Nuchtere kijk op mijn dilemma nodig...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Nuchtere kijk op mijn dilemma nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:12

Oke, ik sta nu voor een dilemma waar ik niet uit kom.
Mede omdat ik denk ik dat ik teveel mijn emoties laat meespelen.

Ik ga proberen het zo objectief mogelijk hier neer te zetten.
Op dit moment werk ik ergens, hier werk ik nu 2,5 jaar.
Het begon met 40 uur in de week, daarna werd het 30 uur, daarna 24 uur en vanaf 1 april word het 15 uur.
Reden is niet echt interessant om hier neer te zetten, maar ik begrijp het helemaal dat zij mij niet meer uur kunnen bieden.
Deze baan heeft geen toekomst voor mij, meer uren zullen het sowieso niet worden en minder uren of ontslag is heel aannemelijk voor de toekomst.

Nu ben ik op zoek naar een andere baan, misschien voor ernaast of een hele nieuwe baan.
Omdat ik niet 5 dagen in de week thuis wil zitten, en omdat ik mijn vaste lasten moet kunnen betalen (en het liefst heel veel moneys ook nog over houd :~)

Een vriendin van mij werkt bij een klein bedrijf, waar ze iemand zoeken voor invalwerk en vakantiewerk.
Nu heeft de eigenaar van dat bedrijf gevraagd aan haar personeel of ze geschikte mensen weten voor binnen het team.
Ik zou hier graag willen solliciteren, ook omdat dit een groeiend bedrijf is en er dus eventueel toekomst in zit.
Nu kan ik voor het invalwerk eventueel zeggen dat ik 2 dagen in de week niet beschikbaar ben ivm ander werk (dat zal vast niet hun voorkeur hebben). Voor de vakanties kan ik bij mijn huidige werk ook extra uren maken, maar niet zo veel als dat ik eventueel bij dit bedrijf zou kunnen.

Wat is nou slim om te doen?
1. Gewoon solliciteren, en als ze mij aannemen bij mijn andere baan ontslag nemen (zodat ik alle uren beschikbaar ben om in te vallen en te werken in de vakantie)
2. Gewoon solliciteren, en er bij aangeven dat ik 2 dagen niet beschikbaar ben.
3. Niet solliciteren en verder zoeken naar vaste uren

De kans is er natuurlijk dat zij mij niet aannemen, maar eerst wil ik een beslissing nemen voor ik ga solliciteren. Qua financiën kan ik het best een half jaar redden zonder heel veel inkomen, al is dat wel zonde natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 18-03-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:15

Ik denk dat ik voor optie twee zou gaan, met de opmerking dat als ze je op het gegeven moment genoeg uren kunnen bieden dat je weg gaat bij je huidige werk.

Charlot_te

Nooit geschoten is altijd mis ;) optie 2 is inderdaad een prima optie.
Laatst bijgewerkt door Charlot_te op 18-03-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

celano

solliciteren en met ze overleggen

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:17

celano schreef:
solliciteren en met ze overleggen

En als ze zeggen dat ze mij alleen willen als ik 5 dagen in de week beschikbaar ben?
Dan akkoord gaan en dus ontslag nemen bij mijn andere baan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:17

Optie 2! Is voor jou van dijk geen optie? Dat startnu weer en kun je rondom je andere werk doen. :) hoef je ook niet te kiezen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:18

In elk geval solliciteren, als ze je willen hebben kunnen ze vast wel iets plannen qua rooster zodat je je andere baan en dus basisinkomen behoud. Als je echt goed bevalt kunnen meer uren en dus weer 1 werkgever ook wel gevonden worden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:18

pimaude schreef:
Optie 2! Is voor jou van dijk geen optie? Dat startnu weer en kun je rondom je andere werk doen. :) hoef je ook niet te kiezen

Goed idee Marlijn, daar kan ik het ook nog wel proberen inderdaad. Bedankt voor de tip!

tamary schreef:
In elk geval solliciteren, als ze je willen hebben kunnen ze vast wel iets plannen qua rooster zodat je je andere baan en dus basisinkomen behoud. Als je echt goed bevalt kunnen meer uren en dus weer 1 werkgever ook wel gevonden worden.

Qua plannen van dagen etc. is niet echt haalbaar bij deze baan. Aangezien het gaat om invaluren, word je s'ochtends uit je bed gebeld of je die dag kan werken.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 18-03-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:19

Idd: solliciteren en overleggen. Misschien krijg je meteen genoeg uren, maar misschien krijg je 24 uur, en begrijpen ze dat je twee vaste dagen niet ingepland kan worden (wegens je andere baan dus).

Niet solliciteren om deze reden zou echt heel erg zonde zijn natuurlijk!

EN ja, als ze jou meteen genoeg uren bieden, is het jammer voor je huidige baan toch?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:20

Optie 2. Ik zou je huidige baan aanhouden en bij het bedrijf waar je vriendin werkt aangeven welke dagen je beschikbaar bent, zo heb je in ieder geval nog de zekerheid van jouw huidige inkomen en daarnaast kun je blijven uitkijken naar een leuke vacature met het voor jou gewenste aantal uren.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:20

Marocje schreef:
Idd: solliciteren en overleggen. Misschien krijg je meteen genoeg uren, maar misschien krijg je 24 uur, en begrijpen ze dat je twee vaste dagen niet ingepland kan worden (wegens je andere baan dus).

Niet solliciteren om deze reden zou echt heel erg zonde zijn natuurlijk!

EN ja, als ze jou meteen genoeg uren bieden, is het jammer voor je huidige baan toch?

Dat is het een beetje, ze gaan mij nog geen vaste uren bieden. Het gaat om een 0 uren contract.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:24

Mjetterd schreef:
tamary schreef:

Qua plannen van dagen etc. is niet echt haalbaar bij deze baan. Aangezien het gaat om invaluren, word je s'ochtends uit je bed gebeld of je die dag kan werken.

Inval pool bestaat niet uit 1 persoon (die kan nl ook ziek of verhinderd zijn). Moet dus best wat mogelijk zijn als men maar wil. Voor een 0-uren contract op invalbasis zou ik echt je huidige baan niet opzeggen. Kans op geen inkomen is te groot.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:27

Optie 2 lijkt nu het meest logisch.
Als je zelf ontslag neemt, heb je ook geen recht meer op een ww-uitkering. (als evt. ontslag volgt)
Daarin zal het gemiddelde aantal uren worden gerekend dat je voor je huidige werkgever hebt gewerkt.
Maar het gaat er ook om wat jij wilt en wat mogelijk is. Dat zal blijken tijdens een sollicitatieprocedure.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:32

tamary schreef:
Mjetterd schreef:

Inval pool bestaat niet uit 1 persoon (die kan nl ook ziek of verhinderd zijn). Moet dus best wat mogelijk zijn als men maar wil. Voor een 0-uren contract op invalbasis zou ik echt je huidige baan niet opzeggen. Kans op geen inkomen is te groot.

De enige invaller die ze op dit moment hebben heeft al een paar vaste uren op contract staan.
Dat is ook de reden dat ze een nieuwe invaller nodig hebben.
Het gaat om een bedrijf van 5 werknemers.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:34

Solliciteren, even goed vragen wat ze jou daar bieden, in uren, mogelijkheid tot doorgroeien, toekomst. Eerlijk aangeven dat je nu nog een andere baan hebt voor 2 dagen, maar dat je bereid bent op termijn die baan op te zeggen als de 'nieuwe' baan je meer zekerheid kan geven, eventueel een proef / beslis termijn afspreken (zou dus niet opzeggen als je 'slechts' een 0 uren contract aanbieden, maar als ze je minimaal beiden wat je bij je andere baan ook hebt, dus 15 uren).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:24

Ohja, daar heb ik dan overheen gelezen, dat het om een 0-uren contract gaat.

Maar dan zou ik alsnog solliciteren, en bij het gesprek dus kijken wat de opties zijn:
- of je kan twee vaste dagen niet ingepland worden ivm je huidige baan
- of je krijgt toch een 16 uren contract zodat je iig niet erop achteruit gaat, maar dan ben je wel meteen alle dagen beschikbaar.

Cassidy

Re: Nuchtere kijk op mijn dilemma nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:33

Soms vraag ik me af of werkgevers er bij stilstaan dat je je vaste lasten hebt, en een bepaald minimum moet verdienen om in je onderhoud te voorzien. Als je in uren teruggaat en de huidige werkgever je niet meer kan bieden dan wat hij nu biedt, dan zou ik het ze heel kwalijk nemen als ze je zouden verbieden om elders te gaan werken (als het niet directe concurrentie betreft).

Eerlijk duurt het langs, maar ik zou de huidige werkgever niet wijzer maken dan hij nu is, en gooi geen oud paar schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Ga solliciteren, en probeer je huidige baan ook aan te houden. Op het moment dat je qua uren uit kunt breiden bij de nieuwe functie, is het altijd nog tijd om de eerste baan op te zeggen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:39

Bedankt voor alle tips en adviezen!
Ik ga er nog even goed over nadenken, maar ik denk dat ik ga solliciteren en wanneer ik op gesprek mag komen kijken wat de mogelijkheden zijn :).

Mijn huidige werkgever begrijpt het volledig als ik ergens anders ga werken en vind het ook niet erg als ik dat combineer met mijn huidige baan. (Dat heeft hij liever dan dat ik ontslag neem natuurlijk)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:33

Wees er bewust van dat werken voor 2 werkgevers vaak financieel niet erg aantrekkelijk is. Loonheffing mag maar op 1 van de 2 banen, dus voor baan 2 gaat er vrij veel belasting vanaf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:37

Hoe kunnen ze je trouwens in je huidige baan zoveel uren terug zetten, was dit een 0 uren contract? En ondanks dat, als jij kunt aantonen op vaste basis zoveel gewerkt te hebben dan kun je aanvullende ww aanvragen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:06

Loesje88 schreef:
Wees er bewust van dat werken voor 2 werkgevers vaak financieel niet erg aantrekkelijk is. Loonheffing mag maar op 1 van de 2 banen, dus voor baan 2 gaat er vrij veel belasting vanaf.

Meestal krijg je een aanzienlijk deel daarvan het jaar daarna via de belasting terug. Zeker als je een niet zo'n groot inkomen hebt. Laat wel de heffing toepassen op het inkomen dat het grootst is, anders kan het zijn dat je moet bijbetalen.