Tentamen wel of niet maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Tentamen wel of niet maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:02

Hi allemaal,

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. Ik open eigenlijk nooit een topic..

Morgen heb ik een tentamen waarvoor ik eigenlijk heel weinig, zeg maar gewoon bijna niet, heb geleerd.
Nu twijfel ik heel erg of ik het tentamen alsnog moet gaan maken, of dat ik thuis blijf en mezelf nuttig maak door alvast een goed begin te maken met leren voor de herkansing.

Aan de ene kant wil ik graag gaan omdat ik dan kan zien hoe het tentamen er uit ziet en hoe de vragen worden gesteld. Maar aan de andere kant vind ik het een beetje zonde van mijn tijd.. Wat denken jullie?

Ik heb speciaal vrij gekregen van mijn stage zodat ik het tentamen kan maken.

Even ter info, ik zit in het derde jaar van de studie HBO-Rechten en moet het gehele derde jaar, dus tien maanden, stage lopen. Op basis van 32 uur, dus maandag tm donderdag van 8.30-17.00. Voor mij komt daar helaas nog anderhalf uur reistijd bij. Ik woon zelf in Den Haag en mijn stage is in Utrecht.
Dat is meteen de reden dat ik me onvoldoende heb voorbereid op mijn tentamen. Ik ben in de avond vaak zo gesloopt dat ik na het eten om 20.00 meteen naar bed ga. Daar komt ook nog eens bij dat we vorige week verhuisd zijn (ben gaan samenwonen met mijn vriend) en dat heeft ook de nodige stress met zich meegebracht.
Ik ben de laatste tijd gewoon ontzettend moe en weet soms even niet meer hoe ik de eindjes aan elkaar vast moet knopen.

Hopelijk kunnen jullie me overtuigen om de juiste keuze te maken. :)
Het tentamen is trouwens Internal Market and free movement of goods. Soort van import recht maar dan Europees beleid en alles is in het engels.

_Bonte_

Re: Tentamen wel of niet maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:05

Niet geschoten is altijd mis ? En op de trein kan je ook leren toch ?

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:06

Ik zou gaan, misschien weet je meer dan je denkt en haal je het alsnog. Niet geschoten is altijd mis! Zoals je zelf al zegt kun je gelijk informatie over de opzet van het tentamen krijgen. Je hebt vrij gekregen van je stage, je kunt voor of na het tentamen nog iets ontspannends gaan doen? Succes!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:06

Vervelend dat het lastig te combineren is. Dat is ook wel veel tegelijk. Toch zou ik wél gaan. Misschien valt het mee en je krijgt Iig een goede indruk van het gevraagde.
Hoeveel tijd gaat je kosten? Een ochtend? Dat lijkt mij het wel waard..

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:07

Ik doe dezelfde opleiding. Gewoon maken, weet je wat er ongeveer gevraagd wordt en ik heb ook wel eens prompt een voldoende gehaald met niet leren :D

Mi_Esperanza

Pfoe lastige keuze zeg!
Een collega/vriendin van me doet ook HBO rechten en loopt inderdaad ook zo veel stage nu (ook 3e jaars als ik me niet vergis, iets vertraagd ze hoort 4de jaars te zijn). Hoe lang is de reistijd naar je school (zit je in Leiden?) En hoe ga je zitten qua tijd voor de herkansing?
Als het niet te lang reizen is naar je school zou ik heen gaan om inderdaad te kijken hoe het tentamen in elkaar zit, zodat je gerichter kan leren voor het volgende :).
Nog helemaal niet geleerd? Daarbij heeft je stage je ook vrij gegeven. Natuurlijk niet echt netjes tegenover hen om dan niet te gaan..

czarina

Ik zou persoonlijk het tentamen gaan maken en daarna hard blokken voor de herkansing.
Op deze manier weet je waar je struikelblokken liggen en zoals je zelf zegt ken je de vorm van de vragen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:07

_Bonte_ :De treinreis is maar een kleine tien minuutjes (ik studeer in Leiden). :D
Maar niet geschoten is inderdaad altijd mis! Nu schiet ik morgen met een kromme pijl, dus mis is het sowieso, maar misschien handig om inzicht te hebben voor de herkansing, zodat ik weet wat ik kan verwachten?

evie1981: halen doe ik het zeker niet, daar heb ik echt veel te weinig voor gedaan en je moet een heleboel schema's e.d. uit je hoofd kennen. Na het tentamen ga ik lekker naar mijn paardje toe, dus dat sowieso :) thanks!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:09

Gewoon proberen. Dat is ook handig voor de herkansing. Beetje vervelend maar dat middagje wel of niet leren gaat het niet om spannen denk ik? En daarbij is die toets maken ook leren :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:10

cube: het is helaas midden op de dag, dat houdt me een beetje tegen haha.

Voor de duidelijkheid: halen ga ik het sowieso niet. Ik heb inderdaad wel eens tentamens gehaald zonder te leren, maar Internal Market is onmogelijk te halen zonder te leren omdat er zoveel jurisprudentie en schema's gevraagd worden..

mexxje, oh wat geinig, ook in leiden toevallig? :)

Mi_Esperanza: het is een kleine tien min met de trein. De herkansing is pas in week 5 van het volgende blok, dus ergens in juni!

czarina, dat was inderdaad mijn idee :j

ilaan: dat is zeker waar! :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:10

Niet geschoten altijd mis! Gewoon gaan maken en daarna keihard blokken voor je herkansing. Je weet dan een beetje hoe de vragen gesteld worden en wat je aandachtspunten zijn.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

Als ik jou was zou ik hem gewoon maken, heb zelf ook tentamens gehad die ik gewoon door planning niet geleerd had, en wel gewoon altijd maakte. Door hem te maken weet je ongeveer wat voor een soort tentamen je kunt verwachten met je herkansing. Kan je vervolgens helpen bij het leren voor de herkansing.
Laatst bijgewerkt door ukje op 08-04-14 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

Ik zit bijna in dezelfde situatie (andere opleiding) maar net zo druk en heb het tentamen in één keer tegen verwachtingen in gehaald! Gewoon gaan dus! *\o/*

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:13

Dat houdt in dat je dus 4 dagen in de week stage/school hebt? Dus 3 dagen vrij?

Ik zou ook zeker gaan, vooral om inzicht te krijgen in de vraagstelling en niet geschoten is altijd mis toch ;)

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:13

Toevallig zeg in Leiden: die vriendin van me ook, zelfde studie & zelfde jaar als ik het niet verkeerd heb xD.
Ik zou hem gewoon gaan maken, zodat je in kan schatten hoe je her er een beetje uit gaat zien en je dus gerichter kan gaan leren. Misschien dat je 's ochtends nog eventjes wat door kan lezen en wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mij is het trouwens nog nooit gelukt daar niet van, maar ik doe diergeneeskunde; ook een heel andere studie ;). Dus als het stampwerk is, en je inderdaad nog niks gedaan hebt snap ik dat het lastig wordt het te halen haha

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:14

ukje, dat is zo :j

magda_90: bij andere vakken is me dat ook wel eens gebeurt, maar met dit vak helaas onmogelijk gezien de grote hoeveelheid rechterlijke uitspraken en schema's die ik uit mijn hoofd moet kennen. (ik ken misschien alleen de eerste regel.. ALS ik die al ken :+ )

Lynaro, 4 dagen stage, 1 dag school, 1 dag bijbaan dus 1 dag vrij :) (zondag).

Mi_Esperanza, wat grappig! Hoe heet ze? misschien ken ik haar :D

Ik ga hem inderdaad gewoon maken, zodat ik weet hoe of wat :j thanks allemaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:16

Er naartoe gaan met als doelstelling: vragen bekijken voor de volgende keer *D
Ik heb ooit een examen kunstgeschiedenis gehaald met een 8,7 wat het hoogste cijfer was. Ik heb wel twee colleges gevolgd, het boek niet open gehad en ik heb (nog steeds) geen zak verstand van kunst.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:16

je hoeft geen bepaald cijfer te halen om te mogen herkansen? dan zou ik gewoon gaan om te kijken hoe het tentamen in elkaar zit

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:16

Nee je mag altijd herkansen, zelfs als je de eerste niet gemaakt hebt :j

Urielle, ik ga inderdaad puur om de vragen te bekijken. :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Gewoon gaan maken! Ken genoeg mensen die wonder boven wonder geslaagd waren op hun examen terwijl ze amper geleerd hebben..
Pluspunt is dat je het tentamen een keer gezien hebt en dus weer hoe ze de vragen stellen, hoe is de verdeling van open vragen en multiple-choise, waar liggen de kernpunten en wat is minder belangrijk,....
Tijdverspilling is het nooit!
Ik weet trouwens niet met welk vervoermiddel jij reist, maar als je trein/bus neemt kan je onderweg nog even leren?

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Ik zit in dezelfde situatie qua stage/school/werk, maar ik werk gebroken diensten (sochtends vroeg en 's avonds tot laat) dus ik heb tussendoor vrij (waar ik mijn bijbaantje doe :+ ) Maar het houdt mij in de benen dat ik weet dat het maar voor een jaar is. Daar kan ik mij heel goed aan vasthouden. Anders wordt het voor mij ook een zooitje!
Misschien werkt dat voor jou ook? Iig succes

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:18

Lara heet ze. Volgens mij hoort ze eigenlijk in haar vierde jaar te zitten, maar ze was nog niet echt toe aan stage vorig jaar, voor zover ik het begrepen heb (a)

echt chil trouwens dat je altijd mag herkansen. Wanneer ik lager dan een 4 haal moet ik het volgend jaar opnieuw doen..

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:19

ik heb dat ook, lager dan een 4 is hop door naar volgend jaar..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:19

Ik weet al dat het alleen maar open vragen zijn (wat meteen maakt dat mijn kans op halen 0 is haha). Ik vind het wel prettig dat ik weet hoe de vragen worden gesteld en wat ze van je verwachten dat je weet. :)
Ik reis met de trein maar het is nog geen tien minuten dus tegen de tijd dat ik mn boek heb ben ik er al :D

lynaro: het helpt inderdaad dat ik weet dat er een eind aan komt en wanneer dat precies is. Anders was ik allang in elkaar gestort haha. :D thanks!

Mi_Esperanza: oh, nee die ken ik niet. misschien van gezicht!

Oh echt wat stom! bij ons mag je altijd herkansen gelukkig :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:21

En dit is echt ontzettend off-topic, maar kan iemand mij uitleggen waarom er bij sommigen april fooled bij hun naam staat? :')