Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Haha MyHorseGirl schreef:Ik heb in 2013 mijn P gehaald met HBO-Rechten, afgelopen jaar de overgestapt naar de uni.. Nou dat is niet mis. Ik vind het een hele zware overgang en ook heel moeilijk. Het verschil tussen HBO en uni is echt heel groot, had wel verwacht dat die wat minder zou zijn.. Het valt me echt heel zwaar. Waar HBO me heel gemakkelijk afging, moet ik voor de uni echt bloed, zweet en tranen leveren. Helaas heb ik wegens omstandigheden moeten stoppen. Nu zit ik nog in dubio of ik volgend jaar verder ga op de uni, of gewoon instroom in het 2e jaar op de hogeschool.
Met geneeskunde lijkt me deze overstap nog groter. Overigens vraag ik me af of je met een HBO-V P zomaar geneeskunde kunt doen, aangezien mensen die VWO gedaan hebben amper worden ingeloot?
_Nancy schreef:Iselda, ik zat even op de chat met iemand van RU (radbouw universiteit) en die zei dat het landelijk is afgeschaft maar de opleiding bepaald zelf of het wel of niet kan.
Ik ga even bellen naar ze
Zoey, heb jij al je propedeuse binnen?
Maaike, daar heb je een punt. Maar ik wil het als het kan liever gister dan vandaagHaha
_Nancy schreef:Iselda, ik zat even op de chat met iemand van RU (radbouw universiteit) en die zei dat het landelijk is afgeschaft maar de opleiding bepaald zelf of het wel of niet kan.
Ik ga even bellen naar ze
Zoey, heb jij al je propedeuse binnen?
Maaike, daar heb je een punt. Maar ik wil het als het kan liever gister dan vandaagHaha
_Nancy schreef:MyHorseGirl schreef:Ik heb in 2013 mijn P gehaald met HBO-Rechten, afgelopen jaar de overgestapt naar de uni.. Nou dat is niet mis. Ik vind het een hele zware overgang en ook heel moeilijk. Het verschil tussen HBO en uni is echt heel groot, had wel verwacht dat die wat minder zou zijn.. Het valt me echt heel zwaar. Waar HBO me heel gemakkelijk afging, moet ik voor de uni echt bloed, zweet en tranen leveren. Helaas heb ik wegens omstandigheden moeten stoppen. Nu zit ik nog in dubio of ik volgend jaar verder ga op de uni, of gewoon instroom in het 2e jaar op de hogeschool.
Met geneeskunde lijkt me deze overstap nog groter. Overigens vraag ik me af of je met een HBO-V P zomaar geneeskunde kunt doen, aangezien mensen die VWO gedaan hebben amper worden ingeloot?
Wat is het grote verschil daartussen?
In de opdrachten? In de lesvormen? In de projecten?
miccamaaike schreef:Volgens mij kun je bij geneeskunde alleen toegelaten worden met een vwo diploma en niet met een propedeuse.
Ik heb na mijn hbo opleiding vastgoed & makelaardij nog wel een master vastgoedkunde gevolgd. Andere volgorde, maar zeker een aanrader. Ik moest wel ineens echt aan de studie, waar ik op t hbo nog wel eens niet zo veel hoefde te doen. T is iig wel een mooie verdieping op je studie.
miccamaaike schreef:Volgens mij kun je bij geneeskunde alleen toegelaten worden met een vwo diploma en niet met een propedeuse.
Ik heb na mijn hbo opleiding vastgoed & makelaardij nog wel een master vastgoedkunde gevolgd. Andere volgorde, maar zeker een aanrader. Ik moest wel ineens echt aan de studie, waar ik op t hbo nog wel eens niet zo veel hoefde te doen. T is iig wel een mooie verdieping op je studie.

Sem_ schreef:Zoals ik het heb begrepen kun je als je voor september 2013 stond ingeschreven nog met je P naar
de uni en vanaf volgend jaar kunnen universiteiten hier eisen bij gaan stellen en kan je dus niet meer
zomaar met je P naar de uni. Zelf denk ik er ook over om als ik mijn P haal naar de uni te gaan
(van Avans sociale studies naar Utecht Universiteit sociologie).
, want ik sta natuurlijk al langer ingeschreven voor de opleiding.. Ben in september daar begonnen. MyHorseGirl schreef:miccamaaike schreef:Volgens mij kun je bij geneeskunde alleen toegelaten worden met een vwo diploma en niet met een propedeuse.
Waren dat echte masters op universitair niveau? Geen pre-masters?
_Nancy schreef:De volgende diploma’s bieden in principe toelating tot de bacheloropleiding Geneeskunde:
Een vwo-diploma* nieuwe stijl met
profiel Natuur en Gezondheid met profielvak Natuurkunde
profiel Natuur en Techniek, met profielvak Biologie
Een ou-propedeusediploma, een hbo-propedeusediploma, hbo afsluitend diploma, universitair propedeusediploma, of universitair afsluitend diploma; voldoende kennis op vwo-niveau van de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde is vereist.
Dit staat bij de uni van Maastricht..
miccamaaike schreef:Jup ik heb een daadwerkelijke master gevolgd na mijn studie.
Dus eerst mijn HBO afgemaakt, tijdens mijn HBO kon ik al een schakeljaar volgen en daarna de Master er achteraan. Dus nu een universitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.sitair diploma van de Rijksuniversiteit Groningen.
_Nancy schreef:In Maastricht moet ik echt met certificaten komen en zelfs dan is er geen belofte dat ik volgend jaar mag komen. Dus die laat ik even voor wat het is.
Ik probeer nu nog wat andere hoge scholen, want het schijnt dat scholen zelf mogen bepalen hoe ze het willen aanpakken..
Zo'n toets zou ik op zich nog wel kunnen maken, maar certificaten wordt lastig.