Where is the love?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Where is the love?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:42

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:53

Ik heb alleen het eerste filmpje gezien.
Maar wat betreft dit verhaal.
Met name op station Luik kom ik altijd bedelaars tegen.
Maar als die mij dan passeert met een kant en klare sigaret tussen zijn vingers heb ik al gegeten en gedronken.
Liefst geef ik zo iemand eten maar ze spreken er nogal frans en ik niet.
Ik wil gewoon niet dat mijn geld naar drugs gaat als ik wat geef, zelfde met straatkranten waarvan ik niet weet wat er met mijn geld gebeurd.
Maar dit geval zou ik niet passeren en wat geld toestoppen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:04

moonfish13 schreef:
Ik heb alleen het eerste filmpje gezien.
Maar wat betreft dit verhaal.
Met name op station Luik kom ik altijd bedelaars tegen.
Maar als die mij dan passeert met een kant en klare sigaret tussen zijn vingers heb ik al gegeten en gedronken.
Liefst geef ik zo iemand eten maar ze spreken er nogal frans en ik niet.
Ik wil gewoon niet dat mijn geld naar drugs gaat als ik wat geef, zelfde met straatkranten waarvan ik niet weet wat er met mijn geld gebeurd.
Maar dit geval zou ik niet passeren en wat geld toestoppen.

Maar dit zou hij net zo goed kunnen doen voor zijn vader die aan de drugs zit? Je weet nooit wat er met je geld gebeurt maar wat mij betreft gaat het om het gebaar. Van 50 cent zullen ze geen dikke zak met drugs kunnen kopen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:12

Ik ben er zo een die altijd t kleingeld uit de portemonnee haalt en dat geeft. af en toe, geef ik iets meer. de reacties die je dan krijgt zijn hartverwarmend. Het kan je hele dag goedmaken.

Een paar euro missen de meesten aan het einde van de maand echt niet.

xSogno

Re: Where is the love?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:26

In Berlijn zag ik ook kinderen die aan het bedelen waren, of moeders met baby's. Heb ik ook niks gegeven.
Ben ik dan ook harteloos?
Ik heb geen idee waar dat geld heen gaat, misschien inderdaad naar hun ouders die er iets heel anders voor kopen dan mijn bedoeling is. Ik ken 'bedelaars' die vertrekken op een scooter, of blikjes redbull kopen, of pakjes sigaretten per dag oproken. Een vriendin van mij heeft wel eens broodje gekocht voor zo'n bedelaar, hij lachde haar uit.
Ja natuurlijk zullen er vast ook eerlijke bedelaars tussen zitten, maar er zijn ook rare mensen die allerlei truukjes gebruiken zoals zielige diertjes of kinderen, wie wel of niet goed is kan ik niet ruiken en dan heel egoistisch hou ik het liever zelf, want ik kan het zelf ook prima gebruiken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:59

Het gaat niet alleen over de video die in mijn startpost staat. Klik ook eens op de linkjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:00

Als iemand een straatkant verkoopt, kun je weten dat dit geld NIET aan drugs wordt besteed, maar onderdeel is van een dakloos iemand, m/v weer "op de rit" te krijgen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:36

Esmeej333 schreef:
In Berlijn zag ik ook kinderen die aan het bedelen waren, of moeders met baby's. Heb ik ook niks gegeven.
Ben ik dan ook harteloos?
Ik heb geen idee waar dat geld heen gaat, misschien inderdaad naar hun ouders die er iets heel anders voor kopen dan mijn bedoeling is. Ik ken 'bedelaars' die vertrekken op een scooter, of blikjes redbull kopen, of pakjes sigaretten per dag oproken. Een vriendin van mij heeft wel eens broodje gekocht voor zo'n bedelaar, hij lachde haar uit.
Ja natuurlijk zullen er vast ook eerlijke bedelaars tussen zitten, maar er zijn ook rare mensen die allerlei truukjes gebruiken zoals zielige diertjes of kinderen, wie wel of niet goed is kan ik niet ruiken en dan heel egoistisch hou ik het liever zelf, want ik kan het zelf ook prima gebruiken.

Ik snap je hoor. Als het om 50 euro ging zou ik dezelfde mening hebben. Maar maakt het je echt zoveel uit waar een euro terecht komt? Jij geeft ze iig de kans om er iets nuttigs mee te doen, als ze dat niet doen is dat jammer en zonde, maar je bent hetzelfde kwijt. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:40

Maar waar houdt het op dan? Ik studeer in Amsterdam, wil je weten hoeveel bedelaars ik tegenkom als ik even tussendoor de stad in ga? Als ik die allemaal een euro geef kan ik zlf op straat gaan leven :D .
Als er 40 mensen een euro geven kan een drugsverslaafde wel weer drugs kopen, ik pas daarvoor eerlijk gezegd, hou ik ook die ene euro liever in m'n zak.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:42

Amsterdam is inderdaad wel een lastig verhaal dan! Ik kom ze alleen tegen op vakantie. Ik denk dat er van beide kanten wat te zeggen is :)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:46

Ik kijk eigenlijk altijd alle filmpjes, dus, die in de link heb ik niet meer veel over te zeggen.

Maar deze. Ik weet het niet... ik geef ook geen geld aan bedelaars, daklozen etc. Ik heb uberhaupt nooit contant geld bij me.
En daarbij weet ik niet waar het geld naar toe gaat. Er zijn vaak genoeg mensen die doen alsof ze dakloos zijn. En natuurlijk
zijn er ook mensen die het echt zijn. Maar ik geef gewoon geen geld.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:49

Er zijn ook zwervers die ervoor kiezen om op straat te leven (ja ze zijn er, willen bijv niet werken of niet vast zitten aan een plek). Ondanks de crisis is er in NL een sociaal opvangstelsel waarvan zelf de allerarmsten van kunnen leven (ondanks dat het heel zwaar is begrijp me niet verkeerd hoor). Maar veel zwervers kiezen ervoor of handelen zo dat ze op straat leven, ik voel me niet erg geroepen om daar geld aan te geven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:54

Dat filmpje heeft natuurlijk niks te maken met Nederland. Nederland heeft zo'n enorm sociaal vangnet dat het niet nodig is om op straat van bij elkaar gebedeld geld te leven.

Desalniettemin zijn er altijd mensen die niet kunnen meekomen in deze participatiemaatschappij en toch op straat terecht komen. Hiervoor kunnen tal van redenen zijn, onverhoopt aan de drugs geraakt of te weinig vermogen om zelf een uitkering aan te vragen omdat dit voor sommige best ingewikkeld kan zijn. Er zijn er ook bij die zijn 'ontsnapt' aan de dagelijkse sleur met alle financiële lasten, die hebben er bewust voor gekozen.

Ook voor die mensen zijn er meer dan voldoende hulpinstanties zoals het rode kruis, de kerk, de dakloze krant etc. die deze mensen hulp bieden.

Ik geef bewust geen geld. Ik heb jaren in Amsterdam centrum gewoond en ik kwam dagelijks bedelaars tegen. Ze kunnen een broodje (of toen ik nog rookte een sigaretje) van me krijgen. Een appel of een tasje boodschappen, een paar nieuwe handschoenen als het koud is of een kleedje. Maar geen geld. Omdat ik niet wil dat ze in de verleiding komen om er gekke dingen mee te doen.

Uiteindelijk gooi je je geld 9 van de 10x in een bodemloze put. 9 van de 10 daklozen die niet met de Z (straatkrant) staan, nemen geen eten aan. Te verslaafd aan drugs.

Daarbij geloof ik niet dat een stel dakloze kinderen hier in Nederland langer dan 1 dag (of een paar uur) op straat staat. Die worden binnen no-time door de politie of andere instantie van de straat geplukt.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:02

Het nadeel is dat er voor alles vaak twee kanten is.

Zie bijvoorbeeld deze link (even snel als voorbeeld gezocht):
https://www.youtube.com/watch?v=9n3K2OEmTe0

Er zijn ook docu's over kinderen die uitgebuit worden door ze te laten bedelen.
Dus door dan geld te geven hou je dat juist weer in stand.
Dan geef ik toch liever gericht geld weg aan kleinschalige goede doelen ofzo.
Of inderdaad liever spullen/eten dan geld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:09

Ik woon naast de HVO driehoek in Amsterdam Oud-Zuid. Je wilt niet weten door hoeveel zwervers ik lastig gevallen word dag in dag uit op elk moment van de dag. Deze zwervers staan daarna doodleuk een halve liter bier en €5 wiet te kopen in de coffeeshop. Ik bedank. Die mensen hebben zakgeld (dmv hun uitkering af te staan aan het HVO hebben ze onderdak, 3 maaltijden per dag, de mogelijkheid tot sociale hygiëne en zakgeld per week). Ik pas ervoor ze geld te geven en als je weigert gaan ze je echt lastig vallen. Neehoor, hier hoef je niet raar te kijken wanneer er weer eens een 'zwerver' uitgejouwd of opgepakt wordt, hier zijn ze echt een plaag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:29

Mw -> Ln

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:40

keer op keer als ik dakloze mensen in antwerpen tegen kom wordt ik weer teleurgesteld door velen onder hen

Liefst koop ik eten voor deze mensen maar dat willen ze vaak niet, want geld, ik weet niet waar dat naartoe zou gaan. Maar als ik dan een dame zie zitten vol tatoos , nieuwe handtas, broodje in de zak bedelend voor geld om eten te kopen, of een man vraagt om geld voor een slaapplaats die even later de mac donald binnen loopt, dan voel ik me rot vanbinnen

wel geef ik die man met zijn hond geld , vaak ook gewoon een droge koek voor de hond

maar wanneer gaat het geld naar waar het echt hoort te gaan ?

ik herinner me de man aan de mac donalds op de keyserlei ( antwerpen ) die in het nieuws kwam, hij had zijn mond voorbij gepraat en vertelde de reporter dat hij dagelijks zoveel kreeg dat hij elke nacht op hotel sliep

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:27

Wij hebben er hier één gehad die met zijn gebedel erbij meer dan modaal verdiende: hij ging drie keer per jaar op vakantie.
Sorry, dan zakt mijn broek af.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:20

Hier bij de supermarkt waar ik naast woon staat ook vaak een vrouw. In het begin gaf ik haar nog wel eens klein geld, maar toen ik haar een keer zag staan bellen met een dure Iphone ben ik daar mee gestopt.

Er zit ook wel eens een man met een gitaar, ik geef hem wel een pak koekjes of iets anders wat ik dan net gekocht heb. Die man is daar altijd erg blij mee :-) Hij speelt dan speciaal een mooi nummer op zijn gitaar :)

Ik vind die filmpjes erg confronterend om te zien, zo weinig mensen die helpen. Wel mooi om te zien dat als het om een kind gaat mensen veel sneller ingrijpen. (Die vrouw die pepperspray spoot :oo := )

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:00

Ik vind zijn filmpjes altijd zo erg.. Gewoon omdat 9 van de 10 mensen gewoon doorlopen.

Ik zelf heb nog nooit een bedelaar/zwerver gezien. Eén keer in Eindhoven vroeg een man me om geld, maar ik had geen kleingeld en toen ik een pak koekjes wilde geven werd ik uitgescholden voor 'stomme k*nkertrut.'
Jammer, maar dat weerhoud mij er niet van om anderen te helpen. Mocht ik ooit iemand zien die er écht niet goed uitziet, vind ik het niet erg om die persoon een kopje koffie en iets te eten aan te bieden. Dat doe ik liever dan geld geven.