Pakketje kwijt, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Pakketje kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:55

Ik heb via facebook (tweehands paardenspullen) twee bitten en een bbp verkocht. Netjes in een doos, verzonden via DHL. Ware het niet dat we nu een week verder zijn, de t&t-code nooit geupdate is en het pakketje ook nog steeds niet bij de ontvanger is.

Contact met DHL en Selektvracht (daar geven zij kleinere pakketjes aan door) loopt en ze zijn daar 'onderzoek' aan het doen. Ik heb aangeboden om het nog een week aan te kijken, mocht ze dan nog niks hebben krijgt ze van mij de helft van het geld terug.

Wilde ze niet mee akkoord gaan (wat ik gedeeltelijk ook wel begrijp). Echter vind ik niet dat het gehele risico van het verzenden bij mij ligt, ik heb gedaan wat mij gevraagd werd.

Wat nu? Hoe zit dit juridisch? En nog belangrijker, hoe kan ik dit netjes oplossen?

lady62

Re: Pakketje kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:58

Volgens mij ligt het hele risico bij de ontvanger dit heb ik tenminste wel eens gehoord.
Ik neem aan dat het pakketje ook niet verzekerd was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:58

juridisch ben jij verantwoordelijk :)

wat zegt DHL verder? met een t&t moet dat pakketje toch te vinden zijn :?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:59

Als jij een bewijs hebt dat je pakketje verzonden is, hoef jij geen geld terug te geven. Jij bent je plicht gedaan, verzonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:01

sorry saams, maar de verzender blijft verantwoordelijk tot t pakket is afgeleverd. jouw vlieger gaat dus niet op :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:01

Dat is toch raar? Jij verzend een pakketje, hebt bewijs. Dat is het risico van de koper/ontvanger toch of het aankomt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:02

Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken.
Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.
Als er niets vermeld is en geen navraag is gedaan, dan wordt het moeilijk als het product verloren blijkt te zijn gegaan. Ik zou dan beginnen met nagaan waarom de verkoper het product zomaar heeft verzonden (dat was immers niet expliciet gemeld). En ik hoop dat er dan eens wordt geprocedeerd zodat we weten waar we aan toe zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:03

Juridisch is anders bepaald.

En ik denk dat dat met moment van levering te maken heeft omdat meestal iemand pas eigenaar wordt als de levering heeft plaats gevonden. Maar dat kan iemand anders vast beter uitleggen dan ik :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:04

Pakket was inderdaad niet verzekerd. Overigens ben ik de verzender en inderdaad 'gewoon' een consument.

Hele verhaal is raar. Pakket tegelijk met twee andere pakketten verzonden. De vermiste naar het huisadres, andere twee naar een ander servicepunt. 3 april pakbon gemaakt+geprint en daarna naar DHL punt gereden en ingeleverd. Pakketjes gescand en ook een bewijs gekregen gedateerd op de derde.

De twee pakketjes die naar de andere servicepunten gingen bleken later bij controle van t&t op 4 april ingescand te zijn (dus dag later dan mijn bewijs?) en de 5e richting distributiecentrum gegaan. Hier is tot 8e niets meer mee gebeurd, totdat ik die dag om 17.00 een melding maakte en om 19.00 de molen ineens weer ging draaien. Deze zijn uiteindelijk gister afgeleverd.

Pakketje waar het nu om gaat is volgens t&t überhaupt nooit aangemeld bij het servicepunt, terwijl ik daar dus wel een bewijs voor heb.

Toevoeging: Koper/ontvanger heeft zelf gekozen voor verzending via DHL.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:07

Dus je hebt 3 pakketjes tegelijk verzonden en daarvan zijn er nu 2 wel aangekomen en de derde die hangt in het luchtledige?

Je zou denken dat die dan nog ergens bij het servicepunt zou moeten liggen? Klinkt idd wel erg vaag zo.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:07

Ik heb hetzelfde gehad met een zadel wat ik heb verzonden naar een koper.
Ik dacht het verzekerd te hebben bij schade of kwijtraken, was door een fout toch niet gebeurd.
PostNL deed onderzoek en daar kwam uit dat het 'kwijt' was, gaven verder geen gehoor meer en vanwege de fout kon ik fluiten naar een schadevergoeding.
Ik heb toen de koper geld retour gegeven, want meer kan je er helaas niet aan doen. Dat is het risico van verzenden. Maar voortaan gaat hier niets meer weg zonder verzekering/risico voor de koper.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:10

LizMD schreef:
Pakket was inderdaad niet verzekerd. Overigens ben ik de verzender en inderdaad 'gewoon' een consument.

Hele verhaal is raar. Pakket tegelijk met twee andere pakketten verzonden. De vermiste naar het huisadres, andere twee naar een ander servicepunt. 3 april pakbon gemaakt+geprint en daarna naar DHL punt gereden en ingeleverd. Pakketjes gescand en ook een bewijs gekregen gedateerd op de derde.

De twee pakketjes die naar de andere servicepunten gingen bleken later bij controle van t&t op 4 april ingescand te zijn (dus dag later dan mijn bewijs?) en de 5e richting distributiecentrum gegaan. Hier is tot 8e niets meer mee gebeurd, totdat ik die dag om 17.00 een melding maakte en om 19.00 de molen ineens weer ging draaien. Deze zijn uiteindelijk gister afgeleverd.

Pakketje waar het nu om gaat is volgens t&t überhaupt nooit aangemeld bij het servicepunt, terwijl ik daar dus wel een bewijs voor heb.

Toevoeging: Koper/ontvanger heeft zelf gekozen voor verzending via DHL.

Als ontvanger kan je hier niks mee, de verzender is diegene die achter het pakketje aan moet.. Dit heb ik zelf nl ook wel eens meegemaakt. En ik vond het altijd erg fijn als de verzender de moeite nam om er daadwerkelijk achteraan te gaan, want als ontvanger kan je echt niks bij zulke bedrijven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:14

Ik had dit met T&T nu PostNL. Zijn hebben mij echter wel aangeboden om het uit te gaan zoeken en ik kreeg een gratis verzending tot 10 kilo code. Nu bleek het pakket ergens zijn te blijven liggen in het sorteercentrum en hebben ze het alsnog verstuurd en ik had die sticker voor 1 gratis pakket te verzenden.
Ik vind dat je het wel netjes oplost uit jou kant gezien maar voor de koper natuurlijk niet. Moeilijk, doet DHL nog iets voor je?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:14

Ik ben verzender en er inderdaad al vanaf maandag mee bezig. Ware het niet, dat ik veel eerder dit topic aan had moeten maken. Hij is boven water :D

Door opmerking van Sammie toch nog even naar servicepunt gebeld en daar lag ie inderdaad, braaf te wachten totdat ie opgehaald ging worden. Alleen moest ie juist weg daar :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:15

:D gelukkig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:16

:D *\o/*

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:21

Sammie schreef:
:D *\o/*

>;) ben jij niet afwezig tm morgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:22

staat geen jaartal bij :))

^)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:23

_O-

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:31

LizMD schreef:
Ik ben verzender en er inderdaad al vanaf maandag mee bezig. Ware het niet, dat ik veel eerder dit topic aan had moeten maken. Hij is boven water :D

Door opmerking van Sammie toch nog even naar servicepunt gebeld en daar lag ie inderdaad, braaf te wachten totdat ie opgehaald ging worden. Alleen moest ie juist weg daar :D

Mazzelaar!!!!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:40

Ja soms moet je inderdaad een beetje geluk hebben (en er dus een beetje achteraan zitten). Hele opluchting dit!