Mijn leven beteren, hoe?..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

Mijn leven beteren, hoe?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:42

Hallo, ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan opschrijven en gaan vertellen dus het spijt me voor het misschien verwarrende verhaal.

Mijn moeder is m'n hele leven lang heel erg ziek geweest. Ze was alcoholiste, manisch depressief en had allerlei lichamelijke problemen waardoor ze bijna nooit uit huis kwam.
Toen ik 9 was ging ze voor het eerst naar een afkick kliniek en daarna is ze er nooit meer echt uit gekomen, meestal kwam ze naar 3 weken weer thuis en ging het na enkele weken al weer zo slecht zodat ze weer terug moest.

Ik was 10 toen m'n moeder voor het eerst met spoed werdt opgenomen in het ziekenhuis.
Een paar weken later overleed mn opa en 2 weken later mn oma, en nog eens 2 maanden later vertelde ze mn pa dat ze was vreemd gegaan en verdween..
Ik heb haar toen ongeveer een jaar niet gesproken of gezien en toen we eindelijk weer contact kregen en we iets hadden afgesproken kwam ik erachter dat ze 80 km verderop woonde en dat haar vriend haar mishandelde, ze zag er echt vreselijk uit en ik kon er niets tegen doen..
Ze is uiteindelijk 3 keer het ziekenhuis ingeslagen door hem, en hij heeft daar voor maar 2 WEKEN vast hoeven zitten..!

10 maanden geleden is mn moederen overleden, iedereen heeft mij verteld dat haar hart er gewoon mee gestopt is door alle drank, maar dat is nooit onderzocht, en ik heb al sinds het begin het gevoel dat er iets niet klopt, ze had striemen in haar nek, en ik zit nogsteeds met de gedachte in mn hoofd dat ze weleens vermoord kan zijn aangezien hij daar eerder mee gedreigd heeft en daar ongestraft mee weg is gekomen..

Najah, en nu woon ik dus samen met mijn pa en broertje. mn broertje is zwaar autistisch heeft adhd en agressie problemen, en mn vader is ook autistisch.
Het is voor mijn vader ongelofelijk moeilijk om mn broertje op te voeden, het kost hem vreselijk veel energie en alsnog schiet het niets op..

Ik slaap slecht, ben zwaar depressief, heb mn vrienden weg gedaan omdat ze allemaal drugs gingen gebruiken, alle stress begint zich lichamelijk te uiten, en ik weet gewoon niet meer wat ik moet..

Ik ben vorig jaar blijven zitten op mavo, terwijl ik makkelijk havo aankan, en dit jaar ga ik alweer niet redden.. Ik wil het zo graag maar het lukt me gewoon niet!..

Ik heb nu bijna een jaar een super lieve vriend die echt super veel voor me heeft gedaan, hij is er altijd voor me en maakt mijn leven gewoon beter. Thuis heb ik niks, behalve een dak boven mn hoofd en eten.
Mn vriend motiveert me om dingen te doen, toont interesse in mn leven en mn depressie verminderd gewoon echt als ik bij hem ben.

Door mn thuis situatie heb ik met jeugdzorg en mn psycholoog besproken dat het misschien het beste is voor mij om uit huis te gaan, ik zoek al 2 jaar een oplossing voor mn problemen thuis en mn problemen op school worden onder andere door thuis veroorzaakt.
Maar nu, waar moet ik heen, ik zorg al zo'n beetje 5 jaar voor mezelf en daardoor wil ik echt niet naar een pleeggezin omdat ik dan opeens ouders heb en ik daar ongelovelijk bang voor ben en niet weet of ik dat wel aankan..
Ik zou bij mn vriend kunnen wonen, maar aangezien mijn vriend niet meer thuiswoont mag dat via de wet niet omdat ik pas 15 ben..

Ik weet het gewoon allemaal niet meer, ik zit totaal in de knoop met mezelf en met alles, dus misschien dat iemand wat advies voor me heeft want daarom heb ik dit allemaal opgeschreven.

Als je dit gelezen hebt respect want het is echt ongelovelijk veel xd

Eight

Re: Mijn leven beteren, hoe?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:48

Jeetje wat heb jij een ongelooflijk oneerlijke start gehad.. Ik vind het heel knap dat je zo eerlijk naar jezelf wilt en kunt zijn! Is er geen mogelijkheid om ergens begeleid te gaan wonen? Dus zelf op jezelf maar niet in een gezin met 'nieuwe' ouders?

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:52

Er zit een soort begeleid wonen ongeveer 30 km bij mijn stad vandaan, maar we kunnen het gewoon niet betalen om elk weekend 30,- aan treinkaartjes te betalen om naar huis te gaan..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:35

Als je jezelf echt wilt helpen, zou ik zeggen, suck it up, en ga naar een pleeggezin. Ouders hebben betekend niet alleen je aan regels moeten houden, maar het betekend ook steun in de rug! Iemand die je om hulp kunt vragen. En iemand waar je je dag aan kunt vertellen als je thuis komt.

Meid je bent 15! Dat is echt veel te jong om voor jezelf te zorgen! Ja, je zult je wellicht aan regels moeten houden oid wat moeilijk kan zijn, maar dat zal in een begeleid wonen situatie ook moeten hoor! Daar heb je groepsleiders ed. waar je naar zult moeten luisteren.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon, zo'n pleeggezin, misschien is het wel het beste wat je overkomt! Over het algemeen zijn dat echt wel mensen die iemand een veilige thuis haven willen bieden, mensen nemen over het algemeen heel bewust een keuze om iemand in huis te nemen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-03-14 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:40

Juist een pleegegezin lijkt me ideaal voor jou. Het zijn niet jouw ouders, maar wel mensen waar je op kan leren steunen en die jou kunnen helpen.
Dat is warmer en huiselijker dan begeleid wonen, dan heb je alsnog leiders en regels :)

geef het pleeggezin een kans, dat kan zoveel stress en zorgen schelen.
Als je daardoor de havo kan halen en een mooie opleiding kan volgen, gewoon doen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:49

Voordeel van de pleegouders is ook dat je na 18e steun van hun kan krijgen. Bij begeleid wonen is dat niet zo.

Ik denk dat pleegouders goed voor jou kan zijn, ze kunnen een groter 'steun netwerk' bieden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:01

Ik denk dat de ervaring van het wonen bij een pleeggezin juist nu belangrijk voor je is. Je hebt al zo lang voor jezelf (en ik vermoed ook deels voor je vader en je broertje, ook al schrijf je dat niet) moeten zorgen dat het heel prettig kan zijn dat iemand anders nu eens een poosje voor jou zorgt. Iemand die belangstelling voor je heeft en naar je luistert. Waar je ook best een keer mag schreeuwen of iets kapot gooien uit frustratie. En waar je vooral leert wat het betekent om in een normaal gezin te wonen. Daar heb je later, als je zelf een gezin wilt gaan stichten, ook veel aan.

Daarbij heb je in een pleeggezin misschien wel de rust en regelmaat om je op je opleiding te concentreren, daar heb je ook de rest van je leven wat aan.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:15

Hoi lieve TS, wat heb jij een rottijd achter de rug! Wat zou jij nu het liefste willen en wat zijn daar de voor en nadelen van?

Wat nou als je niet elk weekend naar huis gaat bij het begeleid wonen?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:23

Als ik je advies mag geven, ben ik het eens met bovenstaande reacties. Een pleeggezin heeft voor- en nadelen. Nadeel dat jij je nu aan (andere) regels moet gaan houden die je niet gewend bent. Maar het voordeel is dat je niet alleen gesteund wordt, maar ook verzorgd wordt.
Zoals jij aangeeft in je tekst dat je de afgelopen 5jaar voor jezelf zorgt, betekend dat ook dat je voor jezelf moet koken? In een pleeggezin is dat al iets wat wegvalt. Je kan lekker met vriendinnen spelen in plaats van 'volwassen' dingen te moeten doen.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:27

Heb je geen familie waar je eventueel zou kunnen wonen? Hiermee bedoel ik tantes, ooms ed?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:35

Een pleeggezin zou voor jou een heel mooie oplossing kunnen zijn. Ja, je zult je moeten houden aan regels, maar dat geeft tegelijkertijd ook de structuur en de rust die je nodig lijkt te hebben.
Want laten we heel eerlijk zijn, zo kan het ook niet :n
Je hebt eigenlijk nooit ervaren wat het is om in een normaal gezin te wonen, maar dat is een ervaring die voor je toekomst juist zo ontzettend belangrijk kan zijn. Dus als de keuze zich voordoet, dan zou ik daar zeker voor gaan.
Er is trouwens altijd een kennismakingsgesprek, dus als je het gevoel hebt dat het niet klikt bijvoorbeeld, dan hoef je echt niet.

Mijn moeder is ook een keer pleegouder geweest voor een meisje van jouw leeftijd. Helaas is dat niet goed afgelopen omdat dat meisje zich gewoon niet meer kon aanpassen aan een normale gezinssituatie :n Ze was helaas te beschadigd.
Zowel mijn moeder als dat meisje vonden het heel erg jammer, het meisje gaf ook aan dat ze zich ook nooit ergens zo goed had gevoeld als bij mijn moeder thuis....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Ik ga met de mensen hier boven mij mee. Meisje: Je bent nog jong en je mág nog kind zijn. En je mag je nog laten verzorgen en verwachten dat je steun krijgt uit jouw omgeving.

Misschien wel interessant om te lezen: http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... 06&start=0

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:08

Misschien moet ik daar dan toch nog maar een keer goed over na gaan denken, maar aangezien ik nu alle vrijheid van de wereld heb, heb ik het gevoel van dat ik dan naar een gevangenis moet ofzo :p en ik ben ook erg bang dat ik dan niet meer bij mn vriend mag slapen enzo.. Want dat wil ik sowiezo wel blijven kunnen doen afentoe

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:11

Pleegouders zijn niet een gevangenis he. Er zullen heus regels zijn, maar in overleg kun je waarschijnlijk een hoop voor elkaar krijgen. Je komt hier heel volwassen over en ik denk dat als je een fijn stel pleegouders treft zij jou ook in het één en ander kunnen begeleiden en jouw heus bepaalde vrijheden wel gunnen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:14

Winged schreef:
Pleegouders zijn niet een gevangenis he. Er zullen heus regels zijn, maar in overleg kun je waarschijnlijk een hoop voor elkaar krijgen. Je komt hier heel volwassen over en ik denk dat als je een fijn stel pleegouders treft zij jou ook in het één en ander kunnen begeleiden en jouw heus bepaalde vrijheden wel gunnen.

Mee eens... Daarnaast denk ik ook dat het geven en nemen is. Je moet er wellicht wat vrijheden voor inleveren, maar ga eens bij jezelf na? Misschien is dat niet eens zo verkeerd. Wellicht heb je dat beetje structuur juist nodig! Je krijgt er ook veel voor terug!

Het is vrij ongewoon dat iemand van 15 jaar kan doen en laten wat ze wilt en met goede reden eigenlijk ook.

Overal valt over te praten en afspraken over te maken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:16

Met pleegouders zijn gewoon afspraken te maken. Niet alle ouders zijn gruwelijk streng :)

Het is alleen te hopen dat er een pleeggezin voor je gevonden kan worden. Er is dacht ik een tekort in Nederland. Iemand opperde het hierboven al: is er geen familie die je kan helpen.

Ellende heb je inmiddels genoeg gehad, nu mag er wel eens iets positiefs uitkomen. Jammer dat je zo ver weg woont.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:18

Donderdag komt jeugdzorg bij ons thuis dus dan zal ik er eens met haar over praten:)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:20

wow wat een heftige tijd heb jij achter de rug. Ik kan me een beetje inleven in jou situatie m.b.t je depressieve moeder, dat heb ik ook meegemaakt. Voor de rest komt mijn leven niet in de buurt van jou ongeluk dus zal ik daar verder niet te diep op in gaan. Enige wat ik hier mee wilt zeggen dat als je wilt praten mijn pb open staat :)

Verder zou het een ontzettend slecht plan zijn om nu al voor jezelf te gaan wonen. Om jou school af te maken en je leven weer op de rails te hebben het je echt 'verstandige volwassenen' nodig om jou te ondersteunen. Juist door jou onstabiele thuis situatie is sta je al met 1-0 achter, laat staan als je ook nog alles zelf zou moeten doen. Serieus, doe het alsjeblieft niet.

Zo'n pleeggezin zou juist een verademing zijn denk ik. Juist heel erg leuk, en je hebt juist tijd en ruimte in je hoofd om lekker gelukkig te zijn met je boyfriend en je sociale leven die je weer kan opbouwen. Je kan zo veel willen, maar je hebt gewoon een fijne thuisbasis nog om op terug te vallen. En ook daarbij, pleegouders zouden ontzettend dankbaar zijn om jou te kunnen opvangen.

Ik zou het echt doen. Ik wil je in ieder geval veel sterkte toewensen en succes met je beslissing ;)

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:21

Ik ken mijn familie niet, dus dat is geen optie:(

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:23

Dankjewel leeneliefje!:)