Toch een paard gerichte studie gaan doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa___

Toch een paard gerichte studie gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:53

Hoi bokkers :wave:

Nu ik sinds vrijdag toch ineens ben gaan twijfelen wat voor opleiding ik wil gaan volgen dacht ik laat ik is even een topic aanmaken, om jullie meningen en tips te kunnen lezen!

Vroeger toen ik klein was wilde ik altijd 'paardrijdster' worden :+ . In 2012 heb ik mijn havo diploma gehaald (CM profiel), waardoor ik dus veel paard en dier gerichte opleidingen niet zomaar kon gaan doen omdat ik geen natuur profiel heb gedaan. Daarom ben ik toen naar andere dingen gaan kijken.

Uiteindelijk 1 jaar een vooropleiding gedaan, wat het uiteindelijk niet is geworden, en een jaar gewerkt. Nu wil ik dus aankomend schooljaar weer beginnen met een opleiding.
En steeds weer de gedachte van 'de paarden/dieren richting kan ik niet op vanwege mijn profiel'

Inmiddels ben ik nu sowieso al toegelaten op het grafisch lyceum voor de opleiding audiovisueel vormgeven. Afgelopen vrijdag ging ik met mn zusje mee naar zwemles, daar vertelde een moeder van een ander kindje dat ze een eigen stal heeft, paarden voor mensen traint en uitbrengt op wedstrijd enz enz. En toen ze dat vertelde sloeg bij mij de twijfel toe. Ik zeg niet dat ik later per se een eigen stal wil, maar er ging wel van alles door mn hoofd heen, waarom zou ik niet die richting op gaan qua studeren?
Al vanaf dat ik 4 ben, ben ik al bezig met paarden, ik weet zeker dat dit is wat ik leuk vind en waar ik gelukkig van word. Ik weet dat het misschien niet iets is waar je later veel zekerheid mee hebt qua werk en inkomen, wat de laatste tijd sowieso niet meer zeker is bij meerdere dingen, maar daar gaat het me nu niet om, het gaat mij er om dat ik doe wat ik echt leuk vind en dat ik later geen spijt heb dat ik het niet heb gedaan!

Dus ja, nu is mijn twijfel erg groot! Ik heb tot 1 mei de tijd om te beslissen wat het gaat worden en goed uit te zoeken wat er mogelijk is, en zo niet dan ben ik sowieso wel toegelaten bij het grafisch lyceum.

Bedankt voor het lezen! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:01

Mijn tip: niet aan beginnen.
Die opleiding in de grafische vormgeving geeft je nog enig zicht op een baan die acceptabel betaald; in de paarden is alleen voor de uitverkorenen een leuke boterham te verdienen; de rest is sappelen in de marge en vooral hard werken voor weinig geld.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:04

Ik zou een studie doen die weinig tot niks met de paarden te maken heeft... Eerst je basis goed neerleggen.

Er zijn maar weinig mensen die echt geld verdienen in de paardenwereld.

Ik heb zelf spw kinderopvang gedaan, vervolgens een paar jaar op een kinderdagverblijf gewerkt, en sindsdien al 8 jaar in de gehandicaptenzorg.

Een paar jaar geleden ben ik een opleiding tot paardencoach gestart en afgerond, en nu ben ik voor een deel zzp'er als coach met behulp van paarden... ( http://www.horsebuddy.nl )

Suc6 met je keuze... Maar kies slim!!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:04

Lastig om vanuit hier in schatten hoeveel ervaring je hebt met paarden en waar je talenten liggen.

Natuurlijk valt het ook altijd te combineren, als je gaat voor audiovisueel, kan je er ook voor kiezen je vervolgens te richten op paarden evenementen bijvoorbeeld.

Larissa___

Re: Toch een paard gerichte studie gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:56

Bedankt voor jullie reacties :j

xMercury

Re: Toch een paard gerichte studie gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:58

Mijn tip, ga eens een tijd aan het werk op een (sport)stal. Zo kun je erachter komen of je het echt iets vindt. Heb ik zelf ook gedaan en mijn god... Ik wil nóóit meer verder in de paarden haha. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:01

Citaat:
Ik zeg niet dat ik later per se een eigen stal wil, maar er ging wel van alles door mn hoofd heen, waarom zou ik niet die richting op gaan qua studeren?

Omdat talent niet aan te leren is. Als je heel talentvol bent, talentvol genoeg om met paarden rijden en uitbrengen je geld te verdienen, is een mbo paardenhouderij echt niet nodig, en als leuke hobby houden komt ook geen school bij kijken.

Liever ergens een fijne basis leggen waar je straks een leuke baankans mee hebt, dan over 8 jaar erachter komen dat je alsnog aan een basis moet werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:01

In de paarden werken kun je ook zonder opleiding... dus ik zou zeggen: ga voor een goede opleiding waarmee je een goede boterham zou kunnen verdienen. Mocht je nog steeds in de paarden willen werken op het moment dat je je studie hebt afgerond, dan kun je dat toch nog alsnog doen?