Ik zit in het laatste jaar van de opleiding voedingsmiddelentechnologie en ben op dit moment bezig met een onderzoek over glutenvrij. Bij dit onderzoek wil ik mij voornamelijk richten op het dieet zelf, die gebruikt wordt door zowel "gezonde" mensen en mensen met een glutenallergie.
Graag wil ik van diegene die dit dieet volgen of hebben gevolgd (door allergie of zonder allergie) hun mening weten, zodat ik dit mee kan nemen in mijn onderzoek. http://www.thesistools.nl/glutenvrijhype
Heb je nog andere interessante informatie of wil je nog iets kwijt over dit onderwerp, laat het mij weten!
ik weet dat mijn ouders zo'n dieet hebben gedaan superfood heet dat volgens mij. geen suiker en geen gluten. uiteindelijk niks afgevallen. terwijl een kennis van ons dit ook heeft gedaan en die van heel mollig naar heel dun is gegaan
Als dit werkelijk een serieuze enquête is, dan kan je beter even nog terug in de boeken duiken. Dan ga je (hopelijk!) vanzelf begrijpen waar je het precies over hebt en wat het verschil is tussen een allergie en intolerantie. Succes!
Eeeh, door je spelfouten op de eerste pagina haak ik al af..
moonfish13
Geplaatst: 11-03-14 16:46
Ik vind het ook niet 100% correct. Coeliakie en glutenallergie is volgens mij ook een en hetzelfde ding? Allergie en intolerantie zijn ook beiden andere dingen.
Jullie hebben gelijk. Ik heb mijn bericht net wat te snel geplaats. In mijn onderzoek kijk ik voornamelijk naar de hype over glutenvrij eten. Daarnaast licht ik kort een deel toe, over mensen die gevoelig zijn voor gluten.
Mijn onderzoek gaat voornamelijk over het dieet, waarom mensen het volgen ondanks dat ze niet glutengevoelig zijn. Daarnaast ben ik nog niet ver met mijn onderzoek en hoop zo weer nieuwe wegen in te kunnen slaan. En daarom moet ik ook nog veel meer te weten komen over het onderwerp, dus sorry voor mijn grote fout.
Ik heb m voor je ingevuld, ik heb zelf coeliakie. Maar verdiep je echt eerst nog verder in het dieet.. Zoals aangegeven is een allergie en intolerantie ook nog een verschil!
Adawi bedankt voor je link, hier had ik al wat informatie vandaan gehaald.
Anoniem
Geplaatst: 12-03-14 12:27
Ik heb heel even de enquête bekeken. Als je dit onderzoek wetenschappelijk wilt onderbouwen, dan heb ik de volgende suggesties: - Verdiep je eerst in de materie. Je moet eigenlijk eerst al een compleet literatuuronderzoek doen, kennis vergaren en dan pas een onderzoek opstarten. Jij lijkt andersom te werken en dat is niet bevorderlijk. - Je maakt al een conclusie, alvorens je onderzoek hebt gedaan. Met termen als ''hype'' creëer je al een normatief oordeel. Je verliest objectiviteit en lijkt enkel jouw eigen mening te willen bevestigen. Probeer dit aan te passen, dan krijg je daarmee gelijk stuk serieuzer onderzoek. - Let op taal en spelling. In een serieus onderzoek kan je dergelijke fouten niet maken. Het tast jouw geloofwaardigheid aan.
Succes!
maj0
Geplaatst: 12-03-14 12:29
Hier ook iemand met coeliakie. Ik ga hem ook even invullen voor je.
edit ik heb hem voor je ingevuld maar ben het eens met de reactie boven mij.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je hier mee wilt behalve zeggen dat het een hype is. Wat dus jou mening is en niet op onderzoek is gebaseerd. Ik wens je in ieder geval veel succes verder met je studie
Met dit onderzoek wil ik graag de mening onderzoeken van de consument die een dieet volgt om wat voor reden dan ook. Maar natuurlijk wil ik graag weten waarom het dieet gevolgt wordt door de "gezonde" mensen. Ik wil graag veel meningen hebben en daarnaast ben ik wetenschappelijke stukken aan het zoeken die de meningen onderbouwen of juist onderuit halen.
Mijn onderzoek draait om de hype, de algemene dingen over coeliakie zijn voor mij meer als inleidend bedoeld. Ik wil duidelijkheid over het dieet en of dat het slim is om het te volgen.
moonfish13
Geplaatst: 12-03-14 14:10
Verdiep je eens in het paleo principe. Die is er zeer duidelijk over..
Ik heb de vragen ingevuld. Het zal van mij uit een wat vertekend beeld geven, omdat de keuze mogelijkheid te beperkt is. Ik heb geen gluten allergie (wel een gevoeligheid ervoor, ook geen overgevoeligheid) en heb ook geen volledig glutenvrij dieet. Maar ik let er wel op en ik ben het ook aan het minderen.
Daarnaast wil ik nogmaals even duidelijk aangeven dat dit geen 'hype' is, zoals hier gesuggereerd wordt. Het is een stukje bewustwording van mensen. Vooral van de mensen die het spuugzat zijn om last van maag en darmen te hebben en door de doktoren op de grote hoop gegooid te worden, zonder handvatten. Mensen gaan het zelf wel uitzoeken.
moonfish13
Geplaatst: 12-03-14 14:44
I agree Kala. Bij mij is officieel niets vastgesteld, ik heb het zelf ontdekt en later is de huisarts er zonder verder onderzoek mee akkoord gegaan. Als het aan de reguliere wereld gelegen had had ik tussen 6 planken gelegen. O.a. chronische lyme en ten gevolge daar van allerlei kwalen.
Lindaonline
Geplaatst: 17-03-14 12:29
In je post en enquête zie ik je suggestieve vraag vooral terug komen. Dat is jammer. Sta je zelf open voor dit onderwerp? Het komt nu namelijk over dat jij van mening bent dat een glutenvrij dieet een hype is. Vergeet niet dat het noemen van een hype m.b.t. gluten al een hype op zich is. Schop je met de titel van dit topic niet al een 'open deur' in? Je hebt een goed onderwerp uitgekozen, probeer neutraal te zijn en je kennis te baseren op goede bronnen. Ik had het interessant gevonden om in je openingspost te lezen wat jij zelf allemaal hebt gedaan (lezen, mensen interviewen, etc.) om meer info. te verzamelen over dit onderwerp.
Daarnaast kun je iemand die geen hart- en vaatziekten heeft, net zo goed bewust maken wat een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol gehalte met je kan doen. Het is dus niet zo dat je alleen bewust met voeding mag bezig zijn wanneer je een officiële diagnose hebt. Ik heb Coeliakie maar ik hoor van mensen vaak genoeg dat zij niet die diagnose hebben gehad en toch heel veel baat hebben bij het dieet. Ik heb je enquête ingevuld maar als ik jou was zou ik het over doen en het professioneler maken. Meer kennis, bronnen (kost wel even tijd) en objectiviteit (zoals al genoemd werd door hollywood86).