Macbook air een virus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Macbook air een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:19

Vandaag ben ik een beetje aan rommelen geweest met films downloaden en nu doet mijn macbook opeens raar!
Er verschijnen steeds advertenties waar ik niet om vraag en bepaalde woorden worden groen onderstreept.
Uiteindelijk heb ik MacKeeper geïnstalleerd en Sophos virusscanner.
Sophos vindt niks en Mackeeper moet ik een belachelijk bedrag voor betalen.
Wel heb ik alle gedownloade bestanden en programma's vandaag van laptop afgehaald omdat dit heel veel ruimte in beslag nam, kan het hier iets mee te maken hebben?

Maar wat is het?

Dit is wat ik bedoel met dat iets groen onderstreept wordt
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IVHCVTU6.jpg

Er komt dan ook een tekst van MacKeeper bij, terwijl ik dacht dat dit juist tegen virussen werkt?

En dit bedoel ik met reclame die opeens op komt (dat was vroeger nooit!)

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-RTF4VT8K.jpg

Ik ben echt een leek op het gebied van computers ed en had juist een macbook gekocht, omdat deze vrij weinig virussen heeft. Weet iemand wat het is/wat ik moet doen?
Of anders welke virusscanner goed is?

Thanks alvast!

Quad

Re: Macbook air een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:23

Haal Mackeeper er eens af.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:24

Eerst Mackeeper er af halen inderdaad, dat soort programma's zou je niet moeten hebben op een Mac. Geeft niet echt een meerwaarde.

Heb je je cookies al eens verwijderd?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:30

Bedankt voor de reacties! Hele stomme vraag, maar hoe verwijder ik Mackeeper? :o?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:33

Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 06-04-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:35

Het is denk ik gelukt om Mackeeper te verwijderen.

En inderdaad niet van hele officiële sites, maar het mislukte dus ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt ;) :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:39

Helaas heeft dat niet gewerkt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ASOYUJS4.jpg

Moet ik ook de virusscanners er van af gooien?

Edit: Ik zie nu pas je aanpassing in het bericht Rex, bedankt voor de verwijzingen.
Ik probeer een paar tips daar uit toe te passen, maar voor Mac kan ik het inderdaad niet vinden.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 06-04-14 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:43

Ligt eraan welke je allemaal hebt geïnstalleerd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:44

Sophos en ClamXav.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:45

Simbaa schreef:
Moet ik ook de virusscanners er van af gooien?

Meervoud? Oeps. Virusscanners zijn kempvissen: één is heel mooi, zet er meer bij elkaar en ze vechten elkaar dood. O.k. misschien niet letterlijk, maar 1 goede virusscanner is genoeg.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:46

Rex_Rolfo schreef:
Simbaa schreef:
films downloaden

Vast niet van hele officiële sites ;) Wat je omschrijft duidt namelijk op malware. Op een windows pc zou ik zeggen, laat malwarebytes er eens op los, op een mac weet ik niet wat de troep kan opschonen.

Remy @ [FZ] Er gebeuren rare dingen met de forumteksten...(advertenties)
EskeGirl @ [FZ] Advertenties in teksten
Annash @ [STW] Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Malware is erg onwaarschijnlijk dat dat op je computer zit. Het OS van je Macbook werkt op een manier waardoor dat erg onwaarschijnlijk is, tenzij je helemaal niet weet waar je mee bezig bent. Je moet namelijk voor elk dingetje dat je installeert toestemming geven en ook al zit er een programmaatje vast aan een gedownload filmbestand bijvoorbeeld, kan dat niet uit zichzelf aan het werk gaan op je Mac. (anders dan bij een Windhoos :p computer) (Linux werkt ook op ongeveer deze manier) (even kort door de bocht uitgelegd ;) )

Ik denk dat je niet alle bestanden verwijderd hebt die aan Mackeeper verbonden zijn. Type in Finder eens Mackeeper in, in de zoekfunctie en gooi alle bestanden die aan Mackeeper gerelateerd zijn eens in de prullenbak en leeg de prullenbak daarna. En ook die virusscanners gewoon verwijderen, heb je toch niks aan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:50

Helaas ben ik bang dat ik zo iemand ben die helemaal niet weet waar die mee bezig is. MacKeeper is er helemaal af, ik kan met finder niets meer vinden wat daar iets mee te maken heeft. Ik gooi nu ook de scanners er af (die vinden toch niets trouwens).

Het kan trouwens zo maar dat ik ergens toestemming voor gegeven heb hoor! En ja, dat is heeeel dom..

Edit: Nu ik er over nadenk denk ik inderdaad dat ik toestemming heb gegeven. Ik dacht namelijk dat die toestemming was voor het downloaden van de film... :o :o :o
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 06-04-14 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:53

Nee joh, dat is niet heel dom kan gebeuren toch ;) Heb je Mackeeper gedownload van dat linkje dat je in de foto laat zien? Dat is namelijk denk ik nep.. Als je het vanaf daar geïnstalleerd hebt en daar toestemming voor hebt gegeven ligt daar misschien je probleem? (note: ik ben ook geen computerexpert, ik heb een heel klein beetje basiskennis hoe systemen werken en weet er het fijne niet van dus misschien zeg ik ook wel domme dingen ;) )

Edit: al eens je cookies verwijderd, Safari opnieuw ingesteld en je cachegeheugen van Safari gewist? Als die advertenties door cookies oid komen helpt dat misschien wel?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:56

Bedankt trouwens voor alle reacties! Ik ben zo aan het balen dat ik soms de beleefdheid even vergeet :o

Maar ik heb het denk ik wel de echte versie van MacKeeper gedownload, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Bovendien heb ik Mackeeper gedownload, omdat er problemen waren volgens mij. Dus dat zou betekenen dat het eigenlijk niet aan MacKeeper ligt.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:59

Had je dan nog andere problemen buiten die advertenties?

Mijn vriend zegt dat het trouwens op zich wel mogelijk is dat er heel misschien iets van een virus op zit, omdat Mac natuurlijk razend populair aan het worden is, waardoor het een doel wordt voor criminelen en sommige onderdelen van Mac misschien "bugs" (foutjes) hebben waardoor je toch besmet kan raken. Maar ja, dan weet ik niet wat je moet doen. Ik ben al 6 jaar Macgebruiker zonder problemen, dus daar heb ik helaas geen ervaring mee...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:04

Nee, die advertenties en die woorden die worden onderstreept zijn de problemen.
Ondertussen zijn alle virusscanners verwijderd en de cookies verwijderd.

Geen succes -O-

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:06

ik heb hier ook last van sinds gisteren, maar weet idd ook niet hoe ik het weg moet krijgen :(

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:07

Heb jij ook een apple Lau?

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:10

ja een macbook air ook, vind het heel vervelend en hij wordt er ook heel sloom van

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:33

Als er sinds kort meerdere mensen last van hebben dan zou ik een paar dagen afwachten en dan nog eens googlen, waarschijnlijk zijn er snel genoeg mensen met een oplossing, op mac-forums bijvoorbeeld :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 23:19

Ik heb zo ongeveer alles geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Nu maar een afspraak gemaakt bij de Apple store :)

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:23

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 23:29

Bedankt! Ik heb hem nu net weg gelegd e ga morgen met jouw link aan de slag Rongyos!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:34

Simbaa schreef:
Bedankt! Ik heb hem nu net weg gelegd e ga morgen met jouw link aan de slag Rongyos!

Succes!