Ik weet even niet hoe of wat met m'n werk.. >teveel personee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Ik weet even niet hoe of wat met m'n werk.. >teveel personee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 00:33

Ja ik word er gewoon echt ongelukkig van..
Afgelopen zomervakantie werd de C1000 naast de winkel waar ik werk een Jumbo.. Toen hebben we extra vakantie personeel aangenomen omdat het anders gewoon te druk werd.

Ik werk er nu 5 jaar. Standaard op zaterdag. Wat begon met 2/3 uurtjes spiegelen is inmiddels 8 a 10 uur achter de kassa. Althans, dat was het. Mijn werk heeft namelijk een van die vakantiehulpen een contract gegeven omdat ze dat vroeg. Mijn baas had verwacht dat het wel drukker zou worden bij ons maar dit valt reuze mee. Nu zitten we dus met te veel personeel op zaterdag. Dit meisje is nou geen leuke collega.. Spreekt ons en ook klanten arrogant aan, zit met zo'n zelfde atrogante kop achter de kassa, en denkt na een maand mij te vertellen wat ik moet doen, terwijl zijzelf net door heeft hoe de kassa werkt...

Goed dat is 1 probleem.. Het grootste probleem is dat wij met 4 man achter de kassa zitten, en wij 7 mensen hebben op de zaterdag. Er staan er dus 3 reserve. Voorheen zaten we met 5 achter de kassa en hadden we 1 reserve, die nooit reserve was omdat er steeds wel iemand vrij had of ziek was. Nooit problemen gehad dus..
Goed we hebben er dus 3 reserve staan, en missen dus allemaal iedere maand de helft van ons salaris! Deze maand heb ik dus weer ruim €100,- minder dan ik normaal zou hebben. Voorheen kon ik nog stappen, en leuke dingen doen met vriendinnen.. Nu houd ik niets over voor leuke dingen omdat al m'n geld uitgaat naar standaard kosten... Verzekering van m'n scooter, bezine, telefoon rekening, lessen.... Ik houd niets meer over om te sparen wat ik graag wil! Het is zelfs zo erg dat ik echt geld te kort kom en mijn gespaarde geld moet gaan gebruiken in rond te komen..

Het leuke is nog dat mijn lieftallige collega ook nog een ander baantje heeft, allemaal prima maar dit baantje is ook op zaterdag. Dan heeft ze 3 weken vrij bij ons en werkt zr bij haar andere baantje, en dan 'komt ze terug' en kan ze bij ons ook weet werken zonder reserve te staan.

Misschien wil ik het probleem ergens neer leggen, maar voor mij voelt dit zo van; zij kan lekker werken en als ze er is wijken wij voor haar uit.

Dit is mijn eerste baantje, en heb het nu onwijs naar mijn zin, maar ik werk zodat ik ook wat leuke dingen kan doen, of iets leuks kan kopen... Niet alleen die maandelijkse dingetjes...

Echt ik vind het verschrikkelijk.. Niet alleen ik maar ook mijn collega's die er al die tijd al waren.. We willen heel graag dat het word zoals het was, en als dat niet mogelijk is in ieder geval iets in die richting... We weten alleen niet hoe we het moeten aanpakken.. We zijn een team dus op de zaterdag in gesprek lukt niet want dan zit er niemand achter de kassa.. We zaten dus te denken aan een nette duidelijke vriendelijke brief naar de leidinggevende, maar weten niet of wij X (nieuwe meisje) erbij moeten betrekken.. We willen X er eigenlijk gewoon uithebben..
Moeten we haar erbij betrekken en alsnog een probleem hebben, of juist niet..?
We weten het niet..

Ik voel me er in ieder geval al langer rot over, en heb nu een punt bereikt dat de tranen in mijn ogen staan. Ik voel me eigenlijk ren beetje gebruikt.. Onze mening telt niet en speelt geen rol, we hebben ons als leuk team heel hard ingezet voor de zaak, zowel voor, tijdens, en na de vakantie, en dan worden er zo 'bedankt'...

Ik heb het er onwijs naar m'n zin sinds een jaar. (Mijn baas is een rot vent en heb daar heel erg aan moeten wennen..!) Ik wil eigenlijk nog lang niet weg, en het idee alleen al dat ik weg zou gaan maakt me verdrietig.. Dit komt zeker voor een groot deel door m'n verleden waar de mensen op mijn werk me ook heel erg mee geholpen hebben..

9/10 collega's zijn super, maar ik moet wel m'n geld hebben...
Weet iemand nog een oplossing voor ons? Of voor mij..? Ik weet het even niet meer.. :'(
Veel van jullie zullen denken; wat maakt zij zich druk, het is een zaterdagbaantje, zoek wat anders. Maar ik ben daar beland als 14 jarige op het randje van 'ontsporing' en toen ik eenmaal ontspoorde dankzij mijn toenmalige vriend hebben mijn collega's me echt wel goed door een k*t periode heen geholpen.. Voor mij voelt het in elk geval anders dan 'maar een baantje'...

Air

Re: Ik weet even niet hoe of wat met m'n werk.. >teveel personee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:42

Wat zijn je contracturen en hoelang heb je 8 a 10 uur gewerkt per week?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:42

Toch opzoek naar een andere baan

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:45

Ik zou dus geen brief schrijven oid met zijn alle dan ben je er binnen notime uit. Ik vind het ook niet zo slim dit op bokt te zetten, zoveel mensen bij ons op het werk die deze fout ook hebben gemaakt, dat kun je eigenlijk gewoon niet maken.
Ga een rustig gesprek aan, vertel dat je meer wilt werken. Of ga op zoek naar iets anders, maar ik neem aan dat je hier een vast contract hebt?

Maar nogmaals, ik zou een mod vragen dit zo snel mogelijk te verwijderen, een baas die je haat, bedrijfsnamen noemen. Ik denk dat ze je er dan zo snel mogelijk uit werken.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 01:20

Air schreef:
Wat zijn je contracturen en hoelang heb je 8 a 10 uur gewerkt per week?

Wat voor contract heb je? je werkt er 5 jaar, heb je een vast contract?

inderdaad, bereken t gemiddelde aantal uren per week van de afgelopen 3 maanden, en dat is dan het aantal uren waar je op dit moment recht op hebt.

Leg dit voor aan je leidinggevende. Ik zou geen andere collega's erbij betrekken, ook dat nieuwe meisje niet. Op zaterdag vragen of je even met de leidinggevende mag praten onder 4 ogen. Leg hem uit dat je je uren niet meer krijgt en daardoor niet rondkomt, en of hij daar een oplossing voor heeft.

Wat betreft het nieuwe meisje; geef haar de kans om te wennen. Zie haar niet als een "indringer" maar als een collega. Er zullen tijdens je hele loopbaan collega's zijn die je minder/niet mag, maar daar moet je mee leren omgaan. T is niet netjes om haar weg te pesten. Als ze haar werkt niet goed doet, zal ze waarschijnlijk geen contractverlenging krijgen, maar laat dat over aan je leidinggevende.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 02:43

Wat jammer dat je het minder leuk hebt bij je werk! Een oplossing voor je nieuwe collega heb ik niet echt. Zij is daar ook gewoon aangenomen en zij heeft een tweede baan wat opzich heel slim van haar is.
Misschien is het ook een optie voor jou om een extra baan erbij te zoeken?

En inderdaad als je naar je baas gaat, ga dan met je eigen probleem heen en zoek een oplossing voor jou en niet voor al je andere collega's. Dat werkt het beste.

Succes!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 04:26

Vraag een functionerings gesprek aan. Je kan er, ondanks dat het een rot vent is, het beste over praten. Ook gewoon over je collega, wel in respect en niet van t is maar een arrogant wijf.
heel veel succes, blijf je wel goed inzetten want misschien heeft je baas t allang door en volgen er straks nog onstagen ;P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 07:32

Ik weet het over dit op bokt zetten.. Daarom noem ik ook geen namen..
Ik heb zeker een jaar of 2/3 iedere zaterdag 8/10 uur kassa gedraaid, en dat is nu dus veranderd.. Dat vind ik dus zo rot.. Het punt is, ga ik in mijn eentje in gesprek, maken ze voor mij wss geen uitzondering aangezien er meerdere zijn met dit probleem.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:49

Het enige wat je kan doen is in gesprek gaan met je leidinggevende, maar hij is niet verplicht er wat aan te doen. Als je collega's er problemen hebben kunnen zij dit ook in een eigen gesprek bespreken. Als je het met de hele groep bespreekt denk ik niet dat je leidinggevende dat als prettig ervaart en een brief zou ik te afstandelijk vinden.
Hou wel in gedachten dat de leiding misschien ook vindt dat er teveel werknemers zijn, als ze je dan lastig vinden kan je er ook uitvliegen (oneerlijk, maar zo gaat het soms).
Bedenk ook dat je in je later werkende leven ook met collega's te maken krijgt die je niet aardig vindt. Zie het als een uitdaging om het daar toch leuk mee te krijgen of in ieder geval dat je samen kunt werken.
Met betrekking tot je uren, zoek eens op waar je wettelijk recht op hebt (wat staat er in je contract en wat heb je gewerkt). Je werk hoeft er geen rekening mee te houden of je uitkomt met je salaris of niet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:33

Volgens mij zijn ze verplicht als je minimaal x aantal maanden dezelfde uren draait dat je dan blijft ingeroosterd. Ze kunnen niet jaren lang jou 9 uur laten werken en dan opeens bijvoorbeeld 3 uur. Ik zou dit even goed uitzoeken waar je wettelijk recht op hebt!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:20

LZP -> STW

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:25

Waarom een hetze op deze ene griet als er 3 personen teveel zijn? Dan is de helft van jullie eigenlijk overbodig. Als die dienst gewisseld wordt, dus allemaal in gelijk een dag vrij, dan weet je misschien meer waar je aan toe bent?

Aan de andere kant: Waarom zoek jij geen ander baantje voor die zaterdagen, net zoals die ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:26

Caesar schreef:
Waarom een hetze op deze ene griet als er 3 personen teveel zijn? Dan is de helft van jullie eigenlijk overbodig. Als die dienst gewisseld wordt, dus allemaal in gelijk een dag vrij, dan weet je misschien meer waar je aan toe bent?

Aan de andere kant: Waarom zoek jij geen ander baantje voor die zaterdagen, net zoals die ander?

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zoals ik het lees zijn er 3 personen te veel, dat komt echt niet omdat er één iemand bij is gekomen. Ik zou er ook niet te veel herrie over maken, als oudste vlieg je er dan vaak ongetwijfeld uit, want de jongste werknemers zijn het goedkoopst. Ze hoeft niet aardig tegen jullie te doen, ze hoeft alleen d'r werk goed te doen, en dat doet ze blijkbaar anders was ze niet door d'r proeftijd heen gekomen...

Ik zou ook zeggen, zoek ook een ander of een extra baantje erbij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:57

Caesar, goed gezien hoor, maar we willen graag dat het word zoals het was. 5 Cassieres, 1 reserve. Dus de laatste eruit. Zo hebben we jaren kassa gedraaid, en na de zomer is dit ineens veranderd en zijn de problemen begonnen. Wat is er makkelijker dan zo iets terug draaien..? Het ging toen die tijd allemaal hartstikke goed. We hadden een team dat wist wat ie moest doen. Was het rustig hielpen we net zo hard mee op andere afdelingen, die nu dus klagen omdat we niet meer helpen.

Chelle_Dora, Ik ben er niet bang voor eruit te vliegen hoor.. Meisje is zelfs ouder als dat ik ben, en wat dat betreft weet ik van de kassa ploeg op zaterdag het meest van de kassa's af. Als iets stuk is weet ik het te maken, dat soort dingen schelen een hoop tijd als je iemand hebt die weet hoe of wat, ipv iemand van een andere afdeling moeten bellen. Daarbij weet ik niet hoe ik een tweede baan zal moeten combineren met wat ik nu doe.. Is ook nog helemaal niet wat ik wil.. Ik hoop gewoon dat er wat veranderd waardoor ik lekker op mn plekkie kan blijven.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:59

Maar ik neem aan dat jij een vast contract hebt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:00

Ben begonnen met 0 uren contract, maar dit is 5 jaar geleden. Dacht dat ze je na bepaalde tijd ook een vast contract moesten geven... Ik hoor nu zoveel verschillende dingen dat ik het nu niet meer weet.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:01

Na 3 jaar/ 3 contracten, maakt niet uit wat voor uren je hebt.
Zou dus ook heel snel daar achter aan gaan, dan kun je er niet zomaar uit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:02

Ja ga ik eens navragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:03

Citaat:
Wat is er makkelijker dan zo iets terug draaien..?

Contracten met de mensen die ze hebben aangenomen, bedrijfsbeleid, geld. :+ Kan wel wat redenen bedenken waarom er besloten is om meer mensen aan te nemen.

Nogmaals, er zijn zoals ik het lees 3 personen te veel, dus de laatste nieuwe die nu het pispaaltje is omdat ze niet collegiaal met de rest mee doet, zal geen verschil maken want dan zijn er toch nog steeds 2 te veel? Of mogen die wel blijven omdat die wel aardig zijn?

Qua combineren.. Je kán in gesprek gaan met het meisje en vragen hoe zij dat eigenlijk combineert. Heb je gelijk je antwoord en zul je ook merken dat het echt niet zo'n arrogant meisje is als je denkt of voor doet komen.

Misschien is er op 'hoger niveau' wat veranderd in het bedrijf, waardoor de dingen niet meer teruggedraaid worden. Bij m'n vorige baantje was ik ook aangenomen als cassiere en toen moest ik ineens me bezighouden met adviseren en de verfafdeling, waar ik ten eerste geen hol van wist (dus dat betekende cursussen), geen hol aan vond en ook niet voor aangenomen was :+
In een bedrijf veranderen dingen; later op de werkvloer ga je daar ook tegen aan lopen, zullen er ook meer of minder mensen ineens komen te werken en dan moet je het daar ook mee doen.
Ik zou er het leukste van maken, en gewoon je werk doen, daar ben je voor aangenomen :+
Dat is overigens niet banketstaaf bedoeld voor ik aangevlogen word, maar je 'taak' als winkelmedewerker / cassiere is: winkelmedewerker of cassiere zijn. Niet de personeels administratie bijhouden of sollicitaties en aantal medewerkers in beheer houden :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:10

Let wel goed op dat die nieuwe cassiere geen bekende is van je baas, het is nogal vreemd dat ze zo een contract krijgt. Jij moet eerst eens aankloppen bij een rechtsbijstandwinkel of het FNV om uit te zoeken waar je recht op hebt, als jij vier jaar 32 uur per maand hebt gedraaid en nu ben je in één keer teruggezet naar 16 dan lijkt me toch dat je ergens aanspraak op kunt maken. Mocht je het gesprek met je baas aangaan, zorg dan dat de hele groep samen dit doet want anders ben jij de onruststoker en vlieg je er misschien wel uit. Als zijn hele groep zaterdagcassieres er zit word het een iets ander verhaal.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:18

chelle_dora schreef:
Citaat:
Wat is er makkelijker dan zo iets terug draaien..?

Contracten met de mensen die ze hebben aangenomen, bedrijfsbeleid, geld. :+ Kan wel wat redenen bedenken waarom er besloten is om meer mensen aan te nemen.

Nogmaals, er zijn zoals ik het lees 3 personen te veel, dus de laatste nieuwe die nu het pispaaltje is omdat ze niet collegiaal met de rest mee doet, zal geen verschil maken want dan zijn er toch nog steeds 2 te veel? Of mogen die wel blijven omdat die wel aardig zijn?

Qua combineren.. Je kán in gesprek gaan met het meisje en vragen hoe zij dat eigenlijk combineert. Heb je gelijk je antwoord en zul je ook merken dat het echt niet zo'n arrogant meisje is als je denkt of voor doet komen.

Misschien is er op 'hoger niveau' wat veranderd in het bedrijf, waardoor de dingen niet meer teruggedraaid worden. Bij m'n vorige baantje was ik ook aangenomen als cassiere en toen moest ik ineens me bezighouden met adviseren en de verfafdeling, waar ik ten eerste geen hol van wist (dus dat betekende cursussen), geen hol aan vond en ook niet voor aangenomen was :+
In een bedrijf veranderen dingen; later op de werkvloer ga je daar ook tegen aan lopen, zullen er ook meer of minder mensen ineens komen te werken en dan moet je het daar ook mee doen.
Ik zou er het leukste van maken, en gewoon je werk doen, daar ben je voor aangenomen :+
Dat is overigens niet banketstaaf bedoeld voor ik aangevlogen word, maar je 'taak' als winkelmedewerker / cassiere is: winkelmedewerker of cassiere zijn. Niet de personeels administratie bijhouden of sollicitaties en aantal medewerkers in beheer houden :+

LoveUggs schreef:
... goed gezien hoor, maar we willen graag dat het word zoals het was. 5 Cassieres, 1 reserve. Dus de laatste eruit. Zo hebben we jaren kassa gedraaid, en na de zomer is dit ineens veranderd en zijn de problemen begonnen. Wat is er makkelijker dan zo iets terug draaien..? Het ging toen die tijd allemaal hartstikke goed. We hadden een team dat wist wat ie moest doen. Was het rustig hielpen we net zo hard mee op andere afdelingen, die nu dus klagen omdat we niet meer helpen.

Ik doe verder overigens gewoon mijn werk.. :j Alleen is mijn uurloon omhoog gegaan, maar gaat mijn hele salaris omlaag omdat ik reserve moet staan... -O-
Het gaat mij er vooral om dat ik niet (meer) het geld verdien dat ik al die tijd verdient heb en ook nodig heb om rond te komen. Of mijn collega nou blijft of niet, ik wil gewoon werken, mn centjes verdienen.. En daar moet een oplossing voor komen, want ik ben niet de enige die dit wil.. Helaas komt mijn werk met 2 oplossingen die wij eigenlijk helemaal niets vinden. Of halve dagen werken en dus niet reserve staan, maar voor 100% zeker de helft van je salaris missen, of werken met reserves en dus schommelen in je salaris, maar sws minder krijgen dan de jaren hiervoor.. Voor mij vallen ze allebei af.. Ik wil of hele dagen werken, of een andere dag erbij hebben zodat ik het kan compenseren..

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:39

Ik zou eerst eens uitzoeken wat je contract zegt, raar dat je dat niet weet.
Je werkt er toch al een tijd, dan weet je toch ook wel hoeveel uren je mag werken volgens contract en of je een vast contract hebt?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:59

Als je er in die 5 jaar nooit meer dan 3 maanden uit bent geweest dan heb je een vast contract. Vast contract is niet 0 uur..........
Vreemd dat je niet weet wat voor een contract je hebt..... dit zou ik eerst eens navragen. En het klinkt niet leuk maar dingen veranderen. Het wordt niet meer zoals het was. Er zal een reden zijn waarom en wanneer mensen in worden gedeeld. Maar zoek eerst uit wat voor contract je hebt, ik denk dat je dan wel wat meer hebt om te kijken naar de uren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:17

Ik lees hier veel zin alsook onzin, maar als iemand die is afgestudeerd in het arbeidsrecht (en werkzaam in dat veld) kan ik je het volgende vertellen: een 0 uren contract kan voor bepaalde of onbepaalde tijd aangegaan worden, waarbij het niet noodzakelijk is om een aantal uren af te spreken. De eerste 6 maanden mag een werkgever de daadwerkelijk gemaakte uren betalen, daarna wordt het anders ofwel dan heb je te maken met je "garantie uren". Deze garantie uren moeten altijd betaald worden, dit zijn nl. je gemiddeld aantal uren die je hebt gewerkt.

Een echt vast dienstverband is pas mogelijk als jij gedurende 3 maanden lang hetzelfde aantal uren hebt gedraaid. Hier moet je natuurlijk wel bewijzen van hebben als in uren staten. De werkgever gaat dan meestal aankaarten dat er sprake is van een piek en dal periode. Ofwel dit rechtsvermoeden is zeer lastig aan te tonen, maar mogelijk. Als het lukt, dan heb je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor die x aantal uren

Let op: vanaf 2015 is het onbeperkt verlengen van 0 uren contracten niet meer mogelijk onder de nieuwe regelgeving.

Als je nog vragen hebt, mijn pb box staat open

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:36

Ik ben in september 2009 aangenomen om te spiegelen. En 2011/2012 ben ik achter de kassa begonnen.
Ik ben aangenomen met een 0 uren contract, maar hoor zo veel verschillende verhalen... De een zegt dat het een 0 uren contract is/blijft, en de ander zegt dat je na de laatste keer contractverlengen, een vast contract met bepaald aantal uren hebt.. Ik ga het eens na vragen.

Wat ik uit Douraque's bericht begrijp is dat ik eigenlijk gewoon recht heb om de 32 (4 x 8 uur) uit betaald te krijgen, ondanks dat ik dan niet ingeroosterd word. Ik ben elke zaterdag op mijn werk, vraag (bijna) nooit vrij (tenzij ik op vakantie ben), en ben zeker niet langer dan 3 maanden weg geweest. Als dit zo is, ga ik er zeker alles aan doen om mijn geld te krijgen.. Want als wij niet weten dat dit zo is, kunnen we er ook niet over klagen.. Als dit waar is, dan hebben we behoorlijk wat centjes te goed.

Edit; Douraque, je hebt PB.