Hoe (on)veilig is een XP straks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Hoe (on)veilig is een XP straks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:59

Ik heb thuis een XP staan die nog prima draait.
Nu komt 8 april gauw in het zicht.
Ik ga er van uit dat ik het ding kan blijven gebruiken, alleen (beter niet) voor internetbankieren en DigiD. Verder blijft het 'beestje' voorlopig gewoon z'n werk doen.
Klopt dat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:03

Op 8 april deïnstalleerd XP zich automatisch en is je computer onbruikbaar.

ehhhh nee hoor, hij blijft het gewoon doen, alleen krijg je geen updates meer.
Zolang je maar geen informatiegevoelige dingen er op hebt staan (zoals je bankzaken) is er niets aan de hand.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:07

Je kan er mee blijven bokken :).

Alleen niet je bankgegevens, of je DUO/digiD dingen mee doen.

Shadow0

Re: Hoe (on)veilig is een XP straks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:39

De risico's zijn iets breder dan dat. Voor jezelf is het risico inderdaad zeker dat je er geen bankzaken, digid en dergelijk mee moet doen. Maar beter ook geen email, want dat wachtwoord kan worden achterhaald en in veel gevallen kun je met het emailadres allemaal 'vergeet-wachtwoord'-functies gebruiken. Ook kan het mogelijk gebruikt worden om op je netwerk te komen (en dus ook makkelijker bij andere apparaten die op hetzelfde netwerk zitten.)

Ook zijn er risico's voor anderen: XP-machines zullen vermoedelijk gebruikt worden in botnets: verzamelingen computers die gebruikt worden om anoniem rotzooi te verspreiden of aanvallen uit te oefenen.

En tot slot denk ik dat je ervanuit kunt gaan dat sites steeds minder rekening gaan houden met IE8, en dat ze dus onbruikbaar worden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:37

Ik neem geen risico. Ik ga morgen een nieuwe tweedehandse halen bij iemand, met Windows 7. Ik gebruik m eigenlijk alleen om te internetten en de foto's erop te zetten. Maar bankieren doe ik ook, dus ik neem geen risico.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:41

Wist niet eens dat dit gebeurde... Ik heb thuis nog een computer staan met XP... Gebruik die soms. Werkt nog prima, dus wil die niet kwijt. Maar even kijken of ik daar windows 7 op kan zetten. Daar heb ik nog een disc van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:05

Ons werk (en een groot deel van de rijksoverheid)
werkt met XP.
Daarvoor schijnen contracten gesloten te zijn, waarbij de zekerheid en veiligheid gegarandeerd wordt, door windows, aldus het bericht op ons intranet.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:46

senna21 schreef:
Ik heb thuis een XP staan die nog prima draait.
Nu komt 8 april gauw in het zicht.
Ik ga er van uit dat ik het ding kan blijven gebruiken, alleen (beter niet) voor internetbankieren en DigiD. Verder blijft het 'beestje' voorlopig gewoon z'n werk doen.
Klopt dat?

Dat klopt, en het vervelende er aan is is dat het vooral bangmakerij is en dat ze geld aan je willen verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:48

Volgens mijn broertje (volgt opleiding ict) is het zo dat je pc helemaal niet meer veilig is op het internet. Ze zouden dus ook via het netwerk naar de andere computers kunnen gaan die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten als dr computer met XP. Hij zegt dat ik óf de laptop helemaal niet meer aan moet zetten, óf voor 8 april het internet er van af gooien.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:40

Ik vind het vooral erg overdreven. De komende maanden kan je zeker zonder problemen gebruik kunnen maken van een Windows XP station, zou alleen je bankzaken er niet meer op doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:45

Ik zou het risico niet nemen, 'hackers' zijn tegenwoordig zo goed in alles wat ze doen dat dit een appeltje/eitje voor ze is. Ze kunnen werkelijk waar alles van de computer afhalen ik heb het bij mijn moeder gezien waarbij een vriend dat vanuit zijn huis even deed demonstreren. :n

Hier loopt nog één XP computer, maar die is niet op internet aangesloten, die blijft enkel voor de spelletjes staan. :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:28

hm dit vroeg ik me ook af. Mijn laptop doet het prima en gebruik het alleen voor simpele dingen als e-mail, bankzaken e.d. Ben dus nu eigenlijk verplicht een andere laptop aan te schaffen met windows 7? :s

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:34

Nee hoor je kunt je laptop ook opnieuw installeren met Windows 7. Maar zoals hierboven beschreven zou ik er zeker geen e mail en heel zeker geen bankzaken doen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 06-04-14 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:34

Shadow0 schreef:
De risico's zijn iets breder dan dat. Voor jezelf is het risico inderdaad zeker dat je er geen bankzaken, digid en dergelijk mee moet doen. Maar beter ook geen email, want dat wachtwoord kan worden achterhaald en in veel gevallen kun je met het emailadres allemaal 'vergeet-wachtwoord'-functies gebruiken. Ook kan het mogelijk gebruikt worden om op je netwerk te komen (en dus ook makkelijker bij andere apparaten die op hetzelfde netwerk zitten.)

Ook zijn er risico's voor anderen: XP-machines zullen vermoedelijk gebruikt worden in botnets: verzamelingen computers die gebruikt worden om anoniem rotzooi te verspreiden of aanvallen uit te oefenen.

En tot slot denk ik dat je ervanuit kunt gaan dat sites steeds minder rekening gaan houden met IE8, en dat ze dus onbruikbaar worden.

Ik heb een windows 8 machine en had ook een botnet binnen gehaald, vaak is dat iets wat je zelf binnen haalt.

Onze server draait op XP en deze heeft te weinig geheugen om windows 7 te draaien.
Om problemen met IE8 te vermijden gebruiken wij eigenlijk allemaal FF behalve mijn man, die gebruikt chrome.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:35

KimD schreef:
Nee hoor je kunt je laptop ook opnieuw installeren met Windows 7.

Dan met de laptop wel voldoende geheugen hebben.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:35

Sinds vorige week ook een nieuwe laptop gekocht met Windows 8. M'n oudje kon de nieuwe windows niet draaien, dus dan houdt 't op.

Moet nog wel even wennen aan de besturing, al weet ik zeker dat alles weer beveiligd is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:38

Je zou eventueel ook linux mint ofzo op je oude computer kunnen zetten. Sommige computers die nu op xp draaien kunnen geen windows 7 of 8 aan, linux mint lukt dan wel weer.

Het is natuurlijk wel ietsjes anders dan xp, maar voor de gemiddelde gebruiker een prima oplossing.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:20

Brainless schreef:
KimD schreef:
Nee hoor je kunt je laptop ook opnieuw installeren met Windows 7.

Dan met de laptop wel voldoende geheugen hebben.

Dat is waar. :j

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:03

Windows 7 kan overweg met minimaal 1GB werkgeheugen, praktisch alle moderne laptops van 5 jaar oud of jonger hebben dat.
Maar voor het snelste werken van een laptop is een SSD een verademing. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:11

Quad schreef:
Windows 7 kan overweg met minimaal 1GB werkgeheugen, praktisch alle moderne laptops van 5 jaar oud of jonger hebben dat.
Maar voor het snelste werken van een laptop is een SSD een verademing. :)

Dan moet je verder niks installeren (geen virusscanner enz.).
Anders heb je echt minimaal 2 nodig (en het liefst zelfs 4).

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:15

Ligt eraan wat je ermee doet, het kan wel, ook voor basis gebruik (internettaken en officetaken) maar voor stabiel gebruik is 2GB wel het minimum.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:46

Is het ook zo dat je outlook mail kan worden bekeken? (niet www.outlook.nl maar het office outlook.) En hoe zit het met bestanden die op een server staan? Zijn die nog veilig?

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:02

Ik zou dan wel Office 2007 of hoger aanraden, Office 2003 wordt vanaf morgen ook niet meer ondersteund. Net als de server omgeving 2003 en Exchange 2003.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:05

Hmm, dan ga ik dat maar even doorgeven hier. Dan is het niet meer verstandig de pc voor werk te gebruiken.