Gemeente weigert spiegels te plaatsen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Gemeente weigert spiegels te plaatsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:04

Vorige week heb ik een klein ongeluk gehad met de auto. Een scooter in mijn voorkant, ik kwam uit een uitrit.
Heel vervelend, maar onoverkomelijk. Ik kwam uit een uitrit en heb dan links van me een gigantisch gebouw staan waardoor ik het fietspad niet kan zien. Aangezien ik hier wekelijks langs moet ben ik me van de situatie bewust, maar ik moet wel wat gas geven om het drempeltje op te kunnen :)
Ik zet de auto dus stil en rijd zo langzaam mogelijk het drempeltje op, voor ik echter het fietspad kan zien staat mijn neus op het fietspad. Ik hoop dus altijd dat fietsers mij zien en uitwijken.
Helaas deze scooter dus niet...

Omdat de scooterrijder licht gewond was zijn we bij een winkelier naar binnen gegaan, waar hij verzorgd kon worden en we formulieren konden invullen. De winkelier vertelde ons dat er minimaal 1x per week een aanrijding is daar en dagelijks bijna aanrijdingen. Het schijnt ook al een paar keer goed fout te zijn geweest, ambulances, zwaar gewonden enz. Doordat auto's de situatie goed proberen in te schatten zijn er nog geen doden gevallen, maar als daar 1x een opgevoerde brommer met 50 aan komt, oef...

Ik heb daarop een bericht gestuurd naar de gemeente met mijn zorgen. Een spiegel zou de veiligheid zeer ten goede komen, lijkt me niet ontzettend duur en snel te plaatsen...
Ik heb vandaag teruggekregen dat ze op de hoogte zijn dat daar vaak ongelukken gebeuren, maar dat zij vinden dat als je rustig rijd het risico te overzien is en dat ze alleen spiegels plaatsen bij hoge noodzaak. Daar is geen sprake van.

Ik heb besloten vanaf vandaag om te rijden om dit punt te kunnen omzijlen, maar voel me ontzettend uitgedaagd door de gemeente nu. Je hoopt bijna op een serieus ongeluk, zodat je de media onder de neus kan wrijven dat de gemeente op de hoogte was. Alleen jammer dat er dan een slachtoffer moet vallen...

De mail die ik gekregen heb van de gemeente is een noreply zonder afzender. Ik ga morgen wel bellen, maar verwacht dat ik alleen een klacht in kan dienen en zonder naam verwacht ik weinig daarvan.

Iemand enige suggesties wat ik kan doen om hier actie op te ondernemen? Ik wil het hier niet bij laten zitten..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:08

Ik vraag me af wat jouw gemeente wel als hoge noodzaak ziet... Als er minimaal 1x per week een aanrijding is. Echt te zot gewoon :').

Wellicht zou je meer gedupeerden kunnen vragen ook een klacht in te dienen? Mochten die ook 0 op het rekest hebben gekregen, zou je met z'n allen de media kunnen opzoeken, als soort van laatste redmiddel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-04-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:09

Meerdere mensen proberen te verzamelen die dit een probleem vinden en collectief 'klagen'? En gewoon door blijven zaniken, dan geven ze wel een keer toe!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:10

Krant inschakelen? Als je een journalist kan vinden die daar een artikel over kan schrijven, dan krijg je misschien meer mensen mee.

En een spiegel plaatsen lijkt me toch echt geen onoverkomelijke kostenpost voor de gemeente.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:15

Zoeken of je een hogere ambtenaar of klachtenfunctionariskunt vinden, en dan persoonlijk aanschrijven (ik zou het zelfs schriftelijk doen).
Je kunt ook kijken of je een politieke partij / gemeenteraadslid mee kunt krijgen, dit wil nog wel eens helpen. Dat helpt extra goed als je met meerdere mensen aandacht vraagt - dus buurtbewoners en mensen die bij de winkelier komen om daar hun formulieren in te vullen bv.

En eens een journalist van het plaatselijke krantje uitnodigen kan ook nog helpen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:17

Bah wat een onzin. De gemeente wacht gewoon op een dode/zwaargewonde...
Is het geen idee op een petitie of een handtekeningenactie op te richten?
Lijkt me dat wel meer mensen dit een gevaar vinden en met plezier willen tekenen en meedenken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:19

_San87_ schreef:
Ik vraag me af wat jouw gemeente wel als hoge noodzaak ziet... Als er minimaal 1x per week een aanrijding is. Echt te zot gewoon :').

Wellicht zou je meer gedupeerden kunnen vragen ook een klacht in te dienen? Mochten die ook 0 op het rekest hebben gekregen, zou je met z'n allen de media kunnen opzoeken, als soort van laatste redmiddel.

Ik heb helaas niet meer gedupeerde. Morgen ben ik op deze locatie (het is vlak bij mijn werk) en was ik wel van plan even binnen te lopen bij de winkelier, wellicht heeft hij namen.
Media heb ik idd ook overwogen, maar vind ik idd een laatste redmiddel.
Politieke partij is ook nog een goede tip!

Handtekeningenacties zou goed zijn, punt is dat het neit in mijn buurt is maar bij 1 van mijn klanten waar ik wekelijks kom. Dat lijkt me voor mij dus wat minder haalbaar.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:20

Ahum Een no-reply zonder afzender? Jeetje dat moeten wij niet eens proberen! :oo Ik vind dat echt een No-Go. :n

Verder kan ik helaas beamen dat het heel wat werk en inzet vraagt van de burger om verkeerstechnische zaken te kunnen regelen bij de gemeente. Ik weet niet om welke gemeente het gaat? Den Haag zelf?

Als je zin hebt om de gemeente onder druk te zetten:
Je kan eventueel wel proberen bij de politie of je daar wat cijfers kan loskrijgen met betrekking tot het aantal voorvallen per jaar op dat stukje. Ook kan je dus aandikken dat het hoogstwaarschijnlijk veel meer gevallen zijn dan dat de politie kan aangeven aangezien er niet altijd gewonden vallen of aangifte gedaan wordt. Probeer door een oproep te plaatsen in de plaatselijke media zoveel mogelijk medestanders te verzamelen. Eventueel een petitie starten.
Probeer contact te zoeken (mail, brief, bellen) met de politieke partij/wethouder die het meest waar wil maken voor de veiligheid van de burger. Geef er ruchtbaarheid aan. Zorg dat de politiek hierop inspeelt.
Maar bovenal: zorg dat je medestanders hebt!

Edit: Ik zie dat anderen mij al voor waren toen ik dit schreef.. :D
Laatst bijgewerkt door Milord op 02-04-14 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:20

Bij een uitrit is het hier ook de policy dat je als bewoner of ondernemer zelf een spiegel moet plaatsen, bij kruisingen springt de gemeente wel in.

Cassidy

Re: Gemeente weigert spiegels te plaatsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:22

@ts: als er schade is geweest aan de scooter, heb je dan geen gegevens uitgewisseld? Of is degene gewoon doorgereden zonder dat je iig je adresgegevens hebt achtergelaten dat eventuele schade aan de scooter op de verzekering verhaald kan worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:24

Milord schreef:
Je kan eventueel wel proberen bij de politie of je daar wat cijfers kan loskrijgen met betrekking tot het aantal voorvallen per jaar op dat stukje.

Oh ja, goed punt! Eerst even bellen, maar als dat niets oplevert kun je ook nog een officiele wob-aanvraag doen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:28

Urielle schreef:
Bij een uitrit is het hier ook de policy dat je als bewoner of ondernemer zelf een spiegel moet plaatsen, bij kruisingen springt de gemeente wel in.

Het is geen eigen uitrit, ik heb even een foto gemaakt voor de duidelijkheid van google maps.
Afbeelding
Onze klant zit bovenaan, is niet meer zichtbaar op de foto. Dit is een plein dat aan alle kanten op de grote doorgaande wegen uit komt dmv opritjes.
Het plekje waar het om gaat is tussen de 2 gebouwen op de foto, midden onderin, ik kan helaas niet tekenen op mijn ipad.
Het rechtergebouw belemmert dus zwaar het zicht.

Cassidy: jawel, zjn gegevens heb ik wel. Dit was echter een jongere jongen (17), ik verwacht niet dat hij heel veel actie zal willen ondernemen. Dan zou ik dus 2 namen hebben, hij kwam ook niet daar vandaan, dus hij zal daar ook niet meer mensen kennen..
Shadow: wat voor wobaanvraag kan ik dan precies doen? Ik weet dat je dat kan doen rondom bijvoorbeeld een lantaarnpaal die er staat, maar wat zou ik daarmee in deze situatie kunnen?

Het gaat idd omd e gemeente den haag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:31

Oh, een soort steegjes, gewoon openbare weg? Dat is gemeentewerk :j
Kun je bij die winkelier geen formulier ophangen voor handtekeningen? Ik neem aan dat de buurtbewoners ook bekend zijn met de problematiek.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:34

Om slachtoffers/medestanders te vinden zou je ook een fb oproepje kunnen maken? Foto van de plaats, leuk pakkend tekstje erbij en lekker laten delen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:35

Secricible: je kunt dan de politie verzoeken om aan te geven hoeveel incidenten daar gemeld zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:37

Ik moet morgen toch even bij de winkelier langs (in de paniek en adrenaline die ik had kon ik nergens meer een schadeformulier vinden dus die had hij mij geleend) dus ik zal eens met hem overleggen, ik heb geen idee in hoeverre hij echt actie wil ondernemen hierop, maar ga het iig overleggen.

Ik heb helaas vrijwel geen bekenden in den haag dus weet niet of het lukt op fb, maar ik zal de kracht van social media niet onderschatten.

Hoor zojuist van die jongen dat zijn knie zwaar gekneusd is en dat hij op krukken loopt. Pfff, voel me toch wel heel schuldig -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:38

Oh, da's wel rot ja! :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 19:48

Ik heb een berichtje op de facebookpagina van de gemeente den haag gezet, met daarin dat ik bij een ernstig ongeval op deze locatie van plan ben alle media in te schakelen. Misschien helpt het...

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:50

Urielle: Vaak is het zo dat je dat juist niet mag als bewoner of ondernemer.
Meestal staat namelijk zoiets in de APV van de gemeente opgenomen: Het is verboden zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de openbare plaats te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:02

Milord schreef:
Urielle: Vaak is het zo dat je dat juist niet mag als bewoner of ondernemer.
Meestal staat namelijk zoiets in de APV van de gemeente opgenomen: Het is verboden zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de openbare plaats te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten

Oké dat is hier anders dan (gemeente heeft recent fietspad voor ons huis langs gelegd, ons huis is uitstekend, waardoor je als je van de oprit komt de fietsers van links niet ziet. Tevens staan er in de berm tussen fietspad en N-weg dikke eiken die het zicht belemmeren op de auto's van links. Hier moet dus nog wel door ons zelf een spiegel geplaatst worden voor ik me bij het schuldgevoel van TS mag aansluiten. De gemeente doet het niet (wat ik in dit geval kan begrijpen, als ze bij elke particulier hier een spiegel moeten zetten dan jagen we ze wel op kosten :P Maar dat is dus anders dan bij TS waar het om een kruising van openbare wegen gaat) )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:54

kleine update, ik heb een bericht terug vanaf de facebookpagina van de gemeente dat ze een melding gaan maken en dat ik een gepast antwoord terug kan verwachten van de betreffende afdeling. Ik wacht even rustig af wat dat gepaste antwoord gaat zijn...