Dilemma: studie diergeneeskunde gent ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Dilemma: studie diergeneeskunde gent ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:05

Hallo,

Ik zit met een moeilijk dilemma en had graag hier wat onbevooroordeelde meningen van anderen gekregen.

Ik heb een bachelordiploma dierenzorg behaald aan de hogeschool in gent. Nu hadden we het er laatst thuis over en liet ik vallen dat ik er eigenlijk spijt van heb dat ik geen diergeneeskunde geprobeerd heb. Ik heb altijd gedacht dat ik het niet aan zou kunnen, maar de studie dierenzorg vond ik eigenlijk een lachertje en heb ik absoluut geen moeite moeten doen om te slagen.
Daarop zei iemand: 'Waarom ga je er nu dan niet gewoon voor?'

Tja, waarom niet? Ik ben ondertussen 27 jaar, getrouwd en heb 2 (jonge) kindjes...
Maar toch blijft het op de een of andere manier door mijn hoofd malen.

Natuurlijk stel ik me de vraag of ik het wel zal aankunnen (ik ben nu natuurlijk al een hele tijd uit het 'studentenleven'), maar daarnaast ook een pak praktische dingen waar ervaringsdeskundigen misschien wel mee kunnen helpen.

Hoe vallen de lesuren? Zijn er veel lesuren of is er een groot deel zelfstudie?
Hoe zit het met de praktijklessen? Zijn er veel opdrachten?
Kortom is het een studie waar je echt dag en nacht mee bezig bent of is het te combineren met een gezinsleven?

Daarnaast is er ook het financiële aspect waar we rekening mee moeten houden. Wat is de gemiddelde kostprijs zo per jaar?
Als je natuurlijk met een heel gezin moet leven van 1 inkomen, een dure studie betalen en daarbovenop nog hoge kosten voor kinderdagverblijf en naschoolse opvang wordt het wel heeeel moeilijk.

Iemand goede raad? Of zet iemand me met beide voeten terug op de grond zodat ik het uit mijn hoofd kan zetten?

Alvast bedankt voor wie het hele verhaal gelezen heeft!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:28

Dierenzorg ìs ook gewoon een lachertje vergeleken bij diergeneeskunde.

De studie is zwaar en lang. De lesdagen zijn lang, pakweg van 9 tot 19u, reken daarbij ook nog zelfstudie extra.
Colleges kan je wel skippen, practica zijn verplicht. In de hogere jaren draai je ook klinieken, wat letterlijk dag en nacht is.

Al die tijd gaat het moeilijk zijn om ernaast te werken. Financieel zal je man het dus grotendeels alleen moeten doen. 6 jaar is een lange tijd.

Ooit een raming gehoord dat de studie minstens 5000/jaar kost. Geloof wel dat huren van een kot daar bij zat maar dat men uitging van minimale kosten.

En dat alles met een vooruitzicht op een arbeidsmarkt die ondertussen niet beter is dan die voor dierenzorg.

Ik heb meerdere personen gekend die geprobeerd hebben. Slechts 1 die studie, werk en gezin succesvol kon combineren.
Ook iemand die na dierzorg, diergeneeskunde begonnen is. Heeft de studies goed afgerond en nu eigen praktijk, maar had geen gezinsleven tijdens de studie, pas erna.

Je moet het wel echt willen.