hoe krijg ik een 4 jarige aan de praat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

hoe krijg ik een 4 jarige aan de praat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:19

Wat te doen met een meisje van 4 (17-jan-2010) geboren en getogen in Portugal. Begrijpt de taal perfect, spreekt tuis veel Portugese woorden en kleine zinnen, ook dingen die ik niet begrijp of weet. Maar weigert op school Portugees te praten. Ze staat er wat bij te giechelen en knikt ja op schud nee. Ze is zeker niet dom, en ons idee hierover is ook dat ze dit mooi gebruikt om extra aandacht te krijgen. Ergens is ze ook wel verlegen, maar ze gaat met heel veel plezier naar school en heeft ook vriendinnetjes.
De juf is heel veel met haar bezig en dat is natuurlijk leuk voor haar, dus het niet gewenste gedrag (in mijn ogen) wordt aan alle kanten beloond door extra aandacht. Ook hier in de supermarkt, of waar we ook zijn worden ze altijd breedglimlachend oor iedereen aangehaald omdat zij en haar broer blond zijn met blauwe ogen en in mijn ogen….(vindt elke moeder) er ook best leuk uitzien. Maakt niet uit of ze lief, ondeugend, brutaal of nukkig zijn…elk gedrag wordt beloond door anderen.

Negeren dat ze geen Portugees praat helpt niet, boos worden ook niet, kado op de plank als beloning als ze Portugees gaat praten (hoeft maar 1 duidelijk woord te zijn) op school helpt ook niet…… ik weet het niet meer?

Ik ga morgen op uitnodiging van de juf mee de klas in met een Nederlands leuk boek om dit samen met haar in het Portugees te gaan uitleggen…..

Heeft iemand, tips, suggesties ervaring? Haar Nederlands is desondanks dat ze weinig Nederlanders spreekt zeer goed te noemen….. Portugees weet ze dus ook behoorlijk,,,,hyeel veel woorden en begrijpt echt alles!

Goof

Re: hoe krijg ik een 4 jarige aan de praat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:24

Ze krijgt al alle aandacht vsn de wereld, waarom zou ze dan Portugees spreken.
Ik, als juf, zou haar wat meer negeren. Als ze iets wil kan ze dat in het Portugees vragen. Als ze iets wil vertellen kan ze dat in het Portugees doen.
Dat daagt meer uit want dan krijgt ze haar beloning (aandacht) pas echt op het juiste moment dus na het gewenste gedrag.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:32

Het lijkt mij ook verstandig haar te negeren, wil ze geen dingen in het Portugees vragen, dan krijgt ze die dingen ook niet. Het kan zoals Goof al aangeeft heel goed zijn dat het een manier van aandacht vragen is en door er zo mee bezig te zijn wordt dit eigenlijk alsmaar beloont.

Is het niet zo dat ze verlegen is in de klas? Het ene kind praat nu eenmaal met/tegen iedereen en de andere doet dat veel minder of praat nauwelijks..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:59

Ik zou ook even doorzetten met negeren. Dit wordt anders een aandachtsspelletje. Spreken in de mate van het mogelijke is ook een kwestie van beleefdheid en respect, daar hoeft echt geen cadeau tegenover te staan.

Hoe doet ze in de klas als ze bv liedjes zingen of zo?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:05

Wat spreken jullie thuis met haar, Nederlands of Portugees (of misschien een mix)?
Op jonge leeftijd gaan kinderen vaak de woorden gebruiken die in een taal het makkelijkste zijn (als ze tweetalig worden opgevoed) en maken ze er dus een soort van 'eigen' taal van met elementen uit beide talen.

Misschien is ze niet begrepen of uitgelachen op school daardoor en durft ze nu niet meer zo goed? Het kan natuurlijk een aandachtsspelletje zijn, maar het hoeft niet!

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:17

Wordt ze thuis of op andere plekken veel verbeterd in haar taal (zowel Nederlands als Portugees)?
Dit kan haar daarin min of meer "bang" maken iets verkeerds te zeggen.

Ook zou ik uitproberen om langere tijd haar te belonen als ze Portugees praat, en dan niet door middel van spulletjes/snoepjes maar mondeling "Goed gedaan, wat knap zeg!". Zolang ze het niet wilt spreken geen (extra) aandacht aan geven, die aandacht is een soort beloning wat je nou juist niet wilt. Wel van te voren duidelijk afspreken dat als ze iets wilt ze het in het Portugees moet vragen (mocht ze dit niet doen).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:26

Kan je in Portugal gemakkelijk bij een logopedist terecht? Dan zou ik die inschakelen om de talige ontwikkeling in kaart te brengen. Roepen dat het een aandachtsprobleem is, is makkelijk gezegd maar het is lastig oordelen vanaf een computerscherm en nog lastiger om dan passende adviezen te geven. Ik werk met niet of nauwelijks sprekende kinderen en dat zijn doorgaans best lastige casussen. Pb me maar als je meer wilt weten :).

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 01:18

Ik denk echt dat het bij Saar nu een leuk aandachtsspelletje is geworden. Dit maak ik op uit haar hele houding en gezichtsuitdrukking als ik naast haar en de juf sta.
Wij spreken thuis Nederlands. Dit ook omdat wij het niet "goed"spreken. Ik ken zeer veel minder dan mijn man, maar ook hij spreekt geen correct Portugees en zo zouden wij de verkeerde dingen aanleren. Als zij mij woorden vraagt, wat zij dagelijks doet, dan geef ik de vertaling...het zijn simpele dingen die ik wel weet....eend, paard, een bepaalde kleur etc......gewoon kinder dingen. Maar over het algemeen zijn het woorden die ze eigenlijk wel weet maar een bevestiging zoekt. Ik denk dat ze ook wel wat onzeker is, en verlegen is ze hoe dan ook. Begin van het schooljaar liep zij achter mij en hing aan mijn been om zich bij de rest van de klas te voegen voordat ze naar de klas zouden gaan. dit is helemaal omgeslagen en ze rent vooruit...staat middenin de groep en is zeker geen buiten beentje. Maar alles vangt zij op en gebruikt ze. Zo was ik laatst met een Belgische vrouw aan de praat die 2 blonde tieners heeft waarvan 1 vroegen zei, toen ze uit school kwam: mama ik ben wel heel speciaal he? met mijn kleur haar...... wat Saar een paar dagen later gebruikte met: mama, ik wil ook zo'n kleur haar als de kindjes in mijn klas.....

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:13

Misschien slaat ze juist wel dicht door alle aandacht die ze krijgt omwille van haar blonde koppie?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:28

En 1 op 1 met een Portugees vriendinnetje/klasgenootje?
Hier gaat het met golfbewegingen, en elke keer maak ik me alweer zorgen en ben er ontzettend mee bezig, en dan kom ik er weer achter dat na een tijdje dingen vanzelf goed komen. Ze hebben hun eigen ritme en volgen hun eigen koers.

Op het moment zit mijn 5-jarige in een enorme Spaanse modus en komt er haast geen Nederlands meer uit. Dan kan ik me alweer zorgen maken over de communicatie met z'n Nederlandse opa en oma's... Haha!

Maar aan de andere kant ben ik ook blij dat hij uit z'n fase is waarin hij af en toe zelfs een hele dag 'staakte', geen Spaans meer sprak op school en alle Spanjaarden Nederlands wilde gaan leren.

Ook al zijn het sponzen, en pikken ze de verschillende talen veel gemakkelijker en natuurlijker op dan wij volwassenen. Ze hebben ook hun frustraties en moeilijkheden, ze kunnen zich lastiger uiten in beide talen dan hun 1-talige leeftijdsgenootjes.

Ik heb in ieder geval voor die van mij nu 'het lesprogramma van juffrouw Blom' besteld (grammatica en woordenschat), om z'n Nederlands spelenderwijs een paar uurtjes in de week aandacht te gaan geven, dit is speciaal voor Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen. Misschien een tip voor jou voor volgend jaar, als je weer in een andere fase zit met haar en je je daar zorgen over gaat maken ;-).

Nou, hart onder de riem, ik hoop dat het snel weer goed komt, en de tip om toch naar een logopediste te gaan vind ik een goede! Al is het maar om je moederhart gerust te stellen!

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:29

Mijn neefje wilde ook heel lang niet praten, terwijl hij dat wel kon. Ze hebben dat inderdaad opgelost door hem te negeren en te reageren op als hij iets vroeg door te praten. Zo moest hij wel en was het spelletje snel afgelopen. Dit heeft erg geholpen en nu praat hij gewoon goed.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:34

Ben je zelf ook Portugees aan het leren? Is denk ik wel makkelijker als jullie de taal ook spreken.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:43

Jeetje lastig hoor. Wij spreken thuis Nederlands en op school spreekt onze zoon Frans. Hij vond het ook erg moeilijk maar zijn juf "eiste" van hem dat hij zich duidelijk maakte. Of hij het nu in het Frans zei, het tekende of het uitbeeldde, dat maakte haar niet uit. Maar hij moest het wel echt uit leggen wat hij bedoelde.
Hij spreekt nu goed Frans, wel met een accent maar dat is alleen maar charmant.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:43

Geen punt van maken, als je er aandacht aan schenkt of het heel graag wilt kant het dan ze blokkeert of bewus niet gaat praten. Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ze gaat vanzelf met de groep mee op school.
Je kunt juist beter niet zelf ook portugees gaan spreken tegen haar. Dat is voor haar taalontwikkeling niet zo goed, beter om het te scheiden. Dat is een algemeen advies wat je kunt vinden over tweetalig opvoeden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:53

Ik zou er ook niet te veel aandacht aangeven, zeker omdat je weet dat ze zich kan uitdrukken en het geen kwestie is van niet kunnen...

Inderdaad zorgen dat de juf van haar verlangt dat je dochter aangeeft wat ze wil Omdat ze het op een andere nmanier niet geregeld zal krijgen. Hoe meer aaandacht ze krijgt hoe minder groot is de noodzaak om op een andere wijzen te communiceren.

Probleem is dat je met een cultuurverschil zit waarbij kindjes daar sowieso heilig verklaard zijn... en laat jou dochter nou net een knappe blondie met blauwe oogjes zijn... dat zijn ze daar niet gewend dus je dochter krijgt sowieso een hoop aandacht...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 12:20

Ik kom net net terug van Saar haar klas. Ook tegen mij zegt ze helemaal niks in de klas. Er komt geen woord uit. Op de hal wil ze wel praten....alleen met mij, in het Nederlands. Ze heeft het zichtbaar erg naar haar zin, maar in de kring zit ze wat verlegen te doen en knikt als haar iets wordt gevraagd. Zodra ze los zijn gaat ze lekker met andere kinderen spelen, maar ik hoor haar niet. Ook maakt ze zelf nooit de deur naar de hal open om naar de wc te gaan. Ze blijft wat in het hoekje bij de deur draaien tot iemand vraagt of ze naar de wc moet.

Hier thuis sta ik de hele dag te roepen dat ze niet met de deuren moeten spelen, kwekt ze aan een stuk door, ook met andere mensen die langs komen. Maar alleen Nederlands.

Wat mij wel opvalt is dat de juf eigenlijk alles zo brengt dat het voor haar heel makkelijk is om niks te hoeven zeggen. Ze vraagt niet: wat is dit voor kleur? maar ze vraagt aan Saar: Is deze kleur rood?
Dat is niet zo moeilijk om dan ja of nee te knikken.

Ik zal dit eens vragen of dat anders kan zodat ze wel antwoord moet geven.....

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:30

Maar wel fijn dat je aan haar ziet en merkt dat ze het naar haar zin heeft op school! Thuis voelt ze zich duidelijk zeker en veilig, dus ik zou regelmatig een portugees vriendinnetje uitnodigen om bij je thuis te komen spelen. Misschien dat ze dan wel durft!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:02

En lees ook eens over de stille periode mbt vreemde talen. Dit is namelijk een bekend fenomeen. Wil niet zeggen dat juffie nou niet bepaald pedagogisch handig handeld.

Groetjes kim

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:03

ydnew schreef:
Wat mij wel opvalt is dat de juf eigenlijk alles zo brengt dat het voor haar heel makkelijk is om niks te hoeven zeggen. Ze vraagt niet: wat is dit voor kleur? maar ze vraagt aan Saar: Is deze kleur rood?
Dat is niet zo moeilijk om dan ja of nee te knikken.

Inderdaad. Net als "wil je naar de wc?'.
Het zou misschien al schelen als de juf zou vragen "wat wil je?".
Juf maakt het zo erg makkelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:59

praat ze dan ook helemaal niet met andere kinderen? tijdens de pauzes en zo?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:16

Joltsje schreef:
praat ze dan ook helemaal niet met andere kinderen? tijdens de pauzes en zo?

Toen ik erbij was niet, maar ze praat wel met kinderen, maar als de juf in de buurt komt is ze weer stil...en ze kunnen niet horen of het Portugees is of Nederlands.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:19

Marja schreef:
Maar wel fijn dat je aan haar ziet en merkt dat ze het naar haar zin heeft op school! Thuis voelt ze zich duidelijk zeker en veilig, dus ik zou regelmatig een portugees vriendinnetje uitnodigen om bij je thuis te komen spelen. Misschien dat ze dan wel durft!

Het probleem hierin is dat dit weinig gebeurt en zeker niet op deze leeftijd. Veel Portugesen vinden het maar "eng"om zomaar naar buitenlanders te gaan. Mijn man is hier destijds met zijn (inmiddels) ex naar Portugal gekomen met 3 dochters van toen 4, 5 en 7 jaar. (helaas is moeders weer met de meiden naar NL gegaan) maar er werd weinig tot niet bij anderen gespeeld. Ook verjaardagsfeestjes kwam eigenlijk niemand opdagen. ze werden wel bij anderen uitgenodigd..... Maar een goede Portugese vriend van ons die helaas zelf geen kinderen heeft, heeft wel nichtjes die regelmatig komen spelen...ik denk dat ik maar eens naar hen ga met Saar en Daan om te gaan spelen. nichtjes hier is al weer lastig omdat moeders het eng vindt als ze op de trampoline springen etc. Kinderen worden hier over het algemeen heel beschermd opgevoed, en vies worden in de modder is ook niet gewenst.....als ze vallen duikt iedereen erop om te kijken of ze geen pijn hebben...terwijl wij iets hebben van: vallen hoort erbij...als het niet hard brullen is, valt het wel mee..... andere cultuur.....

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:39

kippetje schreef:
En lees ook eens over de stille periode mbt vreemde talen.

Klopt. Ik zou er ook niet te veel nadruk op leggen en vooral niet dwingen tot spreken. Hoe meer druk je erop legt, des te langer gaat het duren.

Dat is wat ik geleerd heb tijdens mijn studie Taalvaardigheidsontwikkeling. Maar dat is alweer 10 jaar geleden, dus misschien zijn de inzichten inmiddels veranderd.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 00:36

ik ben wel heel erg blij met alle ideeën en ervaringen qua reacties. ben er blij mee, en kan er zeker wat mee!! Dank!