Er zijn echter nog enkele dingen waarover ik advies kan gebruiken.
Ik hoop natuurlijk dat bokt me hierbij kan helpen!

Ik ben momenteel al bezig met het zadelmak maken en inrijden van IJslandse paarden.
Op dit moment staan er 2 paarden in pension bij mij.
Ik wil graag even aftoetsen hoe bokt tegenover dit aanbod staat en wat jullie graag veranderd zouden willen zien, voordat jullie iets dergelijks zouden overwegen.
Wat ik aanbied:
Het zadelmak maken van IJslanders, deze dienen minimaal 4 jaar oud te zijn voordat ik er daadwerkelijk op stap.
Met grondwerk kan eventueel al vanaf 3 jaar begonnen worden.
Ik heb reeds op verschillende stallen gewerkt, waaronder een IJslanderstal waar dit ook echt mijn dagelijkse werk was.
Praktijkervaring heb ik dus voldoende (vind ik zelf).
De IJslanders waarmee ik werk zullen gestald worden op een paddock waar ze samen staan met soortgenoten.
Ze krijgen uiteraard voldoende hooi en water en kunnen gebruik maken van een schuilstal.
Geregeld kunnen ze hun benen extra gaan strekken op de weide. In samenspraak met de eigenaar kan uiteraard ook krachtvoer of iets dergelijks voorzien worden.
De reden waarom ik ze op een paddock houd is de aanleg van IJslanders voor dik worden en zomereczeem. Op deze manier is het voerbeleid veel meer onder controle en kunnen ze toch lekker samen rondlopen.
Het zadelmak maken en inrijden wordt afgestemd op ieder paard afzonderlijk. Ik begin steeds met simpelweg longeren in de longeercirkel en het aanleren van stemhulpen. Ook meelopen aan de hand met respect voor persoonlijke ruimte vind ik een erg belangrijk aspect van het opleren. Pas wanneer dit bevestigd is ga ik verder met het opleggen van het zadel en daarna het inrijden.
Het inrijden gebeurt ook op tempo van het paard: Het ene paard biedt makkelijker tolt aan dan het andere, dus dit gebeurt vanzelfsprekend allemaal in samenspraak met de eigenaar.
De nadelen waarmee ik momenteel nog te kampen heb:
- Ik werk puur vanuit ervaring want beschik niet over diploma’s. Ik zou graag snel het diploma van basis inctructeur bij IJslanders halen maar het zal nog even duren voordat dit weer georganiseerd wordt.
- Ik maak gebruik van een locatie waar de eigenaren van het paard enkel op afspraak langs kunnen komen. Voor vele eigenaren kan dit vermoedelijk afschrikken.
Ik besef ook dat vele mensen erg nauw betrokken willen zijn bij het zadelmak maken, wat hierbij momenteel geen mogelijkheid is.
De bedoeling is tevens dat dit een deeltijds concept blijft. Als full-time lijkt het me (op dit moment) sowieso nog niet haalbaar.
Mijn vraag:
Hoe staan jullie tegenover dit concept?
- Zouden jullie je paard naar een plek sturen waar je enkel af en toe op afspraak kan langsgaan?
- Is dit iets dat jullie zouden overwegen voor jullie paard?
- Welk bedrag zouden jullie hiervoor over hebben?
Alvast bedankt om mee te denken!
Waarmee ik natuurlijk niet vind dat je er niks van bakt want ik vind je goed rijden. En ik vind het heel knap dat je dit doet, en je opgedane ervaring op deze manier gebruikt.