Studenten woning wie wil er ook zo graag heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

taigaa

Studenten woning wie wil er ook zo graag heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:16

Hoi bokkers,

Na lang twijfelen dan eindelijk mijn eerste topic. *\o/*

Ik woon al 18 jaar met veel plezier en alles wat erbij hoort thuis.
Maar ik ben iemand die houdt van vrijheid en zelfstandigheid. :Y)
Ik ben enig kind dus dit is toch wel een beetje anders dan een groot gezin.
En ondanks mijn goede ouders en prachtige leven zoals hij nu is wil ik al tijden erop uit (studenten woning)
Mijn opleiding is nu dicht bij huis (Alphen aan den Rijn) en het slaat dus ook nergens op om uit huis te gaan.
Mijn opleiding is bijna afgelopen en wil een nieuwe gaan starten maar in alphen zijn veel voordelen met de opleiding, wat zouden jullie doen? En wie herkent dit? En is dit realistisch of onzin?

emma525

Re: Studenten woning wie wil er ook zo graag heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:17

Mijn zus woont in Groningen en ons ouderlijk huis staat ong. 10km verder weg. Die was er ook gewoon aan toe om uit huis te gaan. Als het kriebelt en het kan, waarom niet?

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:20

Gewoon doen, als je er het geld voor hebt!
Ik heb zelf ook eerst op kamers gezeten in hetzelfde dorp als waar mijn ouders woonde. Is wel fijn hoor, kun je af en toe nog gezellig mee eten! ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:21

Lekker doen, is helemaal geen onzin!

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:22

En als er in de buurt geen "goede" studenten woning te vinden is?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:29

Neehoor, is helemaal niet raar! Ik ben op mijn 18e van Nieuwegein naar Zeist verhuisd terwijl ik in Utrecht studeerde. Dat maakte qua afstand dus ook niet zoveel uit, maar ik was er ook echt aan toe om het huis uit te gaan. Reistijd hoeft niet altijd een reden zijn om te verhuizen, (bijna) iedereen wil op een gegeven moment een plek voor zichzelf zoeken.

Mijn ex komt uit Utrecht en hij is een aantal jaar geleden zelfs verder weg gaan wonen van de universiteit (zijn ouders wonen vrijwel in de binnenstad) :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:32

Als je het financieel kan hebben en er niet extra voor hoeft te lenen, zou ik het niet laten.
Moet je er wel meer voor lenen, zou ik het niet doen.

Oh, op kamers wonen is overigens leuk hoor, maar kost je wel meer tijd dan je nu allicht denkt.
Je eigen boodschappen doen, je eigen eten koken, zelf de was draaien, ophangen, de boel schoon houden etc.
Is geen ramp en is prima te doen, maar je moet je er wel van bewust zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:39

Ik ben 19 en woon ook op mezelf. Heb fulltime school (en stage).
Je hebt inderdaad een plekje voor jezelf, maar het kost erg veel tijd. Hierdoor heb ik het rijden ook moeten laten vallen. Doordeweeks ging dit al niet, en mijn vriend woont in Zeeland, waar ik dus ieder weekend ben.

Het huishouden komt op jezelf neer, zelf wassen, voor boodschappen moet ik soms echt een klein momentje vinden (komt ook door het openbaar vervoer, vind ik) en mijn dagen bestaan vrijwel altijd uit school, huiswerk, en schoonmaken. Maar nu moet ik ook zeggen dat ik een heel (klein) huis voor mezelf heb (en een huisgenoot die niet schoonmaakte, plus een erg verharende hond, dus ik was echt iedere dag tot 11 uur 's avonds bezig, maar hij is nu weg) en dus meer schoon moet maken als een kamer en af en toe de rest. 's Avonds hoef ik niet te koken, ik eet mee bij mijn buren/pleegouders.

Het is fijn om op jezelf te wonen, maar het brengt ook lasten mee. Ik zit bijv. alleen en mis soms echt iemand om tegen te praten. En een moeder op de bank met een kopje thee vanuit school vind ik stiekem nog wel leuk :P

Als je niet extra hoeft te lenen en je kunt het betalen, zou ik het doen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:49

Ik ben echt vrijwel geen tijd kwijt aan mijn huishouden. Ik gooi dingen in de wasmand, ik doe 2 of 3 keer per week de afwas ofzo en dan in het weekend even een wasje draaien. Ik heb geen huisdieren dus 1 keer per 2 weken stofzuigen is ook genoeg :P
Ik vind het niet belangrijk dat alles altijd netjes opgeruimd is. Ik maak misschien 2 uur per week schoon ofzo. Thuis moest ik ook al afwassen en mijn kamer opruimen dus daar is echt niets veranderd :)

Ik moest overigens wel geld lenen (200 per maand) om uit huis te kunnen gaan, vond het totally worth it. Inmiddels heb ik werk gevonden en heb ik mijn lening stopgezet. Ik had het ook gedaan als ik maximaal had moeten lenen.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:12

Bedankt voor jullie reacties dit helpt me een stuk verder!
Redden jullie het makkelijk met je studiefinanciering en een beetje werken?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:14

Ik ben wel echt een schoonmaakfreak @YellowGray :P vriendinnen die hier komen zeggen ook dat het niet lijkt of hier een student woont.

Ik red het wel, maar heb soms onverwachte rekeningen die ik dan met behulp van m'n moeder moet betalen. Ik heb wel een lening, maar dit heb ik zowiezo gedaan omdat ik van mijn basisbeurs en uitwonende beurs mijn lesgeld per maand en mijn zorgverzekering niet eens kon betalen.. En woonde al op mezelf voor het duidelijk was dat ik geen aanvullende beurs kreeg. Voor mij niet de optie om thuis te wonen helaas.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:16

Eoweyn_x schreef:
Ik ben wel echt een schoonmaakfreak @YellowGray :P vriendinnen die hier komen zeggen ook dat het niet lijkt of hier een student woont.

Zoiets vermoedde ik al :P Ik zou ook best een heel schoon huis willen hebben maarja, dan moet ik daar wat voor doen en daar ben ik te lui voor :') Ik zeg altijd: later heb ik een groot huis, dan doe ik dat wel. (Uhu, vast :') )

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:19

Haha. Ik word al gek van een vlekje op m'n laminaat. En laat dit een oud (op) huis zijn, dus als ik boven loop ligt het stof weer op de vensterbank. Moet mezelf echt afleren die niet 4 x per dag af te stoffen haha.
Laat staan hoe erg ik over de zeik was met die hond.. Leuk dier hoor, maar na twee dagen niet stofzuigen lag er een vloerkleed ipv laminaat.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:21

We kunnen wel op tv bij Obsessive Compulsive Cleaners, dan ben ik wel de rotzooimakende viezerik :))