Mbo opleiding keuzevak verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Mbo opleiding keuzevak verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:41

Hallo,

Ik volg de opleiding bank en verzekeringswezen op het summa college in Eindhoven.
Wij hebben allen uit enkele vakken (Spaans, sport, international B, juridisch en ICT) 1 vak moeten kiezen welke wij drie uur in de week moeten volgen.
Nu is het zo dat ik het idee heb dat school dit vak zelf als een verplicht vak bestempeld ipv dat dit vanuit de overheid komt. De lesstof is ontzettend nutteloos en ik zou zo graag kunnen aantonen dat dit vak niet verplicht is! De minimale school uren die ik per jaar moet hebben, daar zitten we ruik schoots overheen, dus het is geen probleem mocht dit vak wegvallen.

Verder heb ik welde verplichte vakken zoals;
Engels
Rekenen
Nederlands
Burgerschap (maatschappijleer)
En enkele beroeps gerelateerde vakken.

Wie kan mij vertellen of dit vak verplicht is?
Wie doet er een mbo opleiding en heeft geen keuzevak?

iirrssjjee

Re: Mbo opleiding keuzevak verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:47

Ik doe een MBO opleiding, Sport en Bewegen.
Ons systeem zit wel een beetje anders in elkaar, omdat je bij ons met niv 4, 4 verschillende richtingen kunnen kiezen. In je 2e, 3e en 4e jaar moet je dan uit een aantal vakken kiezen (met een minimaal van een bepaald aantal uren). Deze vakken zijn dus keuze vakken maar wel verplicht. Wij hebben verder ook gewoon; Nederlands, Engels, Rekenen en een aantal standaard theorievakken op school.

Als je boven het minimum aantal gekozen uren zit, ben je nog steeds verplicht om je gekozen vakken te volgen. Doe je dit namelijk niet, sta je onvoldoende en is je diploma halen onmogelijk.

Hoe dat bij jou zit weet ik dus niet...

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:50

Even op school navragen?

Maar of het nou wel of niet door de overheid verplicht wordt maakt toch niet uit? Jouw school verplicht het dus hoort het bij je opleiding.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:53

Keuzevakken zijn wel degelijk verplicht.. Dat hoort gewoon bij je opleiding.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:10

Scholen mogen aan opleidingen extra eisen stellen voor het behalen van een diploma. Ik zou het dus maar even vragen en lees eventueel documenten door waarin de eisen staan van het behalen van je diploma. Meestal heeft de examencommissie wel iets opgesteld waarin dit staat. Denk er wel over na dat 'extra vakken' de waarde van je diploma kunnen verhogen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:21

Bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad al eens gevraagd welke meerwaarde het volgen van dit keuzevak zou hebben. Helaas word het nergens vermeld. Dus het zal de waarde van mijn diploma niet verhogen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:35

De meerwaarde van een extra vak spreekt toch voor zich? Dat hoeft voor iemand op MBO-niveau toch niet ergens vermeld te staan? Of snap je het niet?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:21

Als de lesstof die wordt gegeven zo ontzettend nutteloos is, ja dan vraag ik mezelf af wat ik daar moet gaan doen. Ik ben verder een enorm gedreven student en ik zet me 100% in voor school. Ik leg de lat voor mezelf altijd giga hoog. Maar van dit vak zie ik de waarde dus totaal niet in.
Maar goed, ik wil hier geen discussie van maken. Ik vroeg me af of iemand me een antwoord kon geven op bovenstaande OP vraag.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:28

Ik doe dezelfde opleiding maar dan op een andere school. Ik heb ook vakken moeten volgen die niet aangegeven gaan. Of dit mag / kan weet ik niet.

Ik heb wel een vraag aan jou. Weet jij of bij jouw op school de externe examens van de wft verplicht zijn voor je schooldiploma? Ik heb daar problemen mee met mijn opleiding, de directeur zegt dat het verplicht is, ik ben het daar niet mee eens.

In ieder geval succes met je opleiding :)