Tussenjaar, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foundtheone

Tussenjaar, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:07

Beste bokkers,

Ik zit met een dilemma.. In juni rond ik mijn opleiding af. Momenteel doe ik uniformberoepn (handhaver, toezicht & veiligheid). Dit is een niv. 3 opleiding. Ik ben echt zat van deze opleiding en ben super blij dat ik bijna verlost ben van dit drama. Ik leer heel graag en wil ook graag uitdaging. Deze opleiding geeft mij dat niet meer. Mijn motivatie is dus ver te zoeken.

Ik heb een druk leven, school, stage, werk, paard, vriendlief enz. Ik ben eigenlijk altijd moe en heb ook veel stress momenteel, een van de redenen van die stress is... Wat voor opleiding ga ik hierna doen???
Graag blijf ik in deze tak qua werk, maar politie is niet hét voor mij. Douane lijkt mij erg gaaf, maar ik wil graag nog wel studeren. HBO het liefste. Ik kan alleen niet van niv. 3 naar HBO. (Ik ben 18, toelatingstest wordt het dus ook niet)
Ik moet dus een niv. 4 opleiding kiezen maar ik zit met mijn handen in het haar wat ik wil. Ik weet het zelf niet, de beroepskeuze test ook niet, niemand niet..

Nu wil ik misschien een tussenjaar nemen, gewoon alles op een rijtje, rust in de tent en kunnen nadenken over een opleiding. Hebben mensen ervaring met een tussenjaar? Voor -en nadelen noem maar op. Als ik een tussenjaar neem, dan zoek ik nog een baantje erbij.

Ik weet momenteel echt niet wat ik moet en dat frustreerd me heel erg..
Alvast bedankt. :o

Anoniem

Re: Tussenjaar, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:08

Oke, ik zal vast heel dom zijn. Maar ben je nu eigenlijk beveiliger?

Want op niveau 2 is er een 1jarige opleiding beveiliging. Anders kun je die misschien gaan doen omdat je die sector toch wel leuk vind?

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:10

Nee ik ben geen beveiliger haha. Dat is weer een andere opleiding. HTV (afkorting) is het hoogste niveau zeg maar bij onze opleiding 'uniformberoepen'. Ik heb de BOA (buitengewoon opsporings ambtenaar) dus ik ben bevoegd om bekeuringen uit te schrijven.

Ik wil juist hoger qua niveau. Beveiliging is dan weer lager. :)

Anoniem

Re: Tussenjaar, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:13

Je zou het altijd kunnen doen als je denkt dat het het beste is, maar je moet er wel rekening mee houden dat je dan een jaar 'uit de running' bent en misschien moeite hebt met het ritme weer opnieuw oppakken, of überhaupt verder te gaan met een studie. Voor je het weet zit je een paar jaar thuis en dan is het te laat :P

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:13

Ik heb het ook gedaan. Had een niv. 2 opleiding dierhouderij en wist écht niet wat ik moest doen. Heb toen een jaar gewerkt en heeft mij onwijs goed gedaan. Heb heel veel over mezelf geleerd, weet nu wat ik kan en leuk vind en ben, mede daardoor, van een niveau 2 naar een niveau 4 opleiding gegaan. Als je meer wilt weten, pb je maar :)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:14

Ik heb vorig jaar een tussenjaar gehad.
Erg goed bevallen! Ik ben hierna een passende opleiding gestart waar ik zeker nog geen spijt van heb.
Ik hoop hierna te kunnen werken als ik het diploma heb gehaald :)
Zelf ben ik 10 weken naar Bonaire geweest om vrijwilligerswerk te doen en heb ik gewerkt in mijn tussenjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:15

Rust roest, je bent nu aan een aardig tempo gewend geraakt, ik zou dat niet zomaar opgeven!
Heb zelf ook eens zo'n tussenjaar genomen en heb nog altijd niet dat pittige ritme vast waar ik mij vroeger aan hield...

Je kan misschien wel een jaartje gaan werken en daarna weer gaan studeren. Zo heb je flink wat geld gespaard, komt altijd van pas :)

edit: ik had niet gelezen dat je nog een baantje zou bijnemen, sorry! mijn reactie heeft dus niet veel waarde :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:15

Boself schreef:
Je zou het altijd kunnen doen als je denkt dat het het beste is, maar je moet er wel rekening mee houden dat je dan een jaar 'uit de running' bent en misschien moeite hebt met het ritme weer opnieuw oppakken, of überhaupt verder te gaan met een studie. Voor je het weet zit je een paar jaar thuis en dan is het te laat :P

Klopt! Daar ben ik dus ook bang voor. Maar ik ben wel iemand die met plezier naar school gaat. :) Gelukkig haha. Daarom wil ik ook graag ervaringen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:16

Wat Boself ook zegt.. Probeer het wel écht bij een jaar te houden! Ik had (en heb!) veel moeite met de regeltjes van school en je telefoon gebruiken na toestemming bijv. Mn beste vriendinnetje was ook van plan om een jaartje te gaan werken, maar ze werkt nu al 3 jaar en doet geen school meer. 1 tip: neem ook tijd voor het kiezen en zoeken naar een opleiding!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:17

Robin_S schreef:
Rust roest, je bent nu aan een aardig tempo gewend geraakt, ik zou dat niet zomaar opgeven!
Heb zelf ook eens zo'n tussenjaar genomen en heb nog altijd niet dat pittige ritme vast waar ik mij vroeger aan hield...

Je kan misschien wel een jaartje gaan werken en daarna weer gaan studeren. Zo heb je flink wat geld gespaard, komt altijd van pas :)

Ik ga sowieso werken, neem twee baantjes als ik werk kan vinden. Werk momenteel al 2 jaar bij een bedrijf en blijf daar sowieso werken, en dan nog een baan erbij. Dus vroeg opstaan enz blijft er wel in zitten. Heb ook naar een thuisstudie gekeken maar daarvoor heb ik geen discipline :))

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:18

Mijn ervaring is dat wanneer je plezier hebt in je opleiding & je geïnteresseerd bent dat dat wel meevalt. Hier ben ik namelijk ook voor gewaarschuwd, maar dit is mij alles meegevallen.

Edit; na 1 jaar studeren, ik denk dat wanneer je meerdere jaren er tussen uit gaat het wel anders is.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:19

Vorig jaar september ben ik een opleiding gestart, omdat ik het leenstelsel toen nog net niet ingevoerd werd.
Helaas geen goede keus en ben dus ook gestopt en geniet vanaf januari van mijn tussen(half)jaar.
Het bevalt mijn prima, ben er nu ook uit wat ik wil gaan doen. Heb rustig na kunnen denken, lekker werken en verdienen.
Waar ik wel tegenop kijk is strak weer hele dagen naar school en om weer in het leerritme te komen.
Dit is best een nadeel van het tussenjaar denk ik.
Verder bevalt het me prima! :j

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:19

Lizzyy schreef:
Wat Boself ook zegt.. Probeer het wel écht bij een jaar te houden! Ik had (en heb!) veel moeite met de regeltjes van school en je telefoon gebruiken na toestemming bijv. Mn beste vriendinnetje was ook van plan om een jaartje te gaan werken, maar ze werkt nu al 3 jaar en doet geen school meer. 1 tip: neem ook tijd voor het kiezen en zoeken naar een opleiding!

Ja zo is het bij mijn vriend ook gegaan... Maar ik ben wel een wat gemotiveerdere leerling dan hem haha. Op de school waar ik nu op zit lopen wij in uniform, uniform niet compleet betekend opdrukken enz. Daar heb ik dus niet zoveel moeite mee met regels. Ik ben zelf wel van de regels. :)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:28

MariaMaaike schreef:
Vorig jaar september ben ik een opleiding gestart, omdat ik het leenstelsel toen nog net niet ingevoerd werd.
Helaas geen goede keus en ben dus ook gestopt en geniet vanaf januari van mijn tussen(half)jaar.
Het bevalt mijn prima, ben er nu ook uit wat ik wil gaan doen. Heb rustig na kunnen denken, lekker werken en verdienen.
Waar ik wel tegenop kijk is strak weer hele dagen naar school en om weer in het leerritme te komen.
Dit is best een nadeel van het tussenjaar denk ik.
Verder bevalt het me prima! :j

Na de vakantie heeft iedereen dat ook haha :)) als je eenmaal een leuke opleiding hebt is dat snel over denk ik. Draai nu op stage dagen van 0800 tot 1630, ik kan mijn schooltijden van 0900 tot 1500 nu wel waarderen!