Winter- en zomertijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Winter- en zomertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 00:18

Waarom is het er eigenlijk? De een zegt energiebesparing en de ander zegt dat het met het licht te maken heeft. Oftewel, ik word er ni wijzer van. Kan iemand mij nou eens uitleggen hoe het echt zit?

Ja, de zomertijd is vandaag/gisteren ingegaan. Dat betekend dar de klok een uur vorruit gaat, voor de vergeetachtige onder ons :+

Elise_K

Re: Winter- en zomertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:32

Je hebt met beide punten een beetje gelijk: Omdat het steeds vroeger licht wordt, naarmate we richting de zomer gaan, is het op een gegeven moment om een uur of 5 al licht. Daar hebben we met ons (menselijke, algemene) ritme niet zoveel aan, en dus is het veel praktischer om de klok een uur vooruit te zetten, dus dat het dan om 6 uur licht wordt. Hierdoor hebben we 's avonds een uur langer licht, wat natuurlijk heel fijn is voor barbecues en terrasjes, maar wat ook weer een uur scheelt in 's avonds lichten aandoen.
Het is in eerste instantie "bedacht" wegens het energie argument.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:40

Ik geloof dat het ingevoerd vlak na de oorlog, een uurtje langer licht kostte minder licht uit lampen ed, dat was weer een besparing, elke cent moest omgedraaid worden na de oorlog.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:48

Ik dacht juist dat dit iets was zodat de boeren savonds langer door konden werken? Geen idee of het klopt.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:49