Opstarten zaak: zadelmak maken en inrijden. Jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RavenIris

Opstarten zaak: zadelmak maken en inrijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 13:54

Ik ben momenteel bezig met het (kleinschalig) opstarten van mijn eigen zaak.
Er zijn echter nog enkele dingen waarover ik advies kan gebruiken.
Ik hoop natuurlijk dat bokt me hierbij kan helpen! :D

Ik ben momenteel al bezig met het zadelmak maken en inrijden van IJslandse paarden.
Op dit moment staan er 2 paarden in pension bij mij.
Ik wil graag even aftoetsen hoe bokt tegenover dit aanbod staat en wat jullie graag veranderd zouden willen zien, voordat jullie iets dergelijks zouden overwegen.

Wat ik aanbied:
Het zadelmak maken van IJslanders, deze dienen minimaal 4 jaar oud te zijn voordat ik er daadwerkelijk op stap.
Met grondwerk kan eventueel al vanaf 3 jaar begonnen worden.
Ik heb reeds op verschillende stallen gewerkt, waaronder een IJslanderstal waar dit ook echt mijn dagelijkse werk was.
Praktijkervaring heb ik dus voldoende (vind ik zelf).

De IJslanders waarmee ik werk zullen gestald worden op een paddock waar ze samen staan met soortgenoten.
Ze krijgen uiteraard voldoende hooi en water en kunnen gebruik maken van een schuilstal.
Geregeld kunnen ze hun benen extra gaan strekken op de weide. In samenspraak met de eigenaar kan uiteraard ook krachtvoer of iets dergelijks voorzien worden.
De reden waarom ik ze op een paddock houd is de aanleg van IJslanders voor dik worden en zomereczeem. Op deze manier is het voerbeleid veel meer onder controle en kunnen ze toch lekker samen rondlopen.

Het zadelmak maken en inrijden wordt afgestemd op ieder paard afzonderlijk. Ik begin steeds met simpelweg longeren in de longeercirkel en het aanleren van stemhulpen. Ook meelopen aan de hand met respect voor persoonlijke ruimte vind ik een erg belangrijk aspect van het opleren. Pas wanneer dit bevestigd is ga ik verder met het opleggen van het zadel en daarna het inrijden.
Het inrijden gebeurt ook op tempo van het paard: Het ene paard biedt makkelijker tolt aan dan het andere, dus dit gebeurt vanzelfsprekend allemaal in samenspraak met de eigenaar.

De nadelen waarmee ik momenteel nog te kampen heb:
- Ik werk puur vanuit ervaring want beschik niet over diploma’s. Ik zou graag snel het diploma van basis inctructeur bij IJslanders halen maar het zal nog even duren voordat dit weer georganiseerd wordt.
- Ik maak gebruik van een locatie waar de eigenaren van het paard enkel op afspraak langs kunnen komen. Voor vele eigenaren kan dit vermoedelijk afschrikken.
Ik besef ook dat vele mensen erg nauw betrokken willen zijn bij het zadelmak maken, wat hierbij momenteel geen mogelijkheid is.

De bedoeling is tevens dat dit een deeltijds concept blijft. Als full-time lijkt het me (op dit moment) sowieso nog niet haalbaar.

Mijn vraag:
Hoe staan jullie tegenover dit concept?
- Zouden jullie je paard naar een plek sturen waar je enkel af en toe op afspraak kan langsgaan?
- Is dit iets dat jullie zouden overwegen voor jullie paard?
- Welk bedrag zouden jullie hiervoor over hebben?

Alvast bedankt om mee te denken!

smurfje

Re: Opstarten zaak: zadelmak maken en inrijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:57

Het punt van klanten afschrikken omdat ze niet mee kunnen kijken. Is aanbieden ze op de hoogte te houden Door te filmen. En deze dan toe te zenden. Dan scheelt het al een hele drempel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:01

Ik heb dan geen ijslander of ervaring met ijslanders, dus als het goed is, beantwoord ik je vragen vanuit een 'gewoon' oogpunt met m'n bospony als uitgangspunt als dat ook goed is :)

- Zouden jullie je paard naar een plek sturen waar je enkel af en toe op afspraak kan langsgaan?
Nee. Ik zou het niet fijn vinden om alleen met moeite langs te kunnen komen. Als ik toevallig in de buurt ben, vind ik het fijn om even langs te kunnen piepen, paardlief even te aaien of even spontaan langs te komen voor een babbeltje. Niet zozeer om te controleren maar dat dan meer 'gewoon omdat het kan'. Ook blijft het in dat geval gewoon mijn pony/paard dus als de locatie zich er dan niet voor leent om 'spontaan' langs te komen, dan is dat toch iets waar ik als potentiële klant mijn vraagtekens bij zou hebben. Als het gaat om een training bij te wonen snap ik wel dat dit geplanned moet worden natuurlijk :+
De werkmethode vind ik érg goed, dus daar zou ik erg over te spreken zijn. Vooral de rust voor het beleren die uit de tekst blijkt zou ik erg fijn vinden, omdat ik er zelf absoluut niet voor ben om paarden maar zo vroeg mogelijk in te rijden, ongeacht het ras en de kleine stappen vind ik daar ook erg fijn bij. Geen 'klaar in 3 weken' praktijken. :)
Prijs zal inclusief stalling zijn dan denk ik? Ik vind het goed opleren van een paard goud waard, dus voor zoiets zou ik dan toch al snel 400 per maand neerleggen, mits het dus wel mogelijk is om gewoon langs te komen zonder dat dit van tevoren 'aangevraagd' moet worden. Ik vind het buiten staan en de rust het geld namelijk wel waard :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:01

Houd je er rekening mee, dat je een hele kleine afzet markt pakt?!
Waar je verder rekening mee moet houden is een verzekering, zowel een bedrijfs aansprakelijkheids verzekering als een ongevallen voor je zelf, maar deze is enorm duur!
Je bent veel kosten kwijt als het officieel gaat doen, denk aan kvk, belasting (welk tarief zit je in) enz enz.

Wil je serieus verder, dan zou een bedrijfsplan gaan opstellen met alle informatie, maar ook een eigen SWOT analyse.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:02

Ik vraag me af of het rendabel is om je alleen te richten op dit specifieke ras.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:03

Ik zou mijn paard sowieso niet snel naar iemand anders sturen om zadelmak te laten maken, maar enkel 'af en toe' op afspraak langskomen zou geen optie zijn voor mij. Om me heen heb ik al veel ellende gezien met mensen die hun jonge paardje na een maand 'ingereden' terugkregen en er zelf niets mee konden beginnen, omdat de communicatie tussen paard en eigenaar niet goed was afgestemd.

Heb je de mogelijkheid om begeleiding achteraf aan te bieden op locatie van de eigenaar? Misschien zou dat het concept aantrekkelijker maken.

Qua prijs heb ik geen idee, het zadelmak maken en inrijden van mijn IJslander was een eitje, daar had iemand héél makkelijk aan kunnen verdienen. Volgens mij zijn de meeste IJslanders relatief eenvoudig te beleren, dus ik zou denken dat er geen 500 euro mee te verdienen valt... Ga je werken per week, of spreek je een vaste prijs af en ga je er dan mee aan de slag zo lang als nodig is?

Het lijkt me trouwens ook handig om het begrip 'zadelmak maken' te definiëren. Is dat alleen gas, rem en stuur, of ga je ook al het verkeer in bijvoorbeeld, kent het paard dan al het rijden van figuren..? Dat zou ik ook wel fijn vinden om van tevoren te weten!
Edit; oftewel, een lijstje van 'vaardigheden' die het paard kent wanneer het terugkomt bij de eigenaar.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:07

Met je concept is niet veel mis, maar het is vissen in een vijver met veel meer hengels dan vis. Er zijn inmiddels legio mensen, die via NHB Helicon één van de erkende diploma's tot ijslandertrainer/instructeur hebben gehaald, voordat daar de stekker uit werd getrokken. Een aantal daarvan geniet ook naamsbekendheid door met hun eigen (of door hen uitgebrachte) paarden geboekte wedstrijdresultaten. Je moet al iets bijzonders te bieden hebben om je in die markt een plek te verwerven. Als je nou uit Hólar terug zou komen met een diploma jonge paardentrainer en het daaraan gekoppelde FT-lidmaatschap op zak maak je een kans, maar anders denk ik dat je het vooral als leuke hobby moet blijven zien en is het mooi meegenomen als je er af en toe een zakcentje mee kunt verdienen.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 09-04-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:09

De verzekeringen en dergelijke zijn geen probleem, maar worden wel doorgerekend. Die zitten in Belgie sowieso vermoedelijk wel anders dan in Nederland.
Stel dat er een paard uit de weide ontsnapt en schade aanricht is dit nog altijd voor de verzekering van de eigenaar. Als er blijkt dat het echt mijn schuld is en er tijdens de training iets misgaat, wordt dit op mijn verhaalt.
Zoals je in de openingspost kan zien ben ik ook al bezig met 2 klanten, dus eigenlijk is de zaak al opgestart.
Ik wil dus eigenlijk vooral weten wat jullie belangrijk vinden :)

Filmen vind ik wel een erg goed idee!

Niet langskomen is niet mogelijk omdat ik niet constant aanwezig ben. De locatie is gelegen aan het erf van familie van me, maar vanwege privacy hebben ze niet graag constant vreemde mensen op het erf. Daarnaast is het hek ook steeds op slot dus zomaar even de paddock binnenstormen kan eigenlijk ook niet.

De definitie van zadelmak maken en inrijden bespreek ik met de eigenaar. Het zadelmak maken is bij sommige IJslanders inderdaad niet moeilijk, maar veel mensen weten bijvoorbeeld niet hoe ze de gangen goed kunnen scheiden. Intolten is niet bij elk paard even makkelijk. Begeleiding achteraf op locatie zou zeker een optie zijn.

Ik weet dat er qua IJslander op zich een kleine markt is. Maar ik woon in Vlaams-Brabant, Belgie, en hier is het aanbod zo goed als onbestaande.

Alvast bedankt voor de reacties!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:13

Intölten lijkt mij persoonlijk dan weer iets anders dan inrijden, dus ik zou dat dan wel heel goed bespreken! Want wat als het inrijden wel goed gaat, maar het tölten (nog) niet lukt? Niet alle paarden zijn daar meteen na het inrijden aan toe natuurlijk.

Ik ben benieuwd of dit uiteindelijk gaat lopen, het klinkt leuk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:13

Ik zou mijn paard niet bij jou neerzetten omdat jouw manier van rijden en grondwerken niet strookt met die van mij ;) Waarmee ik natuurlijk niet vind dat je er niks van bakt want ik vind je goed rijden. En ik vind het heel knap dat je dit doet, en je opgedane ervaring op deze manier gebruikt.

Wat me opvalt in je tekst is dat je stemhulpen aanleert. In hoeverre zijn deze afgestemd met/op de eigenaar? En rijd je paarden in vanaf het jaar dat ze 4 worden of vanaf de datum die 4 jaar na hun geboortedag ligt? Dat zou ik namelijk wel een puntje vinden.

Ik denk dat het voor je eigen paarden op den duur onrustig gaat worden, steeds andere paarden er bij. Ik zou ze dan apart houden, dus in gescheiden paddocks.

Van het alleen op afspraak langs kunnen komen zou ik niet zo'n drama maken, sowieso zou ik niet zomaar ergens onverwachts langs gaan maar dat is iets persoonlijks.

Het kan inderdaad nog even duren voordat de VIT-opleiding weer van start gaat ergens. Is het een overweging om een "gewoon" diploma ergens te halen? Zodat je in ieder geval "legaal" bezig bent :P

Qua prijs kan ik er niks zinnigs over zeggen, vanwege gebrek aan inzicht aan mijn kant en gebrek aan kostenplaatje (kvk, verzekering, belasting) aan jouw kant :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-04-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:15

Hoe zit het met de verzekering als jij van het paard afvalt?

In Nederland is het wel zo: als mijn paard uit de wei ontsnapt om dat bv de afrastering niet voldoet, het hek niet goed dicht zit enz, de kosten (en gevolgschade) voor de houder (in dit geval jij) zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:15

RavenIris schreef:
Ik weet dat er qua IJslander op zich een kleine markt is. Maar ik woon in Vlaams-Brabant, Belgie, en hier is het aanbod zo goed als onbestaande.
Dat er lokaal weinig tot geen concurrentie is, is 1 ding, maar minstens zo belangrijk: is er lokaal dan wel een potentiële markt voor jouw diensten? Als mensen toch al een eind met de trailer moeten rijden om hun paard ergens heen te brengen, zullen ze eerder voor een aansprekende naam kiezen dan voor een relatief onbekende nieuwkomer, no offense.

Edit: typo

PS: het is wel een pré dat je de tricks of the trade bij Faber hebt geleerd, hoewel die inmiddels wel al zo lang in Canada zit dat er hier in NL steeds minder mensen zijn die nog weten wie hij is en wat hij voor de ijslanders in NL heeft betekend.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 09-04-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:19

Zoals jij het beschrijft, is het meer een hobby waar je wat geld mee verdient.
Een bedrijfsmatige aanpak vergt meer.
Maar goed, dromen is gezond voor een mens... en wie weet komen ze ooit uit. Het begin is er.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:19

Ik zit ook nog een beetje met de vraag: wat is zadelmak in deze context? Stap draf galop in de bak?, goed ingetölt? verkeers- en buitenritmak? Daarnaast snap ik dat je geen 30dagen zadelmak praktijken wilt maar het is wel handig om een minimum aantal keren werken met het paard/rijden per week af te spreken.

Kijk, als mijn paard er een half jaar over doet om zadelmak te worden, okee; dat kán... maar als dat achteraf blijkt dat de trainer er maar 1x per twee weken op zat deed zou ik me toch even achter de oren krabben. Mij persoonlijk zou het dan weer niet zo veel uit maken als ik alleen op afspraak kan komen, filmmateriaal zou dan inderdaad erg goed zijn zodat je als eigenaar toch zicht op de zaak hebt (aangezien er veel trainers zijn die achter de schermen wat minder vriendelijk zijn dan 'in beeld')

Een goed en betrouwbaar zadelmak adres is onbetaalbaar en daar willen mensen ook best een stukje voor rijden. Maar je moet wel zorgen voor een goede naam en PR.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:22

RavenIris schreef:
Hoe staan jullie tegenover dit concept?

Ik weet dat IJslanders extreem sociale dieren zijn en ze het dus goed doen in groepen. Echter, de paarden komen voor het zadelmak maken en inrijden en zijn dan weer weg. Dat betekent dus dat de groep uit een telkens wisselende samenstelling bestaat en ik vraag me af of dat wel zo handig/verstandig is. Stabiliteit is immers in een groep wel een vereiste, lijkt me. Hoe garandeer je die? Hoe weet ik als eigenaar zeker waar je voor staat? Hoe is het bedrijfsmatig geregeld?

Citaat:

Dat ligt aan de afstand tot die plek, moet ik een uur rijden dan maak je sneller een afspraak dan wanneer ik er toch langskom op weg tussen werk en huis. Het ligt er daarnaast aan hoe ik op de hoogte gehouden wordt van de vorderingen en hoe vaak. Daarnaast zou ik al eigenaar toch in sommige stappen actief betrokken willen worden om te zien hoe alles gaat en zo samen met mijn paard het zadelmak maken en inrijden door te maken.

Citaat:

Ik ben geen ijslandermens, dus wat je aanbiedt is voor het soort paard waar mijn hart ligt niet relevant. Als ik wél een ijslandermens zou zijn, dan zou het er vanaf hangen of je manier van huisvesting en je manier van omgang met/training van aansluit bij mijn eigen visie.

Citaat:

Als jij parttime deze klussen doet en dus ook parttime tijd hebt voor mijn paard, dan lijkt me een parttime tarief me ook prima. Het is immers een soort van 'mijn hobby is ook een beetje mijn werk'.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:24

Het lijkt me wel vanzelfsprekend op voorhand alles goed af te stemmen met de eigenaar. Dus wat hun verwachtingen zijn. Of dat als het paard na enkele weken echt nog weinig balans heeft ze hem later terugbrengen voor het gangen scheiden, of verdere begeleiding krijgen op hun locatie.

Ik ben aan het overwegen de VIT-opleiding te gaan volgen in Duitsland.
Op zich is het niet nodig om legaal te zijn natuurlijk, maar wel een erg nuttige extra!

Stemhulpen zijn eigenlijk niet afgestemd op de eigenaar, omdat die na +-2 weken rijden meestal niet meer nodig zijn. Ik koppel tijdens het longeren bijvoorbeeld een stemhulp aan de draf. Tijdens het rijden koppel ik de stemhulp aan de kuitdruk voor het aandraven. Al snel is de stemhulp dan niet meer nodig.
Maar dat is iets dat ook open staat voor overleg uiteraard.

Wedstrijdervaring zou natuurlijk mooi zijn... Helaas heb je om sport A te rijden ook het budget nodig voor een sport A paard. Wek probeer ik nu zoveel mogelijk mijn kop te laten zien op wedstrijden :+ Mijn eigen paard is ook niet de allerslechtste reclame geloof ik :)

Al enkele keren gezegd: Alles wordt vooraf afgestemd met de eigenaar. Er komen tussentijds ook genoeg updates.

Zoals reeds gezegd: dit IS mijn werk al dus hobbymatig is het niet meer :)

In Vlaams-Brabant en Limburg blijken toch behoorlijk wat IJslanders te vinden. Of het aanslaat weet ik nog niet maar dat hoop ik dus snel uit te vinden. Met het VIT-diploma erbij hoop ik ook te kunnen gaan lesgeven.
En ik doe dit dus in combinatie met een andere job. Anders valt er sowieso niet helemaal van te leven. Maar het is de bedoeling dat ik er iets aan overhoud, maar dat zit reeds in mijn business plan.

Er kunnen sowieso maar 3 paarden tegelijk in pension, dus ik zou ook kunnen werken volgens het principe van "inscharen". In principe ben ik dagelijks met het paard bezig, met uiteraard wel een rustdag tussenin. Maar dat hangt ook af van paard tot paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:29

Het ijslander gebeuren even daargelaten (daar ben ik namelijk niet in thuis) zijn er twee dingen die mij tegenstaan. Ten eerste het in de groep plaatsen van een paard, ik zou mijn paard nooit voor zo'n korte periode in een vreemde en regelmatig wisselende groep willen hebben.
Tweede is dat ik het idee krijg dat jij niet altijd daar bent/er niet bij woont. Als ik een paard in training heb wil ik dat er wel 24/7 toezicht is. Je hoeft er niet naast te gaan zitten natuurlijk, maar vind het wel zo prettig als degene die verantwoordelijk is voor het dier dan ook woont waar het paard gestald is.

Verder denk ik wel dat je een erg kleine doelgroep hebt, als je goed op een ijslander past (weet dat ze sterker zijn hoor maar wie weet ben je niet al te groot) pas je vast ook op een grote pony/haflinger/fjord/tinker etc. Waarom die er niet bijnemen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:31

RavenIris schreef:
Stemhulpen zijn eigenlijk niet afgestemd op de eigenaar, omdat die na +-2 weken rijden meestal niet meer nodig zijn. Ik koppel tijdens het longeren bijvoorbeeld een stemhulp aan de draf. Tijdens het rijden koppel ik de stemhulp aan de kuitdruk voor het aandraven. Al snel is de stemhulp dan niet meer nodig.
Maar dat is iets dat ook open staat voor overleg uiteraard.

En in dit geval zou ik dan weer 'uitkijken' dat je straks (bij wijze van spreken) niet 5 paarden hebt staan waarover je 50 verschillende afspraken hebt met de eigenaren. Het lijkt me prima om in bepaalde zaken je eigen visie te ontwikkelen en die ook vast te houden. Natuurlijk moeten zaken in overleg kunnen, maar uiteindelijk heeft iedereen toch een persoonlijke rijstijl en het lijkt mij erg vermoeiend om continu bewust bezig te moeten zijn met 'dit paard geen stemhulpen, dat paard weer wel, dit paard moet stilstaan op dat commando en dat paard...'.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:34

Leuk idee, Er zijn in Nederland natuurlijk al relatief veel bedrijven waar je je IJslander heen kan brengen voor het inrijden, deze bedrijven genieten ook nog eens van een stuk naamsbekendheid. Je zult dus hard moeten werken en jezelf veel laten zien om er een beetje bij te kunnen horen.

Ook moet je je bedenken dat als je er een keer een rotte appel tussen heb zitten dat je die niet zomaar terug kunt sturen naar de eigenaar met "ja, uuuh, het lukt niet" Als jij de ervaring en kunde hebt om die paarden toch, met resultaat, van een nette opleiding te laten genieten, zou je een poging kunnen wagen.

Over het komen op afspraak vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Je wilt nou eenmaal niet zomaar elke dag mensen af en aan hebben lopen zonder toezicht. Op elke IJslander stal waar ik tot nu toe geweest ben is dat zo, en dat werkt prima. Mensen bellen gewoon even en dan word er wat geregeld.

Over prijs kan ik niet veel zeggen. Ik weer dat een aantal grote IJslander stallen rond de 600 euro vragen, omdat je nog niet veel naamsbekendheid hebt zou ik voor Discount Pricing gaan (een fors lagere prijs dan je concurrenten) en rond de 400,- vragen.

Succes met je idee!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:40

MayDayParade schreef:
Ook moet je je bedenken dat als je er een keer een rotte appel tussen heb zitten dat je die niet zomaar terug kunt sturen naar de eigenaar met "ja, uuuh, het lukt niet"
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat persoonlijk liever zou hebben, dan dat er wordt doorgemodderd en ik uiteindelijk naast een dikke rekening alsnog met een paard zit, waarmee ik niets kan. Het is natuurlijk toch zo met dit soort dingen dat er, tenzij anders overeengekomen, in principe meer sprake is van een inspanningsverplichting dan van een resultaatsverplichting van de zijde van een trainer.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:44

Eirikur schreef:
MayDayParade schreef:
Ook moet je je bedenken dat als je er een keer een rotte appel tussen heb zitten dat je die niet zomaar terug kunt sturen naar de eigenaar met "ja, uuuh, het lukt niet"
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat persoonlijk liever zou hebben, dan dat er wordt doorgemodderd en ik uiteindelijk naast een dikke rekening alsnog met een paard zit, waarmee ik niets kan. Het is natuurlijk toch zo met dit soort dingen dat er, tenzij anders overeengekomen, in principe meer sprake is van een inspanningsverplichting dan van een resultaatsverplichting van de zijde van een trainer.

Mijn bedoeling daarmee was: Als je die paarden niet aankan, moet je er niet aan beginnen. Als zij het talent, de kunde en de ervaring heeft die paarden dus WEL netjes en af te kunnen leveren aan de eigenaar, is het een ander verhaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:53

MayDayParade schreef:
Mijn bedoeling daarmee was: Als je die paarden niet aankan, moet je er niet aan beginnen. Als zij het talent, de kunde en de ervaring heeft die paarden dus WEL netjes en af te kunnen leveren aan de eigenaar, is het een ander verhaal.

Ik denk dat haar eigen paard wel een duidelijk uithangbord is wat dit betreft :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:57

Koper schreef:
MayDayParade schreef:

Ik denk dat haar eigen paard wel een duidelijk uithangbord is wat dit betreft :)

Iets met zwaluwen en zomer... ;)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:59

Ik denk dat er bij elk ras wel wat "rotte appels" tussen zitten. Als het echt niet klikt zou ik dat gewoon bespreken met de eigenaar. Ben ook ooit gestopt met 1 paard omdat het te gevaarlijk werd (en dan bedoel ik ook echt gevaarlijk) en dat kan je als zelfstandige niet riskeren. Dan zou ik absoluut niet gaan aanmodderen.

Over de vele bedrijven hiervoor in Nederland: Ik ben van Belgie en wil het ook bewust kleinschalig houden. Nu toch nog.

Sonja: Dat klopt ook zeker. Ik denk dat mijn manier van inrijden gewoon sowieso hetzelfde blijft. Als iemand me vraagt met Parelli te werken doe ik dat gewoon niet :) Dat zijn dingen die vaststaan. Maar over kleine dingen kan altijd overlegd worden omdat ik toch maar steeds een klein aantal paarden in pension zou hebben.

Dat 24/7 toezicht snap ik ook wel.
Ik ben er uiteraard wel enkele uren per dag aanwezig. Sowieso 's ochtends en 's avonds voor het voeren en mesten. En dan door de dag ook nog om ermee te werken natuurlijk.
Ik denk dat dat bij IJslandermensen vaak ook makkelijker ligt, omdat ze ook vaak in een opfok gestaan hebben waar gewoon dagelijks iemand even langskomt.
Dus die mensen gaan bij mij dan sowieso niet komen aankloppen :) Het "wisselende" paardenbestand is een feit, maar het is ook niet zo dat er elke week een nieuw inkomt en er weer een paar uitgaan.
Dit aanbod is dan ook voor mensen die niet willen dat hun paard de hele dag alleen in een stal staat, want dat strookt dan weer helemaal niet met mijn visie.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:00

Eirikur schreef:
Koper schreef:

Iets met zwaluwen en zomer... ;)

Daar heb je helemaal gelijk in Eirikur!
Maar ik heb redelijk wat voorbeeld van paarden die ik toch wel erg braaf zadelmak heb afgeleverd.
Ik focus ook meer op recreatiepaarden dan echte sportpaarden.