Wel of niet 'ingrijpen?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Wel of niet 'ingrijpen?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:23

Hee Bokkers,

Ik twijfel over iets wat ik eigenlijk ook niet onuitgesproken kan laten. Het gaat om het volgende:

Mijn buren wonen sinds een half jaar in het appartement naast mij. Het zijn oude appartementen, dus best gehorig. Het is een leuk stel, jong (25 á 26 jaar) en het meisje is zwanger. Laatst hadden ze een baby-shower en ik werd netjes gewaarschuwd voor eventueel lawaai. Verder hoor ik ze eigenlijk nooit :) Dikke prima.

Tot vier dagen geleden.. Een hoop gerommel. Alsof spullen werden omgegooid.
Drie dagen geleden, weer een hoop gerommel. En een flinke woordenwisseling.
Twee dagen geleden was ik s'avonds niet thuis.

Maar gisterenavond..

Geschreeuw. Heel veel spullen vielen. Ook zware, want het dreunde door in mijn eigen appartement. Het meisje schreeuwde en riep "auw" en "hou op". Dat was rond 11 uur s'avonds. Om vier uur snachts werd ik wakker van opnieuw lawaai. Slaan met deuren en weer riep het meisje "auw" en "hou op".

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Wetende dat het meisje zwanger is maakt het mij eigenlijk best ongerust. Dus mijn vraag is: Wat zouden jullie doen in deze situatie? Wat kún je (het beste) doen als 'buitenstaander' in zo'n situatie?

Alvast bedankt :)

belle_boef

Re: Wel of niet 'ingrijpen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:24

Politie bellen

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:25

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:26

En als je weer hoort stommelen zou ik niet afwachten, maar meteen 112 bellen.

Donkerblauw

Oei, dat is een hele lastige situatie..
Misschien zou je eens het steunpunt huiselijk geweld kunnen bellen en de situatie aan hen uitleggen, zodat je advies kunt krijgen? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Je kan de wijkagent bellen, zij kunnen dan langs gaan en informeren of alles goed gaat.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:29

Steunpunt Huiselijk Geweld ben ik momenteel een beetje naar aan het googelen. Denk dat bellen inderdaad geen kwaad kan. Maar vind het tegelijk ook spannend hoor.
Laatst bijgewerkt door Sabini op 09-04-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:29

Wat ontzettend naar, ook voor jou! Je zult wel schrikken elke keer!
In zo'n situatie heb ik ook gezeten, wij zijn alleen kort daarna verhuist.
Zelf vond ik het best heel spannend om iemand te bellen, je woont er toch naast zegmaar.
Maar ik raad je aan om inderdaad eens contact op te nemen met het Steunpunt.
Zij kunnen je verder van advies voorzien.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:30

Ik zou ook kiezen voor steunpunt huiselijk geweld, zij kunnen je precies vertellen wat je in dit soort situaties het beste kan ondernemen.
Kan me best voorstellen dat je het spannend vind, maar geloof dat je dit soort meldingen ook gewoon anoniem kan doen. Misschien stelt dat een beetje gerust?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:30

Ben je zeker dat er niet iemand anders was? Dat kan ook hè, de vader van het meisje ofzo. Als het zo plotseling begonnen is is dat niet zo'n gek idee op zich :)

Hoe dan ook, zou ik even iemand bellen inderdaad, steunpunt huiselijk geweld oid.
Spreek je wel eens met haar af voor de koffie ofzo? Of kijk eens uit het raam, als je haar alleen thuis ziet komen even "toevallig" net de gang op lopen en een praatje aanknopen, kijken hoe het met haar gaat. Je hoeft niet te vragen "goh wat een herrie, waren jullie dat?" ofzoiets, maar het zal haar allicht goed doen dat iemand zich om haar bekommert! :)

Succes ermee!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:33

Hoe dan ook, gewoon wat bellen.

Dan heb je tenminste wat gedaan en je zou het jezelf niet vergeven als er iets gebeurd. Het lijkt me niet normaal dat zij Auw roept, dat betekend dat er iemand aan haar zit..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:35

Magrathea schreef:
Ben je zeker dat er niet iemand anders was? Dat kan ook hè, de vader van het meisje ofzo. Als het zo plotseling begonnen is is dat niet zo'n gek idee op zich :)
Daar ben ik niet 100% zeker van. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat alleen het stel gisterenavond en afgelopen nacht thuis was, en verder niemand.

Vandaag 'hoop' ik het meisje nog tegen te komen in het trappenhuis. Misschien om te kijken / danwel te vragen hoe het gaat. We hebben wel eerder wat korte gesprekjes gehad in het trappenhuis (over bijv. een onderbuurman en over de schoonmakers van de woningstichting). Maar die kans is niet groot dat ik haar tegen kom.

Zal ik dan nu gewoon het Steunpunt bellen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:37

Eens met bovenstaande. Alleen al voor mijn eigen gemoedsrust zou ik willen dat ik er wat aan gedaan zou hebben ;).

Anoniem

Oh ik had even niet door dat jij t was Saab. Gewoon bellen hoor, dat kun jij :)

scrappiecoco

je hebt toch meer buren? heb je gevraagd of zij wat horen? dan zou je kunnen overleggen.
en samen evt bellen.

als het lang aanhoud zou ik ook bij de woningstichting een melding maken.
elke keer overlast is toch ook niks.

hier zelfde probleem gehad, meerdere malen. (gister nog)
een keer had iemand de politie gebeld, ging de buurman iedereen vragen wie gebeld had met woede in zn ogen :| ik werd er bang van.
ik weet niet of je alleen woont, maar ik in dit geval wel.
en als vrouw zijnde zou ik me dan ook niet zo veilig voelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:38

Sabini schreef:
Magrathea schreef:
Daar ben ik niet 100% zeker van. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat alleen het stel gisterenavond en afgelopen nacht thuis was, en verder niemand.

Vandaag 'hoop' ik het meisje nog tegen te komen in het trappenhuis. Misschien om te kijken / danwel te vragen hoe het gaat. We hebben wel eerder wat korte gesprekjes gehad in het trappenhuis (over bijv. een onderbuurman en over de schoonmakers van de woningstichting). Maar die kans is niet groot dat ik haar tegen kom.

:j

Al is het iemand anders, dan kunnen ze je nog helpen.

Komt ze niet wel eens met booschappen thuis ofzo? Dan kan je even te hulp schieten enzo, de goede buuf uithangen ;) "Joh dat is veel te zwaar voor jou, ik til het wel even". En probeer dan even een gesprekje aan te knopen. Ik weet niet hoe makkelijk je met relatief onbekenden praat, maar probeer dat eens.
Nogmaals, stel al komt er niks uit, en stel ze wordt wel mishandeld, dan zal het haar heel goed doen om even wat gezelligheid om zich heen te hebben! :)

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:38

HEY ts! jij woont ook in Almelo, ik ook :P
straks zelfde flat?? :=

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:39

Joolien schreef:
*belt nu*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:40

Sabini schreef:
Joolien schreef:
*belt nu*

+:)+

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:41

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als er werkelijk sprake is van huiselijk geweld zij wacht op een persoon als jij die ingrijpt. Zelf zal ze de stap namelijk niet nemen en je hoopt dat er iemand is die ingrijpt omdat je het zelf niet kan. Steunpunt huiselijk geweld is een goed initiatief. Laagdrempelig. Ik zou toch even bellen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:43

ik zelf zou niet gelijk steunpunt huiselijk geweld bellen. Kijk er eigenlijk vanop hoeveel al gelijk de politie willen inschakelen of steunpunt huiselijk geweld willen inschakelen! Jong stel, misschien net samengewoond (nou ja, half jaartje dan) eerder nooit last van ze gehad en nu twee of drie dagen ruzie. Kan gebeuren! Wie weet kregen ze bepaald nieuws wat veel ruzie heeft veroorzaakt. Kan gebeuren. Om nu gelijk politie e.d. in te schakelen is ook wel weer heel wat! Als dat nou nodig is elke keer dat iemand ruzie heeft, dan heeft de politie het ook mooi druk! Mocht het meisje/de vrouw inderdaad blauwe plekken hebben overal dan kun je inderdaad alsnog een melding maken, maar lijkt me nu een overhaastte reactie. In een ruzie denk je niet oh, laten we het wel zacht houden want het huis is gehorig, dus het kan ook gewoon helemaal niets wezen. Ik zou het even afwachten en je kunt altijd aangeven van joh, is alles oke? Ik hoorde zorgwekkende geluiden afgelopen nachten doordat de huizen gehorig zijn. Kunnen zij wat zachter wezen en kun je gelijk zien of er sprake is van geweld.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:44

Magrathea schreef:
Komt ze niet wel eens met booschappen thuis ofzo? Dan kan je even te hulp schieten enzo, de goede buuf uithangen ;) "Joh dat is veel te zwaar voor jou, ik til het wel even". En probeer dan even een gesprekje aan te knopen. Ik weet niet hoe makkelijk je met relatief onbekenden praat, maar probeer dat eens.
Nogmaals, stel al komt er niks uit, en stel ze wordt wel mishandeld, dan zal het haar heel goed doen om even wat gezelligheid om zich heen te hebben! :)
Haar vriend doet vaak de boodschappen. Maar we komen geregeld samen 'thuis' (bij de centrale voordeur beneden) en dan houd ik even de deur voor haar open.

Hoorde toevallig net de voordeur van hun open en dicht gaan, dus er is weer iemand thuis. Maar was 'te laat' om zelf heel onschuldig het trappenhuis op te lopen (aangezien ik lui achter m'n laptop zit :o ).

Enfin, ik heb net het Steunpunt gebeld. Alle medewerkers zijn in gesprek, dus ik kreeg de receptie aan de telefoon en daar hebben ze mijn nummer genoteerd. Ik word vandaag terug gebeld.

Wat betreft andere buren:
Het appartement onder mij staat leeg. En in het appartement onder mijn directe naaste (betreffende) buren woont een rare man. Ik woon hier zelf ook nog niet zo lang en ik ben niet zo'n iemand die op een 'vreemde' onderbuurman af stapt om iets dergelijks te vragen..

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:45

Sabini schreef:
Magrathea schreef:

Ja gewoon doen.
Het kan alleen maar helpen, als er niks was (wat onwaarschijnelijk is) heb je toch je best gedaan, en je bekommerd om haar. zal haar sowieso wel goed doen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:46

Napie schreef:
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als er werkelijk sprake is van huiselijk geweld zij wacht op een persoon als jij die ingrijpt. Zelf zal ze de stap namelijk niet nemen en je hoopt dat er iemand is die ingrijpt omdat je het zelf niet kan. Steunpunt huiselijk geweld is een goed initiatief. Laagdrempelig. Ik zou toch even bellen.

maar is dit ook nodig als je in een half jaar tijd toevallig eenmaal 3 dagen achter elkaar een ruzie hoort? Kan gebeuren lijkt mij! Fikse ruzie, zij smijt met borden, staat vervolgens in een glas scherf? Lijkt mij zo overdreven! Het gehele half jaar daarvoor nooit problemen of signalen dat er geweld aanwezig is (zou je gehoord of gezien hebben met zulke gehorige huizen) en nu hebben ze ruzie en is het opeens een huiselijk geweld zaak en moet misschien zelfs de politie komen?!

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:47

Oh ik zie dat je al gebeld hebt. super. *D