konijnenplas vlekken, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_Fears

konijnenplas vlekken, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:51

Hoi bokkers!

Sinds juni 2013 hebben we 2 konijnen. We hebben ze minstens een keer per dag in de kamer rond hupsen. Dan willen ze nog weleens poepen en plassen. Poepen vind ik niet een heel groot probleem maar dat plassen... we krijgen er hele grote witte vlekken van op de vloer. En die gaan er niet af met een sopje. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe leer je ze het af? En het belangrijkste, hoe krijg je de vlekken weg?

Alvast bedankt :)

Liselot

Re: konijnenplas vlekken, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:54

Konijnenurine is echt rotzooi, het bijt in hout namelijk.
Mijn ouders hebben hun parketvloer moeten schuren en olieen nadat mijn konijnen er overheen hadden gepiest

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:54

ik volg even. mijn konijn heeft ook een keer een plasje binnen gedaan en je ziet het nog steeds een beetje...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:56

Als het om parket gaat, kan je dan geen hoekje afzetten?
En daar bijvoorbeeld een soort speelmat leggen?

Op gewone tegels zou je toch echt geen vlekken mogen krijgen, dan lijkt me er nog iets van cementsluier op te hangen waar de urine in blijft hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:59

Beide konijnen castreren dan is het geplas meestal wel over.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:00

Schoonmaakazijn doet het meestal goed. Ik gebruik ook geregeld waterstofperoxide maar dan wel vooral als er geplast is op een wit kleed. Vind ik nog fijner, maar moet je wel eesrt even voorzichtig testen op jpuw vloer of het er tegen kan.

Tja voorkomen.. Zijn ze geholpen? Ongeholpen nijnen zindelijk maken is al veel lastiger. Ik zou sowieso een grote wc bak neerzetten met lekker wat hooi erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:02

Ik weet niet hoe je het eraf krijgt..... Misschien Urine Off? Wij hebben het voor de katten en daarmee gaat het er wel uit :D

Hoe je het afleert; ga naar de winkel en koop een konijnen 'kattenbak' (ja, die bestaan echt!). De volgende keer als ze loslopen en je ziet dat ze poepen/plassen, gewoon in dat 'konijnenbakje' zetten! Een klasgenoot van mij heeft dat ook gedaan en zijn konijn is helemaal zindelijk :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:02

Je kunt je konijnen ook zindelijk maken, heb je je probleem in één keer opgelost :)

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:05

Even voor de duidelijkheid: het zijn twee vrouwtjes, en we hebben tegels. :P

Bedankt voor de reacties, ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:12

Vrouwtjes zijn een meester in markeren.
Ik laat altijd alles castreren en heb nooit plassende konijnen in huis op een klein ongelukje na.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:16

Inderdaad zindelijk maken! Staat heel veel van op internet :)

Zou ze trouwens ook een vaste ren geven. Neem aan dat ze nu in een kooi zitten in plaats van zo'n ruim buitenhok? Dan hebben ze echt niet genoeg aan een paar uurtjes kunnen rennen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:06

Vrouwtjes kan je ook castreren :p

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:53

Kun je vrouwtjes echt castreren?! :o wist ik niet. Ze zitten in een buitenhok, en we laten ze rennen in een ren buiten, en dus ook in huis. We hebben in het hok een wc, ze.zijn dus wel zindelijk, alleen binnen niet. Ik ga denk ik een extra wc kopen voor binnen, kunnen ze het daar op doen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:38

Ja dat kan, dan hebben ze daarna ook veel minder kans op baarmoeder en eierstok kanker wat ontzettend vaak voorkomt bij konijnen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:40

Hoe heb je het de vorige keer aangeleerd? Ik bedoel hoe ze in hun hok/ren zindelijk geworden zijn?

Een konijnentoilet is vaak te klein, je kunt ook een onderkant van een kattenbak pakken bijvoorbeeld.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:46

De vorige keer hadden we een konijn ook een vrouwtje, maar die deed dat uit zichzelf al niet.
@sizzle: ik ga eens kijken naar dat castreren, hoeveel kost dat ongeveer denk je? Ik ga sowieso een kattenbak halen, als dat niet helpt denk ik dat castreren toch beter is. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:48

Wat het kost is erg DA afhankelijk, maar het is niet goedkoop want ze moeten onder narcose.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:52

oke ik denk dat ik maar eens ga informeren bij de DA in ons dorp. Bedankt iedereen voor de tips!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:54

Ik bedoel welke aanpak je hebt gebruikt om ze zindelijk te krijgen ;) Of waren ze beiden al uit zichzelf zindelijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:44

Bij mij zijn mijn konijnen altijd automatisch zindelijk geweest na castratie. Ze doen al hun behoeften in hun hok waar ze zelf in en uit kunnen. Een nieuw konijn laat ik eerst steeds maar 20 minuutjes per keer los tot hij automatisch zijn plasjes bij 'thuiskomst' doet.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:46

Die van mij deden het ook en die heb ik zindelijk gemaakt dus elke keer als ze los door de kamer hupsen zie ik wel eens het verblijf ingaan om op het toilet hun behoefte te doen :D
Ik heb zo hoektoilet in hun hokje staan echt ideaal het verblijf blijft wekenlang schoon.
Het toilet verschoon ik bijna elke dag licht eraan of hij echt vies is
Die van mij zijn beide vrouwtjes en niet geholpen

In het hok ligt overigens stro en dan in het toilet zaagsel want als ik daarvoor stro of hooi gebruik vind ik het stinken en van het zaagsel ruik ik het niet.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:32

Ik maak mijn konijnentoilet schoon met kalkreiniger. Even laten intrekken en dit haalt de pisvlekken er goed uit. Weet niet of het ook op tegels werkt en of het daar kwaad kan? Moet je zelf even uittesten.