke werkplek zo, herken er veel in.
Ik zou een gesprek met haar aangaan en aangeven wat je problemen met haar zijn, dan weet ze in ieder geval hoe je er over denkt, mocht dit niet lukken of niets opleveren dan een stapje hogerop naar haar leidinggevende.
En daar echt niet bang voor zijn, zij weet jij ook te vertellen wat je allemaal verkeerd doet, andersom kan en mag dit ook.
Zijn echt geen leuke dingen om te doen maar jezelf irriteren op deze manier hou je ook niet vol.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:11

Patsab Bedankt voor je reactie!
We hebben eigenlijk maandelijks evaluatie. En kaart het dan echt aan. Maar ze verdraait het gesprek dan altijd.
En het komt er steeds op neer dat haar commentaar terecht is. En dat ik geen kritiek kan verdragen. Wat deels waar is wel. Dat is niet mijn sterkste punt. Maar ze gebruikt het gewoon tegen me.
En ze begrijpt gewoon het probleem niet.
Dat ze soms beter afwacht en me mijn werk laten doen, en dat ze maar moet ingrijpen, ofwel als ik het vraag, ofwel als het echt ernstig misloopt natuurlijk.
Ik ben al zo ver gekomen dat wanneer ik met verlof ben dat ze geen 100 mails verstuurd met halve verhalen, namen van klanten die niet kloppen, datums die niet kloppen voor doorgeven van verlof enzovoort. (bijvoorbeeld in het weekend werken onze poetshulpen niet, krijg ik dan een mail dat die poetshulp of klant verlof neemt van 12/04 tot 13/04 in het weekend dus. Heeft ze in de verkeerde maand zitten kijken..., ik moet dan alles beginnen uitzoeken van soms wel 2 weken)
Dus ik heb al verkregen dat ze 1 mail opsteld en alles centraliseerd en ook overloopt met mij. Dit hadden we toch afgesproken.
Maar dit doet ze niet en schrijft alles op in een schrift.
Maar zelfs dan is het een ramp. Ze is dan volledig over haar toeren omdat ze niet weet wat te doen met alle info. Geraakt niet meer aan uit wat ze opschrijft.
Er zijn dan problemen geweest, die ik moet oplossen, maar ze weet niet meer wanneer en de naam van de klant kan ze niet meer lezen. Of ze schrijft de naam op van de partner en vergeet te vragen onder welke naam de klant gekend is in ons systeem.
Met 300 a 400 klanten ken ik niet van iedereen de naam van de partner...

Over haar hoofd is echt moeilijk. Ze is me ook al voor geweest.
Na mijn verlof is ze zelf naar haar overste gestapt en heeft gezegt dat ik niet goed wil luisteren en geen opvolging wil doen enzovoort.
Dat mijn administratie niet klopt in het systeem (wat dan achteraf blijkt te kloppen wel, maar dat is dan weer de communicatie van de hoofdzetel, want ik wist niet dat ik bepaalde zaken zo moest doen) Dit gaat nu echt over encodage in het systeem dat wij mee werken.
Maar ik geraak er gewoon niet aan uit aangezien ze niet correct is met wat ze verteld.
Weet tot op de dag van vandaag niet wat er is misgelopen en met wie tijdens mijn verlof
De persoon van de hoofdzetel is langsgeweest en het was niet in mijn voordeel.
Ik gaf ook aan dat ik er gewoon niet aan uit geraak op de manier het gecommuniceerd wordt.
Dan kreeg ik als antwoord dat ik daar begrip moet voor hebben omdat mijn kantoorverantwoordelijke ook geen zicht heeft op mijn werk, omdat ze geen opleiding hiervoor heeft gehad.

Er is een vervanger geweest tijdens mijn verlof en deze heeft een aantal dingen doorgegeven die niet correct zouden zijn geweest. Maar dat is ook zoiets waar ik mij mateloos aan erger.
Wat ik deed bleek dan achteraf wel correct en wat hij deed niet. Mijn kantoorverantwoordelijke krijgt dit door dat er iets, volgens hem, niet correct is.
Dus ik krijg al op mijn doos. Tijdens het gesprek met de hoofdzetel kaarte ik ook dit aan.
En dan kreeg ik te horen, dat hij ook fouten kan maken...
Jazeker, maar waarom zo'n drama vooraf, waar ik dan al in slecht daglicht wordt gesteld voor iets dat ik toch correct heb gedaan.
En mij niet mag verdedigen omdat ik dan zogezegt weer niet tegen kritiek kan.

Dus daarlangs kan ik niet gaan. Want sta daar zogezegt in slecht daglicht.
Ben bang dat ik niet geloofwaardig overkom.

Lap weer een hele lap tekst :o

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:17

Kan je niet een gesprek met haar aan gaan? Geef aan dat je de samenwerking zo niet fijn vind lopen, dat jullie daar beide een bijdrage in leveren, dat jullie beide zwakke en sterke punten hebben alleen niet goed op elkaar ingespeeld zijn om daar optimaal gebruik van te maken. Geef aan dat je er alles aan wilt doen om dat wel te optimaliseren en vraag ook naar haar mening. Benader het positief maar ook vooral vanuit jezelf.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:40

Iedereen maakt fouten maar als jouw kantoorverantwoordelijke geen kaas heeft gegeten van jouw werk, wat doet ze daar dan? In mijn ogen is een leidinggevende juist iemand die weet hoe het werk wat jij doet in elkaar steekt........
Heeft ze de opleiding daar niet voor?? Hoe kan ze jou dan vertellen hoe jij je werk moet doen?
Zou echt een gesprek aangaan nogmaals met haar leidinggevende ( zonder de dame in kwestie erbij!) en mocht dat nog niets uithalen, rustig om je heen gaan kijken voor ander werk, kan even duren maar met zo'n persoon "samenwerken" zou ik niet trekken op langere tijd.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 11:24

Neen klopt. Ze is nu al een dik jaar kantoorverantwoordelijke. Voordien was ze 'gewoon' mijn collega die op de andere afdeling werkte op kantoor.
Die job doet ze ook super. Is een erg commerciele meid, die goede resultaten behaalt.

Mijn afdeling heeft ze geen kaas van gegeten en is ook totaaaal haar ding niet. Je moet begripvol en geduldig zijn voor mijn job en situaties goed afwegen en soms ook eens afwachten, en zij is gewoon meer het commerciele type van het direct handelen.

Eigenlijk heeft ze zelfs het eerste half jaar er niets, maar ook niets van aangetrokken. Geen briefingen, geen vergadering, zelfs geen evaluatie heb ik gehad.
Maar nu aangezien de targets veranderd zijn (dubbel zoveel) voelt ze het vuur aan haar schenen denk ik. Want zij is nu wel verantwoordelijk voor het eindresultaat van het kantoor.
En ze wil het in zo goed mogelijk banan sturen. Maar is echt geen people-manager.
Mijn andere collega heeft eigenlijk vaak hetzelfde probleem. Ze krijgt echt het gevoel dat ze niets goed doet.
Op het hoofdkantoor is gekent dat ze niets van mijn afdeling afweet. We hebben aangevraagd als ze eens de opleiding voor nieuwe starters mag meevolgen. Hierop hebben we een Neen gekregen...

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:38

Erg herkenbaar....maar vrees dat het op de meeste bedrijven ook zo gaat dus dat een andere job zoeken misschien even uitstel geeft maar niet zoveel oplost.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 12:08

Pepper32 schreef:
Erg herkenbaar....maar vrees dat het op de meeste bedrijven ook zo gaat dus dat een andere job zoeken misschien even uitstel geeft maar niet zoveel oplost.

Daar vrees ik dus ook voor. Elk huis heeft zijn kruis. Dat zal wel voor bedrijven ook gelden.
Maar ik vind de situatie echt niet uit te houden eigenlijk. Ben moe, en erg prikkelbaar als ik thuiskom.
Ben helemaal gespannen. Pijn aan mijn nek en rug.

Ben wel met een cursus begonnen sportmassage voor mensen. Om daarna de happy athlete te doen.
Maar dat lijkt me nu ook niet echt iets waar je voltijds je beroep van kan maken.
Ook al kan je het part-time doen, duurt het volgens mij ook enorm lang totdat je je vast clienteel hebt.
Maar gewoon uitzingen totdat ik misschien part-time kan mijn eigen dingetje doen.
Dat ga ik gewoon niet volhouden vrees ik.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:12

kun je niet eens naar de vakbond gaan ofzo?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 13:34

inochiyo. Ik ben niet aangesloten bij een vakbond. Zou eigenlijk ook niet weten wat ze voor mij zouden kunnen betekenen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:54

Als dit nog langer aanhoudt , dan gaat dit fout.
Dat zie je zelf ook wel.
Ik zou een gesprek aan gaan met de bedrijfsarts , en om hulp vragen.
Misschien is er wel een bemiddelingspersoon aangewezen binnen het bedrijf?
Hier niet mee rond blijven lopen , want dat gaat je de kop kosten vrees ik...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:13

en als je nou samen met je collega eens aankaart dat zij haar werk niet goed doet? Niet tegen haar maar tegen haar leidinggevende.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:26

Nammie schreef:
Als dit nog langer aanhoudt , dan gaat dit fout.
Dat zie je zelf ook wel.
Ik zou een gesprek aan gaan met de bedrijfsarts , en om hulp vragen.
Misschien is er wel een bemiddelingspersoon aangewezen binnen het bedrijf?
Hier niet mee rond blijven lopen , want dat gaat je de kop kosten vrees ik...

Gaat volgens mij hoe dan ook op een bepaald moment fout gaan inderdaad.
Hoe dat precies weet ik niet. Zie bos door de bomen niet meer.
Weet niet hoe dat zit in nederland, maar bedrijfarts of bemiddelingspersoon hebben we hier niet.
Soms heb ik wel weer een goede dag gehad en twijfel ik weer. Dan zie ik het wel weer zitten.
Maar denk dat ik stilaan tot besef zal moeten komen dat ik beter uitkijk. Want dit is een bom die op ontploffen staat.
Heb eigenlijk al meerdere keren een vacature gezien die mij aansprak en heb altijd op punt gestaan een sollicitatie te verzenden. Maar heb het dan uiteindelijk niet gedaan.
Waarom kan ik eigenlijk niet goed uitleggen. Wil het ook niet zomaar opgeven.
Want doe mijn job graag. Heb goede contacten met mijn poetshulpen, meer dan de helft heb ik ook zelf aangeworven, zou het spijtig vinden ze te moeten achterlaten.
En het is natuurlijk vertrouwd...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:31

Kinke schreef:
en als je nou samen met je collega eens aankaart dat zij haar werk niet goed doet? Niet tegen haar maar tegen haar leidinggevende.

Hebben we inderdaad al eens samen besproken.
Probleem is ook dat mijn collega een persoonlijke vriendin is van de kantoorverantwoordelijke.
Zo is mijn collega ook op kantoor gekomen eigenlijk.
Dus ze kan echt geen mes in de rug steken op die manier.

Ook is het echt niet gebuikelijk hier om een stap over te slaan en naar de hoofdzetel te gaan als je een probleem hebt met de kantoorverantwoordelijke.
Wordt gewoon niet geapprecieerd, en deze die het wel hebben gedaan, werken sindsdien niet meer voor het bedrijf...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:36

ChocoBesnier schreef:
Probleem is ook dat mijn collega een persoonlijke vriendin is van de kantoorverantwoordelijke.

Ook is het echt niet gebuikelijk hier om een stap over te slaan en naar de hoofdzetel te gaan als je een probleem hebt met de kantoorverantwoordelijke.
Wordt gewoon niet geapprecieerd, en deze die het wel hebben gedaan, werken sindsdien niet meer voor het bedrijf...

Juist met dit soort zaken kan een vakbond je goed helpen, ze hebben de nodige contacten + ze kunnen je nadien niet meer buitensmuiten met de reden dat je je werk niet goed doet ofzo, omdat je reeds een dossier hebt liggen bij de vakbond. beetje jezelf indekken, want als je baas je viseert kan je daar weinig aan doen, buiten naar de vakbond gaan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 15:01

inochiyo schreef:
ChocoBesnier schreef:

Juist met dit soort zaken kan een vakbond je goed helpen, ze hebben de nodige contacten + ze kunnen je nadien niet meer buitensmuiten met de reden dat je je werk niet goed doet ofzo, omdat je reeds een dossier hebt liggen bij de vakbond. beetje jezelf indekken, want als je baas je viseert kan je daar weinig aan doen, buiten naar de vakbond gaan.

Aha, hier had ik geen idee van. Misschien toch beter om mij aan te sluiten. Gewoon voor het veilig te spelen.
Maar denk niet dat ze me bewust viseert. Ze kan gewoon geen leiding nemen op een normale, menselijke manier.
Dit is meer mijn ding. Ik kan makkelijk leiding geven aan 50 poetsdame's zonder mij boos te maken of mensen af te breken. Dat kan zij gewoon niet. Ze slaat in paniek rond zich heen zeg maar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:19

Dan wist ik het wel…ik ging lekker op zoek naar een betere baan. Er zal ook niets anders opzitten zoals ik het lees want je kunt het niet met haar bespreken, niet met haar leidinggevende en zij zal zelf vast niet vertrekken. Dan blijft over: of je trekt je er helemaal niets van aan (en dat lukt niet) of je gaat weg.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 14:52

De eerste vacatures heb ik gevonden. Vanavond ga ik solliciteren.
Moet eerst nog diploma inscannen enzo bij mijn schoonouders want heb zelf geen scanner.
En ze vragen deze mee te sturen.
Heb een hele leuke gevonden. Iets dat semi met paardensportkampen heeft te maken.
Voldoe al alle eisen. En het loon is ook beter *D, staat al meteen in de vacature.