Hallo mede-bokkers,
Ik heb binnenkort een presentatie over de fundamental attribution error, ik ben al helemaal klaar maar ik zou er graag een voorbeeld uit de media bij willen doen om het wat meer te laten leven! Alleen kan ik eigenlijk niet echt een gepast voorbeeld vinden... Hebben jullie misschien onlangs iets gelezen/gezien waar de fundamental attrribution error in voor komt? Het maakt niet echt uit wat het is, denk bijvoorbeeld aan een stuk uit de krant, een artikel uit een tijdschrift of een (stukje uit een) film.
Voor de mensen die niet weten wat de fundamental attribution error inhoudt: het is de fout die mensen maken door het gedrag van mensen toe te schrijven aan hun persoonlijkheid in plaats van aan de situatie. En hun eigen gedrag aan de situatie.
Voorbeeld: wanneer iemand je inhaalt met 150 op een weg waar je 100 mag zeg je dat diegene niet spoort. Maar wanneer je zelf 150 rijd omdat je vrouw gaat bevallen en je zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet vind je dat 'normaal'
Ik hoop dat iemand me kan helpen! Normaal kom ik het geregeld tegen, maar nu ik er naar opzoek ben zie ik het nergens meer..
Alvast heel erg bedankt!