Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LhinnOlijf schreef:De uitgebloeide bloemen & stengels kan je zo wie zo verwijderen. Bij snoeien kan ook, maar meestal gebeurd dit net na de vorst (die we dit jaar nauwelijks hadden).
Ibbel schreef:Van buiten naar binnen werken, dan kan je toch overal bij?
Je kunt bijna tot de grond toe terugsnoeien als je dat wilt (ook tot in het oude hout dus), maar het kan gebeuren dat één of meer struiken niet meer uitlopen. Ook als het niet meer gaat vriezen. Die pech kun je altijd hebben.
Maar misschien als ze gesnoeid zijn kan ik wel ergens een opening vinden waar ik in kan gaan staan.
Lavendel kan wel wat hebben. Amaris schreef:je hebt zeker nog geen lavendelbloemetjes? Anders kun je daar heerlijke lavendelsiroop van maken. HEEEERlijk met een beetje prosecco![]()
Lisette1990 schreef:Amaris schreef:je hebt zeker nog geen lavendelbloemetjes? Anders kun je daar heerlijke lavendelsiroop van maken. HEEEERlijk met een beetje prosecco![]()
Nee er zitten nog geen bloemen in, de foto's die ik geplaatst heb zijn van gisteren.
Heb je daar een recept voor want dat klinkt wel interessant, wist niet dat je het kon eten eigenlijk
karuna schreef:Lavendel terugsnoeien tot op oud hout is wel risicovol. Ik heb afgelopen jaar geexperimenteerd met de lavendel hier, daar was door de vorige bewoner lang niets aan gedaan. Afgelopen jaren steeds alleen de bloei eruit gehaald en afgelopen jaar bij verschillende struiken uitgeprobeert wat het beste werkt. Helemaal op oud hout als er geen blauwe naalden meer staan is einde struik. Terugsnoeien tot ng een oaar naalden gaat en loopt weer uit, al kost dit veel tijd en bij heet weer een risico dat het ook fout gaat. De struiken van vorig jaar die wel weer zijn gaan groeien hebben pas een 4 cm erbij gekregen en hebben niet gebloeid afgelopen jaar.
Ik ben bang dat ik dit jaar een aantal struiken zal moeten vervangen en beginnen vanaf klein weer.![]()
Je lavendel heeft mog de mooie bolvorm dus met terugsnoeien kom je een heel eind. Als je tussen de struiken gaat staan en even de takken wegduwd kun je tot op het boompje komen zonder de lavendel te pletten. Maar ik ben jaloers op je tuintje. Lavendel is zo mooi.