Ik ben bang..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Ik ben bang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:37

Ik ben bang als ik aan de toekomst denk. Met toekomst bedoel ik gaan verder studeren.
Voor het moment ben ik al sinds vorige vrijdag ziek thuis en heb ik dus extra veel tijd om na te denken, maar nadenken lijdt bij mij vaak tot paniekaanvallen.
Mijn studiekeuze ligt al drie jaar vast, dat is geen probleem, maar nu is er nog de vraag die iedereen aan mij stelt: waar ga je studeren?

Ik ben iemand die vrijwel altijd mijn studies op de eerste plaats zet, maar als ik aan de gedachte denk dat ik op kot ga moeten gaan en mijn paard enkel nog in het weekend ga kunnen zien krijg ik een knoop in mijn maag, en al helemaal als ik hier verhalen lees van mensen die studeren en een bijrijder hebben voor hun paard maar waar het verkeerd mee afloopt.
Ik ben absoluut geen fan van bijrijders, ten eerste omdat er in de buurt van onze stal in mijn ogen geen betrouwbare ruiters zijn. Er zijn wel ruitertjes zat die goed kunnen rijden, maar ik heb deze meiden al vaak bezig gezien en ze zijn enorm roekeloos (springen met een kreupel paard, zonder cap een oefencross gaan rijden, een hoogdrachtige merrie in 30° als een gek doen galopperen, etc etc..). Ten tweede omdat ik sinds ik dressuurmatig met mijn paard bezig ben heb ontdekt dat hij absoluut niet makkelijk is. Gelukkig heb ik mijn moeder die zich dan met mijn paardje gaat bezighouden, maar toch hij zal dan niet bereden worden..

Ik voel mij ook schuldig over het feit dat ik hem ga "achterlaten". Ik heb twee jaar lang voor eigenaars gereden en in die twee jaar heb ik hem eigenlijk een beetje aan de kant geschoven, hij kwam altijd op de tweede plaats. Na enkele conflicten met eigenaars heb ik gezegd "foert, alleen nog maar mijn eigen paard!" en wil ik nu de verloren tijd gewoon inhalen. Het gaat nu zo lekker tussen ons, dus de gedachte dat ik hem straks weer aan de kant moet schuiven voor mijn studies doet pijn. Hij wordt er ook niet jonger op, dat is ook iets waar ik het heel moeilijk mee heb dat mijn paard ouder gaat worden zonder mij, ik wil samen met hem ouder worden.

Ik weet dat mijn studies voor gaan, maar dit zijn toch dingen waar ik het nu al ontzettend moeilijk mee heb, en waar ik nachtenlang van wakker lig, mij afvragend hoe ik dat in godsnaam volgend jaar ga doen.

Vannacht heb ik er weer uren van wakker gelegen, dus heb ik het nu eindelijk eens van me afgeschreven. Ik ben benieuwd naar verhalen van andere Bokkers, want ik weet zeker dat ik niet de enige ben die in zo'n situatie zit. Het zou fijn zijn moesten jullie een berichtje achterlaten, ik kan nu wel een oppepper gebruiken..
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 17-03-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Re: Ik ben bang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:42

Ik snap dat de gedachte van een verdere toekomst eng is. Heb het zelf ook een beetje. Wat wil je gaan studeren? Is het geen mogelijkheid om dichtbij te studeren zodat je het eerste jaar nog thuis kunt wonen? En anders kun je misschien je paard meenemen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:48

Ik zou graag psychologie willen studeren. Ik had gedacht in Maastricht te gaan studeren, dat is een halfuurtje rijden van thuis uit en daarbij zou ik niet op kot moeten gaan, maar ik ben van België en de diploma's voor psychologie zijn niet gelijkgesteld.. Ik heb dan nog maar 3 keuzes: Gent, Brussel of Leuven. Gent is sowieso een no go voor mij dat is veel te ver.
Mijn paard meenemen is ook geen optie, hij is veel te gehecht en mijn moeder's paard en zou doodongelukkig zijn moesten we ze van elkaar scheiden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:57

Je moeder zorgt voor hem, dus ze kan m longeren en of losgooien en rij jij in het weekend.
Echt, je paard zal het niet erg vinden dat hij alleen nog in de weekenden bereden zal worden.
Hij heeft toch je moeders paard om zich mee te vermaken.

Volgens mij komt hij niets te kort.
Dus wat is het probleem dan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:01

Het feit dat IK mij niet meer met hem kan bezig houden vind ik niet fijn, het gaat hier om hoe ik mij voel, niet het paard.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:21

Ik snap dat je het doodeng vindt om op kot te gaan en 'ver weg' te gaan studeren en je paard achter te moeten laten. Het is nogal een verandering.
Maar je studie is belangrijk. Laat je keuze niet alleen afhangen van hoe ver je van je paard af bent, kies de studieplaats die qua studiemogelijkheden het best bij je past. Denk aan je toekomst ipv aan nu met je paard bezig zijn.

Wat je ook beslist, probeer er niet nu al wakker van te liggen. Piekeren heeft niet zoveel zin, erover praten des te meer.
Studeren is écht leuk en super interessant om te doen, je gaat een tijd tegemoet waarin je heel veel kunt leren samen met lol hebben. Want dat hoort er ook bij als je studeert :j
Daarom ben ik een voorstander van op kot gaan, daar leer je heel veel van qua zelfredzaamheid én het is leuk om doordeweeks naar activiteiten te kunnen. Ik heb er nooit een moment spijt van gehad en heb 6 jaar op kot gewoond.

Ik ken heel veel mensen die een paard bij hun ouders hebben laten staan tijdens studie. Veel hadden een bijrijder (met goed zoeken kun je vaak toch wel een capabele, betrouwbare bijrijder vinden), anderen reden enkel in het weekend met een paard dat de rest van de week met vriendjes op de wei stond. Een enkeling ging naast de weekenden ook minimaal 1x per week langs om ook doordeweeks te rijden. Niet elke studie heeft even veel contacturen dus soms is dat mogelijk. ;)
Meestal deden de ouders de volledige verzorging en af en toe longeren.

In elke genoemde situatie ken ik voorbeelden van mensen waar dit naar wens is verlopen. Natuurlijk is het niet zo leuk dat je niet dagelijks bezig bent met je paard, maar zolang er goed voor gezorgd wordt zijn veel paarden er niet zo rouwig om dat ze niet elke dag gereden worden hoor. Je zult wel moeten accepteren dat de training op een iets lager pitje gaat, maar studeren duurt niet eeuwig en je hebt relatief veel vakantie waarin je wel tijd hebt om meer met je paard te doen.

Edit: ik zie dat het vooral erover gaat dat jijzelf het niet leuk vindt ipv je paard. Tja, dat heeft te maken met prioriteiten stellen en beseffen dat het belangrijk is om een studie te doen. Het is minder leuk om niet elke dag met je paard bezig te kunnen zijn, maar je kunt niet altijd alleen maar voor de leukste optie gaan. Werken is ook niet elke dag leuk :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:08

En als je nou in het weekend en 1 dag door de weeks naar huis gaat? Dan heb je toch een dag extra.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:41

@NoeskaMoos, dankje voor je uitgebreide reactie, ik ben er zeker van gaan nadenken :)

@AnnemiekevM daar had ik nog niet aan gedacht.. Maar daarvoor moet ik toch eerst mijn lessenrooster afwachten. Psychologie heeft niet zoveel uren, het is veel zelfstudie, dus ik denk dat dat wel mogelijk zou moeten zijn!