Piano stemmen en repareren, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Piano stemmen en repareren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:53

Hoihoi!

Wij hebben hier een oude piano staan van zeker 80 à 90 jaar oud. Hij staat hier eigenlijk ter decoratie en de tijd dat hij echt regelmatig gebruikt werd moet al zo'n jaar of 30 geleden zijn, minimaal. Hij is dus aardig toe aan een stembeurt :+ Verder doet een toets het niet meer.
Ik drum en speel basgitaar en zou daarnaast graag piano willen leren spelen. Maar ik zou dat dan wel op een gestemde en werkende piano willen doen om de tonen goed te leren herkennen. Daarom ben ik een beetje aan het rondkijken wat een piano stemmen en repareren ongeveer kost, maar ik kan niet veel vinden. Dus vandaar mijn vraag hier! Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Is het betaalbaar? Als het erg veel gaat kosten dan laat ik het voorlopig wel voor wat het is :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:56

Dat ligt er helemaal aan wat eraan gerepareerd moet worden. Je kan gewoon een goede pianostemmer/reparateur bellen die kan dan bekijken wat het gaat kosten om het ding weer goed speelbaar te maken :) kun je daarna altiijd nog bekijken of je het waard vindt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-03-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal

Re: Piano stemmen en repareren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:58

Ik zou inderdaad ook gewoon een pianostemmer bellen, die kunnen je wel een richtprijs geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:59

Ik dacht dat er een hamer of snaar gebroken was, maar weet het niet zeker. Een reparateur bellen/mailen ben ik wel van plan, maar als ik er nu al een beetje een inschatting van kan maken en het echt te veel is, gaat het hele feestje sowieso al niet door ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:01

Maar vanaf hier is daar gewoon geen schatting van te maken. Stemmen kost meestal rond de 60euro, maar repareren echt afhankelijk van wat er is. Dus dan kom je uit tussen de 60 en de 1000 euro :+ maar een goede pianoman kan het je precies vertellen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:04

Is idd moeilijk te beoordelen wat dit gaat kosten vanachter de computer. Laat een pianodokter er naar kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:26

Verootjoo, met dan antwoord kan ik al een stuk meer! Ik had geen idee wat stemmen ongeveer kost, maar als dat al rond de €60 is kan het een duur grapje worden :P Maar ik ga van de week even rondbellen :j Alsnog bedankt!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:12

Kijk eerst of het klankbord heel is, dat zit aan de achterkant en is een groot stuk dun hout. Daar mogen geen barsten of scheuren inzitten. Verder moeten de stempennen nog een beetje vast ziten en heel zijn. Snaren kun je eenvoudig reparen als die gebroken zijn en een kapotte hamer is ook nog wel te doen.

Kijk ook of er geen vocht in de piano zit, schimmel is heel slecht voor het mechaniek en voor het vilt op de hamers en op de dempers op de snaren. En de pedalen moeten nog een beetje functioneren. Als dat enigzins oke is kan het de moeite waard zijn om een piano op te knappen.

Soms is de toonhoogte zo gezakt dat je met twee of drie stembeurten achter elkaar de piano weer op de goede toonhoogte hebt staan. `ik heb een piano bij een kringloop gekocht voor 125 euro, dat kost 350 om het mechaniek weer op de rit te krijgen, dat is door schimmel en vocht aangetast (incl stembeurt) gelukkig is mijn piano ooit opnieuw besnaard en heeft nieuwe stempennen gekregen en er zit nieuw vilt tussen de snaren en is het klankbord nog heel! Ik wacht nog even om de piano nog wat verder rustig op te laten drogen. Hij staat bij mij ook voor de sfeer in huis (ik ben eigenlijk violist maar een piano is wel leuk om leerlingen een beetje te kunen begeleiden)

Kijk even hoe snel de hamers weer terug komen als je een toets indrukt die mag niet "sloom" terugkomen en de dempers moeten meteen op de snaar komen als je de toets loslaat, dus de toon mag niet door blijven galmen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik ben benieuwd wat de stemmer zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:45

Bedankt voor je reactie! Ik heb net even naar alles gekeken. De piano is aan de binnenkant héél stoffig, de toetsen zijn flink vergeeld en op sommige is het ivoor afgebroken, maar verder zit er geen schimmel of vocht in. De stempennen zijn nog heel, de pedalen doen het nog (maar die die de demping eraf haalt gaat wel aardig zwaar), de hamers komen niet sloom terug en de dempers gaan ook gelijk terug. Volgens mij is hij dus nog in een best wel redelijke staat! Bij de toets die het niet doet ontbreekt de hamer.
Alleen... Ik zie geen klankbord :+ Aan de achterkant zit wel iets van hout, maar op de plaats waar volgens mij het klankbord moet zitten, zit gaas. Ik denk dat deze in het verleden dan kapot is gegaan en eraf gehaald is. Of kan het zijn dat ik gewoon verkeerd kijk (wat mij waarschijnlijker lijkt := )? Zou zo'n klankbord evt vervangen kunnen worden?

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het een Thürmer is met serienummer 52105, en dat de piano dus gebouwd is tussen 1911 en 1920! 100 jaar oud dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:07

De stemmer/reparateur heeft terug gemaild en de geschatte kosten vallen me eigenlijk hartstikke mee! Ik denk er nog even over na maar denk dat de kans vrij groot is dat ik het laat doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:13

Dat is zeker een heel oud instrument, zou gaaf zijn als je die kon laten repareren/restaureren. Een nieuwe piano is meteen een paar 1000 Euro....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:18

Leeftijd zegt niets als de piano maar in een goed klimaat heeft gestaan. Dat is heel erg belangrijk voor zijn houdbaarheid. Piano's kunnen absoluut niet tegen vocht.

De Steinway vleugel van mijn man is denk ik 80 jaar oud. Hij is pianist van beroep dus die wordt heel goed onderhouden en is heel mooi van klank.

Ben benieuwd wat de diagnose gaat worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:49

Percy, we weten niet de hele geschiedenis van deze piano ;) Mijn vader heeft hem een jaar of 30 geleden van een oud vrouwtje overgenomen omdat zij hem naar de schroot wilde brengen. Waarschijnlijk omdat die toets dus kapot is. Mijn vader spaarde toen instrumenten dus die vond dat wel leuk natuurlijk, zo'n piano in de huiskamer. Hij heeft nog wel rondgekeken naar een hamer om hem te repareren, maar hij kon niet echt wat vinden. Als toch niemand erop speelt maakt het ook niet echt heel erg uit natuurlijk. Maar wat ermee gebeurd is voor die 30 jaar weten we niet. Aangezien de piano er in redelijk goede staat uitziet denk ik dat hij altijd wel op een goede plaats heeft gestaan :j

Het klopt trouwens wel dat er geen klankbord achterop zit. Heb ernaar gevraagd en de reparateur zei dat het wel vaker voorkomt bij oude piano's dat er achterop een houten frame met gaas zit, om de binnenkant te beschermen tegen stof ed. Het klankbord zit er in, vlak achter de snaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:12

Wij hebben ook een vleugel staan en die is meer dan een eeuw oud, maar die klinkt zacht uitgedrukt nog príma :) Dus leeftijd zegt niet alles.
Ik zou gewoon een pianostemmer bellen en vragen of ie de piano komt stemmen, zeg erbij dat hij erg oud is en dat hij al erg lang niet meer gestemd is dan is hij in ieder geval voorbereid. Stemmen hier kost geloof ik ongeveer 75,-. Pianostemmer kan je ook informeren over de kapotte toets, wie weet kan hij er zelfs bij helpen om te kijken wat er mis is (hier bleef er wel eens één hangen en die kon gewoon "gemaakt worden" door de stemmer).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:30

Als die piano een goed leven heeft gehad kan hij zeker de moeite waard zijn.

Het klopt wel dat oudere piano's anders in elkaar zitten dan de huidige maar ik heb er zelf eigenlijk weinig verstand van. Wat ik weet is kennis die ik heb gekregen omdat ik met een pianist getrouwd ben maar ik ben zelf een complete leek.