Sinds februari ben ik werkzaam in een functie waar ik inmiddels doodongelukkig van word. Ik ga met tegenzin naar het werk, de uren lijken eeuwen te duren en ben dolblij als ik weer een dag volgemaakt heb. Dit komt voornamelijk doordat ik niet opgeleid ben voor deze functie, wat ze wisten toen ik aangenomen werd. Toen leek het mij een uitdaging, maar ik besef me iedere dag meer dat ik totaal niet op mijn plek zit. Wat werkzaamheden betreft word ik in het diepe gegooid, op de locatie waar ik werk zit namelijk niemand met dezelfde functie. Één a twee keer per week komt de collega van de andere locatie, maar die is meer bezig met zijn eigen werk dan met mij dingen leren. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het heel lastig vind, dat ik niet goed weet wat ik moet doen. De eerste keer werd daar nog vrij goed op gereageerd en kreeg ik een lijstje met werkzaamheden die ik kon uitvoeren. Dat lijstje afgewerkt (al voelde ik me een grote idioot omdat ik nergens wat vanaf wist en dus heel veel moest vragen), maar toen stopte dat eigenlijk ook direct. Uiteraard gaf ik weer aan dat ik het moeilijk vind om de werkzaamheden te zien liggen omdat ik de achtergrond gewoon mis, kreeg toen als antwoord dat ik inmiddels toch wel zelf dingen moest gaan oppakken. Ja heel leuk en aardig, maar als je daar geen begeleiding in krijgt weet je toch niet wat je moet? Een aantal terugkomende dingen weet ik inmiddels en die voer ik ook uit, alleen kan ik daar nog geen 4 uur op een dag mee vullen. Dan zit ik dus weer te zoeken naar werk... Laatst had ik op eigen initiatief wat gedaan waarvan ik dacht dat het handig zou zijn en ik werd nog net niet afgebrand; alles was mis en er klopte niets van. Dit soort dingen helpen natuurlijk niet mee... Nu ben ik al weer druk aan het kijken naar een baan wat wél in mijn vakgebied ligt, maar helaas is dat in mijn regio nog niet zo makkelijk. Vrijdag heb ik een voortgangsgesprek en daar zie ik heel erg tegenop. Aan de ene kant wil ik heel graag zeggen dat ik me niet op mijn plek voel, maar aan de andere kant vind ik dat doodeng. Straks ben ik weer een zeur en vinden ze dat ik me maar gewoon een schop onder mijn kont moet geven. Normaal zit ik ook wel zo in elkaar, maar het gaat me gewoon steeds meer tegen staan. Zat vanavond met de tranen in mijn ogen toen ik het er met mijn moeder over had!
*zucht*
Lisamartine
Geplaatst: 24-03-14 23:57
Heey,
Wat een k*t situatie ik snap precies hoe het voelt. Maar laat je niet gek maken, je doet je best meer kun je niet doen. Als niemand jou leert wat er gedaan moet worden kun je het simpelweg niet weten dat ligt niet aan jou! Geef in het voortgangsgesprek gewoon aan hoe je er over denkt, dat je niet het goevoel hebt dat je goed ingewerkt bent en dat je graag meer wilt doen maar dat je daar dan wel begeleiding bij wil krijgen. Wees eerlijk en laat niet over je heen lopen. Succes!
Kan je niet een opleiding volgen op dit gebied? Is er een forum waar je met vakgenoten van gedachten kunt wisselen? Je zult het moeten aankaarten, anders wordt je dood ongelukkig
Liselot
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 07:43
woofie schreef:
Wat is jouw vakgebied en wat doe je nu?
Ik ben microbiologisch analist, maar werk nu als kwaliteits coordinator. Merk dat dit echt geen functie voor mij is, baal er van dat ik hier voor gegaan ben, mis het lab vreselijk!
janouk
Geplaatst: 25-03-14 07:55
Wat helpt: Lees je post terug alsof je van HR bent en bedenk dan wat je tegen jezelf zou zeggen om je te helpen je functie goed uit te voeren.
Kijk goed naar je functiebeschrijving. Klopt dat met wat er in de praktijk van je verwacht wordt? Neem het initiatief in handen. Maak het concreet. Zoals dr Phil zou zeggen: houd op met zeuren en start met concreet vragen te stellen: Dat is in je eigen belang maar ook in het belang van het bedrijf.
Maak een lijstje met zaken die je denkt nodig te hebben om je functie goed in te vullen: - een paar dagen meelopen met een collega op een andere locatie - extra aanvullende opleiding - extra instructie
Net wat je zegt: er is niet veel werk op jouw vakgebied. Dus kan je het beste hier iets van maken. En als het echt niets voor je blijkt te zijn na een paar maanden, kan je ondertussen verder kijken.
Misschien ben ik wel hard voor je, maar met 'piepen' los je het niet op. Dus kom op; actie
Ik werk als kwaliteitscoordinator voor een adviesbureau, je mag me wel pb'en!
skvetta
Geplaatst: 25-03-14 08:13
Ja ik weet precies hoe je je voelt als je niet op je plek zit. Het is hier boven al gezegd. Ik zou aangegeven dat je misschien graag een cursus zou volgen om inzicht te krijgen in wat het vakgebied precies inhoudt. Geef aan dat je nog wat meer hulp nodig hebt om bepaalde dingen uit te voeren. Dat is niet om je voor te schamen. Het komt je alleen maar ten goede in de toekomst!
Liselot
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 08:59
Cursus vind ik lastig, als ik namelijk binnen een bepaalde tijd dan stop met mijn werk moet ik dat gehele bedrag terugbetalen. En aangezien ik niet van plan ben om hier te blijven (ik zoek me suf naar lab vacatures) vind ik dat heel zonde van mijn geld
janoek: Normaal ben ik ook van het "niet piepen, maar gewoon doen" echter ben ik dat punt voor mijn gevoel al een beetje voorbij. Heb nu 3, misschien 4 keer aangegeven dat ik voor mijn gevoel in het diepe gegooid word en ik niet weet wat ik moet doen op een dag. Daar wordt dan op gereageerd dat ik inmiddels zelf werk moet gaan zien liggen. Ik merk aan mezelf dat ik inmiddels knetter onzeker ben, terwijl ik dat in mijn vorige werk nooit was.
ik heb ook een kwaliteitsfunctie, en ik zou verwachten dat jullie op zijn minst een functiebeschrijving hebben van jouw rol. Kun je iets met wat daarin staat? Ik neem aan dat jullie ISO gecertificeerd zijn? Houd jij met interne audits bezig en zo?
mag ook per PB.
Liselot
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 09:13
Ik heb je even een pb gestuurd Lielle. Wat mijn functieomschrijving is weet ik niet eens, eens kijken of ik dat ergens kan vinden
Precies, er zal ergens wel een functieomschrijving zijn en dan kan je gebaseerd op dat weer verder vragen.. Heel jammer dat je niet de goede begeleiding krijgt!
Gemmeke
Geplaatst: 25-03-14 09:19
TS, hier ook iemand die als kwaliteits coördinator heeft gewerkt.
Ook nog in een lab! Je mag me pb-en misschien kan ik je vertellen wat je wel kan doen als KC!
Ben je ook de documentbeheerder? Ben je bezig met veiligheid? In welke branche werk je? Ziekenhuis, bedrijf?
Hebben ze een documentbeheer systeem, een software programma, waarin alle documenten worden beheerd?
Zijn er veiligheidsregels waar ze mee werken?
Probeer jezelf in te lezen via internet? Is er een andere bakkerij waarmee je contact kan zoeken? En misschien kan de KC van die bakkerij je vertellen hoe ze werken?
Het kwaliteitshandboek staat zowel digitaal als op papier. Maar er niets niet geautomatiseerd. Documenten staan dus gewoon in mappen onder "mijn documenten" We zijn HACCP gecertificeerd, dus heb de norm al geprint en die ga ik lezen. Verder is er op internet weinig te vinden en als ik al wat vind weet ik nog niet hoe ik het toe moet passen. Toen mijn collega op de andere locatie mij dat lijstje toen gaf stond daar niets op waarvan ik wist hoe het moest. Heel leuk dat je dat weet dát je het moet doen, maar HOE DAN?? Volgens mij werd hij nogal gek van me dat ik vervolgens zoveel vragen over dat lijstje had
nu is het imo juist zo dat een goed kwaliteitssysteem zichzelf kan uitleggen. Ik zou niet beginnen met de standaard te lezen (dat is net zo leuk als wetteksten lezen) maar met het lezen van jullie management systeem. Daarin worden als het goed is de uitgangspunten uitgelegd en wordt beschreven hoe jullie organisatie voldoet aan de eisen uit de standaard. Dan kun je gerichter gaan zoeken op internet.
Hebben ze bijvoorbeeld een jaarplan? Lees dat eens door
Als je vragen hebt stel ze hier of via pb misschien kan ik je helpen?
WowAmigo
Geplaatst: 25-03-14 09:43
Maar heb je op je afdeling nog collega's? Ik zou wel graag je functieomschrijving zien, dan kan ik je waarschijnlijk wel vooruit helpen. Heb ervaring met HACCP/ISO/IFS/GMP.
Als je inderdaad werkt waar ik denk dat je werkt: dan heb ik er stagegelopen
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 25-03-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Liselot
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 09:45
Lielle: ons eigen handboek heb ik al doorgelezen, maar moet van mijn manager de norm ook doorlezen zodat ik weet waar het allemaal vandaan komt en waarom het zo is.
Jaarplan hebben we, zal die er zo even bijpakken. Moet deze maand nog een hygieneronde lopen (die wilde ik morgen gaan doen) en heb net het hele handboek nagekeken met het documentenoverzicht of alles nog up to date was en overal dezelfde versies stonden. Het vervelende is is dat ik een vrij hoog werktempo heb, waardoor ik dit soort dingen binnen een mum van tijd af heb en ik me dan weer afvraag wat ik in hemelsnaam de rest van de dag moet gaan doen
kijk dan eens of je snapt hoe jullie systeem de eisen van de norm invult.
WowAmigo
Geplaatst: 25-03-14 09:48
Ken het bedrijf dus niet, maar ga even googlen
Als het alleen HACCP is dan is het een vrij algemene norm zonder veel voorgeschreven eisen die je kan checken zonder dat je de achterliggende kennis hebt.
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 25-03-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt