Weggestuurd vanwege te weinig werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xReetch

Weggestuurd vanwege te weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:01

Hey iedereen!

Vandaag is nu weer de 4e of 5e keer dat ik eerder weggestuurd ben van mijn werk, omdat er anders geen werk over zou blijven voor de mensen die later dan mij zijn begonnen.
Ik werk van 7 tot 2 uur maar ben om 11 uur al weggestuurd en nu loop ik opnieuw geld mis.

Ik heb een 0-12 uren contract voor 1,5 jaar (mijn 2e contract) en ik sta dus voor 7 uur vast ingeroosterd. Soms werk ik een dagje extra à 5 uur, als het wat drukker is en ze meer mensen nodig hebben.

Nu was mijn vraag of ze dit kunnen maken? Kan ik ook weigeren eerder weg te gaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:05

Wat staat er in je contract?

Bij ons mogen ze het wel doen, staat ook in het contract. Al moeten ze bij oproepkrachten sowieso 3 uur betalen, ook al heb je maar 1 uur gewerkt.

BlackDancer

Re: Weggestuurd vanwege te weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:07

Kun je niet een keer een beetje grappend zeggen van goh, kun je dan niet de mensen na mij eerder weg sturen? :Y)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:07

Als je een 0 tot 12 uren contract hebt wel ja. Ze zouden je in principe ook kunnen aangeven dat je niet hoeft te komen. Alles wat je kan werken is dus meegenomen.
Het is wel balen als je maar 7 uur kan werken.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:08

Ik ben ook wel eens opgebeld dat ik niet hoefde te komen omdat het heel rustig zou worden in de winkel en heb ook wel gezien dat inderdaad mensen halverwege naar huis worden gestuurd omdat er te weinig werk is. Bij ons hebben ze ook wel eens de complete avondvulploeg afgebeld omdat ze het niet konden betalen in verhouding met de verwachte dagomzet :=

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:13

Ik heb de 2e keer gevraagd of ik echt niet kon blijven, maar dat wilden ze echt niet. Ik ga eens opzoeken wat er over in mijn contract staat.
Ik vind het dus wel een beetje apart dat ze verwachten dat je extra komt als het druk is, maar je wegsturen als het rustig is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:14

xReetch schreef:
Ik heb de 2e keer gevraagd of ik echt niet kon blijven, maar dat wilden ze echt niet. Ik ga eens opzoeken wat er over in mijn contract staat.
Ik vind het dus wel een beetje apart dat ze verwachten dat je extra komt als het druk is, maar je wegsturen als het rustig is.

Dat is toch niet apart? Dat is efficiënt mensen inzetten.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:15

Dat vind ik eigenlijk erg logisch :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:16

Je moe minimaal 3 uur werken daarna mogen ze je naar huis sturen. :) Kan gebeuren dat er weinig werk is, niks aan te doen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:17

Je hebt een 0 (!) tot 12-uren contract. Minimaal 0, maximaal 12 dus. Als ze je niet nodig hebben, hoeven ze je helemaal niet in te roosteren! Dus ja, dit kunnen ze maken en nee, je kunt niet weigeren te vertrekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:19

KimD schreef:
Je moe minimaal 3 uur werken daarna mogen ze je naar huis sturen. :) Kan gebeuren dat er weinig werk is, niks aan te doen.

Nee dat klopt niet. Ze mogen je met een 0 uren contract eerder naar huis sturen. Stel je bent 4 uur ingepland, maar na 1 uur kun je naar huis; dan moeten ze je wel voor 3 uur werk betalen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:20

Gebeurt bij mij zowel in de kinderopvang als in de kledingwinkel is helaas niks aan te doen. Gelukkig gaat er bij ons wel altijd iemand anders weg en regelen wij het eerlijk onderling.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:28

Ik heb het contract nog even goed bekeken en het is een 2-12 uur contract, ik heb me waarschijnlijk vergist in het 0-uren contract van een vriendin. Dit wil dus zeggen dat ik minstens 2 uur per week mag werken en ze me daarna weg mogen sturen, waarbij ze me wel 3 uur betalen?

@ vuurneon, Ik begrijp dat het efficiënt is, maar ik vind wel dat ze van een middelbare scholier in het examenjaar niet hoeven te verwachten dat ze meer dan 12 uur werkt, sterker nog, volgensmij mag je onder de 17/18 niet meer dan 40 uur belast zijn met school+werk samen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:30

Ze moeten je alleen drie uur betalen als dit in je contract staat. Bij de kinderopvang staat dit wel in mijn contract en bij de winkel niet.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:32

Hmm, er staat bij mij niks over die 3 uur, alleen dat ik minstens 2 en maximaal 12 uur per week werk.

Dan is het duidelijk, dankjewel voor de reacties :D
Wordt dus toch nog even langer doorsparen voor m'n rijbewijs :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:18

xReetch schreef:
@ vuurneon, Ik begrijp dat het efficiënt is, maar ik vind wel dat ze van een middelbare scholier in het examenjaar niet hoeven te verwachten dat ze meer dan 12 uur werkt, sterker nog, volgensmij mag je onder de 17/18 niet meer dan 40 uur belast zijn met school+werk samen.

En dat is niet hun probleem dat jij in je examenjaar zit natuurlijk. Het is 45 uur per week, schooltijd telt mee inderdaad. Als je niet tevreden bent daar, zou ik zeker uitkijken naar ander werk :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:19

Je hebt best kans dat ze je moeten uitbetalen wat je ingeroosterd staat. Dus als jij erop staat van 7 tot 2, dat ze je ook die uren moeten betalen, ook al sturen ze je om 11 uur naar huis. Maar dat hangt ook van de sector af.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:24

Tsja.. Ik denk dat je met die 7 uren al heel blij moet zijn.
Voor mijn (vaste) baan heb ik een 20-40 uren contract. Wanneer het rustig is, kan het best zijn dat ik op een dag na 4 uren werken naar huis moet. 4 uren is bij ons het minimum, omdat ze me minimaal 20 uren moeten bieden (/uitbetalen). Zelf opgenomen verlof uren/dagen tellen dan natuurlijk niet.

Las hier ook een opmerking dat het vreemd werd gevonden dat iemand met drukte moest komen/overwerken en bij weinig werk naar huis. Eeh, is dat niet een beetje de opzet van dit soort contracten? ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:42

Je kunt erover in gesprek gaan. Je stond ingepland, je hebt de tijd vrijgehouden, je rekende op inkomsten en die loop je nu mis. Ze zijn je niets verplicht, maar niet geschoten is altijd mis.
Word alleen jij steeds weggestuurd, of meerdere mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:52

Konstantine schreef:
Je kunt erover in gesprek gaan. Je stond ingepland, je hebt de tijd vrijgehouden, je rekende op inkomsten en die loop je nu mis. Ze zijn je niets verplicht, maar niet geschoten is altijd mis.
Word alleen jij steeds weggestuurd, of meerdere mensen?

Daar hebben zij natuurlijk geen boodschap aan, als je een 2-12 uren contract hebt :)

TS, niks aan te doen, de tijden zijn er momenteel nu eenmaal niet naar!
Een 2-12u contract betekent dat je flexibel moet zijn en niet veel meer te eisen hebt dan die twee uur werk of twee uur uitbetaalt krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:54

Heb ik ook vaak meegemaakt. Je kunt er helaas niks aan doen want ze zijn niet verplicht je een bepaald aantal uren te geven. 3 uur uitbetalen is het minimum dus zo lang laten ze je dus blijven.

Ik zou zeggen: hou er rekening mee dat je mogelijk eerder weg wordt gestuurd (in afspraken maken ofzo :) ) en wees blij dat je in elk geval die drie uurtjes hebt kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:57

Heel herkenbaar verhaal. :\ Ik (en meerdere collegas) hebben soms zelfs bij aankomst te horen gekregen 'dat we weer terug konden' omdat er niks te doen was. En daar zeg je dan je plannen voor af. :n

Ik kan het wel begrijpen, vooral omdat wij zo'n contract hebben moeten we gewoon altijd inzetbaar zijn. Maar leuk is anders.
Je kunt er niet veel aan doen, een collega van me heeft overigens wel eens (na voor de derde keer in de week bij aankomst 'weggestuurd' te worden) geopperd dat ze dan maar wat voor hem zochten om te doen, omdat hij zich niet weg bleef laten sturen. Ze hebben hem toen ergens anders ingezet. :j Dus dat zou je ook kunnen proberen als je het echt vervelend is. Erover in gesprek gaan kan sowieso nooit kwaad, vooral als je je er aan ergert.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:33

Gabbe schreef:
Ze moeten je alleen drie uur betalen als dit in je contract staat. Bij de kinderopvang staat dit wel in mijn contract en bij de winkel niet.

Dat is niet correct.
Het hangt af van de arbeidsomvang, de onzekerheid over de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht en of de omvang van de arbeid eenduidig is vastgelegd.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 09-04-14 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:36

Pion schreef:
Gabbe schreef:

Dat is niet correct.
Het hangt af van de arbeidsomvang, de onzekerheid over de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht en of de omvang van de arbeid eenduidig is vastgelegd.

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/m ... eidsvormen

De wet verplicht een minimum van drie uren, dus wel correct.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:38

ze zijn enkel verplicht om je minimaal 2 uur per weekwerk te geven...

ze kunnen je dus inderdaad eerder weer naar huis sturen