Huishoudelijke hulp, schoonmaaksters met ervaringen en tips!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

Huishoudelijke hulp, schoonmaaksters met ervaringen en tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:46

Hallo,

Het ging allemaal opeens heel snel en heel spontaan, maar nu heb ik toch een baantje erbij als werkster bij iemand in huis voor 3 a 4 uur in de week.
Het is mijn eerste werkhuisje en ik vind het eigenlijk heel spannend :D

Ik ben benieuwd of er nog meer werksters zijn op bokt, het lijkt mij dan leuk om tips uit te wisselen, ervaringen en dergelijke. Het lijkt mij ook heel interessant om ervaringen te horen van mensen die juist een werkster hebben!

Ben benieuwd :)

Achterom

Re: Huishoudelijke hulp, schoonmaaksters met ervaringen en tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:47

Ik ben thuishulp geweest als bijbaantje tijdens mijn studie. Zelf heb ik nu alweer jaren een schoonmaakster.
Wat wil je weten? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:49

Maak goede afspraken. Kijk samen welke taken er binnen hoeveel tijd gedaan moeten worden. Als een keer extra de koelkast schoongemaakt moet worden of de ramen gelapt zul je of wat andere klusjes kunnen laten of langer werken voor wat extra. :-) succes

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 13:08

Als ik daar ga werken krijg ik ook de sleutel. Het is dan denk ik wel slim om zo'n sleutelovereenkomst te maken. Kan ik dat gewoon zelf maken met een simpel wordbestandje?
Ik heb nu natuurlijk nog niet echt waar ik tegen aan loop, al loop ik zelf wel altijd moeilijk te doen om de spiegel echt weer helemaal mooi en schoon te krijgen. Hoe kan je dit het beste aanpakken?
Die afspraken zijn inderdaad ook heel belangrijk. Voor de mensen waar ik ga werken ben ik ook de eerste werkster, dus eigenlijk kwamen we niet heel erg ver. Kleine dingen zoals dat ik bijvoorbeeld drinken uit de koelkast mag pakken, meer hebben wij eigenlijk niet.
Wat zijn nou nog echt afspraken die jullie hebben gemaakt? Wat als ik bijvoorbeeld iets laat vallen en het breekt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:11

Ik heb een aantal jaar geleden als thuishulp gewerkt bij oude mensen. Geen slecht werk hoor :) maar af en toe zaten er toch lastige knakkers bij!! :=
In de huishouding leer je het meeste door het gewoon te doen. Goed opletten waar het stof zich het meest ophoopt. Niet om objecten heen stoffen, maar kleine spullen even oppakken en meubels enzo even verschuiven. Bij mensen die roken moet je de deuren bv wat vaker wassen, bij mensen met dieren zul je de vloer wat vaker moeten schrobben.. Af en toe een dag inplannen om de ramen te wassen.. En vraag de mensen wat ze zelf het belangrijkst vinden en op welke manier ze het liefst werken. Welke sponsjes voor welk werk worden gebruikt..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:13

wat leuk gefeliciteerd. Ik denk wel dat het goed is dingen vast te leggen op papier zoals: werktijden, betaling, vakanties, ziekmelding, maar ook over de inhoud van het werk. Sommige willen graag dat je strijkt een ander willen dat je liever niet aan bepaalde spullen zit etc

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:28

Heb zelf nooit schoonmaakwerk gedaan,maar heb wel een schoonmaakster thuis, en die vond het bv de eerste keer erg fijn dat we samen het huis gingen schoonmaken.
Zo kon ze zien hoe ik het deed, met welke middelen, en wat ik fijn vond. Werkte erg handig, ze wist meteen waar alles stond, waar de probleemvlakken zaten, en hoe ik het wilde hebben. En ik kreeg de bevestiging dat ze secuur werkte, zodat ze nu gewoon altijd alleen thuis schoonmaakt zonder mij erbij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:34

xdniesje schreef:
Als ik daar ga werken krijg ik ook de sleutel. Het is dan denk ik wel slim om zo'n sleutelovereenkomst te maken. Kan ik dat gewoon zelf maken met een simpel wordbestandje?
Ik heb nu natuurlijk nog niet echt waar ik tegen aan loop, al loop ik zelf wel altijd moeilijk te doen om de spiegel echt weer helemaal mooi en schoon te krijgen. Hoe kan je dit het beste aanpakken?
Die afspraken zijn inderdaad ook heel belangrijk. Voor de mensen waar ik ga werken ben ik ook de eerste werkster, dus eigenlijk kwamen we niet heel erg ver. Kleine dingen zoals dat ik bijvoorbeeld drinken uit de koelkast mag pakken, meer hebben wij eigenlijk niet.
Wat zijn nou nog echt afspraken die jullie hebben gemaakt? Wat als ik bijvoorbeeld iets laat vallen en het breekt?

Het lijkt me wel handig als je goed weet hoe je moet schoonmaken voor je hieraan begint, maar ook wat je opdrachtgevers van je verwachten :j
Voor mijn eigen schoonmaakster maakte ik in het begin altijd een briefje met wat ik wilde dat ze zou doen. Tegenwoordig vraag ik of ze het standaard rondje wil doen (dan weet ze het wel) en soms of ze aan iets wat extra aandacht wil geven :)
Doe je dit zwart of wit? Want als je zwart werkt, kun je er natuurlijk geen overeenkomsten onder leggen.
Eigenlijk vind ik het not-done als een schoonmaakster wat uit de koelkast pakt. Bij de mensen waar ik werkte zorgden die voor koffie en een koekje, en als het tussen de middag was dan nam ik zelf brood mee.
Wat er gebeurt als je iets laat vallen, tsja, dat is echt iets wat je oplost op het moment dat het zich voordoet. Die ene keer dat het mijn schoonmaakster gebeurde was het "jammer maar helaas".

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:36

Werkster :')

Ik doe dit ook voor bij mijn studie. Drie adressen particulier.
In de zomer bij de thuiszorg bij oude mensjes.