Contract verlenging, wat zijn de regels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Contract verlenging, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:15

Hoi, 6 april loopt mijn contract af. Nu probeer ik te zoeken wat hiervoor de regels zijn, ik heb namelijk vorige week al aan P&O gevraagd hoe dit zit, maar de directrice is hier nog mee bezig. Nu wil ik haar bellen maar wil weten waar ik sta.
Is het namelijk verplicht dat je een bepaalde tijd voor de verlenging of afloop bericht moet krijgen? Zo ja, hoeveel tijd moet je daarvoor krijgen? Het is nog maar 1,5e week en ik werk volgende week woensdag pas weer := , lijkt me wat kortdag, maar mag dat zomaar?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:17

Ja zeker dat dit mag, beter gezegd, je moet er in principe van uit gaan dat je contract afloopt op 6 april en dat je wellicht wordt gevraagd om te blijven en dus te verlengen. Het is niet voor niet een contract voor bepaalde tijd.
Dat je duidelijkheid wenst is logisch, maar ze hoeven pas op 6 april iets te zeggen er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:20

Volgens mij is het zo dat je contract "van rechtswege" afloopt, dus je weet al wanneer hij eindigt op het moment dat hij begint :D .
Maar als een werkgever een klein beetje "goed werkgeverschap" wil laten zien dan had het wel zo netjes geweest om je ruim op tijd te vertellen dat je contract eindigt en dat het wel of niet verlengd wordt. E.e.a is natuurlijk ook afhankelijk van de duur van je contract.

Je kunt er natuurlijk ook gewoon zelf naar vragen. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:21

Leonoor schreef:
Ja zeker dat dit mag, beter gezegd, je moet er in principe van uit gaan dat je contract afloopt op 6 april en dat je wellicht wordt gevraagd om te blijven en dus te verlengen. Het is niet voor niet een contract voor bepaalde tijd.
Dat je duidelijkheid wenst is logisch, maar ze hoeven pas op 6 april iets te zeggen er over.

Nee ok, dat moest ik even weten. Ik kon het namelijk nergens vinden. Iemand van mijn collega's noemde ook de tijd krijgen om te kunnen solliciteren mocht je contract niet verlengt worden? Maar dat ging over een vast contract/3e verlenging.

[***] dat wil ik dus ook doen maar ik wilde even weten of ik in min recht sta om dit 'af te dwingen' of niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:23

IK heb dat ook gehad in een supermarkt, zelfs de laatste dag van mijn contract hoorde ik niets maar ik was wel ingeroosterd voor de komende weken.
Als ik het toen smerig had gespeeld, zou ik niets gezegd hebben en de volgende dag gewoon gaan werken en zouden ze me een contract van onbepaalde duur moeten geven. Maar aangezien ik wou gaan studeren wou ik enkel een tijdelijk contract. Ben dan zelf maar naar de personeelsdienst geweest om te zeggen dat mijn contract die dag afliep.
Vielen ze compleet uit de lucht, terwijl ik 2 weken ervoor ook al is was gaan polsen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:24

Let er wel even op dat er in dit contract niet staat dat het met stilzwijgen verlengt kan worden. Had ik wel en kwam een week na het verlengen er pas achter.. Zat ik in de stress :+

stofvlieg

Volgens mij niet. Mijn contract is vorige maand ook niet verlengd. Ik dacht altijd dat ze dat een maand van tevoren door moeten geven maar dit blijkt dus niet meer zo te zijn.

Anoniem

Joolien schreef:
[***] dat wil ik dus ook doen maar ik wilde even weten of ik in min recht sta om dit 'af te dwingen' of niet.

Aha, dat begrijp ik. Ik vind het niet netjes dat ze je niets laten weten. Maar soms zijn de personele zaken bij bepaalde bedrijven gewoon niet zo strak geregeld. Misschien zijn ze het vergeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:26

chanel1985 schreef:
IK heb dat ook gehad in een supermarkt, zelfs de laatste dag van mijn contract hoorde ik niets maar ik was wel ingeroosterd voor de komende weken.
Als ik het toen smerig had gespeeld, zou ik niets gezegd hebben en de volgende dag gewoon gaan werken en zouden ze me een contract van onbepaalde duur moeten geven. Maar aangezien ik wou gaan studeren wou ik enkel een tijdelijk contract. Ben dan zelf maar naar de personeelsdienst geweest om te zeggen dat mijn contract die dag afliep.
Vielen ze compleet uit de lucht, terwijl ik 2 weken ervoor ook al is was gaan polsen.

Waarom zouden ze je dan een contract voor onbepaalde tijd moeten geven? Had je al 3 bepaalde tijd contracten gehad? Of werkte je er al langer dan 3 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:27

ilaan schreef:
Let er wel even op dat er in dit contract niet staat dat het met stilzwijgen verlengt kan worden. Had ik wel en kwam een week na het verlengen er pas achter.. Zat ik in de stress :+

Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom zat je in de stress? Omdat je niet wist of het verlengd zou worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:28

[***] schreef:
Joolien schreef:

Aha, dat begrijp ik. Ik vind het niet netjes dat ze je niets laten weten. Maar soms zijn de personele zaken bij bepaalde bedrijven gewoon niet zo strak geregeld. Misschien zijn ze het vergeten?

Ze zijn het niet vergeten, heb er vorige week ook naar gevraagd en toen wist ik dat ze er mee bezig waren.
Net P&O gebeld en ze weten ervan en het 'loopt'. Geen idee wat ze bedoelen.
Was eerst redelijk zeker van mijn zaak maar laat ik nou net de laatste 2 weken een boel domme kleine foutjes hebben gemaakt waardoor ik dus echt niet weet of ik mag blijven.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:29

Omdat er ervoor ook een meisje uit was gegaan zonder dat er iets was gezegd ivm wissel bedrijfsleider etc. En zo leuk vind ik dat niet als ik ineens geen werk meer heb. Heb ook rekeningen haha

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:31

[***] schreef:
chanel1985 schreef:

Waarom zouden ze je dan een contract voor onbepaalde tijd moeten geven? Had je al 3 bepaalde tijd contracten gehad? Of werkte je er al langer dan 3 jaar?

Nee, maar als je wel ingeroosterd staat in de officiële uurrooster en ze laten u geen nieuw contract tekenen (of vergeten) en je komt gewoon werken dan heb je recht op een contract van onbepaalde duur.
Ik woon wel in belgië, zo was er een kassierster die op zo'n manier een vast contract heeft bemachtigd.
Ze waren daar natuurlijk niet zo goed gezind op maar het was hun eigen schuld dat ze vergeten waren om het contract te verlengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:33

Joolien schreef:
Ze zijn het niet vergeten, heb er vorige week ook naar gevraagd en toen wist ik dat ze er mee bezig waren.
Net P&O gebeld en ze weten ervan en het 'loopt'. Geen idee wat ze bedoelen.
Was eerst redelijk zeker van mijn zaak maar laat ik nou net de laatste 2 weken een boel domme kleine foutjes hebben gemaakt waardoor ik dus echt niet weet of ik mag

Klinkt inderdaad een beetje vreemd. Nou ik hoop voor je dat je nog een verlenging krijgt. Succes!
ilaan schreef:
Omdat er ervoor ook een meisje uit was gegaan zonder dat er iets was gezegd ivm wissel bedrijfsleider etc. En zo leuk vind ik dat niet als ik ineens geen werk meer heb. Heb ook rekeningen haha

Oke, dan heb ik het toch goed begrepen. Ik raakte in de war omdat je Joolien waarschuwde:
[***] schreef:
Let er wel even op dat er in dit contract niet staat dat het met stilzwijgen verlengt kan worden. Had ik wel en kwam een week na het verlengen er pas achter.. Zat ik in de stress

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:34

Ik zou niks zeggen, dan wordt ie stilzwijgend verlengd ;) Hun fout dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:34

chanel1985 schreef:
Nee, maar als je wel ingeroosterd staat in de officiële uurrooster en ze laten u geen nieuw contract tekenen (of vergeten) en je komt gewoon werken dan heb je recht op een contract van onbepaalde duur.
Ik woon wel in belgië, zo was er een kassierster die op zo'n manier een vast contract heeft bemachtigd.
Ze waren daar natuurlijk niet zo goed gezind op maar het was hun eigen schuld dat ze vergeten waren om het contract te verlengen.

Dat is in Nederland anders. Je hebt dan wel recht op een nieuw contract, maar niet voor onbepaalde tijd. Vaak wordt het dan automatisch eenzelfde contract als dat je had.

Wat Carrotcake zegt dus. ;)

Electra63

Re: Contract verlenging, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:34

Nu loopt jouw contract van rechtswege af per 6 april. Werkgever hoeft jou dit niet (meer) te melden. Al zou het wel van goed werkgeverschap getuigen, als zij het je wel nu al zouden laten weten of het contract eventueel verlengd wordt. Zo niet, dan kan je alvast solliciteren of je inschrijven als werkzoekende bij het UWV. Maar werkgever hoeft dit niet te doen.
De regels gaan wel veranderen. Werkgever mag straks nog maximaal 3 opeenvolgende arbeidsovereenkomsten in een periode van twee (is nu drie) jaar aanbieden. Er zijn wel uitzonderingen, in specifieke sectoren.
Tevens komt er een aanzegtermijn. Werkgever moet 1 maand van te voren schriftelijk melden of een contract wordt verlengd of beëindigd.
Bovenstaand moet ingaan per 1 juli 2015, maar is nog niet goedgekeurd door de Eerste Kamer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:14

Mijn contract zou 1 april aflopen. Hier heb ik het in januari al gevraagd. Ook dat ik het graag bijtijds zou horen als mijn contract niet zou worden verlengd in verband met solliciteren.
Hij gaf toen aan dat mijn contract verlengd werd en in februari hebben we een resultaatgesprek en PJP gesprek gehad. Begin maart mijn nieuwe contract getekend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:47

Suzanne F. schreef:
Mijn contract zou 1 april aflopen. Hier heb ik het in januari al gevraagd. Ook dat ik het graag bijtijds zou horen als mijn contract niet zou worden verlengd in verband met solliciteren.
Hij gaf toen aan dat mijn contract verlengd werd en in februari hebben we een resultaatgesprek en PJP gesprek gehad. Begin maart mijn nieuwe contract getekend.

Dat is netjes van jouw werkgever. Gefeliciteerd.

Anoniem

Re: Contract verlenging, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:37

Pfff ik zit best in de stress, echt zo irritant dit :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:46

Joolien schreef:
Pfff ik zit best in de stress, echt zo irritant dit :(

Kan ik mij goed voorstellen! Je hebt dus nog steeds niets gehoord.....

Sterkte :(:)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:55

Kan je niet vragen op welk moment ze jou laten weten wat de uitkomst is?

Dat lijkt me niet meer dan netjes. Daar hoeft nu geen week extra overheen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:55

Nee ga morgen en donderdag weer aan het werk, hoop dat ik t morgen hoor want ik kan hier heeel veel stress voor opbouwen en dan exploderen dus daar heb ik geen zin in. Ik vraag er morgen gewoon meteen weer naar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:56

Ik vind dat ze je best wat hadden kunnen laten weten zeg, nu zijn het nog maar 5 dagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:58

Gelijk vragen inderdaad.

Bij mijn broer kwamen ze pas de dag ervoor met de mededeling dat het wel verlengd werd. Arme jongen, zoiets weet je toch al eerder? :+

Op onze salarisstrookjes staat zelfs keurig de uit dienst datum vermeld, bij diegene die met tijdelijke contracten zit. Dus elke maand weer een reminder :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-04-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt