Dilemma: verhuizen voor baan of oude baan aanhouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Dilemma: verhuizen voor baan of oude baan aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 19:20

Nogal lastig dilemma. Ik heb nu bijna zeven jaar dezelfde baan die bij vlagen leuk is, maar na zeven jaar breekt vaak ook de sleur wel op. Ik heb hier wel een vast contract en het is een baan met de nodige verantwoordelijkheid. Nu kan ik een baan krijgen -150 kilometer- verder op bij een groot bedrijf verderop. Een hele leuke baan, maar daarvoor zal ik wel moeten verhuizen. Salaris blijft echter hetzelfde als ik nu heb en ik krijg een jaarcontract waarbij het bedrijf ook nog een maandelijkse opzegtermijn heeft, wél krijg ik een verhuisplicht opgelegd. Maar ja, als zij iedere maand op kunnen zeggen moet je je afvragen of je hier wel goed aandoet. Op zich kan ik wel makkelijk verhuizen, ik heb in mijn eigen omgeving nog geen eigen huis of vriend waar ik aan vastzit, maar ja, moet je toch maar kiezen voor zekerheid of toch de gok wagen? Waar ik het meest bang voor ben ik dat ik straks verderop mijn baan verlies en dat ik dan voor niets verhuisd ben, zucht.... Wat zouden jullie doen?

3bengels

Re: Dilemma: verhuizen voor baan of oude baan aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:27

Ik zou op dit moment lekker blijven zitten waar je zit. Mocht de economie sterk staan dan had ik het misschien wel overwogen maar er vallen nog steeds heel veel noodgedwongen ontslagen dat ik het risico niet zou durven nemen. Succes met een keuze maken.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:30

Blijven zitten. Straks ben je verhuisd en wordt je eruit gepleurd. En daar sta je dan ... (koningslied)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:33

Woon je fijn waar je nu woont, of zou je je ook snel thuisvoelen in die nieuwe omgeving? Laat je veel achter hier? Ben je toe aan een volledig nieuwe stap in je leven? Soms moet je een gok nemen, maar dan wel alleen als het goed voelt...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:35

Ik zou ook heel bang zijn voor dat laatste stukje. Als je niet doodongelukkig van je huidige werk bent zou ik mooi blijven zitten waar je bent, zeker als je niet eens meer gaat verdienen, en al heel zeker als je in een sector zou zitten waar het sowieso al harde concurrentie op de arbeidsmarkt is.
Tenzij je er wel warmpjes bijzit en het je niets uitmaakt als je een hele tijd werkloos zou zijn, en je zin hebt in 'avontuur'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:41

Jaarcontact :brr:
Als ze je willen hebben moeten ze je maar vast contract aanbieden. Want je gaat toch niet 150km verhuizen van 1 jaar werk?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:42

Ligt er helemaal aan erg jij bent gehecht aan 'zekerheid'. Werk je in een branche waar nog wel wat werk te vinden is? Dan is switchen helemaal niet zo'n slechte keuze, maar ik zou dat alleen doen als er op werkvlak wel wat verbetering te vinden is (meer uitdaging/mogelijkheid tot verder groeien en als dat niet zo is op zijn minst toch wat meer salaris).

Ik zou trouwens op zijn minst even onderhandelen over de maand opzegtermijn: da's wel erg kort. Je hebt al een jaarcontract, dat zou voor hun genoeg zekerheid moeten zijn dat er flexibiliteit is, dus dan kan die termijn best wat langer.......

Maar in het algemeen: doe waar je blij van wordt! Is dat die andere baan, ga daar dan voor. Is dat het nog niet helemaal: ga gewoon op zoek naar nog wat anders waar je wel blij van wordt. Je leeft maar een keer: zorg dat het zo leuk mogelijk is *\o/* !

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 19:42

Tis is echt wel een superleuke baan, maar als ze me er uit kicken is maar de vraag of ik mijn sector wel nieuw werk zal vinden. Ik weet dat er per vacature wel een paar honderd brieven binnenkomen. Ik wil die baan echt heel graag, maar die mitsen en maren in het contract zitten me niet lekker, en dan vooral dat het bedrijf vrij is om me er elke maand uit te donderen -O- . Dan ben je wel gek om 150 kilometer te verhuizen. Ik denk dat dat ik beter nee kan zeggen tegen die baan, maar doet wel flink zeer. Het is echt een leuke baan en ik ben wel toe aan iets nieuws.

@Turtlelito: ik werk in een branche waar juist heel weinig werk is. Ik weet ook zeker als mijn huidige baan vrijkomt dat mijn baas weer kan kiezen uit een paar honderd brieven :') .
Laatst bijgewerkt door Ankie2011 op 29-03-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:45

Lekker blijven waar je zit.

Want vaste contract he.....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-03-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:46

Als je toch niets te verliezen hebt (want als je de baan niet neemt ben je ook niet blij): gewoon flink onderhandelen! Je wilt de baan niet op hun voorwaarden: waarom niet geprobeerd om die dan om te buigen naar jouw voorwaarden. Ze willen je, dus maak daar gebruik van!

En echte zekerheid (waar iedereen zo hard over roept): die heb je nergens.... Als ze van je af willen kunnen ze dat, alleen misschien met een paar maandsalarissen bonus (maar van de standaard afkoopregeling wordt je tegenwoordig echt niet blij). Dus blijf daarvoor vooral niet hangen als je echt toe bent aan wat nieuws. Gewoon hier blijven werken maar wel actief gaan solliciteren is natuurlijk ook nog een tussenweg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:48

Omdat je het wel erg graag wilt zou ik nog eens een gesprek aangaan hierover.
Nee heb je ja kun je krijgen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 19:53

@Cowgirl, je hebt wel gelijk, ik zal het maandag in ieder geval aangeven. Aan de ene kant wil ik het heel erg graag, maar aan de andere kant is zekerheid me ook wel wat waard, maar ik merk dat ik na zeven jaar ook wel aan wat anders toe ben, maar misschien kan ik nog beter een jaar wachten met het zoeken van wat anders. Maar ik moet wel mijn gezond verstand gebruiken en niet akkoord gaan bij een situatie waarin de werkgever mijn contract elke maand kan opzeggen, zeker niet als je ook nog moet verhuizen -O- en mijn salaris wordt ook niet hoger.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:57

Ankie2011 schreef:
@Cowgirl, je hebt wel gelijk, ik zal het maandag in ieder geval aangeven. Aan de ene kant wil ik het heel erg graag, maar aan de andere kant is zekerheid me ook wel wat waard, maar ik merk dat ik na zeven jaar ook wel aan wat anders toe ben, maar misschien kan ik nog beter een jaar wachten met het zoeken van wat anders. Maar ik moet wel mijn gezond verstand gebruiken en niet akkoord gaan bij een situatie waarin de werkgever mijn contract elke maand kan opzeggen, zeker niet als je ook nog moet verhuizen -O- en mijn salaris wordt ook niet hoger.

Dat zou ik dan gewoon heel eerlijk zeggen, je hebt niets te verliezen. Kunnen ze je niks ander bieden dan houd het gewoon op. Is even zuur maar dan kijk je volgend jaar nog eens of wie weet komt er dan wat eerder iets langs.

succes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:42

ik vraag me af of dat überhaupt wel kan, iedere maand er zomaar uitknikkeren??

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 00:09

@Kinke, in het contract staat dat de werkgever ook een opzegtermijn van een maand heeft. Dat als hij bijvoorbeeld eind maart opzegt, betekent dat ik per 1 mei wegmoet, vind ik nog steeds onaantrekkelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:17

het is een jaarcontract toch? Dan betreft het naar ik mag aannemen een proefperiode van 1 maand? Lijkt me niet dat hij iedere maand kan opzeggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:22

Ik zou pas verhuizen voor een vast contract. Dus ik zou dat doen, of blijven zitten waar ik zit. Natuurlijk kunnen ze je na de proeftijd eruit gooien, maar dat is een risico dat ik zou willen lopen. Maar niet voor een jaarcontract.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 00:24

Voor de duidelijkheid, het gaat dus om een jaarcontract met een maand proeftijd met daarin ook nog de passage dat zowel de werkgever als de werknemer ook zelf nog een maand opzegtermijn hebben gedurende het jaarcontract.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:25

Dat is standaard. En ondanks dat - of juist daarom - zou ik het voor een jaar niet doen. Niet voor hetzelfde salaris. Niet voor dat jaarcontract.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 01:03

@Cassidy, dat is dus precies wat me tegenhoudt, hoe graag ik die baan ook wil. Soms moet je je gezond verstand gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:06

En soms moet je je gevoel volgen. Maar verhuizen zou voor jouw inhouden dat je alles achterlaat, kennissen, vrienden, familie. Is het je dat waard? Ben je bereid om voor een baan niet alleen je woning achter te laten maar alles om te gooien? Je vrije tijd, vrienden, familie die eventueel dichtbij woont? Je zult alles opnieuw moeten opbouwen. Is het je dat waard?

Als het antwoord een volmondig "Ja" is, dan gewoon doen.
Heb je op enig ander punt twijfel, dan niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:09

Gewoon nog even blijven zitten tot dat een betere kans zich voor doet. Is dat geen optie?
Andere kant waarom gewoon niet solliciteren, mochten ze je echt heel graag willen hebben dan is misschien wel wat mogelijk.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 01:19

@Cassidy. Dat alles achterlaten valt voor mij wel mee. Ik woon nog bij mijn ouders, heb geen vriend, wel een paar vriendinnen, maar ik denk dat ik daar ook best wat kan opbouwen en mijn paard kan ik daarginds ook wegzetten, kom je ook wel weer mensen tegen op stal. Dus op zich zou ik die stap kunnen wagen, maar om dat nu te doen voor een jaarcontract met maandelijkse opzegtermijn en een salaris dat niet omhooggaat... Dat voelt niet goed, hoe leuk die baan ook is. Het voelt gewoon nogal dubbel, want aan de andere kant is het echt wel een goede kans bij een groot goed aangeschreven bedrijf, en het is ook wat ik heel graag wil, maar niet ten koste van alles -O- .

Ze zullen nét maar wel gebruik maken van die maandelijkse opzegtermijn, ben je net gesetteld en daar sta je dan :') .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:22

Kleine opmerking: je moet ergens klein beginnen, dus verwacht niet meteen een gigantische sprong in salaris. Als er groeimogelijkheden zijn, dan zou ik het weer wel doen. Als je bij je ouders woont, heb je geen eigen huis dat je op moet geven of eventueel met verlies zou moeten verkopen, je kunt een jaar op kamers en kijken waar het schip strand. Een ander verhaal is als je een partner hebt, kinderen hebt, heel veel moet achterlaten, huizen met verlies moet verkopen en financieel heel veel risico's loopt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 10:51

Keuzes maken, ik ben er nooit goed in :(.