Broertje in de cel (drugsgerelateerde problemen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtkastje

Broertje in de cel (drugsgerelateerde problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:49

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount :)
Ik heb dit SA aangevraagd ter bescherming van de privacy van mijzelf en van mijn familie en dit SA is goedgekeurd. Mocht je mij of iets van mijn verhaal denken te herkennen, wil je dan mijn privacy respecteren en dit niet in het topic kenbaar maken? Een PB sturen mag natuurlijk altijd :)

Ik open dit topic omdat mijn broertje (22 jaar) sinds kort in de cel zit en ik merk dat ik het best lastig vind om hiermee om te gaan. Ik zou graag ervaringen horen van bokkers die ervaring hebben met soortgelijke situaties om gewoon mijn verhaal te kunnen doen en wat erkenning te krijgen. Tips om hiermee om te gaan zijn ook welkom, zowel in het topic als per PB.

Goed, eerst maar een beetje achtergrondinformatie..
Mijn broertje is 3 jaar jonger dan ik en eigenlijk al sinds zijn 12e jaar een "zorgenkind". Op zijn 12e begon hij met stiekem roken, dat ging al snel over in blowen en daarmee begonnen eigenlijk de problemen. Op school zakte hij flink af, hij begon wiet te dealen en er waren ontzettend veel spanningen thuis tussen hem en mijn ouders (ruzies, weglopen, verbaal en fysiek geweld). Dit ging van kwaad tot erger en op zijn 16e waren mijn ouders genoodzaakt om hem het huis uit te zetten. Hij is toen op zichzelf gaan wonen in een kraakpand en hij heeft sindsdien op verschillende plekken gewoond.

Vanaf het moment dat hij op zichzelf woonde, ging het eigenlijk alleen maar slechter. Hij is in deze tijd verslaafd geraakt aan alcohol en harddrugs en dat is hij momenteel nog steeds. De verslaving betreft alcohol en coke, maar ik weet dat hij ook XTC en paddo's heeft gebruikt en waarschijnlijk nog veel meer waar ik geen weet van heb. Enkele weken geleden besefte hij dat het zo niet langer kon en dat hij zich wilde laten opnemen in een verslavingskliniek. Helaas voor hem bestaan er wachtlijsten bij de plekken waar hij zich gemeld heeft en kreeg hij te horen dat hij niet op stel en sprong kon worden opgenomen. Dit resulteerde bij hem in een enorme teleurstelling, excessief middelengebruik en uiteindelijk is hij opgepakt voor diefstal met geweld. Om deze reden zit hij momenteel in de cel, voor in ieder geval nog 3 maanden.

De band tussen mij en mijn broertje is eigenlijk al langere tijd niet meer optimaal. We hebben geen ruzie o.i.d. maar vanaf het moment dat hij drugs begon te gebruiken en de problemen tussen hem en mijn ouders begonnen, heb ik mij emotioneel van hem afgezonderd. Ik zag hem alleen op feesten en verjaardagen en als hij dan niet onder invloed was, was het best gezellig, maar erg oppervlakkig. Als hij op zulke momenten onder invloed was, wilde ik hem het liefst helemaal niet zien of met hem praten, omdat ik het heel beangstigend vind om hem zo te zien en ik er letterlijk buikpijn van krijg. Bij mij op de verjaardag mag hij dan ook alleen nuchter verschijnen en anders niet. Als ik hem onder invloed tegenkom op straat, schaam ik me voor hem en wil ik liever niet met hem gezien worden.Erg hard, maar zo is het wel.
Ik heb emotioneel afstand van hem en bijbehorende problemen genomen om met de hele situatie te kunnen omgaan zonder er in mijn eigen leven te veel last van te hebben. Ik verwacht weinig meer van hem en ben blij met elk leuk moment, maar ik sta bij wijze van nergens van te kijken. Hij geeft wel erg veel om mij en ik vraag me af of hij door heeft hoe ik me voel t.o.v. hem en zijn gedrag. Wat dat betreft is het echt een junk: weinig oog voor zijn omgeving, maar ook slechte focus en geheugenverlies door het gebruik. Het lukt hem bijvoorbeeld niet om te onthouden wat ik ook alweer studeer.

Nu, de huidige situatie..
Mijn broertje heeft me vanuit de gevangenis opgebeld en aangegeven dat hij het leuk zou vinden als ik zou komen, maar als ik dat niet wil, dat het dan niet hoeft. Ik heb besloten om op bezoek te gaan, omdat ik het wel fijn vind om hem even te kunnen zien en ik wil hem graag steunen, ondanks alles dat hij heeft gedaan. Het blijft mijn broertje en ik hou van hem! Daarnaast ben ik gewoon niet het type om mensen "te laten vallen".
Echter, dit vraagt best wel wat van mij. Ik heb hem altijd een beetje weg gedrukt en nu moet en wil ik hem toch weer een stukje emotioneel toelaten en dit vind ik moeilijk en ook spannend. Ik merk dat ik, nu ik het toelaat in plaats van weg druk, toch wel heel erg verdrietig ben over alles dat er is gebeurd en nog steeds gebeurt. Om deze reden zou ik het ook fijn vinden om in contact te komen met bokkers die zo'n soort situatie herkennen. In mijn directe omgeving heb ik weliswaar veel steun, maar niemand heeft zelf ervaring met dit soort problematiek.

Simbaa

Re: Broertje in de cel (drugsgerelateerde problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:56

Wat goed van je dat je je broertje niet laat vallen en dat je langs gaat!
Tips en ervaringen heb ik niet, maar ik wil je wel even alle sterkte wensen :(:)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:57

Heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me verschrikkelijk heftig om mee te maken..
Dikke knuffel! :(:)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:58

Ik heb niet echt ervaring met een soortgelijke situatie maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen, het is niet niks wat je nu meemaakt natuurlijk! :(:)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:09

Ik heb wel eens een familielid bezocht die ook in de gevangenis zat door drug gerelateerde problemen.
Dit is overigens al bijna 15 jaar geleden en de persoon leeft inmiddels ook niet meer.
Maar ga zeker langs zeker nu hij er om vraagt! het is lang niet zo erg als dat het eruit ziet hoor...
Alleen het mee brengen van spullen mag niet bij alle instellingen.

Vergeet niet dat hij in het gevang 100% clean is en dus niet die junk die hij buiten de gevangenis is!
Hij is dus meer zichzelf.
En dat hij niet weet wat je precies studeert... ja ik weet ook niet precies wat mijn zusje studeert hoor.

Helaas hoort het verlies van het geheugen erbij, maar als je veel alcohol drinkt met regelmaat heb je precies het zelfde probleem.

Maar 1 ding ga langs nu je het kan! De drugs wereld is een hele foute wereld. 1 keer een fout spulletje en het leven is zo maar over, dan zie je hem nog een laatste keer (tussen 6 plankjes wel te verstaan)

Nachtkastje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 14:24

Bedankt voor de lieve sterkte wensen Simbaa, Murthul en fourseasons :)

Jorika1986: Bedankt voor je reactie :) 100% clean vraag ik me af, want zijn celgenoot had zonder problemen wiet weten te bemachtigen en ik durf ook niet te zeggen of er geen ander spul binnenkomt. Maar goed, mijn ouders geven inderdaad ook aan dat hij veel meer zichzelf is :j
En dat maakt het tegelijkertijd ook wel spannender voor mij, want ik ken hem helemaal niet zo en hij schijnt ook wel flink emotioneel te zijn onder de hele situatie. Begrijpelijk natuurlijk, maar ik heb altijd afstand genomen van de emotionele kant van de problemen, dus dit word voor mij wel een uitdaging.
Lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je me begrijpt.

En je hebt gelijk op het punt van, langsgaan nu het (nog) kan, dat besef ik me goed

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:37

Niet in jouw situatie gezeten maar in die van je broertje wel. Ook het huis uit gezet met 16. Jeugdzorg, met 17 weer terug en met 18 definitief door pa en ma de deur uit gezet.

Ik kan je vertellen dat als je als persoon zijnde met drugs hebt te dealen, steun vanuit je omgeving erg fijn is. Wel is het zo dat je het uiteindelijk zelf moet doen, en dat kost een hoop doorzettingsvermogen en kracht.

Tegenwoordig geef ik voorlichting aan jongeren, of ben ik een luisterend oor voor mensen die afkicken of het willen gaan doen. Contact met m'n ouders is herstelt en ik woon samen, huisje boompje beestje dus het kan ook gelukkig allemaal goedkomen :)

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:41

Het klinkt misschien raar maar die 3 mnd zouden hem ook ten goede kunnen komen.
Zeker als hij al een soort van plan had zijn leven te veranderen.
Heb ook zo'n broertje en herken het hele verhaal, in ons geval was het nog een slag erger en mocht hij bijna 7 jr zitten. Wil best informatie etc uitwisselen maar dan wel via pb.
Het beste advies dat ik je kan geven is om vooral aan jezelf te denken, doe alleen de dingen waar jij achter staat. Zowel qua bezoek als qua gesprekken, als je erbij laten betrekken. Het is zo al moeilijk maar van dichtbij vaak nog wat meer.
Wens jou en je familie veel sterkte toe

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:54

Ten eerste wil ik je heel graag gewoon heel veel sterkte wensen!!

Mijn broer zit ook in de gevangenis, en die moet heel wat jaartjes zitten.
De ene keer kan ik er goed mee omgaan en kan ik gezellig met hem kletsen, maar ik heb ook periodes dat ik het moeilijker vind en vaak ga ik dan ook niet heen.
Dus ook hier het advies om echt naar je eigen gevoel te luisteren, al zal de eerste keer gewoon moeilijk zijn.

Verdere info en of vragen ook graag via pb ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:09

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me best wel hard om hier mee om te gaan. Ook lastig, voor de hele familie. Lijdt jouw familie hier ook onder, als ik vragen mag?

Heel veel sterkte als je hem op gaat zoeken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:15

Een goede vriend van me heeft zichzelf vorig jaar laten opnemen in een kliniek met dezelfde problemen als jouw broertje. Ik had enkele jaren geleden al bewust afstand genomen en hem overal geblokkeerd om mezelf te beschermen ergens emotioneel betrokken bij te raken.
Vorig jaar echter nam hij tijdens zijn opname daar toch weer contact op en omdat ik wist dat hij daar erg veel steun uit haalde ben ik er op in gegaan. Problemen zijn echter niet zomaar opgelost en nu een jaar later gebruikt hij niets meer, maar is de overige ellende er nog steeds.
Ik heb helemaal geen trek in een zeer labiele vriend in mijn omgeving van wie ik niet op aan kan, dus ik ben er eigenlijk wederom klaar mee. Ik heb er niet de energie voor, krijg er zelf weinig voor terug.
Nou is dit geen familie, waarschijnlijk ligt het dan anders.
Succes iig.

Nachtkastje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:51

Ingeb0rg: bedankt voor je reactie, "fijn" om het vanuit de andere kant te horen.. Ik geloof zeker wel dat het ooit goed komt met mijn broertje, maar wanneer dat is de vraag. Hij zal een hoop moeten gaan durven inzien en voelen en er moet echt goede begeleiding op die gaat kijken naar oorzaken van dit alles. Wat dat betreft ben ik blij dat er binnenkort een psychiatrisch onderzoek gepland staat, want vermoed dat daar ook wel een oorzaak kan liggen
Goed om te lezen dat het met jou helemaal goed is gekomen en dat je nu zelfs anderen helpt op basis van wat jij hebt meegemaakt. Mooi!

Ryjajejo: die 3 maand kunnen hem zeker ten goede kunnen komen inderdaad :j Sowieso geen/amper(?) middelengebruik is natuurlijk al heel positief en dwingt hem om naar zichzelf te gaan kijken, want hij gaat nu ineens voelen en alles komt binnen. Heel confronterend voor hem, maar mijns inziens de juiste weg
Ook hoop ik dat dit het diepe dal is dat hij nodig heeft om tot inkeer en tot verandering te komen
Naar mijn eigen gevoel luisteren is een heel goede tip; ik ben namelijk iemand die geneigd is om andermans belang voorop te zetten. Bedankt!

zerena: bedankt voor de sterkte wens :) Ik ga je een PBtje sturen :)

Zertab: Ja, het is inderdaad lastig om ermee om te gaan, vooral ook voor mijn ouders. Waar ik nog een keer zeg/kan zeggen "ik heb er geen zin in, ik neem afstand", is dat voor hen nog wel een stapje lastiger. Het is toch hun kind waar ze zielsveel van houden en die ze het best in de wereld gunnen. Dat doe ik natuurlijk ook, maar toch heb ik het idee dat ik me minder verantwoordelijk voor hem voel dan zij.
Ik vind het ook lastig om mijn ouders zo te zien lijden.. Die hebben het echt zwaar en enerzijds wil ik hen met liefde ondersteunen en naar hen luisteren, maar aan de andere kant word ik daar ook verdrietig van en heb ik gewoon soms zin om er niets over te horen en even "mijn kop in het zand te steken" zeg maar..

Goof: ik snap heel goed wat je zegt, want dat afsluiten/afstand nemen doe ik dus ook in een bepaalde mate.. Maar goed, tussen vrienden en familie zit misschien weer een verschil en misschien ligt het ook aan mijn karakter, maar helemaal geen contact meer is niet wat ik wil. Desalniettemin heb ik respect voor jouw beslissing en denk ik ook dat het in jouw geval de juiste is geweest. Je wil/moet er niet onderdoor gaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:52

Ja ik denk ook dat het lastiger is voor jouw ouders...het is hun kind, net iets anders dan een broer/zus relatie.

Nachtkastje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:54

Zertab schreef:
Ja ik denk ook dat het lastiger is voor jouw ouders...het is hun kind, net iets anders dan een broer/zus relatie.

Precies :j

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:11

Ik vind het knap hoe weloverwogen en helder je de zaak voor jezelf hebt. Ik ben ervan overtuigd dat dat je zal helpen, welke beslissing je ook maakt. Ik heb geen ervaringen om te delen, maar kan je wel een hart onder de riem steken en je heel veel sterkte wensen. Kan alleen maar meegaan met de verhalen hierboven: luister goed naar je gevoel. En leg dat ook uit aan je broertje, dat het feit dat je misschien niet altijd komt, niet betekent dat je hem per definitie afwijst maar dat dat te maken heeft met de hele situatie. Sterkte :(:)

Nachtkastje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:06

Tamara schreef:
Ik vind het knap hoe weloverwogen en helder je de zaak voor jezelf hebt. Ik ben ervan overtuigd dat dat je zal helpen, welke beslissing je ook maakt. Ik heb geen ervaringen om te delen, maar kan je wel een hart onder de riem steken en je heel veel sterkte wensen. Kan alleen maar meegaan met de verhalen hierboven: luister goed naar je gevoel. En leg dat ook uit aan je broertje, dat het feit dat je misschien niet altijd komt, niet betekent dat je hem per definitie afwijst maar dat dat te maken heeft met de hele situatie. Sterkte :(:)

Bedankt voor je lieve berichtje

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:12

Ik heb hier geen ervaringen in, maar ik wil je wel ontzettend veel sterkte geven. Het kan niet makkelijk zijn, voor jou niet, voor je ouders niet en ook niet voor je broertje.
Ik wil je een hele dikke knuffel geven en luister naar je eigen gevoel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:18

als het goed is is het moet het inderdaad niet mogelijk zijn om drugs binnen de gevangenis te krijgen, mocht dat wel lukken zal dat zo weinig zijn dat dat echt niet zoveel zal zijn dat het de bewakers op zal vallen door gedrag of de geur van gebruik. Dus dat ie zo goed als clean zal zijn kun je best van uit gaan.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:03

speurneusc schreef:
als het goed is is het moet het inderdaad niet mogelijk zijn om drugs binnen de gevangenis te krijgen, mocht dat wel lukken zal dat zo weinig zijn dat dat echt niet zoveel zal zijn dat het de bewakers op zal vallen door gedrag of de geur van gebruik. Dus dat ie zo goed als clean zal zijn kun je best van uit gaan.

Ik ben bang dat dit niet de realiteit is ;(

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:09

jeetje joh wat een verhaal. Ik snap heel goed dat het lastig is. probeer je verwachtingspatroon laag te houden, anders valt het zo tegen voor je als het anders loopt. Ik vind het heel knap van je dat je hem niet laat vallen ondanks dat jullie geen hele hechte band hebben. Het kan wel zijn dat als hij uit de gevangenis komt weer heel ander gedrag laat zien dan nu. Nu is zijn wereldje klein en minder invloeden van buitenaf, straks zal dat weer anders zijn en kan zijn gedrag veranderen. Houd daar rekening mee, dan zal het voor jezelf niet zo hard aankomen. Blijf jezelf beschermen hierin...dit is al een goede, je kan het van je afschrijven, hoort ervaringen en tips. Als je jezelf maar niet wegcijfert want dan ben je niet goed bezig. Het zal je energie blijven kosten, voor iedereen in je omgeving denk ik (ouders etc) Maar ik wil je wel sterkte wensen met de situatie

Nachtkastje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:27

geerte schreef:
Ik heb hier geen ervaringen in, maar ik wil je wel ontzettend veel sterkte geven. Het kan niet makkelijk zijn, voor jou niet, voor je ouders niet en ook niet voor je broertje.
Ik wil je een hele dikke knuffel geven en luister naar je eigen gevoel.

Dankjewel, dat doet me erg goed :)

speurneusc schreef:

Ik hoop het daadwerkelijk inderdaad! Ik heb het ook maar weer via mijn ouders en zij hebben het van mijn broertje vernomen, dus misschien is het wel grootspraak..
Ik ga er in ieder geval vanuit dat hij clean is, mijn ouders geven ook aan dat hij clean aandoet en dat hij bijv ook al flink aangekomen is (door gebruik was hij mega dun) dus dat is heel positief :j

dito schreef:
jeetje joh wat een verhaal. Ik snap heel goed dat het lastig is. probeer je verwachtingspatroon laag te houden, anders valt het zo tegen voor je als het anders loopt. Ik vind het heel knap van je dat je hem niet laat vallen ondanks dat jullie geen hele hechte band hebben. Het kan wel zijn dat als hij uit de gevangenis komt weer heel ander gedrag laat zien dan nu. Nu is zijn wereldje klein en minder invloeden van buitenaf, straks zal dat weer anders zijn en kan zijn gedrag veranderen. Houd daar rekening mee, dan zal het voor jezelf niet zo hard aankomen. Blijf jezelf beschermen hierin...dit is al een goede, je kan het van je afschrijven, hoort ervaringen en tips. Als je jezelf maar niet wegcijfert want dan ben je niet goed bezig. Het zal je energie blijven kosten, voor iedereen in je omgeving denk ik (ouders etc) Maar ik wil je wel sterkte wensen met de situatie

Dankjewel :) Het laag houden van het verwachtingsprobleem is best lastig, maar dat probeer ik inderdaad wel. Maar toch, dit zou echt zijn kans om zijn leven te veranderen en hij lijkt de kans echt aan te grijpen, dus dan ontstaat als vanzelf de hoop en daarmee het risico op teleurstelling..
We gaan het zien!

Deze week staat het bezoek van mij op de planning..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:30

Dapper van je!!

En fijn dat hij de kans aan lijkt te grijpen.