Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 23:37

Ik ga morgen even bellen met mijn zorgverzekeraar, maar kwam op mijn eigen risico nota maar liefst 5x een bedrag van 6 euro tegen voor uitleg van het gebruik van mijn medicijnen.

Ik gebruik de medicijnen die ik heb opgehaald al jaren en begrijp dus niet helemaal waarom dit niet eerder is berekend?

(Nou ben ik wel in januari van zorgverzekeraar gewisseld, dus mogelijk is het bij mijn vorige zorgverzekeraar op de grote hoop gegaan. Die specificeerden namelijk niet de eigen risico kosten uit, daar kreeg ik altijd 1 bedrag van ;) )

Wat ik raar vind aan deze situatie, is dat ik mijn medicijnen ophaal, een deel afreken en binnen 2 minuten weer buiten sta. Van enige uitleg in welke vorm dan ook is geen sprake.

Misschien zijn er hier apothekers die hier ervaring mee hebben? Ik vind het zo raar en het lijkt mij eerder op geldklopperij! -O-

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:40

Ik volg even...want dit had ik dus ook toen ik de medicijnen voor mijn operatie voor de implantaat ging halen....niks geen uitleg, een brief met uitleg en €12,00 uitlegkosten eerste gebruik medicijnen -O-
Was voor mij iig nieuw.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:41

Dit had mijn zus ook.. Bij medicijnen die ze al maanden gebruikt en waarvoor ze nooit uitleg heeft gehad :+

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:42

Waar ik dan benieuwd naar ben... vallen deze kosten binnen de verzekering? Of voor eigen kosten ( na eigen risico)
dat er voor betaald moet worden is tot daar aan toe , maar kunnen we dat niet verstoppen in medicatie kosten of andere kosten waardoor je nog een beetje het gevoel van service hebt? Moet je straks nog opletten als je ziek bent of je wel of geen uitleg hebt ontvangen. Belachelijk

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 23:42

Ik vind het zo raar! Ik had dan ook voor 50 euro medicijnen en 30 euro uitlegkosten. Dat ligt toch niet meer in verhouding? :))

Wel snel door je eigen risico heenblazen zo, indien ze dit uiteraard echt als eigen risico berekenen, anders wordt het nog een duur grapje komend jaar.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:45

dat schijnt iets te zijn wat wettelijk is vastgesteld en waar apothekers niet onderuit kunnen......het in rekening brengen van die kosten bij de eerste keer dat bepaalde meds worden voorgeschreven......dat ze dan niet ook fatsoenlijk uitleg geven en ook vermelden dat die kosten in rekening gebracht worden......daar hoef ik me vast niet over uit te laten....

Tallie1979

Re: Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 23:47

Het typische is dat ik deze medicijnen al jaren gebruik, dus ik ga hier morgen wel even achteraan. En inderdaad, er wordt nooit uitleg gegeven. Ook niet bij eventuele nieuwe medicatie. Ik krijg niet eens papier mee, alleen een doosje of tube met sticker erop en de bijsluiter erin.

Ik vind het maar vaag :')

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:56

Sinds 1 januari dit jaar worden de kosten van de eerste uitgifte apart gespecificeerd op de rekening die de patiënt/klant krijgt van het ziekenfonds. Deze bedragen werden voorheen ook betaald alleen zag je ze niet.
Wat houd de eerste uitgifte in:
Wij kijken naar het recept met de nieuwe cq gewijzigde medicatie. We controleren of deze samen gaat met de huidige medicatie, of dat er misschien intoleranties zijn voor dit middel (geneesmiddelen groep).
We printen extra informatie uit.
Vragen of de klant op de hoogte is van het gebruik, werking en eventuele bijwerkingen, en we leggen alles zo duidelijk mogelijk uit.

Dit alles hoeft geen uren te kosten, maar nemen vaak wel meer tijd in beslag als de verkoop van een doosje paracetamol.

Deze kosten kunnen ook berekend worden bij een wijziging in het medicatie gebruik.

Nu zijn er in januari wat opstartproblemen geweest. Voor iedereen was alles nieuw. Plus het feit dat veel apotheken met 2 systemen naast elkaar werken, die achteraf gezien toch gekoppeld bleken te zijn. Dit heeft op mijn werk zeker bij een aantal mensen tot dubbele declaraties geleid. Deze zijn dan achteraf ook weer rechtgetrokken.

Heb je vragen, loop even je apotheek binnen en ze kunnen je zo laten zien wat er precies gedaan is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 00:01

Ik heb er ook mot over met CZ, hier ook het geval dat het niet eerste uitgifte is maar wel door mijn apotheker gedeclareerd wordt. Op dezelfde notaspecificatie staat nota benen dezelfde medicatie vermeld voor 2 uitgiftes...

Zit nu te wachten op hun antwoord, op mijn iets wat geïrriteerde 3 de email.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 00:14

hier het zelfde probleem.

betaal 6.36 voor t bekijken van mijn medicatie gegevens en de uitleg. slaat nergens op gezien ik geen medicatie slik verder. en geen uitleg wilde gezien ik zzelf verpleegkundige ben... helaas mogen ze die kosten idd rekenen

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 00:17

Ik had exact hetzelfde; al jaren hetzelfde recept, van apotheek gewisseld en ineens kosten voor een ''1e terhandstellingsgesprek''. Je begrijpt, geen gesprek gevoerd. Ik heb de apotheek aangeschreven en krijg mijn geld gewoon netjes terug :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:27

malih schreef:
hier het zelfde probleem.

betaal 6.36 voor t bekijken van mijn medicatie gegevens en de uitleg. slaat nergens op gezien ik geen medicatie slik verder. en geen uitleg wilde gezien ik zzelf verpleegkundige ben... helaas mogen ze die kosten idd rekenen

Jup, zelfde probleem hier. Naar de apotheek gebeld .. maar die kosten moesten (lees mogen) ze rekenen vanuit nieuwe wetsbepalingen.

Het is ook niet alleen voor uitleg, maar ook voor de tijd die ze nodig hebben om je medicatie te checken. Ze hebben er zelfs niet bij vermeld dat je op moest passen icm de pil -O- nu hoef ik verder ook geen uitleg, maar dit is wel heel makkelijk geld verdienen!

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:57

Voorheen werden deze kosten ook al door de patiënten betaald. De eerste uitgifte bestaat al heel lang. Alleen werd het voorheen in 1 bedrag gegoten. Nu moet alles zo transparant mogelijk.
En iedereen denkt dat een apotheek zo veel verdient. Ik kan jullie uit de droom helpen. Op aardig wat medicijnen leggen we geld toe.
Verzekeringsmaatschappijen bepalen welke merken vergoed worden. Wil de klant om wat voor reden ook een ander merk, dan betaald de apotheek dit voor de klant.
Dit geld moet ergens vandaan komen. Net als de kosten voor personeel en pandhuur... En dat zijn er dan nog maar 2....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:02

Wat ik dan niet snap is dat mijn medicatie in Nederland gewoon vier keer zo duur is als hier in Spanje ...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:06

Nou als ze die kosten dan toch mogen rekenen, dan ga ik de eerste keer dat ik dat krijg gewoon tien minuten uitleg eisen, anders betaal ik niks. Ik ga toch ook niet mensen die al jaren ontworming komen halen voor hun hond extra kosten rekenen omdat het zogenaamd transparant moet. Kom op hey.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:10

A_nouk schreef:
Ik heb er ook mot over met CZ, hier ook het geval dat het niet eerste uitgifte is maar wel door mijn apotheker gedeclareerd wordt. Op dezelfde notaspecificatie staat nota benen dezelfde medicatie vermeld voor 2 uitgiftes...

Hai, heb je al contact opgenomen met je apotheker? Als de declaratie onjuist is, moet de apotheek de declaratie terugtrekken. Even met de apotheker praten is meestal sneller dan het via de zorgverzekeraar spelen.

En voor iedereen die wil weten of het onder je eigen risico valt: Ja, deze kosten vallen onder je eigen risico.
Eerder waren de kosten ' verstopt' in de totaalprijs van het medicijn. Dat mag nu niet meer. Daarom staan de kosten nu apart vermeld.

Als je al jaren hetzelfde medicijn gebruikt: is de sterkte onlangs veranderd? Dan mag de apotheek ook uitlegkosten rekenen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:45

MoniqueT schreef:
Wat ik dan niet snap is dat mijn medicatie in Nederland gewoon vier keer zo duur is als hier in Spanje ...

Én Curacao, Indonesie en Egypte...
Wordt er niet genoeg winst gemaakt op medicijnen, om dat soort dingen te dekken Rabbeltje?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:51

Wel bizar dat de apotheek dit rekent als je een medicijn op recept komt halen (wat -deels- vergoed wordt door de zorgverzekeraar), maar als je hetzelfde medicijn zonder recept komt halen, dat deze kosten dan niet gerekend worden?
Lijkt me dan voordeliger om in sommige gevallen zelf je medicijnen te betalen zonder recept :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:51

De uitleg duurde nog geen 20 seconden, ben benieuwd naar de rekening.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:53

Amandavd schreef:
Nou als ze die kosten dan toch mogen rekenen, dan ga ik de eerste keer dat ik dat krijg gewoon tien minuten uitleg eisen, anders betaal ik niks. Ik ga toch ook niet mensen die al jaren ontworming komen halen voor hun hond extra kosten rekenen omdat het zogenaamd transparant moet. Kom op hey.

Wilde precies dezelfde reactie geven :')
En als ze er dan een kopje koffie bij geven, klaag ik nergens meer over......... :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:58

Doe mij maar een chocomellie en een paar koekjes erbij en dan leg ik wel zes euro neer :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:59

Ben nu alleen bang dat de wachttijden bij de Apotheek nog langer worden.... }:0

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:03

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:04

Wat raar dat jullie zo vaak geen uitleg krijgen. Ik moet er een heel verhaal bij houden als ik iets voor het eerst meegeef, inclusief alles over de kosten. Heb er zelfs een hele workshop over gehad...

De eerste uitgifte mag in rekening gebracht worden als de sterkte is gewijzigd en als het laatste gebruik langer dan een jaar geleden is. Over vrij verkrijgbare medicijnen hoef je het niet te betalen. Dit is wettelijk bepaald en dus niet een ideetje van de apotheek.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:04

_Mikey_ schreef:
A_nouk schreef:

Hai, heb je al contact opgenomen met je apotheker? Als de declaratie onjuist is, moet de apotheek de declaratie terugtrekken. Even met de apotheker praten is meestal sneller dan het via de zorgverzekeraar spelen.

En voor iedereen die wil weten of het onder je eigen risico valt: Ja, deze kosten vallen onder je eigen risico.
Eerder waren de kosten ' verstopt' in de totaalprijs van het medicijn. Dat mag nu niet meer. Daarom staan de kosten nu apart vermeld.

Als je al jaren hetzelfde medicijn gebruikt: is de sterkte onlangs veranderd? Dan mag de apotheek ook uitlegkosten rekenen.

Ik denk dat ik ergens het probleem wel bij mijn huisarts moet gaan zoeken.

Waren anthistamine medicijnen die ik inmiddels vast bij me moet dragen. Denk dat de huisarts geen herhaalrecept heeft uitgeschreven, waardoor het voor mijn apotheker een eerste uitgifte is geworden. Heb de eerste dosis namelijk bij de apotheek van de spoedpost gekregen een paar dagen ervoor.

( om nog maar niet te spreken over de prijs die ik daar voor 6 pilletje af heb moeten rekenen. 6 pilletje waren 10x!! zo duur als een doos met 30 pillen nu zlef met die 6 euro erbij opgeteld.)

Ik heb mijn apotheek om die reden ook nog niet benaderd, vind dat dit ook een zorg is van mijn zorgverzekeraar.
Ik snap best dat het grote bedrijven zijn maar vind wel dat ze met verstand dingen in rekening mogen brengen aan hun betalende consumenten. Daarnaast hebben ze het gewoon klakkeloos van mijn rekening afgeschreven terwijl ik in mijn mail nadrukkelijk heb gezegd dat ik de machtiging op schort tot het moment dat dit opgelost werd. Na mijn 1ste mail kreeg ik een gruwelijk onpersoonlijke email terug van de zorgverzekeraar, knip en plak werk zonder maar te lezen welke informatie ik aandraag.
Mijn zorgverzekeraar mag nu mooi met een passend oplossing op de proppen komen, Normaliter krijg je altijd binnen 48 uur een reactie, inmiddels duurd het al 4 dagen dus denk dat ik ergens iets tegen het zere been heb getrapt met mijn email. }:)

Laat ik voorop stellen er geen probleem mee te hebben om die €6 euro aan de apotheek te betalen, maar dan moet dit wel terecht zijn. Heb nu twee punten waarop dit niet terecht is. Het is geen eerste uitgifte, en daarnaast heeft mijn apotheker geen advies gesprek gevoerd, nog gecontroleerd of ik dit medicijn wel verdraag heb mijn medicijnen direct na mijn afspraak opgehaald en het heeft in totaal zo'n 2 minuten in beslag genomen. Recept uitprinten pillen doosje doen en daaaaaag :wave: