Ik zit in 4 HAVO, en moet maandag een presentatie houden van 15 minuten, over drie boeken van Harry Mülisch.
Boeken die ik heb gekozen:
Twee Vrouwen
Siegfried
De Elementen
Je moest zelf een onderwerp verzinnen. De bedoeling was dat je iets vindt (uit recensies enzo), wat de schrijver in al zijn boeken gebruikt. Mijn onderwerp is hoe Harry Mülisch symboliek in zijn boeken gebruikt.
Ik wilde openen met het verhaal van Orpheus en Eurydice (wat 3 minuten in beslag neemt), dan een zin als "Harry Mulisch gebruikt veel symboliek in zijn boeken, dit is echter niet zijn verhaal."
Daarna wilde ik even een korte biografie over Harry Mulisch zelf geven, en daarna weer terug komen op dat verhaal, en wat de overeenkomsten (en natuurlijk verschillen) zijn tussen dat verhaal, en Twee Vrouwen.
Daarna wilde ik overgaan op De Elementen. Eerst misschien een korte samenvatting van het boek zelf, en dan de verschillende delen (Aarde, water, lucht, vuur, quintessens) waarin het boek is verdeeld, bespreken. Er zaten ook nog kleine symbolieke stukjes in het boek, die ik eraan toe kon voegen.
Over Siegfried ben ik nog niet helemaal uit, wat zou ik daarmee kunnen doen? En hoe bouw ik de presentatie mooi op, dat er een goede structuur in zit, en dat het een beetje loopt? Heeft iemand tips?
Je klasgenoten zullen echt wel goed naar je luisteren omdat ze hetzelfde moeten doen als jij