overlast van huisdier buren, aanspreken of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

overlast van huisdier buren, aanspreken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:25

Hallo Iedereen,

Ik woon in een doodnormaal rijtjes huis en zitten met het volgende probleem.
Naast ons woont een ouder koppel en deze hebben voiliere in de tuin. Ze hadden daar altijd twee vogels in die af en toe floten maar daar had je eigenlijk geen last van. Sinds vorige zomer hebben ze echter een derde vogel en dit is een papagaai. Deze vogel maakt gruwelijk veel herrie op een hoog volume en het is meer een soort gekrijs dan fluiten.
Wij slapen achter in de "grote" slaapkamer want dit is de enige ruimte waar ons 2pers bed in past en je nog ruimte hebt om te bewegen naast je bed :D ook slapen wij graag (zeker in de zomer) met het raam een stukje open.
Nu ben ik zelf een slechte en lichte slaper al mijn hele leven (maar gewoon leef en omgevings geluid kan ik mee dealen) en je voelt het probleem al aankomen. Zodra het licht begint te worden begint dus die vogel te krijsen alsof zijn leven er van af hangt. In het hoogseizoen begint dat vaak al om 04:00 sochtends en het vaak zo erg dat mijn vriend die normaal echt in coma ligt er van wakker wordt (en dan flink chagrijnig is omdat zijn wekker om 06:00 gaat en het niet tof is om dan om 04:00 al ff klaar wakker te zijn)
Ik heb vorige zomer daarom de helft van de nachten doorgebracht op de bank omdat ik gewoon echt niet meer kan slapen, beneden hebben wij rolluiken en dat dempt enigszins het geluid.

Vannacht waren wij om 02.00 pas in bed (komt eigenlijk zelden voor) en ben ik om half 7 wakker gekrijsd door die vogel, ik houd mn hart vast voor de echte zomer als dat nu al zo is.

Wij weten alleen niet zo goed of we nu de buren hier op moeten / kunnen aanspreken. Wij vinden dat iedereen recht heeft om huisdieren te houden. Wij hebben twee honden en die blaffen ook wel eens. En als we ze s morgens uitlaten maken ze bij de eerste wandeling ook wel regelmatig herrie (wat we wel zo snel mogelijk de kop in snoeren ) Daarnaast spelen wij beide muziek wat we eigenlijk zelden nog na 21:00 doen ivm met de buren maar toch wij maken ook herrie!
De buren zijn dus oudere mensen waarvan we in ieder geval weten dat de man doof is, dusja die zet hoorapparaat uit en hoort het zelf toch niet. De buren naast hun aan de andere kant hebben boven rolluiken dus die zullen er wel minder last van hebben.

Als we het aan zouden kaarten weet ik ook niet wat voor oplossingen we moeten aandragen. Zelf rolluiken plaatsen zit er financieel nu niet in (beneden zaten ze er al)

We zitten dus eigenlijk al een jaar te dubben of we nu wel of niet de buren aanspreken omdat we dit eigenlijk heel erg banketstaaf vinden omdat we zelf ook geen goede oplossing kunnen verzinnen en voorstellen dat ze die papagaai wegdoen vind ik heel grof.

r_lolita

Re: overlast van huisdier buren, aanspreken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:29

Wat lastig zeg! Ik zou die mensen er gewoon op aan spreken, wie weet kunnen ze er wat aan doen!

Succes!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:29

Vragen of ze hem tot uur of 8 smorgens binnen of in nacht hok doen... doen veel vogelhouders in het dorp...
Is normale vraag aan hun

Ik begrijp het probleem van jou prima hebben zelf ook grote schreeuwende / fluitende vogels (maar woon buiten af)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:35

Ik vind het zeker normaal om daar iemand op aan te spreken/een gesprek over te hebben. Geluid van buren horen is normaal, maar niet om 4/5/6/7 uur 's ochtends.
Naar mijn inziens zijn dat stilzwijgende afspraken dat je na 21.00 en voor 8.00 (en in het weekend 9/10 uur) geen herrie probeert te laten horen, en zo wel (feestje) dan komt er hier een briefje in de bus.

Zij kunnen de volière geluidsdicht(er) maken, de papegaai 's nachts binnen zetten of een eigen oplossing vinden die hun beter past.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:35

Vervelend zeg!!

Ik vind echt dat je met die mensen om tafel moet gaan zitten.

Jullie hebben er overlast van wat, heel simpel, de mensen dienen op te lossen.

Je kan denken aan een ander hok, geluidsisolatie, verplaatsing van hok.

In het aller ergste geval neem je het geluid op en ga je naar de politie/verhuurder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:37

als ze niet weten dat je er last van hebt zullen ze niets veranderen. Vraag of het mogelijk is om de voliere te verduisteren tot een uur of 8, dat zal niet veel kosten en moet voldoende zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:40

In een woonwijk is het normaal dat hanen in een nachthok worden opgesloten dus ik zou niet weten waarom de papagaai daar ook niet in kan, donker hok tot 8.00 en dan naar buiten.

Ik zou er dus zeker iets van zeggen, gewoon op een vriendelijke manier beginnen en vragen of hij in een nachthok kan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:41

Gewoon aanspreken :D
Ze kunnen immers niet weten ( dus event aanpassen) als ze het niet weten :)*
En bij jullie groeit de frustratie alleen maar en buren weten vsn niets...

Wij hebben ook jarenlang met soort gelijk iets gewoond en ook bij ons was de voorkamer krap voor 2 p bed. Maar uiteindelijk toch de boel omgegooid ( dusvoor slapen; je slaapt er alleen maar en tja, gangetje van 40 cm aan beide kanten, is kwestie van blauwe plekken in het begin en dan pas je je vanzelf aan :+ ) en dat scheelde dag en nacht :Z
Succes met praten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:45

Als je buren last zouden hebben van jou huisdieren zou je het ook liever weten dan dat je je buurvrouw op de bank laat slapen toch ;)
Gewoon aanspreken hoor, en inderdaad een nachthok voorstellen :j

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:47

Ja hoor, gewoon de buren er op aanspreken. Waarschijnlijk hebben ze zelf inderdaad helemaal niet door dat ze jullie overlast bezorgen en zullen best bereid zijn om wat te regelen.

En natuurlijk maken jullie ook wel eens herrie: dat is nu eenmaal volstrekt normaal! Als er iets is waar zij zich aan storen zal dat ook wel naar boven komen en kunnen jullie daar ook rekening mee houden. Zolang je maar met elkaar gaat/blijft praten komt het zeker goed!

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:52

gewoon op aanspreken. dan weten hun het ook. en wie weet hebben ze daar een oplossing voor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:37

Ja hoor, gewoon op aanspreken. En inderdaad, je kunt voorstellen om de papegaai binnen te houden 's nachts, of misschien 's nachts iets zwaars over de kooi te gooien wat het grootste geluid tegen houdt en hopelijk de papegaai ook wat langer doorslaapt?

Mocht er geen werkende oplossing te vinden zijn: oordopjes in.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:23

Ik ben ook nog altijd opzoek naar de oplossing voor onze buren...
Die hebben zo een vervelende kinderen... en zij dan om 6 u met hakken door het huis uitlopen. En dan het geroep alsof ze langs je staan

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:26

Gewoon aanspreken, kijken of de optie van een nacht hok mogelijk is. Rolluiken gaan je niet helpen, spreek uit ervaring :z .