studiefinanciering. Hulp gevraagt!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

studiefinanciering. Hulp gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:01

Hallooo :wave:

Ik woon momenteel in Duitsland.
Ik wou graag weten of ik in aanmerking kom voor een als ik terug naar Nederland verhuis.
Ik heb hier in Duitsland mijn diploma gehaald, hier heet dat hauptschulabschluss
dat is ongeveer te vergelijken met een VMBO diploma in Nederland.

Ik wil dus graag weer naar Nederland verhuizen en daar verder naar school.
Het liefst deeltijdschool, 4 dagen werken en 1 dag school per week.
Ik heb gelezen dat dit mogelijk is op AOC Terra, voor mij persoonlijk is dit dan het beste
omdat ik niet lang stil kan zitten en me op een duur niet meer kan concentreren, ik ben namelijk een persoon die wat moet doen!
Het liefste wil ik wat met dieren doen, wat voor dieren maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en tips kunnen geven.

Alvast bedankt! +:)+

Mendyh

Re: studiefinanciering. Hulp gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:03

Met een deeltijdopleiding kan je helaas helemaal geen studiefinanciering ontvangen, dit is namelijk alleen voor voltijdopleidingen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:08

Mendyh schreef:
Met een deeltijdopleiding kan je helaas helemaal geen studiefinanciering ontvangen, dit is namelijk alleen voor voltijdopleidingen.

En hoe zit dat dan met voltijd? :)

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:14

Wat je het beste kunt doen is even op www.duo.nl kijken.

Hier kan je namelijk alles vinden over de studiefinanciering en de regels die erbij horen.

Sowieso moet je aan deze voorwaarden voldoen:

- je bent 18 jaar of ouder en je hebt je aanvraag gedaan voor de maand waarin je 30 jaar wordt en hebt er dan ook recht op

- je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol)

- je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III of IV kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:18

Ik volg een voltijdopleiding en heb maar 2 dagen school :) daarnaast moet ik nog 16 uur stage lopen per week.

Kijk dus goed naar wat je wil en welke mogelijkheden er bij die opleiding zijn.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:27

Mendyh schreef:
Wat je het beste kunt doen is even op http://www.duo.nl kijken.

Hier kan je namelijk alles vinden over de studiefinanciering en de regels die erbij horen.

Sowieso moet je aan deze voorwaarden voldoen:

- je bent 18 jaar of ouder en je hebt je aanvraag gedaan voor de maand waarin je 30 jaar wordt en hebt er dan ook recht op

- je volgt een voltijds beroepsopleidende leerweg (bol)

- je hebt de Nederlandse nationaliteit. Ook als niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III of IV kun je studiefinanciering krijgen. Heb je een andere vergunning of kom je uit een EU-land? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of je toch studiefinanciering kunt krijgen.

Ik heb al op deze site gekeken, alleen ben ik met dat soort site niet zo handig...

Ik ben inderdaad ouder als 18 jaar, en nederlandse nationaliteit heb ik ook nog steeds.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:29

Kimbers schreef:
Ik volg een voltijdopleiding en heb maar 2 dagen school :) daarnaast moet ik nog 16 uur stage lopen per week.

Kijk dus goed naar wat je wil en welke mogelijkheden er bij die opleiding zijn.

Mag ik vragen wat voor opleiding jij precies doet, waar en hoeveel per maand jij daarvoor krijgt? (Dat mag ook in pb als je wilt)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:30

Als je 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat, waarom zou je dan uberhaupt studiefinanciering willen? of stel ik nu een stomme vraag :+

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:40

Celiien schreef:
Als je 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat, waarom zou je dan uberhaupt studiefinanciering willen? of stel ik nu een stomme vraag :+

Nee ik heb het stom getypt :+
Het is 4 dagen stage inplaats van werk

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:41

Maar stage wordt toch 9 vd 10 x betaald? en anders een duale opleiding, dus werken en studeren?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:47

Celiien schreef:
Maar stage wordt toch 9 vd 10 x betaald? en anders een duale opleiding, dus werken en studeren?

Uuh ik he geen idee hoe dat alles zit.
ik hoop dat iemand dit leest en mij meer info over alles gan geven, over hoe dat in zijn werk gaat in Nl

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:04

Het vervelende hier is dat alles weer anders geregeld is. Het lijkt allemaal heel makkelijk maar dat is het dus niet echt.

Bij een stage krijg je inderdaad 9 van de 10 keer een vergoeding. Dit is echter niet verplicht dus een stagebedrijf kan ook geen vergoeding geven.
Zodra je een deeltijdopleiding (werken/leren) doet, is het toch wel echt gebruikelijk dat je daar gewoon betaald of een vergoeding voor krijgt.

Van de school en opleiding hangt het af hoe zij dit noemen. Ik denk dat wat jij gaat doen inderdaad een werken/leren opleiding is. Dan is je 'werken' inderdaad een soort stage. Maar hier zal je dan geen studiefinanciering voor ontvangen. Bij volltijd opleidingen waar je een stage moet lopen is dat voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 22 weken. Maar bij voltijd opleiding ontvang je dus altijd een studiefinanciering, bij een deeltijdopleiding (ook wel werken/leren) ontvang je geen studiefinanciering.

Geen studiefinanciering is geen ramp, want je ontvangt dus ook wel gewoon je salaris of een fatsoenlijke vergoeding omdat je een deeltijdopleiding (werken/leren) doet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:09

Bij een stage krijg je zeker geen 9 van de 10 keer een vergoeding. was het maar waar..
Op veel plekken is de vergoeding ook ontzettend laag, denk aan 40 euro pm voor 20 uren per week.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:10

:wow: :wow: :wow: :wow: Zo laag?
Hmm nu ik erover denk, het is anders op mbo gok ik!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:25

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:02