Nooit geweten dat zoiets zoveel pijn kan doen

9 november 2010 leerde ik mijn vriend kennen. Zelf was ik bijna 16 en mijn vriend bijna 18. Ik zelf was een onzeker type, weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Door mijn vriend is dit aardig opgekrikt. En alles ging goed tussen ons.
Tot dat hij een jaar geleden in de problemen is gekomen door iemand anders zijn schuld. Hij is bijna per direct uit huis gegaan en is gaan begeleid wonen. Deze zouden hem helpen. Maar ook door hun is hij verder in de problemen gekomen.
Hij ging steeds meer uit. En kwam steeds vaker zijn afspraken en beloftes niet na. En elke ruzie zei hij dat hij wou veranderen. Maar elke keer werd het weer een teleurstelling voor mij. En aangezien ik door mijn verleden weinig mensen vertrouw, deed het behoorlijk zeer.
Nu is hij afgelopen vrijdag op vakantie gegaan met zijn ouders en broertjes. Iets wat ik niet kan begrijpen. Of wil begrijpen. Maar heb hem veel plezier gewenst.
Maar toen kwam ik zondag een filmpje tegen die zijn moeder op facebook had geplaatst, waar ik absoluut niet blij mee was. Zijn moeder heb ik niet meer op facebook, dus filmpje staat ook nog gewoon openbaar.
In het filmpje kreeg hij een lapdance van meerdere dames. Op zich geen probleem. Maar wel als hij beloofd heeft om zulke dingen niet te doen.
Dus in een kwade bui een whatsapp naar hem gestuurd. Waar ik te horen kreeg dat hij het wel grappig vond. En toen heb ik gezegd dat ik baalde dat hij weer een afspraak niet na gekomen is.
Dus volgens mij voelde hij de bui al hangen. En bleef vragen wat ik nu wou. En er om heen blijven draaien is dan erg lastig. Dus gegeven moment heb ik het maar gezegd, dat ik momenteel geen toekomst met hem samen zie.
Ik liep al langer met het idee om het te beëindigen. Maar ik was bang dat ik dan niemand meer zou hebben. Want door ziekte heb ik weinig sociale contacten meer. En wou hem niet in de steek laten, nu hij het zo moeilijk heeft. Maar ik wil niet langer telkens teleurgesteld worden.
Mijn vriend begrijpt mij gelukkig wel goed. Maar ik voel mij gewoon rot, dat ik hem zoveel pijn doe nu. Helemaal dat hij op vakantie is. En dat het ook nog eens via de app is gegaan. Maar ik zag gewoon geen keus meer. Want als ik er om heen zou blijven draaien, had hij het ook geraden.
Maar hij wil graag dat ik hem nog 1 kans zou geven. Want hij gaat nu echt veranderen etc. Maar ik geloof er gewoon niet in. Dus heb hem verteld. Dat hij moet veranderen voor zichzelf en niet voor mij. En dat hij moet knokken voor toekomst. Want niet alles komt zomaar aanwaaien. Want hij heeft laatste jaar ook weinig initiatief getoond. En bleef wachten totdat er nieuwe hulp kwam. Ipv er zelf achteraan gaan.
Daarnaast heb ik vaak verteld hoe hij het moest aanpakken etc. Maar luisteren ho maar. En de persoon die hem helpt, zegt de zelfde dingen en hij doet het nu wel.
Maar ik geef nog zoveel om hem. Ook al is houden van gevoel nu weg na al die teleurstellingen. En het vertrouwen is naar 0 gezakt. Maar ik wil mijn eigen belofte niet verbreken. En dat is dat ik hem zou helpen door deze moeilijke tijd heen.
Het liefst wil ik hem eigenlijk helemaal niet kwijt. Maar mijn vader riep 21 jaar lang dat hij zou veranderen. En ik wil niet zo eindigen als mijn moeder. Die begint nu pas te leven. En dat wil ik graag voorkomen. Mijn vader trok ook altijd zijn eigen plan en luisterde ook nooit naar mijn moeder.
Achteraf denk ik dat het ik het al veel eerder had moeten stoppen. Maar dat is achteraf. Mijn gevoelens spreken elkaar aardig tegen dus. Maar ik had ook al een paar weken ernstige hoofdpijn. En dat is sinds zondag helemaal verdwenen.
Dus ik hoop voor mijn vriend zelf dat hij echt nu de knop gaat omzetten. En er voor gaat knokken om te veranderen.
En ik ga aan mezelf werken. Wil graag meer vrienden. Mijn auto rijbewijs halen. Daarna voor motor theorie gaan. Straks nieuwe studie beginnen. En zodra ik 20 ben voor mijn motor rijbewijs gaan. En vooral veel plezier maken. Want door mijn verleden heb ik een aardig stuk jeugd gemist.
En als ik en mijn vriend voor elkaar bestemd zijn, dan komen we toch wel weer bij elkaar ongeacht de tijd. En anders hoop ik van harte dat hij een leuke meid vind en ik een leuke vent (ooit in de toekomst
)Dit opschrijven luchtte aardig op. Want 1 ding wat ik geleerd heb van mijn vriend is positief blijven.
Groetjes, [***].