Martial Arts iets voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Martial Arts iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:44

Hoihoi! :)

Ik zit al een tijdje erover te denken om op Martial Arts te gaan, maar zou het nou helemaal iets voor mij zijn? (En wie kan me er een beetje meer over vertellen?)

Ik ben heel lenig, heel sterk voor een meisje (Ik versla mijn vader, broer, en nog heel veel andere mensen met armpje drukken, met gemak), heel snel, en dat soort dingen. Ook ben ik niet bang om te vallen.

Ik heb mezelf door de jaren heen ook dingen aangeleerd, zoals op handen staan en lopen, overslagen en salto's, en dat soort dingen.

Het lijkt me echt een hele gave sport. De reden dat ik er op wil, is dat ik mijn ei een beetje kwijt moet. Bij gym doen we alleen maar saaie sporten zoals honkbal enzo, maar ik wil iets met het "talent" waar ik mee geboren ben. Ik ben heel handig, heb ongelofelijk veel controle over mijn lichaam, en wil daar iets mee doen. Een gewone vechtsport zoals boksen ofzo lijkt me saai, maar omdat er bij Martial Arts zoveel "salto's" enzo worden gemaakt, spreekt me dat meer aan.

Is het voor mij een goed idee om op deze sport te gaan, of zou een andere beter zijn (in ieder geval een vechtsport)? En zoja, welke?

nairtje

Re: Martial Arts iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:50

Ik zou zeggen, neem een proefles, dan kan je zelf beoordelen of het iets voor jou is :)....

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:06

nairtje schreef:
Ik zou zeggen, neem een proefles, dan kan je zelf beoordelen of het iets voor jou is :)....

Inderdaad, gewoon eens proberen :). Ik zou durven zeggen: probeer crossfit eens. Geen gevechtsport, maar wel een heel fijne combinatie van kracht/lenigheid/controle, waarbij je bv ook op je handen moet kunnen lopen :), en je zeker je ei wel kwijt kan raken. Een heel deel van de dingen die in MMA trainingen gestoken worden, zitten ook in een crossfit training, dus er is zeker wel wat overlap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:09

"Martial arts" is een verzamelnaam voor vechtsporten en geen sport op zich. Judo, karate, tae kwon do, muay thai, boksen, worstelen, hapkido, aikido, en nog veel meer sporten zijn allemaal "martial arts".

Bedoel jij geen "mixed martial arts" (MMA) wat een combinatie van staand vechten, takedowns en grondvechten is?

In dat geval gewoon een proefles nemen bij een sportschool in je buurt om te kijken of je de les leuk vind en of je er wel geschikt voor bent (het idee is vaak leuk maar als er iemand op je ligt die je halsslagader probeert dicht te knijpen dan moet je het nog wel leuk blijven vinden).

Als je een onderdeel minder leuk vind of als het geen leuke groep is dan kan je altijd een van de drie onderdelen apart doen (muay thai voor het staande gedeelte, worstelen voor de takedowns, en jui jitsu voor het grondvechten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:24

Neem een proefles, problem solved. :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:29

Zelf een tijd gedaan aan mma. Erg leuk, helaas nu gestopt. Neem gewoon een proefles en kom erachter wat het is.
Martial arts op zich een verzamelnaam van allerlei vechtsporten. Ik denk dat je mma bedoeld?

Maar gewoon proberen, na een proefles zit je nergens aan vast hoor :)

(http://www.mmaplanet.nl/wat-is-mma/)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:38

Ik zag dit filmpje, en zo bedoel ik het zegmaar (let niet op die vreemde snuiters in het begin...).

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:45

Maar op deze manier gaat het niet op de salto's ed maar om het mentale. Wat jij bedoeld is meer de do-sporten.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:46

Misschien dan eerder eens naar capoëra gaan kijken, of meer naar het breakdance-gebeuren? Het filmpje dat je post ga je niet terug vinden in een MMA training vrees ik.... Daar gaat het er iets steviger (en minder gymnastiek-achtig) aan toe, en daar moet je wel écht het karakter voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:49

Florenc schreef:
Misschien dan eerder eens naar capoëra gaan kijken, of meer naar het breakdance-gebeuren? Het filmpje dat je post ga je niet terug vinden in een MMA training vrees ik.... Daar gaat het er iets steviger (en minder gymnastiek-achtig) aan toe, en daar moet je wel écht het karakter voor hebben.

Karakter heb ik zeker. :j

Ik wist zelf ook nog niet helemaal wat Martial Arts inhield, vandaar ook dit topic. Ik kreeg dat filmpje toegestuurd, en dat sprak me erg aan. Over hoge dingen springen etc... Een beetje "Ninja" achtig (God, wat klinkt dat stom :') )

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:55

Resistance schreef:
Florenc schreef:

Ik wist zelf ook nog niet helemaal wat Martial Arts inhield, vandaar ook dit topic. Ik kreeg dat filmpje toegestuurd, en dat sprak me erg aan. Over hoge dingen springen etc... Een beetje "Ninja" achtig (God, wat klinkt dat stom :') )

Het filmpje is meer turnen als mma. Dus als je dit wilt kun je beter op turnen gaan. Of kijken naar de do-sporten. Zou nog even goed googlen :)
Dan kom je vast een hoop tegen want tussen dit filmpje en mma zit een heel verschil. Tenminste, ik kan me niet herinneren salto's ed te doen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:04

ilaan schreef:
Resistance schreef:

Het filmpje is meer turnen als mma. Dus als je dit wilt kun je beter op turnen gaan. Of kijken naar de do-sporten. Zou nog even goed googlen :)
Dan kom je vast een hoop tegen want tussen dit filmpje en mma zit een heel verschil. Tenminste, ik kan me niet herinneren salto's ed te doen haha

Ik snap het, goed dat ik het even vroeg. Het gaat me trouwens natuurlijk niet alleen om het turnen (zou een leuke toevoeging zijn). Karate spreekt me trouwens ook wel aan.

Ik zou gewoon echt een vechtsport willen met veel "variatie". Dat je niet alleen maar tegen een boksbal aan staat te stompen, zeg maar.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:05

ilaan schreef:
Resistance schreef:

MMA is meer deze richting uit:

En dan is er nog een serieus verschil tussen 'karakter' en karakter :). MMA is denk ik één van de zwaarste sporten die je kan doen...

Ga misschien eens naar freerunning kijken? Denk dat je daar meer je ding in zal vinden...

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:07

Ik zou even zoeken op Capoeira. Dat komt denk ik wel in de buurt van wat je bedoelt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:12

Capoeira komt het dichtst in de buurt van jouw filmpje. Maar mma is afwisselend alleen wel even heel wat anders. Er haken dan ook veel mensen af na de proefles haha. Regelmatig meisjes gehad die beweerde het allemaal wel te kunnen. Half uur later waren ze omgekleed :=

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:23

Ik denk dat je tricking wel leuk vindt :) dat is een combinatie tussen turnen en vechtsport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:35

Wat is dat precies? :)

Ik wil gewoon ook échte klappen uit kunnen delen, maar inderdaad tegelijkertijd zoiets in de richting van Capoeira.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:24

Je kan het beste even zoeken op YouTube. :) maar daar worden geen klappen uitgedeeld en lees net dat je dat wel wilt. Zelf kickboks ik, mma vond ik iets te veel op de grond, net als judo. Heb ook nog een Russische vechtsport uitgeprobeerd, maar daarvan ben ik de naam kwijt. Denk dat je bij Capoeira het beste af bent net je wensenlijstje (alhoewel tricking dus meer turnen en geen klappen uitdelen is, geeft het wel een enorme kick!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:41

Ik zou me gaan verdiepen in Tae-Kwon-Do, Ai-Ki-Do of idd Karate. Desnoods kickboksen. Ik zou alleen wat langer bezig gaan met een sport dan een proefles, om echt te kunnen zeggen of het was voor je is.

Een kennis van mij is bezig met Krav Maga. Dat is niet zozeer aan regels gebonden maar wel een hele goede techniek voor zelfverdediging.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:46

CarolienR schreef:
Je kan het beste even zoeken op YouTube. :) maar daar worden geen klappen uitgedeeld en lees net dat je dat wel wilt. Zelf kickboks ik, mma vond ik iets te veel op de grond, net als judo. Heb ook nog een Russische vechtsport uitgeprobeerd, maar daarvan ben ik de naam kwijt. Denk dat je bij Capoeira het beste af bent net je wensenlijstje (alhoewel tricking dus meer turnen en geen klappen uitdelen is, geeft het wel een enorme kick!)

Bedoel je misschien Krav Maga? Mijn oom heeft dat een tijdje gedaan, volgens mij ook wel redelijk zwaar.

Ik heb hier trouwens 0 verstand van hoor :+ Lijkt me trouwens wel enorm gaaf, maar ik ben daar veel te pussy voor :D _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:47

Krav Maga komt uit Israel en niet uit Rusland.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:48

Ik zag het net op wikipedia ja. Ach, de naam klinkt in mijn oren wel een klein beetje Russisch :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:56

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:00

Resistance schreef:
Ik zag dit filmpje, en zo bedoel ik het zegmaar (let niet op die vreemde snuiters in het begin...).

[ Video ]

Lijkt meer op streetdance en niet zozeer martial arts.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:51

Resistance schreef:
Wat is dat precies? :)

Ik wil gewoon ook échte klappen uit kunnen delen, maar inderdaad tegelijkertijd zoiets in de richting van Capoeira.

Misschien is pentjak silat iets?
Ik zou als ik jou was gewoon een aantal proeflessen nemen, er zit vaak een wereld van verschil tussen sportscholen/trainers.
Als je klappen uit wil delen(niet vergeten dat dat ook klappen ontvangen betekend) dan is capoeira(in nederland) in elk geval niet een optie. Maar het is wel superleuk en je kunt er al je acrobatiek in kwijt.

En er zit verschil in full-contact sporten(zoals kickboksen, kykoshin karate, mma) en semi-contact sporten(wado-ryu karate).
Bijvoorbeeld, bij kykoshin karate, mag je iemand zo hard je kan op zijn lichaam slaan, op hoofd trappen etc. Terwijl je bij wado-ryu karate een trap of stoot maakt en daarmee een punt scoort(zonder vol erin te gaan, meer een tik) en ga je (met wedstrijden) niet meteen door.

Als je kickboksen bijvoorbeeld leuk vind, zou ik je aanraden om verschillende scholen te proberen(tenzij je meteen een geweldige klik voelt natuurlijk). Je hebt sportscholen met mensen die erop uit zijn om je zo hard mogelijk te pakken en stoer willen doen en je hebt sportscholen waarbij mensen zich beseffen dat je wil leren en het geen wedstrijd is en je dus gewoon normaal kunt doen en niet iemand opzettelijk moet willen blesseren.

Ik zou je wel echt aanraden om een proefles capoeira te nemen, welke vechtsport je ook erbij of daarna wil gaan doen, zul je profijt hebben ervan.

En als je echt in real life jezelf zo goed mogelijk wil kunnen verweren en om te leren hoe je om moet gaan met bepaalde situaties, dan is krav maga het beste.