Nieuwe spiegelreflexcamera, maar welke?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jopaardjo

Nieuwe spiegelreflexcamera, maar welke?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:51

Weet niet of ik het hier goed heb geplaats, zo nee, sorry modjes

Hallo allemaal,

Ik ben over een maandje jarig en vraag dan een nieuwe camera voor mijn verjaardag. Ik heb nu een Canon 1000D met een 38-76mm lens van Canon. Ik heb veel plezier gehad van deze camera en ik begin fotograferen steeds leuker te vinden dus wil nu een wat betere camera. Maar nu is de vraag natuurlijk welke moet ik nemen? Ik heb mijn huidige camera gekocht via marktplaats, daar zal ik 'm ook weer verkopen en mijn nieuwe camera vandaan halen. Hier even een paar vragen en punten op een rijtje.

- De camera die ik nu heb maakt meestal niet super mooie foto's van bewegende voorwerpen. Rijfoto's worden meestal niet heel mooi, het komt best vaak voor dat ze niet helemaal scherp zijn. Ik zou graag willen dat mijn nieuwe camera wel bewegende beelden goed vast kan leggen. Dit vind ik best wel belangrijk.

- Ik zou het ook heel mooi vinden als mijn camera een soort wazige rondjes op de achtergrond zet. Soms heb ik dat wel als ik een foto maak, maar niet zo heel vaak. Deze foto heeft een kennis gemaakt, zoiets zou ik zelf ook willen kunnen maken. http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 4/vj2y.jpg

- Ik heb er ook nog over na zitten denken om gewoon de body die ik nu heb te houden en dan een goede (tele)lens er bij te kopen. Maar worden foto's met een telelens ook echt veel mooier, of is het vooral zo dat ik er dus ver mee kan inzoomen maar de foto ongeveer van dezelfe kwaliteit blijft?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en adviezen, dus brand los :D

Gianti

Re: Nieuwe spiegelreflexcamera, maar welke?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:54

Dit staat verkeerd... Ik zou je als tip eigenlijk willen geven om meer te gaan verdiepen in fotografie, wat je wilt krijg je niet enkel met andere camera :) gaat om de instellingen en wat is het budget

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:56

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:59

Er is voor deze vraag een speciaal topic op Fotokunst. Dat daargelaten...

De brandpuntafstand die je noemt voor de lens die je hebt klinkt héél vreemd, dus ik denk dat die niet klopt.

De vragen die je stelt duiden er op dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je met je camera aan het doen bent.
Ik zou dus géén nieuwe camera kopen, maar investeren in jezelf en een goede basiscursus fotografie.
Je foto's worden zeer waarschijnlijk niet scherp omdat jij de camera niet goed instelt :) Om dit goed te kunnen doen zul je moeten leren hoe dit werkt en welke waardes je moet instellen om een goede combinatie te krijgen. Deze combinatie is voor elk moment weer anders en is dus niet een vast gegeven wat iemand je kan vertellen. Het gaat dan om de combinatie van ISO, Sluitertijd en diafragma.

Die wazige rondjes noem je bokeh. Die krijg je door weinig scherptediepte in je foto te hebben. Hiervoor moet je een groot diafragma hebben, liefst een flinke brandpuntafstand (200mm gaat een stuk beter dan 50mm) en een stuk afstand tussen je onderwerp en de achtergrond.

Afhankelijk van welke lens je nu hebt kan een redelijke telelens zeker een goede investering zijn, maar VEEL VEEL VEEL belangrijker is dat je je gaat verdiepen in hoe fotografie nou eigenlijk werkt. Want als je dat niet doet kan je de duurste camera's en de mooiste lenzen kopen, maar hou je onscherpe en slechte foto's ;)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:01

Gianti schreef:
Dit staat verkeerd... Ik zou je als tip eigenlijk willen geven om meer te gaan verdiepen in fotografie, wat je wilt krijg je niet enkel met andere camera :) gaat om de instellingen en wat is het budget

Is ook zo, het ligt zeker niet alleen aan de camera, maar ook aan de fotograaf. Maar heb laatst eens foto's gemaakt met de camera van iemand anders en daar werd het al stukken beter. Maar iig bedankt voor de tip. Buget vind ik lastig om te zeggen. Wil de camera sws tweedehands kopen dus daarin verschilt het aardig. Maar wil voor een tweedehandse camera liever niet meer dan 300,- uitgeven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:03

jopaardjo schreef:
Gianti schreef:

Is ook zo, het ligt zeker niet alleen aan de camera, maar ook aan de fotograaf. Maar heb laatst eens foto's gemaakt met de camera van iemand anders en daar werd het al stukken beter. Maar iig bedankt voor de tip. Buget vind ik lastig om te zeggen. Wil de camera sws tweedehands kopen dus daarin verschilt het aardig. Maar wil voor een tweedehandse camera liever niet meer dan 300,- uitgeven.

Het ligt niet aan je camera, écht niet. Alles wat jij wil kan met jouw camera. Alleen jij zal moeten leren hóe.
Op welke stand fotografeer je? Heb je een goed besef van sluitertijd, diafragma en ISO en hoe die drie samen de belichting en de scherpte van je foto bepalen? :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:07

Alwiene schreef:
Er is voor deze vraag een speciaal topic op Fotokunst. Dat daargelaten...

De brandpuntafstand die je noemt voor de lens die je hebt klinkt héél vreemd, dus ik denk dat die niet klopt.

De vragen die je stelt duiden er op dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je met je camera aan het doen bent.
Ik zou dus géén nieuwe camera kopen, maar investeren in jezelf en een goede basiscursus fotografie.
Je foto's worden zeer waarschijnlijk niet scherp omdat jij de camera niet goed instelt :) Om dit goed te kunnen doen zul je moeten leren hoe dit werkt en welke waardes je moet instellen om een goede combinatie te krijgen. Deze combinatie is voor elk moment weer anders en is dus niet een vast gegeven wat iemand je kan vertellen. Het gaat dan om de combinatie van ISO, Sluitertijd en diafragma.

Die wazige rondjes noem je bokeh. Die krijg je door weinig scherptediepte in je foto te hebben. Hiervoor moet je een groot diafragma hebben, liefst een flinke brandpuntafstand (200mm gaat een stuk beter dan 50mm) en een stuk afstand tussen je onderwerp en de achtergrond.

Afhankelijk van welke lens je nu hebt kan een redelijke telelens zeker een goede investering zijn, maar VEEL VEEL VEEL belangrijker is dat je je gaat verdiepen in hoe fotografie nou eigenlijk werkt. Want als je dat niet doet kan je de duurste camera's en de mooiste lenzen kopen, maar hou je onscherpe en slechte foto's ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik echt wat aan!

Over de lens gesproken, het is een oude lens, hoort eigenlijk nog op een niet digitale spiegelreflex, dus vandaar de rare brandpuntafstand.

Oke, dan denk ik dat ik toch wat meer rond ga kijken en me meer ga verdiepen in hoe ik nou echt mooie foto's kan maken. Want ik moet toegeven dat ik mijn camera bijna altijd op automatisch heb staan en dat ik bij wijze van spreken alleen maar op het knopje druk en dat is het.

Oke, dus om dat bokeh voor elkaar te krijgen is een telelens wel een stuk handiger.

Nogmaals bedankt en ik zal er goed over nadenken. :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:12

Alwiene schreef:
jopaardjo schreef:

Het ligt niet aan je camera, écht niet. Alles wat jij wil kan met jouw camera. Alleen jij zal moeten leren hóe.
Op welke stand fotografeer je? Heb je een goed besef van sluitertijd, diafragma en ISO en hoe die drie samen de belichting en de scherpte van je foto bepalen? :)

Dus zou ik met mijn camera ook zulk soort foto's kunnen maken?

https://www.google.nl/search?q=showjump ... 300%3B2100

https://www.google.nl/search?q=showjump ... 1280%3B960

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:12

Ik denk dat je je camera goed moet leren kennen, deze foto heb ik genomen met de zelfde camera als jou, de canon 1000D, met een 18-55 lens, en deze is best scherp, en er is een wazige achtergrond :)

Afbeelding
( De foto heeft wel veel minder kwaliteit, facebook--> bokt.. :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:19

jopaardjo schreef:

Ja, en nee. Allereerst zou ik gaan kijken naar een leuke telelens. Een betaalbare optie is de 55-250 van Canon. (Laat de 75-300 aub links liggen, die heeft een slechte kwaliteit voor zijn prijs).

Als je die lens eenmaal hebt dan zul je een heel eind komen. De eerste foto die je laat zien is binnen, dat ga je met zo'n lens niet redden, dat lukt alleen met dure lichtsterke lenzen. De tweede foto die je laat zien is buiten en dat zou geen probleem moeten zijn. Bevroren benen zoals op die foto, JA absoluut dat kan zeker met jouw camera. Of je met deze combi die foto's net zo absoluut gestoken scherp krijgt durf ik je niet te beloven, maar gewoon normaal scherp: Absoluut.
Vergeet ook niet dat de meeste foto's ook een stukje nabewerkt zijn, waardoor de kleuren vaak net even wat mooier uitkomen dan ze standaard uit de camera waren.

Maar ik weet héél zeker dat jij fatsoenlijke foto's kan maken met jouw camera in combinatie met een lens zoals ik hierboven noem. Dat wil zeggen: Als jij tijd investeert in leren fotograferen. Je camera is slechts een instrument. JIJ moet hem vertellen wat hij moet doen en hoe je de foto wil hebben.

En als jij hard gaat leren dat kom je vanzelf op een punt dat je méér en beter (en dus ook duurder wil) maar tegen die tijd weet je dan ook WAT je wil en wat je tekort komt in de spullen die je dan al hebt :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:26

Alwiene schreef:
jopaardjo schreef:

Ja, en nee. Allereerst zou ik gaan kijken naar een leuke telelens. Een betaalbare optie is de 55-250 van Canon. (Laat de 75-300 aub links liggen, die heeft een slechte kwaliteit voor zijn prijs).

Als je die lens eenmaal hebt dan zul je een heel eind komen. De eerste foto die je laat zien is binnen, dat ga je met zo'n lens niet redden, dat lukt alleen met dure lichtsterke lenzen. De tweede foto die je laat zien is buiten en dat zou geen probleem moeten zijn. Bevroren benen zoals op die foto, JA absoluut dat kan zeker met jouw camera. Of je met deze combi die foto's net zo absoluut gestoken scherp krijgt durf ik je niet te beloven, maar gewoon normaal scherp: Absoluut.
Vergeet ook niet dat de meeste foto's ook een stukje nabewerkt zijn, waardoor de kleuren vaak net even wat mooier uitkomen dan ze standaard uit de camera waren.

Maar ik weet héél zeker dat jij fatsoenlijke foto's kan maken met jouw camera in combinatie met een lens zoals ik hierboven noem. Dat wil zeggen: Als jij tijd investeert in leren fotograferen. Je camera is slechts een instrument. JIJ moet hem vertellen wat hij moet doen en hoe je de foto wil hebben.

En als jij hard gaat leren dat kom je vanzelf op een punt dat je méér en beter (en dus ook duurder wil) maar tegen die tijd weet je dan ook WAT je wil en wat je tekort komt in de spullen die je dan al hebt :)

Okee dan ga ik denk even rond kijken voor een telelens.
En het is niet zo dat mijn foto's nooit scherp worden, komen ook heel vaak hele mooie foto's uit. Deze heb ik bijvoorbeeld van de zomer gemaakt, vind ik zelf ook aardig mooie foto's bij zitten [JITP] Tobias onder de douche!

Maar het is meer zo dat ik ook aardig vaak 'ruzie' met mijn camera heb. En als ik dan door de zoeker (zo heet dat toch?) kijk het er veel mooier uit ziet dan wanneer ik bijvoorbeeld daarna de foto's terug ga kijken op de computer. En met nabewerking scheelt het idd ook wel heel erg. Ben me de laatste tijd ook wet meer aan het verdiepen in fotoshoppen en dan wordt het ook al stukken beter.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:37

Ik heb je foto's even bekeken, maar vind zwart wit altijd moeilijk beoordelen omdat het vaak sneller wat lijkt dan gewoon foto's in kleur :)
De meeste van die foto's zijn ook onder redelijk makkelijke omstandigheden voor je camera, veel licht aanwezig en weinig beweging, dan kan de automaat vaak wel een redelijke inschatting maken.

Maar wat jij graag wil is controle over je foto's. Jij wil gaan bepalen wát er scherp is, jij wil dat ook bewegingsfoto's scherp worden, soms wil je alles scherp en soms alleen je onderwerp. En je wil ook foto's kunnen maken als je omstandigheden iets minder optimaal zijn toch? Dat kan allemaal, maar daarvoor moet je dus echt leren wat je aan het doen bent.

Je camera weet echt niet of jij alleen je onderwerp scherp wil hebben of alles op de hele foto. Hij weet ook niet of jij het paard wil fotograferen of misschien wel het hek op de achtergrond. Hij weet ook niet of jij jouw dravende paard bevroren scherp wil krijgen of dat jij beweging in de benen die de actie laat zien juist gaaf vindt. Je camera weet eigenlijk helemaal niks. Op de automaat gokt hij maar wat, en je camera kiest altijd voor de makkelijkste weg, dus als dat hek makkelijker scherp te stellen is dan dat paard dan neemt ie het hek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:45