FB groepen om gratis te delen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

FB groepen om gratis te delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 07:52

Op FB staan er heel wat sites waar je dingen gratis kunt weggeven/afhalen. Ik ben van diverse groepen lid in mijn regio want ik vind het een mooi initiatief. Ik geef regelmatig iets gratis weg en het is echt fijn om mensen blij te kunnen maken, zeker als ze zelf al weinig hebben.
Maar ik merk bij mezelf ondertussen ook wel weerstand.
Dit omdat het ook veel mensen aantrekt die imo wel erg het onderste uit de kan wil halen.
Ze vragen om hele dure dingen die echt geen levensnoodzaak zijn (wie heeft er voor mij een flatscreentv? En dan biedt iemand er een aan en dan gaan ze ook nog vragen of het ding niet teveel beschadigingen heeft en of diegene foto's wil maken > maw, ding moet ook nog splinternieuw zijn) of ze vragen om iets en dan moet het ook nog gebracht worden omdat ze geen auto hebben (dan hijs je je vette reet maar op de fiets als je het per se wilt hebben! denk ik dan in stilte, maar reageer maar gewoon niet, zelfs als ik het heb :o )
Of ik kwam oproepjes tegen van een vrouw die op privébasis hartstikke goed werk doet voor arme gezinnen, +:)+ , waar ik wel eens kleertjes die te klein geworden zijn aan geef, of speelgoed waar mijn kinderen uitgegroeid zijn, maar dan kom je oproepjes tegen voor bijv. melk voor de baby of mensen die hoogzwanger zijn en niet eens een bedje hebben. Als dat er al niet af kan, wat moet je dan met een baby?!
Ik vind het zonde dat het ten koste gaat van de groepjes die imo echt veel goed werk doen.
Is dit herkenbaar voor jullie?

_Zoe

Re: FB groepen om gratis te delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:59

Ja herken het zeker! Hier was er pas ook eentje die en mobiel, liefst iPhone wilde voor niks. Mocht niet beschadigd zijn, met WiFi, camera en er moest Facebook en whatsapp op kunnen. Hij mocht niks kosten want ze had "geen geld" maar op Facebook allemaal foto's van uitgaan, vakanties etc. Heel apart dat soort mensen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:08

ja , of mensen gaan ze het lijf van het hemd vragen over een product wat je weggeeft, en of je 'ff' rondom foto's wil maken…
nou nee, je bent mij iets te kieskeurig, ik zoek wel iemand uit die er echt blij mee is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:49

Ojajoh schreef:
ik zoek wel iemand uit die er echt blij mee is

Precies DAT gevoel. :))

Op Bokt heb ik het ook gehad hoor, ik gaf rijbroeken gratis weg maar wel zelf ophalen. Met mijn maat 42 paste ik echt niet meer in mijn maat 38 rijbroeken, maar daar zat gewoon Pikeur en Cavallo spul tussen, echt dure broeken met nieuwprijzen soms ver boven de 200 Euro. Dan denk ik 'count your blessings en kom het halen als je in de buurt zit.' Zelf had ik gewoon geen zin in gedoe met foto's, pakketten verzenden etc. en ik had het nog het leukst gevonden als het terecht kwam bij iemand die bijv. net aan de eerste manegelessen begint, of een studente die het op haar studiebeurs moet rooien maar dat kun je niet kiezen :P
Dan krijg je idd niks als reacties voor foto's, opmetingen, of ik het toch wil verzenden, of ik het dan niet kan komen brengen,...
Uiteindelijk was ik zo nijdig (uit teleurstelling) dat ik ze in een textielbol heb gemikt :o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:18

Ja ik begrijp zeker wel wat je bedoelt. Ik vind zulke mensen ook heel vervelend... Ben blij met wat je krijgt & zeur niet zo :=

Toch vraag ik ook wel eens of iets kapot is, of dat iemand toevallig een foto heeft (bijvoorbeeld in het weggeeftopic hier op bokt). Dat is echter niet zo omdat het er per se nieuw uit moet zien voor mij, maar als het ergens kapot is wat ik niet kan maken dan kan ik er ook niet altijd iets mee & dan ben ik van mening dat de bokker er beter aan doet door er iemand anders blij mee kan maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:20

Ja ik begrijp je volledig , ik zie het ook regelmatig langskomen.. Willen mensen het brengen dan een kleine vergoeding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:25

Ik zit bij een voedsel groep, en bracht iemand een tas met eten. Kreeg ik een week later een berichtje, heb je nog eten voor mij? Dus ik zo van huh wat brutaal, later las ik dat ze uit de groep was gezet omdat ze bij veel mensen om eten vroeg en als ze iets kreeg zei ze dat er veel van het zelfde bij zat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:29

Ik ken dit ook en daarom doe ik niet mee aan gratis weggeven :)

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:36

Ik ben zelf alleenstaande moeder maar heb het god-zij-dank op een rijtje, maar ik wéét dat veel vrouwen dat niet hebben dus ik heb 2x een vuilniszak aangeboden die nokkievol zat met hippe (vaak ongedragen) babykleding (eerst 50 -74) (daarna 74-80) Deze waren helemaal gratis op te halen, ik had stellen die met uitscholden voor k* h**r omdat ik op hun FB zag dat ze gewoon naar de domicaanse republiek gingen op vakantie, dure verlovingsring etc. Mensen die alleen 74 eruit wilde komen halen enz. Mijn enige eis was dat het naar een moeder of gezin ging die het niet zo goed had.

Uiteindelijk 2 gezinnen er onwijs blij mee gemaakt maar echt nóóit meer.
Heb me ook gelijk afgemeld van die groepen...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:14

Om deze reden gooi ik kleren gewoon in de kledingcontainer en breng ik spullen meestal naar de kringloop. :j

Je hebt er best mensen tussen zitten die oprecht blij zijn als ze iets krijgen en zelf ook wel eens iets weggeven, maar je hebt veeeel meer van die mensen die reageren op álles wat maar aangeboden wordt en inderdaad, vervolgens:
- reageren ze helemaal niet meer
- willen ze het toch ineens niet hebben
- vragen ze of je het komt brengen
- komen ze anderhalf uur te laat eens aankakken en vinden ze het toch niet mooi
of ze nemen het mee en verkopen het op de koopjeshoek.

Precies wat jij beschrijft inderdaad. Het is dus niet iets plaatselijks. :+

Nope. Dan maar gewoon de bak in.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:20

Hier wel goede ervaringen :j
Een keer een VHS/DVD-speler gekregen via zo een groep, is iets dat ik ook nooit zou kopen (want te duur voor het korte gebruik) en daarna weer netjes doorgegeven.
Kleding gaat naar een lokale stichting die het naar hongarije brengt, en op de terugweg nemen zij allemaal kruiden mee die je dan weer over kunt kopen. Blij mee!
Het scheelt wellicht ook dat er bij ons in de groep niet gevraagd kan worden om dingen. Het is echt alleen geven.
En de usual suspects, dus de mensen die echt op 80% reageren die negeer ik volkomen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:25

In onze gemeente is er ook een weggeefhoek.
Alleen zit er steeds een vrouw die álles opeist.
En stel, iemand geeft 5 kussens weg. Dan vraagt die vrouw (de eerste die reageert mag het hebben) als ze niet als eerste reageert 'Ja, je hebt ze toch niet alle 5 nodig? Mag ik er dan 2?'
Dat soort mensen verpesten het gewoon.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:25

ik zat laats ook te denken om wat spulletjes weg te geven.
dan geef ik het liever aan iemand waarvan ik zeker weet dat die er blij mee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:35

Maar waarom moeten het perse mensen zijn die weinig te makken hebben als er ook anderen blij mee zijn?

Als ik iets zie wat ik graag wil hebben, waarom mag ik dan niet reageren omdat ik boven bijstands niveau zit?
Dat vind ik raar. Zeker als er verder niet op gereageerd wordt.
Het gaat toch ook om het hergebruik van spullen?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:37

Het hoeven niet per se mensen te zijn die weinig hebben, maar wel mensen die het oprecht graag willen hebben.
Dus niet iemand die overal op reageert of die reageert voor een ander (frustratie nummer 1: dat er 7 mensen zijn die meeloten voor bijv. Claudia Huppelepup of Pietje Noemeenswat en dat die het dan nog krijgt ook _-:().

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:42

Ja, daar word ik ook gek van. Of dat je even niet reageert en dan daarop wordt aangesproken. Of zeurders dat je het iemand gunt die je kent. Of iemand die telkens overal op reageert. Of een zielig verhaal er bij schrijft waar je dan idd vakanties ziet. Dat soort dingen. Dus nee, ik vind het idee mooi, maar sommige mensen verpesten het echt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:52

Ik had vorige week 4 boeken gratis opgehaald, voor mijn moeder, we zijn er erg blij mee ! :j

Edit: het meest irritante is dat als je mensen heb uitgekozen die spullen kunnen komen halen en dat die dan gewoon niet op komen dagen ! Zit je thuis te wachten...en te wachten... heb wel wat beters te doen... :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:26

In "onze" weggeefhoek was er iemand die dingen na ophalen zo weer op marktplaats ging verkopen.
Die is er dus ook uitgeknikkerd.

Ik heb gratis een goed werkende elektrische grasmaaier gekregen en 3 broeken voor mijn dochter.
Straks als ik de kleding voor de zomer heb uitgezocht zet ik deze er ook op.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:33

Helaas heel herkenbaar. Bij mij in de goep is de regel dat de eerste die reageert het mag hebben. Nu zijn dat altijd de zelfde mensen, heel jammer die verpesten het echt voor de rest. Ik zat daarop om dingen weg te geven, maar ben er mee gestopt

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:48

Ik zat in een minima-groep, ook met het idee "ik ga iets goeds doen en mijn spullen weggeven" maar ben er ook van teruggekomen. Het is een heel gedoe met foto's en afspraken maken en ik krijg er geen goed gevoel maar hoop frustratie voor terug. Lijkt mij ook dat veel leden van deze groep vinden dat ze recht hebben op gratis spullen omdat ze weinig te makken hebben. Ik ga steeds meer denken, ga dan ergens aan de band staan zoals ik, dan heb je geld... Ik heb ook geen droomjob maar kan wel mijn rekeningen betalen... Ben er dus niet meer vaak...

Maar goed, wilde wel wat weggeven ipv verkopen en ben toen gaan zoeken en kwam bij de kledingbank uit. Nu gaat mijn kleding naar de kledingbank Limburg en mijn kleren blijven dus in NL voor mensen die het hier nodig hebben ipv naar verweggiestan... Mijn rommelspulletjes zet ik ook niet meer op facebook maar die gaan rechtstreeks naar de kringloop of geef ik mee naar een rommelmarkt ofzo...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:15

Bij ons is er een die eist alles op. Vraagt ook superveel trouwens. En toen ze commentaar kreeg dat ze wel erg veel dure dingen vroeg en opeiste was het dat ze niks had blabla. Maar wel zelf kinderwagens en speelgoed aanbieden. Gewoon niet thuis zijn als mensen het op willen halen en niet op komen dagen bij mensen.
zij word er niet uitgeknikkerd..

Ook iemand die ik toevallig ken ik op wasdrogers en wasmachines ed vraagt. Dan denk ik 'laten we het een beetje leuk houden' xD
Zelf bood hij overigens een wasmachine waar het deurtje van was afgebroken aan haha

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:47

Ik zit zelf ook in een paar groepen op fb inderdaad.
Merk dat ere helaas mensen tussen zitten die of alles opeisen, of om idiote dingen vragen.

Wij hebben een tijdje geleden een kleine combi oven gekregen via iemand die hem weg gaf.
Superblij ermee!
Het heeft de nodige moeite gekost om het ding hier te krijgen, maar we waren blij dat we weer een combi hadden (kleiner dan de vorige, maar iig veilig en geen kans op koordsluiting := ).
Dingetje doet het prima en wij kunnen weer lekker koekjes bakken, lasagne maken etc :D
En ach, dat een knopje dan wat minder goed werkt, maakt ons niet uit ^_^

Zelf geef ik ook wel eens oude kleding/spullen weg, die nog in prima staat zijn.
Ik kijk dan eerst in mijn omgeving of iemand er wat aan heeft, anders gaat het in een fb berichtje of de bak in :)
Maar dan wel met ophalen of tegen verzendkosten :j

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 02:32

Ha, wat een feest der herkenning dit topic. :)
Het initiatief en idee achter die groepen is super, maar genoemde zaken maken het toch een stuk minder aantrekkelijk om er eens iets op te zetten.. ik heb best wat spulletjes staan die ik op zo'n groep wil zetten, maar dat het dan misschien naar zeer aanwezige 'graaiers' gaat maakt dat ik toch maar afhaak. :o
Tijdens mijn verhuizing heb ik een aantal prima meubels weggegeven.. de een was enorm dankbaar, de ander kon geen dankjewel vanaf toen ze wat kwamen halen. -O-

En dan die kleine relletjes die af en toe ontstaan over spullen die worden gevraagd/aangeboden.. soms tenenkrommend maar soms ook even topvermaak. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:46

Ik had van het najaar wat oude meuk op zo'n gratis groep gezet en was op een paar dingetjes (setje van 3 vaasjes met kunstbloem en een koffiezetapparaat) na alles binnen een week kwijt.
Of nou ja, op 1 van de gereserveerde dingen na dan, dat was huilen met de pet op omdat diegene niet kwam opdagen etc, uiteindelijk ook gewoon gezegd dat ik er klaar mee was (na 5! x afgesproken te hebben).
Hoorde achteraf dat diegene inmiddels ook uit verschillende groepen gezet is ivm dat gedrag.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:57

Ik ben ook lid van zo'n groep. Ik kom altijd netjes de afspraken na.
Ik had een zak kleding gekregen en ik paste niet alles. Dus ik heb alle grote maten uit mijn kast geplukt (ben veel afgevallen)
Dat erbij gestopt en weer op dezelfde hoek gezet. Zo heb ik op mijn beurt ook weer iemand anders blij kunnen maken.
ook had ik een zak vol gogo's en die heb ik ook via de hoek weggegeven.
Ik moet ook fietsen dus ik kijk wel goed waar het is en mocht ik iets leuk vinden maar niet op de fiets kunnen vervoeren dan is het jammer maar dan reageer ik niet op de advertentie.