Wat betekent nu alles?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Wat betekent nu alles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 20:46

Ok, ik zie hierzo veel verschillende begrippen voorbij komen. Ik ben weleens benieuwd wat alles betekent.... Vind fotograferen heel leuk, maar heb er nog niet veel verstand van en zou dat graag wel willen krijgen....

Om te beginnen:

ISO (wat en hoe) (staat ook op mijn camera nl)

Op de camera kan je kiezen tussen verschillende resoluties. Welke hebben jullie?

Compressie, hoe zit dat? Ik kan kiezen tussen: 66, 100 en 185.... Welke wanneer of welke altijd?

Sluitertijd, hoe en wat? Verward

Uhm.... dit was het ongeveer. Kan niks meer bedenken.
Alvast bedankt voor de reacties!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:19

Om een foto te maken heeft de chip (of film) een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Bij een lange sluitertijd komte er langer (dus meer) licht op en wordt de foto dus lichter maar als jij of het onderwerpt beweegt wordt het wazig (Bewogen) . Je kunt ook een grotere lensopening (diafragma) kiezen voor meer licht nadeel daarvan is dat je goed scherp moet stellen. Je krijgt dan wel mooie fotos met een wazige achtegrond maar het kan zo extreem worden dat het puntje van de neus scherp is, maar de ogen weer niet.

De derde factor is de gevoelligheid van de film. Een gevoelige film (of hoge iso waarde op je digi) heeft minder licht nodoig maar geeft meer ruis (of korrel). Ruis zie je door kleine gekleure spikkeltjes. Vooral bij redelijk effen donkere vlakken valt dat heel erg op. Het licht aan de omstandigheden hoe je de ISO het beste kunt zetten. In vol daglicht kan je hem laag zetten (geeft hele schone foto) maar bij weinig licht zet je hem weer zo hoog mogelijk, maar niet zo hoog dat je teveel ruis krijgt.

De ander zaken die je vraagt:
Compressie aleen anzetten als hje veel fotos wil maken en maar weinig geheugen hebt. Hetzelfde geld voor resolutie. Altijd zo hoog mogelijk zetten. (tenzij je maar een geheugkaartje hebt en veel fotos wil maken)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:24

BTW laatst een experiment van iemand gezien mbt resolutie en compressie. Als je flink wat foto's wilt maken kan je beter je compressie wat hoger zetten en je resolutie hoog laten dan andersom..

Maar geheugenkaartjes worden steeds goedkoper dus liefst alles op max zetten (of bijna max voor de compressie). Het verschil tussen 100% en 90% JPEG is echt ontzettend verwaarloosbaar maar levert wel een stuk kleinere foto op (in bytes iig).

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:18

klopt, wel gebruik ook wel complressie als ik fotos doorstuur. Op evenementen gebruik ik meestal twee 512 MB flashkaarten die ik of op mijn laptop wegschrijf of (als ik die niet mee kan nemen) op een Image container dump (20 Gig "Fototainer" van Innoplus) zijn er ook met nog grotere disks! Al het nodig/handig is kan je zo ook alles in RAW laten en voor thuis alle opties openhouden.