Tips voor presentatie van 15 minuten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor presentatie van 15 minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:25

Hoi! :)

Ik zit in 4 HAVO, en moet maandag een presentatie houden van 15 minuten, over drie boeken van Harry Mülisch.

Boeken die ik heb gekozen:

Twee Vrouwen
Siegfried
De Elementen

Je moest zelf een onderwerp verzinnen. De bedoeling was dat je iets vindt (uit recensies enzo), wat de schrijver in al zijn boeken gebruikt. Mijn onderwerp is hoe Harry Mülisch symboliek in zijn boeken gebruikt.

Ik wilde openen met het verhaal van Orpheus en Eurydice (wat 3 minuten in beslag neemt), dan een zin als "Harry Mulisch gebruikt veel symboliek in zijn boeken, dit is echter niet zijn verhaal."

Daarna wilde ik even een korte biografie over Harry Mulisch zelf geven, en daarna weer terug komen op dat verhaal, en wat de overeenkomsten (en natuurlijk verschillen) zijn tussen dat verhaal, en Twee Vrouwen.

Daarna wilde ik overgaan op De Elementen. Eerst misschien een korte samenvatting van het boek zelf, en dan de verschillende delen (Aarde, water, lucht, vuur, quintessens) waarin het boek is verdeeld, bespreken. Er zaten ook nog kleine symbolieke stukjes in het boek, die ik eraan toe kon voegen.

Over Siegfried ben ik nog niet helemaal uit, wat zou ik daarmee kunnen doen? En hoe bouw ik de presentatie mooi op, dat er een goede structuur in zit, en dat het een beetje loopt? Heeft iemand tips? :)

Mars

Re: Tips voor presentatie van 15 minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:36

Siegfried barst van de symboliek, het is voor mij alweer een jaar of 8 geleden dat ik t gelezen heb, maar ik herinner me dat het eindigt met een vrij lang stuk met filosofische ideeën rondom Hitler en de filosoof Nietzsche, er worden een aantal interessante paralellen getrokken tussen die twee.

Qua opbouw zou ik beginnen met de schrijver te introduceren, hoe je opbouw nu is klinkt het vrij warrig. Daarna het verhaal dat je van plan was en dan kun je meteen doorschakelen naar Twee Vrouwen, De Elementen en Siegfried. Ik neem aan dat je moet eindigen met iets van conclusies oid? Dat kan dan je slotstuk zijn :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:54

Symboliek is nooit het verhaal, anders was het 't verhaal en niet de symboliek ín het verhaal. ;)
Qua structuur: ik zou inderdaad beginnen met een introductie van Mulisch en van de drie boeken, in hele beknopte samenvattingen. Vervolgens een korte uitleg over wat je onder symboliek verstaat en hoe schrijvers dat gebruiken, en dan ga je de symboliek in deze 3 boeken bespreken. Idealiter wil je één of meerdere symbolen die in alledrie de verhalen terugkomen, dan kan je uitleggen hoe dat in die verschillende verhalen werkt. Anders zou ik in ieder geval zoeken naar gelijkende symbolen, dus bijvoorbeeld in boek 1 de dood en in boek 2 begraafplaatsen, of zoiets. Wil je echt de drie boeken afzonderlijk bespreken, dan zou ik per boek alleen díe symbolen uitleggen die echt een hoofdrol hebben (zoals de kleur rood in The Sixth Sense), niet elk klein stukje symboliek. Je wil ook niet dat je publiek het niet meer kan volgen, natuurlijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:40

Pff... dat ze op de middelbare school nog steeds boeken van Harry Mulisch verplichten. Dat zou verboden moeten worden. Was echt een aanslag op mijn leesplezier net als die van mijn mede klasgenoten. Veel mensen zijn daardoor gestopt met lezen leuk vinden. Dus over de boeken ga ik je geen tips geven.

Qua presenteren kan ik dat wel. Moet je trouwens alles zo doen of kun je ook gebruik maken van powerpoint of een gewoon bord? Ik denk trouwens dat je al goed op weg bent!

Goed idee dat je met een verhaal wilt beginnen! Is toch net even wat anders dus dat is goed. Zorg wel dat je het levendig vertelt en het niet voorleest.

Inleiding van de boeken en een stukje over de schrijver zelf is goed. Zorg voor een goed lopend verhaal en kijk of je misschien ergens een leuke/interessante quote vandaan kan halen. Zeker over Mulisch moet er wel wat te vinden zijn.

Je zou boek voor boek kunnen bespreken. Hoewel je het ook over een andere boeg kunt gooien. Aangezien je het over symboliek gaat hebben. Ik zou dus dat als hoofdmoot pakken en een aantal kenmerkende punten uit de boeken pakken en dit gaan bespreken ipv per boek afgaan wat voor symboliek er in staat. Zo kun je ook makkelijker de verbanden tussen de boeken leggen.

Zorg voor een goede afsluiter. Wie weet kun je zelf nog iets van symboliek toevoegen aan je presentatie. [Voorbeeld: als je op vrijdag de 13de zou moeten presenteren dan kun je aan het einde even refereren dat iedereen vandaag extra moet oppassen voor zwarte katten, ladders etc. ivm vrijdag de 13de]

Mag je dus gebruik maken van powerpoint. Zorg voor een rustige presentatie. Jij vertelt dus je hoeft niet al je tekst op de dia's te schrijven. De presentatie moet dus ondersteunend zijn zodat het iets toevoegt aan je verhaal. Hier zou je ook leuke grapjes kunnen inbouwen zeker met jouw onderwerp zou dat goed moeten komen.

Op de dag zelf. Blijf rustig. Let er op dat je niet te snel gaat praten. Probeer mensen aan te kijken. Vind je dit spannend? Kijk dan net over de hoofden heen. Het lijkt dan of je mensen aankijkt ook al doe je dat niet. En verder gewoon genieten! Presenteren is leuk *\o/* Je klasgenoten zullen echt wel goed naar je luisteren omdat ze hetzelfde moeten doen als jij ;)

In ieder geval heel veel succes!