Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 13:18

Er is al een heel fijn topic over studenteneten, maar ik let erg op mijn voeding, ik wil geen bio-industrievlees en soep en saus uit pakjes. Ik eet vrijwel biologisch, vlees- en zuivelvrij.

Ik val qua avondeten vaak in herhaling, maak een stamppot van zoete bataat/pastinaak en een willekeurige seizoensgroente. Maar dat gaat eigenlijk ontzettend vervelen, dus wellicht zijn er andere studenten die óók waarde hechten aan hun gezondheid en lekkere fijn-voor-de-portemonnee-recepten weten? Liefst eet ik met de seizoenen mee, maar ik wil daar nog wel eens mee vals spelen.

Iolanthe

Re: Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:27

Ik volg! Ik eet nog niet zo gezond als ik zou willen, dus ik hoop hier inspiratie op te doen :) Vooral qua veggie en pasta-alternatieven :) Het probleem is dat ik altijd een beetje wantrouwig sta tegenover nieuwe groenten/kruiden/smaken :+

Als iemand een snel/simpel recept heeft om zelf soep te maken? Want ik ben er dol op, maar ik heb maar een kleine diepvries en een kleine kookpot, dus één keer een grote pot maken is een beetje lastig...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:29

Wat voor soep vind je lekker? Want courgettesoep is heel makkelijk, wortelsoep ook. Vaak een kwestie van koken, kruidenbuiltje of bouillon erbij en pureren. *D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:32

Pff, allerlei soorten soep eigenlijk. Liefst stevig, ik doe er soms ook wel pasta door :P

Courgette eet ik eigenlijk niet graag, maar wel in soep :Y), dus dat kan ik doen. En wortels ook.
Doe je er dan veel extra water bij? Of gewoon een beetje uitzoeken hoe dik je het wil?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:32

Ik eet ook vrij veel biologisch. Dierenproducten eet ik altijd biologisch, groente en fruit durf ik nog wel eens niet-biologisch te eten, maar dat is dan alleen omdat de Albert Heijn dichterbij zit dan de Ekoplaza haha.

Wat ik persoonlijk nu heel graag eet is: kip, courgette, champignons, volkoren pasta en Philadelphia (kruiden). Heel gemakkelijk te bereiden! Alleen niet zo heel goedkoop, omdat een kipfilet al snel 5 euro kost haha.

Laatst heb ik nog een super lekkere andere groente gegeten, maar die ben ik even vergeten. Ik ga hem nu opzoeken haha

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:35

Ah haha! Het is pastinaak, las het net in je openingspost :o

Quinoa salada met cherry tomaatjes, feta, courgette en dus quinoa is ook heel erg lekker en gezond . Pijnboompitjes erbij is ook heel erg lekker!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:37

Ik maak regelmatig couscous, daar gooi ik dan een uitje, courgette, wortel, paprika en een pakje gezeefde tomaten door (eigenlijk quasi hetzelfde als mijn pastasaus, maargoed :') )
Dit vind ik lekker, maar de gekruide variant van bij de Marokkaan oid vind ik eigenlijk nog lekkerder. Zou alleen niet weten hoe eraan te beginnen..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:37

Bij mij een beetje hetzelfde probleem O:) De AH ligt vlak naast mijn school, de biowinkel is een heel eind rondrijden, dus meestal ga ik daar boodschappen doen als ik toch in de buurt moet zijn, of als ik shampoo nodig heb (voor mijn haar gebruik ik sowieso alleen bio-shampoo). Ik krijg een vast budget per week en met niet-bio-producten zit ik echt nog niet aan de limiet, dus dat moet wel te doen zijn.

xMercury, die Quinoa salada ga ik opslaan! Eet je die warm of koud?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:39

Iolanthe schreef:
Bij mij een beetje hetzelfde probleem O:) De AH ligt vlak naast mijn school, de biowinkel is een heel eind rondrijden, dus meestal ga ik daar boodschappen doen als ik toch in de buurt moet zijn, of als ik shampoo nodig heb (voor mijn haar gebruik ik sowieso alleen bio-shampoo). Ik krijg een vast budget per week en met niet-bio-producten zit ik echt nog niet aan de limiet, dus dat moet wel te doen zijn.

xMercury, die Quinoa salada ga ik opslaan! Eet je die warm of koud?

Waarom gebruik je voor je haar alleen bio-shampoo?

Ehhh, goede vraag haha! De feta en tomaatjes zijn sowieso koud, de quinoa en courgette meestal warm. Ik denk dat het lekkerder is om de warme quinoa en courgette er gelijk bij te doen, dan is je salade een beetje warm. Koud kan natuurlijk ook! Maar dat is maar net wat je zelf het lekkerste lijkt haha, ben persoonlijk meer fan van warm eten :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:44

Ik ben ook meer fan van warm eten, maar ik heb niet zo'n goede ervaringen met koude tomaatjes mengen in warme couscous/quinoa :')

Off-topic over mijn haar: ik heb een eindje zonder shampoo geprobeerd, maar dat is niet gelukt, maar omdat het beter is voor het milieu en voor mijn haar, gebruik ik nu bio-shampoo :) Ja, iets duurder, maar ik moet minder mijn haar wassen én ik moet minder shampoo gebruiken per keer ;)

edit: Ik heb nog een simpel recept voor een heerlijke groentenlasagne. (Bestaan er volkoren lasagnevellen? Of met splet oid?) Ik zal even kijken of ik het op Internet vind, dan hoef ik het niet uit te typen O:)

edit: http://www.solo.be/nl/recepten/lasagne- ... n-3-kazen/
Minder werk dan het lijkt, je kan er ook voor kiezen om de saus zelf te maken met tomaten en wat kruiden :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:06

Leuk topic! Ik zal proberen af en toe mee te lezen en te posten :)

Persoonlijk ben ik groot fan van gerechten van Jamie oliver. Als je al de kruiden in huis hebt ook nog eens niet duur en vaak gezond en niet uit een pakje. Op de website van het Nederlandse magazine staan zelfs gratis recepten. Favoriet is de broccolisoep en vis met krokant korstje, jamjam!

Ras el Hanout kruiden zijn aan te raden bij de couscous met tomatensaus :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:09

Ik probeer zelf kruiden te kweken in potjes, maar ik heb hele zwarte vingers :')

Ik maak vaak voor gasten een ovengerecht dat ik zelf heel Jamie Oliveriaans vind. Tomaten, courgette, aubergine in stukken, tijm erover en lang en heet in de oven tot het gebruind is. Altijd een succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:12

Klinkt heerlijk! En goed geïnspireerd idd! Ik zou ook graag zelf mn kruiden kweken, maar de pogingen tot nu toe gingen uiteindelijk allemaal dood. Misschien als ik ze buiten kan kweken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:14

Ik woon midden in de stad... Ik heb wel al tijden een basilicumplantje, het blijft in leven maar het groeit verder niet ofzo :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:16

Ik heb nog een "set" staan om basilicum, peterselie en bieslook te kweken. Wanneer het weer stabieler wordt, ga ik die planten en hopen wat ik er wat mee kan :) (Oorspronkelijk heb ik die gekocht omdat het schijnt dat een basilicumplantje de vliegjes weg houdt in de zomer :D )

Ras el Hanout kruiden zal ik eens opzoeken :) Heb momenteel alleen van die kruiden van Vogel(?) en een potje met Italiaanse kruiden...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:19

Ik heb gisteren heerlijke couscoussalade gemaakt, het zou eigenlijk met quinoea moeten, maar dat was me net te duur. Er ging komkommer, tomaat, peterselie, citroensap, paprika, wortel en doperwtjes bij in. Je zou het met kip kunnen eten, maar wij hebben voor mozerella gekozen. Het was ontzettend makkelijk en lekker. :)

Pakjes gebruik ik zelf eigenlijk ook nooit, net als dat ik liever verse rauwe groenten verwerk in gerechten, aangezien ik koud eten lekkerder vind dan warm eten in het voorjaar en de zomer.
In de winter maak ik vaak pastasauzen met courgette, spinaziebladeren die ik max 1 minuut meekook of wok ik verschillende groentes met krielaardappels. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:22

Klinkt goed :) Het leuke aan die groentenreceptjes is dat je er mee kan variëren zoals je zelf wil!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:52

Ik volg zelf het studenten topic, ben ook een student en probeer graag gezond en biologisch verantwoord te eten. Haal groente die biologisch gekweekt zijn of van een goede groenteboer. Vlees komt van een goede slager en wil ook niet bezuinigen op vlees/vis. Vaak bezuinig je namelijk alleen maar op de kwaliteit.

Een gerecht die ikzelf erg lekker vind is champignon risotto. Is lekker, zonder vlees of vis en zelf gebruik ik biologische champignons.

Het recept is vrij eenvoudig. Neem 2 middelgrootte uien, 3 selderij stengels en een gedroogde champignon mix en hak ze zeer fijn in een keukenmachine/blender. Vervolgens in de pan en bruin ze/ zacht ze in wat boter. Daarna voeg je 1 mok vol met risotto toe. Voeg een wijnglas vol witte wijn toe en een groente of kippen bouillon toe. Ook voeg je wat water toe. Daarnaast wat peterselie, zout en peper. Roer elke 2 minuten op een matig warm vuur en voeg regelmatig water toe.
Voor de champignons neem ik zelf kastanjer champignons (1 bakje van de supermarkt) en 1 bak met gemengde "bijzondere" champignons. Deze hak ik in verschillende vormen waarvan de helft zo door de risotto gaat (op dat moment) en de andere helft doe ik voor 5 minuten (als de risotto bijna klaar is) in de oven met wat olie, zout, peper en rozemarijn. Deze kun je serveren met de risotto en zijn net wat anders en een lekkere toevoeging.
Wanneer de risotto zo goed als klaar is, gooi er 100 of 200gr kaas aan toe (kan parmasan zijn maar elke gewone kaas is goedkoper en smaakt ook erg lekker) en voeg wat klontjes boter toe zodat de risotto nog smeuiger is. Zo lekker! Echt een aanrader!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:24

lieveli schreef:
Ik probeer zelf kruiden te kweken in potjes, maar ik heb hele zwarte vingers :')

:') Die arme plantjes van je..

Dit zijn allemaal makkelijke, goedkope, zelfbedachte, door mama bedachte of variatie-op-bestaand-recept. Ik kook nooit met recepten, ik doe het op gevoel en smaak, zoals ik dat van mama geleerd heb. Duitse traditie heeft het ook niet op pakjes en zakjes, en ook niet zo op recepten :=

Makkelijke linzensoep:

-Ui
-Knoflook
-Kippen/ groente bouillon
-Pak rode of groene linzen
-Pittige kerrie en cayennepeper
-Peper & zout
-Eventueel nog champignons en/of spekblokjes voor de liefhebber

Ui en knoflook klein snijden een fruiten in olijfolie/ kokosolie, kerrie vast toevoegen. Linzen goed schoon spoelen, even mee fruiten, liter bouillon erbij en laten pruttelen. Peper, zout, kerrie en cayenne naar smaak toevoegen. Ik vind het verder nog lekker met licht gewokte champignons en eventueel spekblokjes.

Kokos-ananas-curry-couscous, ook heerlijk :9

- Tofu of kip
- Knoflook
- Kokosmelk
- Ananas (vers of uit blik)
- Champignons
- Couscous
- (Kikker)Erwten

Tofu of kip marineren in cayenne peper, beetje olie en zout. Met knoflook aanbakken in een flinke pan, zodra bijna gaar, ananas, (kikkererwten) en champignons erbij en mee fruiten. Kokosmelk erbij en laten pruttelen, naar smaak curry en andere kruiden toevoegen, wachten tot het licht indikt. Couscous bereiden en met curry eten.

Bruine rijst sushi salade

- Bruine rijst
- Edamame bonen
- Sesam zaad
- Zeewier (optie)
- Avocado
- Wortel
- Garnalen/ (gerookte) zalm/ makreel/ surimi
- Soya saus
- Ketjap
- Chili
- Verse Gember

Rijst koken en af laten koelen, alle andere ingredienten klein snijden een aan de rijst toevoegen. Gember in de tussentijd in kleine stukjes in een pannetje met een kopje water laten koken tot water een sterke gembersmaak heeft. Gemberwater zeven en op basis daarvan met chili, soya saus en ketjap een dressing maken.
Super simpel en ontzettend lekker, kun je ook goed mee variëren :)

Appelmoes-havermout flapjack

-Appelmoes (zelfgemaakt of uit een pot)
-Havermoutvlokken
-1 ei
-Bakpoeder
-Eventueel een beetje pindakaas/ amandelpasta
-Rozijnen/dadels/ander gedroogd fruit
-Noten/kokosrasp
-Eventueel een beetje stroop of honing

Op gevoel mengen, hoppa de oven in, en vaak checken of het niet aanbrandt. Hij blijft een beetje kleverig, maar ik vind het heerlijk. En veel fijner om te weten dat er geen suiker, boter of andere gekkigheden in zitten :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 21:45

Ik pleeg een moord voor flapjacks. I kid you not.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:47

Heb ik dan net onbewust door een recept te plaatsen een leven gered of juist je huisgenoot/vriend/kat in gevaar gebracht door je eventuele reactie mochten ze mislukken? :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 01:36

Vriend. }>

Ik ga vragen of hij ze wil maken, hij is veel preciezer en zorgvuldiger dan ik :') Ik kan redelijk goed koken míts ik mijn aandacht erbij kan houden. En dat gebeurt helaas zelden :=

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:22

Dirndl schreef:
lieveli schreef:

Appelmoes-havermout flapjack

-Appelmoes (zelfgemaakt of uit een pot)
-Havermoutvlokken
-1 ei
-Bakpoeder
-Eventueel een beetje pindakaas/ amandelpasta
-Rozijnen/dadels/ander gedroogd fruit
-Noten/kokosrasp
-Eventueel een beetje stroop of honing

Op gevoel mengen, hoppa de oven in, en vaak checken of het niet aanbrandt. Hij blijft een beetje kleverig, maar ik vind het heerlijk. En veel fijner om te weten dat er geen suiker, boter of andere gekkigheden in zitten :)

dit wil ik heel graag proberen! Kan je ook vertellen hoeveel je van wat gebruikt en hoe hoog je de over zet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:35

lieveli schreef:

Ik maak vaak voor gasten een ovengerecht dat ik zelf heel Jamie Oliveriaans vind. Tomaten, courgette, aubergine in stukken, tijm erover en lang en heet in de oven tot het gebruind is. Altijd een succes!

Dat doe ik ook, lekker!

Verder heb ik gisteren van die courgettenoodles ( gewoon een courget raspen met een julienne-schiller, zodat je slierten krijgt) gemaakt met tomatensaus en knoflookolijven van de markt.
Hartstikke yum! Dan mis ik echt mijn gewone pasta niet.

Verder salade met grapefruit en feta, en noten. Is ook hartstikke lekker :D

Wat ik ook lekker vind is 3 eiwitten met een beetje kwark opkloppen. Een hoop groentes en kruiden inmikken, een beetje kaas erover en in de oven ( of nouja, ik heb een airfryer, weet niet of het in een gewone oven ook werkt ) en dan heb je een soort ommelette/quichevulling :D . Ok, als je geen zuivel eet wordt het hem niet.. Maar er zit reteveel eiwitten in, dus als je sport is dat wel handig en gezond :Y) en het is super lekker ( en makkelijk mee te nemen, als lunch oid.) .
Wel blije-kip eiereren gebruiken natuurlijk :)) ..

Anyway. Ik ga dit topic volgen... Ik heb ook altijd van die fases dat ik iedere dag hetzelfde eet omdat ik inspiratieloos ben :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:51

Oh wat slim! Want wij eten ook geen pasta meer. Ik krijg honger van je post...

Het zuivelvrij komt trouwens vooral bij mijn vriend vandaan hoor, ik speel vals met yoghurt, kwark en we eten wel allebei kaas, lactosevrij.