Ik heb in 2011 mijn HAVO diploma gehaald met als profiel cultuur en maatschappij/economie en maatschappij. Ik had als extra vak wiskunde-a.
Nu zou ik nog wel graag mijn vwo diploma willen halen alleen dan in de exacte vakken zoals natuurkunde/scheikunde etc. Weet iemand van jullie of ik dan de overstap kan maken in het volwassenonderwijs naar 5 vwo (wat me eigenlijk onlogisch lijkt) of moet ik bijv. in een eerder leerjaar instappen?
Zou vast moeten kunnen. Ik heb zelf Havo gedaan met profiel N&G en N&T. Zit nu op het VWO heb 3 vakken anders dan op HAVO. Ik heb nu aardrijkskunde ipv natuurkunde en wiskunde a ipv wiskunde b. Als extra vak nog MAW. Je zult alleen misschien wel nog leerstof of schoolexamens in moeten halen en dat is maar net of je daar zin in hebt. Ik heb namelijk 8 schoolexamens in moeten halen en van wiskunde a daarnaast nog 8 hoofdstukken, die niet als schoolexamen getoetst werden in VWO4.
MarlindeRooz
Geplaatst: 23-03-14 14:35
Ik zit op een vavo, en daar kun je als je havo hebt gehaald kiezen of je vwo in 1 of 2 jaar wil doen. (Deltion sprint lyceum Zwolle)
Ik doe zelf havo 4 en 5 in een jaar en het is gewoon realistisch!
Hoi! Bij mij op het vavo (Joke Smit) zou je het dan in 2 jaar kunnen doen. Je hebt dan sommige vakken 2 jaar en anderen rond je het eerste of het tweede jaar af. Natuurkunde is bijvoorbeeld een vak waar je 2 jaar over doet. Je zou dan dus in 5 VWO in kunnen stappen, maar dat is bij mij op school. Vermoed dat ze dat overal wel ongeveer zo doen en dat je minimaal in 5 VWO kan instappen.
Super voor jullie reacties. Het is dus wel mogelijk om van een C&M profiel naar een N&T of N&G profiel te 'switchen' en alsnog het volledige diploma te halen? Bijvoorbeeld op Deltion Sprint Lyceum waar jij op zit @MarlindeRooz ? Dat is namelijk de dichtsbijzijnde optie voor mij omdat ik in Dalfsen woon (oh haha, ik zie dat jij vlakbij in Ommen woont ). Ik hoef namelijk niet in één jaar mijn diploma te halen, daar wil ik rustig twee jaar over doen.
De keuze hiervoor is namelijk dat ik ontzettend graag toegelaten wil worden tot de studie tandheelkunde. In het buitenland kan dit in sommige gevallen ook zonder een soortgelijk vwo diploma maar het liefst wil ik in Nederland studeren en een degelijke voorbereiding qua bèta vakken lijkt mij verstandig.
Donkerblauw
Geplaatst: 23-03-14 17:55
Of je met een C&M-profiel in kan stromen op N&T of N&G zou je even na moeten vragen bij de school. Je mist natuurlijk een hele hoop lesstof die VWO'ers in de eerste 5 jaar gekregen hebben. Of heb je op de HAVO ook al exacte vakken gehad als keuzevakken?
Heb zelf ook de Vavo gedaan (VMBO-TL, Havo en VWO), en ik ben met Duits toen wel vanaf de Havo 'ingestroomd'. Maar Duits is natuurlijk wel eenvoudiger om bij te benen dan de exacte vakken.
Ik heb in de eerste 3 jaar op de havo natuur- en scheikunde, wiskunde en biologie gehad en de 4e en 5e klas alleen wiskunde-a.
Ik heb juist meer een rekenknobbel dan een talenknobbel. Alleen kwam ik daar pas achter toen ik niet meer kon switchen van profiel... Talen heb ik veel meer moeite mee dan met exacte vakken.
Ah, dan heb je dus de basiskennis wel. Denk dat het wel mogelijk is om dan in te stromen, maar ik zou het absoluut even overleggen met de school. Het zou jammer zijn als je het toch niet bij kan benen.
Met HAVO C&M bij N&G of N&T instromen is écht heel zwaar kan ik je vertellen. Zelf doe ik nu VWO in één jaar en enkele van mijn klasgenootjes hebben dat geprobeerd maar hebben het niet volgehouden. Je hebt ook particuliere scholen die dit aanbieden, maar ik weet niet hoe dat bij jou in de buurt zit. Bij mij op school heb je de optie volpakket: 4, 5 en 6 VWO in één jaar of deelpakket: dan doe je in een aantal vakken (zeg vier) eindexamen en het jaar daarna weer vier. Je doet er dan twee jaar over maar je hoeft niet in één keer eindexamen te doen in acht vakken.
Het is in principe mogelijk om deelcertificaten te halen in alleen de exacte vakken, maar dan heb je dus geen volwaardig VWO diploma. Ik weet niet zeker of je dan wel een universitaire studie zou kunnen volgen, dat moet je even navragen.
Ik heb een diploma behaald aan het vavo van ROC van Twente. Bij ons deed je in principe de vakken die je normaal in drie jaar tijd deed in één jaar tijd. Het verdelen over meerdere jaren was bij ons niet mogelijk. Verder mocht je zelf kiezen welke vakken je deed, maar je moet er wel rekening mee houden dat voor een volwaardig vwo diploma je vakkenpakket wel aan een profiel moet voldoen.
Wat ik zou aanraden is, je kunt ook deelcertificaten halen. D.w.z. alleen het certificaat van 1 vak, ik zou proberen 4 deelcertificaten per jaar te halen, zodat je uiteindelijk als ware nog 2 jaar over je vwo diploma doet.
Ja dat wil ik dan ook het verspreiden over verschillende jaren. Daarnaast zou ik moeten navragen bij de uni of je ook kans hebt op toelating met alleen deelcertificaten. Zo ja, dan kies ik daar natuurlijk voor.