Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 09:45

Hallo medebokkers,

Ik zou wel eens willen weten of er meer van jullie zijn die ook, net als ik, een vriend/vriendin/partner/getrouwd is met iemand afkomstig uit een ander land.

Mijn situatie is op dit moment zo dat ik afgelopen jaar gezamenlijk had besloten de relatie na 10,5 jaar (met een man afkomstig uit NL ) te beeindigen. Het ging niet meer. Broer en zus band werd het meer.

Later kwam ik en andere leuke en erg lieve nieuwe vriend tegen. Inmiddels nu 8 maanden.
Hij komt uit Servie. Woont al wel 2,5 jaar hier. Hij is hier gekomen vw een internationaal bussness bedrijf waar hij bij werkt

Nu lijkt het mij leuk mochten er meerdere zijn onze ervaringen te delen
Waar komen jullie partners vandaan? Zijn jullie nog grappige of bijzondere/aparte dingen tegen gekomen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:52

Yup, ik.
Vriend is buitenlands en heeft enkele jaren geleden zijn thuisland (Turkije) achter zich gelaten. Hij heeft een hele goede baan en is overal gewild dus dat maakt het nogal makkelijk. Hij heeft enkele jaren in Noorwegen gewerkt, maar vond het daar te saai en te koud en is toen naar Nederland gekomen.
Hij is hier nu bijna anderhalf jaar en spreekt de Nederlandse taal inmiddels redelijk. Hij werkt bij een groot bedrijf waar Engels de voertaal is en aangezien ik docent Engels ben komen wij er samen dus ook probleemloos uit :D
Laatst bijgewerkt door Goof op 07-04-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:02

Mijn vriend is in Nederland geboren, maar zijn ouders zijn Indonesisch, telt dat ook? :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:11

Hoi Goof,

Heel herkenbaar. Mijn vriend had in NL een sollicitatie en het bedrijf heeft alles geregeld. Vast contract meteen, een woning etc. Nederlandse taal verstaat hij wel maar spreken is nog lastig. Dit o.a. omdat hij a 5 andere talen spreekt dus is het meer duits dan nlds.
Wij communiceren ook vnl engels.
Hoe reageerde jouw omgeving op hem?Hier ging het of best gemakkelijk.

Hoi Coreli,
Tuurlijk. Alle ervaringen zijn welkom :)

Omdat ik altijd een nederlandse partner gehad hebt waren er toch wel verschillen. Zo is mijn huidige vriend echt veel opener over gevoelens

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:17

Jess_vH schreef:
Hoi Goof,

Heel herkenbaar. Mijn vriend had in NL een sollicitatie en het bedrijf heeft alles geregeld. Vast contract meteen, een woning etc. Nederlandse taal verstaat hij wel maar spreken is nog lastig. Dit o.a. omdat hij a 5 andere talen spreekt dus is het meer duits dan nlds.
Wij communiceren ook vnl engels.
Hoe reageerde jouw omgeving op hem?Hier ging het of best gemakkelijk.

Ja hier dus hetzelfde. Bedrijf heeft hem binnen gehaald en alles geregeld. Ideaal.
Omgeving reageert verschillend als ik vertel dat ik een Turk heb leren kennen. Er zijn zoveel vooroordelen, het gros denkt meteen aan een foute man die hier een vrouw zoekt om het land binnen te kunnen komen ofzo. Of ze denken meteen dat als je op vakantie gaat je niet meer terugkomt ofzo :+ Maar de meesten reageren positief. Het boeit me eigenlijk ook niet. We zijn beiden geen familiemens met als resultaat dat mijn ouders hem nog nooit gezien hebben, ook prima.
Overigens is hij geen moslim, daar zou ik wel moeite mee hebben gehad geloof ik.

Dit is niet de eerste Turkse man in mijn leven en na relaties met Nederlandse mannen kan ik echt zeggen dat turkse mannen zo ontzettend veel beter bevallen. Ik kan het iedereen aanraden.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:17

Ik ben wezen backpacken in australie, leuke jongen tegengekomen uit Engeland. Samen verder gereisd en puntje bij paaltje is hij een half jaar later voor mij naar NL verhuisd.

Nu, 5 jaar later heb ik de relatie moeten verbreken, hij kon hier toch niet aarden, toch cultuur verschillen, ook al is engeland heel dichtbij.
bv communiceren is zo belangrijk in een relatie, nu gaat het engels mij net zo makkelijk af als het nederlands, maar wij hebben toch andere opvattingen en manieren van dingen zeggen, waardoor flink wat commotie kan ontstaan wat niet zo bedoeld is.

Lastig lastig dus... ik zou het niet zo snel meer laten gebeuren.. maar ja, je kiest natuurlijk niet echt uit waar je verliefd op wordt :p

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:18

Mijn vriend komt uit Engeland. Is toen hij 2 was hierheen gekomen met zijn ouders. Zijn vader werkte voor de Formule 3 op dat moment, maar heeft gekozen om zijn kinderen op te zien groeien en dus naar Nederland gekomen en hier vast gaan werken. Spreekt vloeiend Nederlands, je hoort niet dat hij uit Engeland komt, maar spreekt met zijn vader wel alleen Engels.

Zijn vader spreekt redelijk Nederlands, ondanks hij al 22 jaar in Nederland is, heeft ruim 10 jaar voor een Amerikaans bedrijf gewerkt waar hij dus ook alleen maar Engels sprak.

Nu sinds een jaar praat hij al beter Nederlands dan voorheen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:19

Ik heb wel Surinaamse en Antilliaanse vriendjes gehad. Waren wel allemaal gewoon in nl geboren. Inmiddels alweer 5 jaar vrijgezel en zie wel wat er op mijn pad komt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:21

De mijne is Belg, maar dat vind ik nauwelijks tellen als andere nationaliteit want echt exotisch is het niet. :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:25

Wat vervelend dat het zo gelopen is Marijn. Denk dat communicatie ook in de nl taal een goede basis moet zijn binnen een relatie.

Goof, ja hoor ook vooroordelen over turken. Servie ook hoor, toch een voormalige Joegoslaaf.
Denk dat het voor mijn omgeving makkelijker was het te waarderen gezien hij universiteit heeft gedaan.
Al kun je zonder vast ook wel een goeie vent treffen.

Wel leuk die ervaringen. In mijn omgeving weinig dus dan voelt het wel eens wat alleener.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:26

wel fijn Loez dat het goed gaat in taal nu.
Wij werken er nog aan haha

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:28

Nederlands leren levert trouwens wel hilarische momenten op af en toe :+

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:33

Jaaa klopt.

Zo vertaalde hij letterlijk "honing" als soort koosnaam

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:41

'jij kijk goed' -> you look good :p

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:41

marijn84 schreef:
Ik ben wezen backpacken in australie, leuke jongen tegengekomen uit Engeland. Samen verder gereisd en puntje bij paaltje is hij een half jaar later voor mij naar NL verhuisd.

Nu, 5 jaar later heb ik de relatie moeten verbreken, hij kon hier toch niet aarden, toch cultuur verschillen, ook al is engeland heel dichtbij.
bv communiceren is zo belangrijk in een relatie, nu gaat het engels mij net zo makkelijk af als het nederlands, maar wij hebben toch andere opvattingen en manieren van dingen zeggen, waardoor flink wat commotie kan ontstaan wat niet zo bedoeld is.

Lastig lastig dus... ik zou het niet zo snel meer laten gebeuren.. maar ja, je kiest natuurlijk niet echt uit waar je verliefd op wordt :p

Dit is trouwens wel echt balen ja.
Dat is ook het hele punt, je weet nooit of iemand wel echt kan aarden en wil blijven.
Nou is mijn vriend absoluut niet gehecht aan familie of aan zijn eigen land, dus daar maak ik me geen zorgen om, maar je hebt best kans dat hij over enkele jaren weer iets nieuws wil.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:45

Jess_vH schreef:
wel fijn Loez dat het goed gaat in taal nu.
Wij werken er nog aan haha

In het begin praatte ik vooral Engels tegen hem, maar dat vertik ik ondertussen :)

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:46

Goof schreef:
Dat is ook het hele punt, je weet nooit of iemand wel echt kan aarden en wil blijven.
Nou is mijn vriend absoluut niet gehecht aan familie of aan zijn eigen land, dus daar maak ik me geen zorgen om, maar je hebt best kans dat hij over enkele jaren weer iets nieuws wil.
Nou is mijn vriend absoluut niet gehecht aan familie of aan zijn eigen land, dus daar maak ik me geen zorgen om, maar je hebt best kans dat hij over enkele jaren weer iets nieuws wil.[/quote]

Ja klopt, mijn ex was ook eerst totaal niet van zijn familie... tot dat hij in nl kwam wonen en besefte hoe erg hij ze ging missen...
Mijn fam was mijn fam, en daar wilde hij niet zo veel mee temaken hebben, en ging zijn fam vergelijken met het mijne...
(t was ook wel een bijzonder geval hoor :p ) dit gold ook voor vrienden, hij maakte wel wat vrienden ging naar de rugby ect, maar allemaal oppervlakkig, totdat hij weer alleen over bleef zeg maar en alles alleen deed.
Ik heb ook mn paardje nog en ben pas rond half 8 thuis... Ik was het enige in zijn leven... das nie best... ik voelde me schuldig als ik uit ging met vriendinnen ect ect ...

t is lastig om zo'n relatie echt te laten werken. ** tenminste vond ik dan :) **

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:51

Ja marijn snap ik. Zijn wereld was dan echt beperkt en heb je mss het gevoel dat je hem vermaken moet.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:53

Oh ja haha
hij moest overigens wel erg wennen aan mijn hondjes binnen in huis haha
maar nu is hij ook gek op ze en moeten ze mee hardlopen :P

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:54

Jess_vH schreef:
Ja marijn snap ik. Zijn wereld was dan echt beperkt en heb je mss het gevoel dat je hem vermaken moet.

Ja zeker :( terwijl hij het zelf deed... maar goed.. het is bijna echt voorbij 26 april gaat hij terug naar engeland.... pijnlijk, dat wel :(

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:55

Oh hij is er nog?
Snap wel dat het rot is zeg

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:58

Ja hij woont nu nog in ons huis, ik al weer 5 mnd bij mn ma... totdat de hypotheek volledig op mijn naam staat, en dat is gelukkig bijna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:01

Mijn vriend is Canadees. In juni gaan we trouwen. :)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:01

Ik kom zelf uit scandinavie en ben dus de buitenlander in onze relatie. Woon hier al vanaf mijn kinderjaren.
Mijn moeder is toen ik 25 was terug gegaan, zij kon hier niet aarden. Deed ook niet echt der best om nederlands te leren. Ik ben echt geen familiemens, ga een keer per jaar of 2 jaar daar heen en vind het wel best zo.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:02

Wel fijn dat je in je eentje de hypotheek kan dragen.
Je woont toch vlakbij? Zag dat je ook in topic hekelingen/spijkenisse zit

welkom joafan!
Ook leuk om.ervaringen vanaf de andere zijde te horen :)