Duaal studeren, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Duaal studeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:04

Hallo Bokkers,

Ben de laatste dagen bezig met informatie zoeken over duaal studeren. Ik zou het liefst een HBO opleiding willen doen, in duaal vorm. Dus werken en leren tegelijkertijd. Echter kan ik maar weinig nuttige informatie vinden. Volgens mij zijn de HBO opleidingen die duaal te volgen zijn nogal dun bezaaid.

Als vooropleiding heb ik 2 mbo opleidingen gedaan :') waar ik nu achteraf dus spijt van heb. Maar gedane zaken nemen geen keer. Ik heb tussendoor gewoon gewerkt, dus ervaring met werken heb ik wel, echter nog geen specifieke ervaring.

Ik zit nog even te twijfelen over de opleiding die ik wil gaan volgen. Het liefst richting het management of bedrijfskunde/economie.

Heeft er hier iemand ervaring met duaal studeren?

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:49

Ik studeer HBO commerciële economie in deeltijd.
Heb je ook naar deeltijdopleidingen gekeken, daar is wat meer keuze in ten opzichte van duaal.
Wat zou je graag willen? Welke opleidingen hebben je voorkeur (stel een top 3 samen).
Vanwaar duaal en niet bijvoorbeeld deeltijd?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:38

SaiLady schreef:
Heb je ook naar deeltijdopleidingen gekeken, daar is wat meer keuze in ten opzichte van duaal.
Wat zou je graag willen? Welke opleidingen hebben je voorkeur (stel een top 3 samen).

Nee heb nog niet naar deeltijd gekeken. Ik wilde wat meer info over Duaal omdat het naar mijn inziens ( kan het fout hebben ) wat makkelijker zou zijn wat betreft de kosten van de studie. Ik krijg geen stufi meer, en heb vanuit mijn vorige opleiding nog een studieschuld waarmee ik dit jaar ga beginnen met afbetalen. Doordat ik wat meer kan werken als ik duaal studeer leek mij dat fijner. Ook omdat je bij een bedrijf werkt die echt bij je opleiding pas.

Ik zit te denken richting Personeelsmanagement. Ben nog even aan het zoeken.

Quir

Re: Duaal studeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:30

Ik ga duaal studeren, maar duale mogelijkheden zijn er vooral in de zorg. Overige richtingen vaak deeltijd. :)
Maar voor duaal ben je voor komend jaar eigenlijk al te laat.

Met duaal kun je ook nog stufi krijgen, je hebt niet eerder hbo gedaan, krijg je dan geen stufi meer, leeftijd of?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:49

Ja en de zorg is niet de richting die ik op wil. Ben er pas een week mee bezig, wist niet dat ik al te laat was.

Ik heb al twee MBO's achter de rug, dus vermoed dat ik mijn stufi al verbruikt heb.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:10

Mbo stufi heeft niets met hbo stufi te maken, als je dus < 30 bent en verder voldoet aan de "eisen" heb je gewoon.nog recht op 4 jaar stufi en ov.

Voor duaal zijn nu.alle selectie procedures bezig, de sollicitatie rondes zijn in januari/februari geweest.

Deeltijd kan in principe nog wel. Stuk makkelijker ook om binnen te komen, maar geen recht op stufi.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:25

Mijn dochter doet duaal accountancy bij de HAN.
3 dagen college en 2 dagen werken, voordeel voor haar is dat ze makkelijker leert, vanwege het feit dat ze veel uit de praktijk haalt, wel moet je zeer gediciplineert zijn. Sociale leven staat vrijwel stil, maar dat is een keuze.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:29

Ik ben niet iemand die op stap gaat of elke dag iets met vrienden moet gaan doen, dus sociaal leven zou niet belangrijk zijn voor mij.

Oke Quir, wist ik niet, dankjewel voor de tip! Ik twijfel nog ontzettend eerlijk gezegd, ga wel eens wat informatie op vragen over deeltijd. Ik meende ergens te lezen dat je voor een deeltijd opleiding wel al een baan moest hebben in die sector?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:33

ik dacht dat je voor zowel duaal als deeltijd al een baan moest hebben.

ik heb deeltijd gestudeerd bij de HAN en zat in een klas met ook duaal studenten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:34

Deeltijd weet ik niet zoveel.van, maar geloof inderdaad wel een baan in dezelfde sector als de opleiding. Alleen niet per se in het beroep van de opleiding (maar pin me er niet op vast). Duaal moet je een leerwerk contract hebben in het beroep van de opleiding.

Met duaal heb je inderdaad nog maar weinig sociaal leven. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:38

Oke goed om te weten! Het is voor mij niet noodzakelijk om dit jaar nog een studie te gaan doen, ik heb was er alleen over aan het nadenken omdat ik helaas twee keer dezelfde fout gemaakt heb om een studie te doen waarvan ik weet dat ik het leuk vind en kan, maar die nu gewoon slecht, eigenlijk altijd wel slecht, op de banenmarkt liggen.

Vandaar dat ik nu een gehele ommezwaai wil maken. Het management aspect heeft mij ook altijd getrokken, vandaar dat ik daar nu in aan het rondneuzen ben.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:55

Amandavd schreef:
SaiLady schreef:

Nee heb nog niet naar deeltijd gekeken. Ik wilde wat meer info over Duaal omdat het naar mijn inziens ( kan het fout hebben ) wat makkelijker zou zijn wat betreft de kosten van de studie. Ik krijg geen stufi meer, en heb vanuit mijn vorige opleiding nog een studieschuld waarmee ik dit jaar ga beginnen met afbetalen. Doordat ik wat meer kan werken als ik duaal studeer leek mij dat fijner. Ook omdat je bij een bedrijf werkt die echt bij je opleiding pas.
Ik zit te denken richting Personeelsmanagement. Ben nog even aan het zoeken.

Een deeltijdopleiding is er juist voor werkende mensen en/of mensen met een gezin.
Het is goed te combineren met een baan/gezin (wel zwaar). Een verschil met duaal is dat je bij deeltijd geen stufi meer krijgt en ook geen OV. Iets wat ik zelf prettig vind, maar niet iedereen redt het financieel.

Voor zover ik heb begrepen moet je bij de meeste duale studies al een passende baan hebben aan het begin van je opleiding, bij veel deeltijdopleidingen mag dit ook in de loop van je opleiding.
Tot je een passende baan hebt gevonden zou je eventueel ook ander werk kunnen doen om zo je studie (en andere lasten) te kunnen betalen. Werk- en leerbanen/contracten zoals bij duaal bedoelt, zijn erg schaars.

Bij mijn deeltijdstudie bijvoorbeeld, hoef je pas in het 3e studiejaar een relevante werkplek te hebben, lukt dit ook niet, dan is zoals bij elke opleiding, een relevante stage van een X aantal uren verplicht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:31

SaiLady: ik denk dat dat dan ook niet overal hetzelfde is. Ik ben begonnen in het tweede jaar van de deeltijd opleiding en ik moest toen ook al minimaal 19 uur op contract hebben op een relevante werkplek.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:06

Loulou: dat klopt, het verschild inderdaad per opleiding en/of Hogeschool.