Ervaring? Huis 'overnemen' van kennis (sociale huur?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Ervaring? Huis 'overnemen' van kennis (sociale huur?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 22:58

:wave:

HOI!

Wij zijn rustig op zoek naar een andere woonruimte, in verband met het 'eigen plekje met alles voor onszelf' wat we willen hebben.
Nu brachten we dit pas ter sprake bij een kennis. Deze vertelde toen dat zij eigenlijk wilde verhuizen naar een andere woning. Het huis wat vrijkomt matcht eigenlijk met alles uit onze eisenlijst en we kunnen de huur opbrengen.

Nu is het 'ding' dus dat dit huis een sociale huurwoning is.
Nu vroegen wij ons af of er bokkers ervaring hebben met het 'overnemen' van het huis van een kennis of vriend. :)
Wij zien namelijk een paar bergen..
Als zij haar huur opzegt en zou zeggen dat ze al een andere huurder kan aandragen, heeft dit een kans van slagen? Of moet een sociale huurwoning per definitie via de reguliere wegen aangeboden moeten worden, onder het mom van, iedereen een gelijke kans? :)

(We willen alle ervaringen horen. Uiteraard, als haar huis doorgaat, gaan we ook contact opnemen met de huurvereniging, maar voor we in ons hoofd het huis praktisch al ingericht hebben.... :D )

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:08

upendo schreef:
Als zij haar huur opzegt en zou zeggen dat ze al een andere huurder kan aandragen, heeft dit een kans van slagen? Of moet een sociale huurwoning per definitie via de reguliere wegen aangeboden moeten worden, onder het mom van, iedereen een gelijke kans? :)

Nee, dit heeft geen kans. Soms willen ze wel een uitzondering maken als je al reeds in de woning woont (zoals een inwonend kind of ander familielid). Het zou ook niet eerlijk zijn gezien de meeste mensen jaren ingeschreven moeten staan om in aanmerking te komen voor een woning.

Sting

Re: Ervaring? Huis 'overnemen' van kennis (sociale huur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:17

Een vriend van mij heeft wel zoiets geregeld hier in Groningen. Hij kwam vanuit Amsterdam hierheen verhuizen (had daar een jaar gewoond, stond niet in Groningen ingeschreven), daarvoor heeft hij wel in Groningen gewoond. Hij heeft toen bij flats van sociale huurwoningen briefjes door de brievenbussen gedaan dat hij en zijn vriendin een plekje zochten. Tegen een 'gouden tip' vergoeding hebben zij het toen kunnen overnemen, maar hoe dat precies bij de woningbouw gegaan is, dat weet ik niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:20

In het verleden kon dat bij veel woningbouwverenigingen wel, maar tegenwoordig is het bij de meesten (zo niet alle) niet meer mogelijk. Ergens logisch ook, als iedereen maar vrienden aandraagt wordt de wachtlijst eindeloos.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 23:28

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:34

upendo schreef:
Met andere woorden, niet teveel op rekenen? :)

Bij onze woningbouw staat wel de optie voor huizenruil op de site..
https://www.entree.nu/woningaanbod/woningruil/

Is het geen optie om het daarop te gooien? :)

Ruilen is als je kennis in jullie huis gaat en jullie in de zijne, anders is het geen woning ruil.

Dat kan namelijk vaak wel, zo stoor je niet iemand op de wachtlijst en zijn 2 mensen blijer.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:48

Hier zou het denk ik niet lukken bij de woningbouw. Het valt altijd te proberen bij opzegging van de huur, maar ik geen het geen tot weinig kans..

Je zou eventueel iets kunnen met onderhuur dat het huis op naar van de huidige huurder blijft staan, dit zou tijdelijk een oplossing kunnen zijn. Volgens mij is dit toegestaan tot een half jaar.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:50

Hier mag het niet mijn moeder gaat verhuizen en ik mag niet in dat huis het gat gewoon weer de verhuur in en dan kan ik wel reageren

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:50

Ik ken mensen die hun huurhuis (sociale huurwoning) konden overdragen aan hun broer en vrienden. Enige was wel dat deze nieuwe huurders genoeg punten hadden verzameld. Zonder (genoeg) punten vrees ik niet dat het gaat lukken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 23:58

renee16 schreef:
Hier zou het denk ik niet lukken bij de woningbouw. Het valt altijd te proberen bij opzegging van de huur, maar ik geen het geen tot weinig kans..

Je zou eventueel iets kunnen met onderhuur dat het huis op naar van de huidige huurder blijft staan, dit zou tijdelijk een oplossing kunnen zijn. Volgens mij is dit toegestaan tot een half jaar.

Op zich is onze positie fijn. :)
We hebben nu een grote kamer waar we samen in wonen en vanuit waar we zoeken naar een grotere woning. Onderhuur zou voor ons dus niet een oplossing zijn, het gaat echt om het overnemen van het huis.. :)

Wij werken hier meestal met meettijd of een lotingsysteem..
Als het meettijd zou worden zou het voor ons dus niets worden, als we loting zouden kunnen voorkomen is er misschien een klein kansje :)

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:05

Je zou je kunnen laten inschrijven als medebewoner op dat adres, bij de meeste woningbouwverenigingen kan je dan hoofdhuurder worden na x aantal tijd (soms vragen ze om bewijs van een gezamenlijk huishouden(voering, ouder/kind relaties word niet als gezamenlijke huisvoering gezien).
Wanneer je eenmaal hoofdbewoner bent kan de huidige huurder zich uit laten schrijven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:53

Dat zou ik dan weer niet aanraden, woningbouwverenigingen zijn niet heel begaan met fraudeurs :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:58

Ik denk dat je het op je buik kunt schrijven, het is anders niet eerlijk tegenover andere mensen die ingeschreven staan en woningbouwverenigingen houden zich heel streng aan de regels.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:53

Yessy schreef:
Dat zou ik dan weer niet aanraden, woningbouwverenigingen zijn niet heel begaan met fraudeurs :n

Ik raad niemand aan om te frauderen, ik raad aan om een gezamelijke huishouding aan te kunnen tonen... Dan voldoe je simpelweg gewoon aan de regels.
Dit word door de corporaties zelf aangeraden om te doen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:11

hier bij de woningbouw geld daar wel een periode van twee jaar voor, dus je moet minstens twee jaar als mede bewoner geregistreerd staan voordat je in aanmerking komt om medehuurder te worden of dezelfde rechten als de hoofdhuurder te hebben

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:44

ReignStar schreef:
Yessy schreef:

Ik raad niemand aan om te frauderen, ik raad aan om een gezamelijke huishouding aan te kunnen tonen... Dan voldoe je simpelweg gewoon aan de regels.

Dan had ik je verkeerd begrepen :) omdat TS het expliciet over kennissen had en die je meestal niet in huis nemen, leek de legale variant me geen optie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:04

Maar een gezamelijke huishouding kunnen ze niet aantonen, want dat zijn/waren ze niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:12

ReignStar schreef:
Je zou je kunnen laten inschrijven als medebewoner op dat adres, bij de meeste woningbouwverenigingen kan je dan hoofdhuurder worden na x aantal tijd (soms vragen ze om bewijs van een gezamenlijk huishouden(voering, ouder/kind relaties word niet als gezamenlijke huisvoering gezien).
Wanneer je eenmaal hoofdbewoner bent kan de huidige huurder zich uit laten schrijven.

Maar hoe wil je dat legaal realiseren zonder er echt bij in te gaan wonen? Want dat is de enigste manier, gezamelijk huishouden (aantoonbaar) en dan na een x periode als medehuurder er recht op krijgen om de woning over te nemen.

In het geval van de TS is dit niet aan de orde. Ik neem tenminste aan dat jullie niet gezellig een jaar samen met je kennissen in het huis gaan zitten voordat zij er uit gaan.

TS, naar mijn weten is het hier bij ons niet mogelijk. Huizen worden niet vergeven, hier moet je inschrijven en op basis van opgebouwde punten worden de woningen verdeeld.

Naar mijn mening wel net zo eerlijk. Anders kunnen mensen met 'vriendjes' veel eerder aan een woning komen dan mensen die van buitenaf komen/net alles opbouwen/geen mensen kennen die uit een woning gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:17

Inderdaad, lijkt me dat de enige optie om dit te doen is via illegale onderhuur. Dus huis blijft op naam van je kennis maar jullie gaan er wonen. Als je dan gepakt wordt krijgen jullie en de kennis waarschijnlijk een flinke boete en sta je op straat, dus ik zou het niet aanraden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:18

ReignStar schreef:
Yessy schreef:

Daar zitten veel meer haken en ogen aan, bvb het aanvragen van huursubsidie en kwijtscheldingen, kan je heel veel geld kosten. Ts, je zou kunnen proberen te overleggen met de kennissen dat zij jullie "woning " nemen zodat je een ruil kunt aantonen. Dat zij na een maand weer opzeggen is volkomen legaal, jullie zullen hen dan wel tegemoet moeten komen met extra kosten die ze maken maar zoals gwl kunnen jullie ook nog een maand doorbetalen. Als de woningbouw met zoiets akkoord gaat, soms willen ze ook nog wel eens akkoord gaan als de nieuwe huurders alles over willen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:25

Ik vrees dat je bij entree weinig kans maakt eigenlijk....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:13

Weet trouwens niet hoe het bij jullie gaat maar bij ons moet je ook nog aan een inkomenseis voldoen.

Geen idee of jullie werken/leren oid maar daar moet je misschien ook op letten.

Staan jullie niet lang genoeg ingeschreven voor een huisje qua punten?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:05

Nog een optie om rekening mee te houden. Als je de woning al over kunt nemen, betekent dat niet dat de huurprijs voor jullie gelijk blijft. Veel woningcorporaties hebben het niet zo breed en verhogen de huren fors bij vrijkomende woningen, ook mogen ze meer vragen als een woning in een populaire wijk zit. Stel dat jullie kennissen nu 500 euro betalen, dan kan dat makkelijk zijn dat jullie 699 (de maximale te vragen sociale huur) euro mogen betalen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:06

Zou trouwens wat zijn als iedereen zelf kandidaten mag aandragen voor een vrijkomende sociale huurwoning, terwijl anderen jaren op de wachtlijst staan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:21

Bedankt voor alle berichten! :)

De huidige huurder van de woning gaat nog een balletje voor ons opgooien, maar dan weet ik in ieder geval dat we niet teveel moeten hopen. In ieder geval bedankt!