filosofen gezocht! Vragen over tentamen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

filosofen gezocht! Vragen over tentamen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:08

Hallo Bokkers,
momenteel bezig met het leren van filosofie voor een tentamen morgen en sommige dingen blijven voor mij erg vaag. Misschien ook wel omdat ik hier veel te nuchter voor ben :+. Maar mijn vragen zijn redelijk simpel.
Hoe omschrijf je binnen filosofie nou eigen de 'rede' van de mens? Het komt iedere keer met een andere definitie terug heb ik het idee. Komt het van de woorden redelijkheid, voor rede vatbaar zijn, en redeneren? Zoals ik terug heb gevonden onderscheidt dit ons van andere wezens, omdat wij fatsoenlijke kunnen REDEneren. Dus verstandige keuzes maken en ons niet laten leiden door emoties, verlangens etc. In een andere gedeelte van mijn boek las ik weer totaal iets anders. :+

En dan, is er iemand die Da sein kan uitleggen? Ik kom hier niet uit. In mijn samenvatting heb ik staan:
De exsistentie gaat aan de essentie vooraf. We moeten de mens niet begrijpen op grond van een bepaling die hem definieert, maar vanuit de manier waarop hij existeert. verhoudingen aannemen tot onszelf, de andere e de dingen die zich daarin ontwerpt. Ik ben in deze wereld en ik moet me vanuit het dassein gaan verhouden tot de rest van de wereld, en zo ontwerp ik mijn eigen bestaan. Het wezen van de mens staat niet wetenschappelijk vast, maar omdat de mens een verhouding heeft tot het eigen zijn.

Deze heb ik niet zelf gemaakt, en hoeveel ik dit stuk ook overlees, en het boek erbij pak valt er geen kwartje bij mij. of denk ik gewoon te moeilijk?

Welke filosoof kan mij helpen :D

Prrrr

Re: filosofen gezocht! Vragen over tentamen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:33

Tip: het helpt als je de juiste spelling gebruikt (dit gaat vermoedelijk over Heideggers concept Dasein, 'er zijn'). En het helpt nog meer wanneer je gewoon zelf de tekst leest en geen kromme samenvattingen van anderen gebruikt...

Als het boek niet helpt, helpt google: de nederlandse wiki heeft droge tekst, brittanica geeft mijns inziens de mooiste omschrijving: http://www.britannica.com/EBchecked/top ... ref1011552

Het gaat dus om een omslag in het denken over de mens: ik denk, dus ik besta, tegenover het bestaan als gegeven.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:42

Prrrr schreef:
Tip: het helpt als je de juiste spelling gebruikt (dit gaat vermoedelijk over Heideggers concept Dasein, 'er zijn'). En het helpt nog meer wanneer je gewoon zelf de tekst leest en geen kromme samenvattingen van anderen gebruikt...

Als het boek niet helpt, helpt google: de nederlandse wiki heeft droge tekst, brittanica geeft mijns inziens de mooiste omschrijving: http://www.britannica.com/EBchecked/top ... ref1011552

Het gaat dus om een omslag in het denken over de mens: ik denk, dus ik besta, tegenover het bestaan als gegeven.

Nou nou, excuses voor de spatie :wow:
Als je mijn stukje leest, is daarin terug te vinden dat ik het boek er constant bij het. Ik lees ALLE tekst. Ik ben dan nu ook de samenvatting uit aan het pluizen met het boek erbij, zodat ik alles goed begrijp, hier kom ik niet uit. Google heb ik uiteraard ook al gebruik. Een topic openen op bokt is echt niet mijn eerste stap.

Edit; toch bedankt voor link+uitleg.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:45

Ik heb kunstfilosofie en kunstgeschiedenis en daarbij heb ik altijd geleerd dat de rede het verstand/ de ratio van de mens is. Daar tegenover staat emotie en intuïtie. Belangrijke tijdsperiode waarin de rede centraal stond was de Verlichting, waarbij wetenschappers/ filosofen etc. Beroep deden op de ratio en niet meer zomaar dingen aannamen (van bijv. de kerkelijke macht).

Je tweede vraag kan ik helaas niet beantwoorden. We hebben Heidegger wel gehad (fenomenologie), maar alleen met betrekking tot de kunstfilosofie.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:46

Adamootje schreef:
Ik heb kunstfilosofie en kunstgeschiedenis en daarbij heb ik altijd geleerd dat de rede het verstand/ de ratio van de mens is. Daar tegenover staat emotie en intuïtie. Belangrijke tijdsperiode waarin de rede centraal stond was de Verlichting, waarbij wetenschappers/ filosofen etc. Beroep deden op de ratio en niet meer zomaar dingen aannamen (van bijv. de kerkelijke macht).

Je tweede vraag kan ik helaas niet beantwoorden. We hebben Heidegger wel gehad (fenomenologie), maar alleen met betrekking tot de kunstfilosofie.

Top! Bedankt voor de uitleg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:05

Ik heb geschiedenis en net hebben we het onderwerp de Verlichting gehad, geen idee of je er wat aan hebt, maar misschien dat dit helpt.
In de 17e eeuw was de fase waarin houdingen van wetenschappers veranderde, dus ze gingen niet alles zomaar aannemen, maar alles opnieuw onderzoeken. ( denk aan de Bijbel, geschiedenis, het menselijk lichaam, het helal enz.)
Er waren twee verschillende 'stromingen' van redeneren/denken, het rationalisme en het empirisme.
Het rationalisme is de overtuiging dat logisch en verstandelijk nadenken de zuiverste bron van kennis is en 1 bekende rationalistische filosoof is bijvoorbeeld Rene Descartes. Het rationalisme is veel gebruikt bij bijvoorbeeld wiskunde, want daar is logisch nadenken heel belangrijk.
Het empirisme is redeneren vanuit de overtuiging dat het beginpunt van kennis je zintuigen zijn, dus bij het empirisme werd veel experimenten gedaan, bijvoorbeeld lichamen ontleden. Bekende empiristische filosofen zijn Francis Bacon en Niels Stensen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:07

Ik heb onlangs tentamen rechtsfilosofie gehad. De rede/ratio is het verstand en gevoel van de mens maar ook het vermogen om begrippen voort te brengen. Dus simpel gezegd het geestelijk vermogen van de mens.

Dasein is voor mij al even geleden dat zou ik moeten opzoeken maar dat kun je natuurlijk ook zelf doen ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 15:07

heel erg bedankt mensen! Iemand ook enig idee wat nou precies de Ander is in de filosofie van Aristoteles? Ik kom hier niet uit. Ik vind het allemaal zó vaag.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:47

Moos99 schreef:
heel erg bedankt mensen! Iemand ook enig idee wat nou precies de Ander is in de filosofie van Aristoteles? Ik kom hier niet uit. Ik vind het allemaal zó vaag.

Bedoel je Plato?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:27

Adamootje schreef:
Moos99 schreef:

Bedoel je Plato?

In dit geval Aristoteles, een leerling van Plato. Maar idd, dan zullen het de woorden van Plato zijn.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:19

Ik vermoed dat jij dezelfde opleiding doet als ik. :D (Avans sociale studies)
Hoe is het gegaan?