huurverhogingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

huurverhogingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:23

Hallo allemaal,

sinds februari 2013 woon ik samen in een huurhuis. Dit is een huisje van 40m2, balkon op het noorden en een slaapkamer, maar in een prima buurt en ruim genoeg voor ons tweeen. Toen ging in juli de huur omhoog met 25 euro en nu gaat deze weer in juli omhoog met 25 euro. Is dit bij iedereen zo veel? Omdat ik nog niet zolang op mezelf woon weet ik niet echt wat normaal is :+ echter ga ik nu 500 in de maand betalen en vind ik het oppervlak en wat ik heb spontaan weinig worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:35

De huur mag eens in de 12 maanden verhoogd worden en het wordt ook, zoals verplicht, 2 maanden van tevoren aangekondigd. Het is een verhogingspercentage van respectievelijk 5,5% en 5,2%. Dat percentage mag wettelijk alleen als je meer verdient dan 43.602 euro per jaar, maar onderhouds- en energiekosten zitten daar niet bij inbegrepen. Huur je inclusief, dan mag dit dus inderdaad. Als je alleen de kale huurprijs betaalt mag het, tenzij je flink verdient, officieel niet. That is, als ik dit goed begrepen heb.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:38

De verhoging wordt juist berekend over je kale huur. Of Bedoelde je dat ook niet? Hoeveel mag je huur maximaal dan worden? Kan toch niet zijn dat ik over 3 jaar 700 euro ga betalen voor dit hokje :P ?

Prrrr

Re: huurverhogingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

Als die verhogingspercentages niet anders worden betaal je over een jaar of drie dus ongeveer 580 euro huur per maand (ruim 25 euro verhoging per jaar).

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:59

Ligt eraan of het vrije sector is of sociaal. In geval van sociale huur mag de huur Max redelijk zijn (en dan kijken ze naar het aantal punten en de daaraan gebonden huurprijs). Is het vrije sector dan mogen ze blijven verhogen. Toen ik bij een particulier verhuurbedrijf werkte zag ik huurcontracten voor soortgelijke woningen als die van jou voor 900-1500 euro getekend worden. Dan woonde je in centrum Leiden. En ook die woningen werden jaarlijks verhoogd. Je hebt nu geloof ik inflatievolgende huurverhoging (rond de 4%), en voor hogere inkomensgroepen mogen ze een hoger percentage vragen op basis van inkomensgegevens die opgevraagd worden bij de belastingdienst.

Dus ja jaarlijks verhogen mag, maar met hoeveel licht aan je situatie. Anders kun je de zaak altijd voorleggen aan de huurcommissie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:14

Het ligt helemaal aan jullie inkomen hoeveel de huur stijgt, als jullie allebei meer verdienen dan die 43602 zoals Dani zegt mag de huur meer stijgen. Ik ging vorig jaar ook meer omhoog omdat mijn dochter hier nog woonde.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 08:30

Waar kan ik ergens die punten tellen om te kijken wat de maximale huur mag worden? Het is sociale huur.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:42

Ik kan dat zien op de site van de Mitros waar ik van huur.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:46

CharazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:00

Waarschijnlijk zijn jullie teveel gaan verdienen en mag de huur daarom zoveel verhoogd worden, wij zijn mede daarom ook gaan kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:11

Als je huur tov puntentelling veel te hoog is kun je alsnog bezwaar maken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:43

Mijn inkomen is niet omhoog gegaan en ik ben 33 euro omhoog gegaan vorig jaar. Hartstikke kak. Maar ik mag niet klagen want ik zit nog ruim onder de 400 in een dure wijk. (Al klaag ik evengoed, stelletje rukkikkers van de woningbouw met hun infantiele telefonistes)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:21

Zo heb ik het idee dat er nooit een einde aan komt.ik verdien net iets meer en moet gelijk meer betalen. hoe wel ik fulltime werk zal ik maar rond een ton kunnen kopen. Mn vriend studeert nog.
Ben al nooit een fan geweest van huren omdat je als het ware niks gaat bereiken met het geld wat je er aan uitgeeft, maar zo blijft er ook steeds weinig over om te sparen voor een koophuis.

Om die puntentelling serieus in te vullen kotst wel wat uitzoek en opzoek tijd, maar ik ga er binnenkort zeker even voor zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:41

Hypotheek rente,woningforfait, onderhouds kosten van koop huis is ook weg gegooid geld.

Maar huur verhoging in sociale huur ben ik helemaal met je eens:Huurverhoging 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015
de verhogingspercentages zijn hetzelfde als de percentages die golden voor de verhoging op 1 juli 2013
• 4% (1,5 % plus inflatie 2,5 % voor huishoudinkomens tot € 34.085
• 4,5 % (2,0% (inkomensafhankelijke verhoging) plus inflatie (2,5%) voor middeninkomens (van € 34.085 tot € 43.602));
• 6,5% (4,0% (inkomensafhankelijke verhoging) plus inflatie (2,5%) voor hogere inkomens (boven € 43.602))

Inkomen afhankelijk vind ten eerste ook niet echt waar is. Wat gene met laag inkomen krijgt als nog 4% verhogingen. Trek dit door naar 10 jaar dan is je huur niet met 40% gestegen maar met 48%. Kijk je naar 20jaar dan zal je zien dat huurprijs meer dan 2x zo hoog zijn geworden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:51

Ik heb nog niet veel verstand van kopen, maar onderhoudskosten zorgen toch dat je huis wel zijn waarde behoud of misschien wel meer waard wordt. En je betaald zodat het uiteindelijk helemaal van jou is. Daarbij blijven denk ik de maandlasten dan aardig gelijk of worden minder als het lukt om af en toe een mooi bedrag af te lossen. Please correct me if Im wrong. Ik zou ook niet weten hoe het zit als je na bijvoorbeeld 5 jaar naar een ander koophuis zou willen omdat dan mn vriend ook wellicht een vast inkomen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:49

Maar dan moet je wel je huis verkocht krijgen, al zijn er ook genoeg mensen bij wie huis onderwater staat, verplicht moet verkopen en vervolgens met een schuld komen te zitten. In dat soort gevallen had je veel beter kunnen huren ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:43

sja, dat zijn helaas risico's die je wel of niet neemt, keuzes, keuzes...
wat betreft huizen die nu flink onder water staan, jaren lang heeft iedereen elkaar ook gek gemaakt wat betreft huizenprijzen, alles kon, alles lekker kunstmatig omhoog werken qua waarde.
mensen zijn op de max van twee inkomens gaan kopen, fijn zoveel mogelijk aflossingsvrij , dat is op den duur vragen om problemen zoals ze er nu zijn
tuurlijk speelt er veel meer mee in het hoe en waarom van de crisis, maar het heeft wel goed meegeholpen allemaal...

wij zijn nu ook aan het kijken voor ene koophuis , vorig jaar 6 procent, dit jaar zal er vast wel weer een dikke verhoging aan zitten te komen en zo hoog is ons inkomen nu ook weer niet
maar dat koophuis zal op 1 inkomen gekocht worden en ook niet aan de max van dat inkomen , allemaal leuk en aardig, maar we hebben een huis om in te wonen, niet om krom voor te liggen
de hypotheek die wij maximaal willen is dus lager dan de huur die we nu hebben , laat staan na de volgende verhoging
zelfs inclusief alle verzekeringen en een flink deel van het onderhoud komen we niet veel hoger dan onze huur uit.
mochten we nu niet voor de volgende verhoging een koophuis hebben , gaan we ook zeker bezwaar aan tekenen via het punten systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:20

Geloof dat de woningbouw hier elk jaar de huur verhoogd,ik ben benieuwd