Baan per direct opzeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Baan per direct opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:43

Hoe gaat dat precies?

Ik heb een half jaar contract die nog loopt tot eind mei, het liefste wil ik deze per direct eindigen kan dit zomaar of heb ik dan toch nog een uitwerktijd?

lizy29

Re: Baan per direct opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:43

Daar zal je even je contract op na moeten slaan. Over het algemeen heb je een maand opzegtermijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:44

Nee, dat kan niet. Je zal minimaal een maand opzegtermijn hebben, afhankelijk van wat er in je contract staat. In overleg is er vaak wel een hoop mogelijk.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:44

Als het goed is kun je dit in je contract terug vinden. :) Maar volgens mij heb je sowieso een maand 'opzegtermijn' (als je dat zo kan noemen), dus dan zit je nog aan je baan vast tot mei. In dit geval had ik er dus voor gekozen je contract niet te laten verlengen. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:45

waarom wil je per direct opzeggen? als je een dwingende reden hebt is er vast wel een mogelijkheid. net zoals je ontslag op staande voet kunt krijgen, kan je ook ontslag op staande voet nemen... maar dan moet daar wel een heel goede reden voor zijn.
in principe ben je gewoon gehouden je contract uit te dienen, daar heb je tenslotte voor getekend. Als er een opzegtermijn in je contract staat moet je die aanhouden.
succes.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:46

In principe moet je gewoon je contract afmaken. Maar ik zou even met je werkgever overleggen. Die hebben vaak weinig behoefte aan ongemotiveerde medewerkers.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:47

Er staat in mijn contract: Ingeval van tussentijdse opzegging geldt voor jouw en voor ons de wettelijke opzegtermijn. opzegging dient schriftelijk te geschieden voor het einde van de kalendermaand.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:48

tja, dan zit je nog tot eind mei vast als je er aan gehouden wordt. Ik zou even overleggen met je werkgever, misschien is hij coulant.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:48

Heb je een 0uren contract?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:49

Wettelijk kan het dus niet per direct, maar ik weet niet hoe jullie verstandshouding is, anders zou je toch altijd kunnen overleggen?? Bij ons gebeurd het ook wel eens dat in overleg iemand eerder weg gaat dan de wettelijke termijn!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 16:52

Coulant laat me niet lachen.. :D

Ik heb een 24 uren contract aan de ene kant is mijn bedrijfsleider mij vast graag kwijt aan de andere kant zou ze mij vast niet willen helpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:56

Dan heb je 1 maand opzegtermijn, wat betekent dat je begin mei weg zou kunnen.
Bij mijn vorige werkgever ging het om een kalendermaand, dus dan zou je nu pas eind mei weg kunnen, maar dat kan ik niet helemaal uit je stukje opmaken.

Per direct weggaan kan dus alleen met zeer dringende redenen. Waarom wil je per direct weg?

Je kan hoogstens het gesprek aangaan met je werkgever, misschien accepteert hij dat je per direct weg wilt.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:58

LZP -> STW

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:00

Ik zou gewoon overleggen grote kans dat je wel eerder weg kan. Zeker als het van beide kanten niet klikt.
Zelf ben ik ook weleens eerder gestopt in overleg kon ik binnen 2 weken weg wel zo fijn als het niet bevalt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:00

Wel als je er een hele goede reden voor hebt kan dat, denk aan misbruik, chantage, uitbuiting etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:01

Je werkt er al vijf maanden dan is die ene maand doorbijten toch ook niet zo erg. Ook al kun je daar helemaal je draai niet vinden, doe gewoon netjes en goed je werk die laatste maand, daar word je voor betaald. Een goede referentie is nooit mis en er zijn heel veel mensen die het met andere mensen niet goed kunnen vinden op hun werk/school enz, maar je doet het toch voor je eigen portemonnee, heb je al wat anders??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:01

Wat je kan.....dat heb ik een poosje geleden met een OT contract ook gedaan......

Is een ontslagbrief maken en die op je baas zijn-haar neus plakken.
Met de boodschap dat je per direct wilt stoppen en als de opzeg termijn een probleem is dat ze die dan maar op onbetaald verlof moete zetten want je komt gewoon niet meer punt.

Zo heb ik het ook gedaan.....baas raakte overbluft en ging akkoord.
Maar je moet wel een beetje brutaal durven zijn.

Niet geschoten is altijd mis :D
Als ik het goed begrijp heb je toch niks te verliezen

wel triest dat het soms zo ver moet komen.

sterkte

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:03

Maandje thuisblijven ?
Heb zoiets ooit gedaan bij een baan waar mijn werk gewoon totaal niet geapprecieerd werd en waar ik echt op mijn limiet zat... Denk dat ik daar anders een moord begaan zou hebben. Heb toen hard de poort achter mij dicht geslaan en de volgende ochtend een briefje afgelevert. Ondertussen is dat een paar jaar geleden en heb ik nooit meer zo drastisch mijn werk verlaten, maar als het echt niet gaat moet je vooral aan jezelf denken.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:05

bigone schreef:
Je werkt er al vijf maanden dan is die ene maand doorbijten toch ook niet zo erg. Ook al kun je daar helemaal je draai niet vinden, doe gewoon netjes en goed je werk die laatste maand, daar word je voor betaald. Een goede referentie is nooit mis en er zijn heel veel mensen die het met andere mensen niet goed kunnen vinden op hun werk/school enz, maar je doet het toch voor je eigen portemonnee, heb je al wat anders??

Maar dit vraagt de TS toch niet? Ze vraagt alleen of het kan. Ze vraagt niet wat wij ervan vinden. En geloof me, soms is die ene maand doorbijten gewoon geen optie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:05

tja, je kan je ook de laatste maand ziekmelden. werkgerelateerde stress oid.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:07

Je hebt inderdaad te maken met een maand opzegtermijn, heb je niet nog vakantieuren staan? Anders kan je die ook nog inzetten en krijg je toch betaald ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:07

Ik moet deze week nog 1 dag morgen dus. Volgende week nog dan heb ik een week vakantie en dan dus nog 4 weken.
Eigenlijk staan we sowieso wel met te veel mensen dus missen kunnen ze mij wel, maar of ze het mij ook makkelijk willen maken??

Heb ik wat nieuws, nee maar ik heb deze baan niet nodig om rond te komen. :)

De maand door bijten is geen optie inderdaad alle maanden er voor waren heel anders omdat we toen nog met een ander groepje waren.. :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:09

Nou dan zou ik gewoon eerlijk zijn. Dan kun je ook met onbetaald verlof de laatste maand. En anders ben je ineens ziek toch.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:10

Nou ik heb sowieso nog een aantal plus uren, deze maand zal ik daar door sowieso nog betaald krijgen. Als je je ziek meld kunnen ze toch komen controleren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:13

Kir_Ples schreef:
Nou ik heb sowieso nog een aantal plus uren, deze maand zal ik daar door sowieso nog betaald krijgen. Als je je ziek meld kunnen ze toch komen controleren?

Als je toch nog overuren hebt staan en er zijn al teveel mensen op die plek ga dan naar de bedrijfsleider en vraag gewoon of je al je overuren op kunt nemen. In de ziektewet gaan vind ik(behalve wanneer je gezondheid erstig te lijden heeft onder de situatie) om deze reden not done.
Zoals jij zegt dat het er voor staat kan ik me niet voorstellen dat ze problemen zullen maken.